Anonym bruker Skrevet 17. juni 2025 #1 Skrevet 17. juni 2025 Mulig jeg er helt på jordet nå, men jeg synes det er interessant i hvert fall. Eldstemann ville absolutt ikke ha brød da han var liten. Det meste annet gikk ned, men ikke skiver og knekkebrød. Yngste spiste mye rart barn ikke pleier å like, men ville absolutt ikke ha honning, rosiner, epler og annen steinfrukt. Selv har jeg slitt med melk, løk og hvitløk. Det siste har jeg tvunget meg selv til å like, og vi fikk barna til å spise litt, i hvert fall smake, av det de ikke likte. Nå viser det seg at eldste har cøliaki, yngste fruktose (honning, rosiner og steinfrukt er verstingene) og jeg har utviklet IBS hvor jeg har blitt laktoseintolerant og reagerer voldsomt på løk og hvitløk. Det er litt vanskelig å ikke undre seg litt over om kroppen "vet" hva den ikke tåler og gjør sitt beste ved å gi beskjed om dette ved å la det gå i "liker ikke"-kategorien. Da tenker jeg ikke på den vanlige litt kortere perioden fra rundt 4-5 år til 10-12 år da de fleste barn har ting de ikke liker så godt i perioder, men noe de har helt fra starten av og virkelig har problemer med å få ned selv om de vil. Anonymkode: 99112...b27
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2025 #2 Skrevet 17. juni 2025 Yngste har fruktosemalabsorpsjon, skulle det stå. HI Anonymkode: 99112...b27
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2025 #3 Skrevet 17. juni 2025 Jeg har diskutert dette med legen selv. Jeg har ALDRI likt melk. Selv som barn hatet jeg det. Fikk påviste intoleranse da jeg var rundt 20. Jeg tror at vi som barn instinktivt kjenner hva vi tåler og burde/burde ikke ha oss. Til en viss grad. Mye er nok også kresen men å ikke like helt basic ting som brød og melk tenker jeg kan ha en sammenheng med lavere toleranse. Trenger ikke være allergier men at magen ikke tåler så godt. Anonymkode: 5f2a6...1af
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2025 #4 Skrevet 17. juni 2025 Nja. Det stemmer jo åpenbart i noen tilfeller. I 99% av tilfellene vil jeg tro det skyldes at man bare ikke liker noe. Anonymkode: 8b5f3...211
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2025 #5 Skrevet 17. juni 2025 Tja, jeg har heller aldri likt melk, men jeg tåler det fint, så dette slår ikke til hele tiden. Anonymkode: e461b...526
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå