Anonym bruker Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni Jeg er alene med ei datter på 16 år. Hun har verdens snilleste kjæreste. De har vært sammen lenge og han er jo selvfølgelig alltid velkommen hos oss. Utfordringen min er at han har allergi for diverse mat. Det er lett med de tingene jeg bare kan kutte ut. Men når jeg må kjøpe spesial produkter som koster mye penger blir det litt dyrt for meg og mitt budsjett i lengden. Jeg har strukket meg så langt jeg kan, bakt glutenfritt til fryseren osv. Jeg har alltid et alternativ til han, men det resulterer i at jeg må lage ekstra ting. Når jeg allerede er på budsjett så blir det vanskelig å opprettholde god og sunn mat gjennom måneden. Jeg vil så gjerne ikke være kjip eller slem, men jeg har ikke råd til dette. Synes samtidig at det er vanskelig å si noe. Hva kan jeg gjøre? Alle gode tips og råd, til og med oppskrifter tas i mot med takk! Anonymkode: ffd47...cc2
Yellow Brick Road Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Oppskrifter kommer jo an på hva han er allergisk mot / ikke tåler i tillegg til gluten. Hva annet er det han ikke tåler?
Anonym bruker Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni Yellow Brick Road skrev (15 minutter siden): Oppskrifter kommer jo an på hva han er allergisk mot / ikke tåler i tillegg til gluten. Hva annet er det han ikke tåler? Selvfølgelig, det er et viktig poeng 😅 Laktose Gluten Løk og hvitløk Soya Egg Nøtter Kanskje lettere for desom sitter på gode forslag og erfaring å svare nå. Tusen takk for at du påpekte det 😊 Anonymkode: ffd47...cc2
Anonym bruker Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig, det er et viktig poeng 😅 Laktose Gluten Løk og hvitløk Soya Egg Nøtter Kanskje lettere for desom sitter på gode forslag og erfaring å svare nå. Tusen takk for at du påpekte det 😊 Anonymkode: ffd47...cc2 Takk! Ja, det var jo en "god" mix... Er nesten bare "grønnsaksuppe" igjen da..... for å sette det på spissen. Men ikke uten å sjekke buljongen først, for den kan inneholde gluten og kanskje løk også. Jeg har en nevø med en god mix med allergier, så jeg har lært etter hvert at det er utrolig hvor mye "rart" det kan være i forskjellig mat. F.eks er det vanligvis gluten i soyasaus og i flere typer buljong. Det tenkte ikke jeg på da en i familien fikk Cøliaki.... Men NÅ vet jeg det.... Håper noen har noen gode forslag til deg, skal se om jeg kommer på noen jeg også. Har du kontakt med foreldrene hans? Kanskje de eller han selv kan komme opp med noen enkle forslag også? Anonymkode: 3bd24...8cd
Yellow Brick Road Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Takk! Ja, det var jo en "god" mix... Er nesten bare "grønnsaksuppe" igjen da..... for å sette det på spissen. Men ikke uten å sjekke buljongen først, for den kan inneholde gluten og kanskje løk også. Jeg har en nevø med en god mix med allergier, så jeg har lært etter hvert at det er utrolig hvor mye "rart" det kan være i forskjellig mat. F.eks er det vanligvis gluten i soyasaus og i flere typer buljong. Det tenkte ikke jeg på da en i familien fikk Cøliaki.... Men NÅ vet jeg det.... Håper noen har noen gode forslag til deg, skal se om jeg kommer på noen jeg også. Har du kontakt med foreldrene hans? Kanskje de eller han selv kan komme opp med noen enkle forslag også? Anonymkode: 3bd24...8cd Og det var det meg som skrev. Glemte å trykke av anonym-knappen.
Anonym bruker Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni Jeg er veldig for direkte kommunikasjon. Selvsagt skal man ikke være kjip. Jeg ville sagt til datteren at det er hyggelig å kjæresten her MEN, det er som å ha en ekstra voksen i kosten. Jeg ville unngått dette med allergier, dette med at kostnadene øker med 1/3 forstår hun nok. Faktum er vel at en gutt på 16 spiser som en voksen mann, så har du jo allergier på toppen. Hun vet nok også at dere lever på budsjett. Så unge mennesker tenker ikke på dette med at mat koster penger, de vet det jo, men totalen av å spise ofte hos dere kobler hun nok ikke. Har du dialog med hans foreldre? Er de ok? Jeg hadde lett spurt de om vi kan dele på belastningen med måltider. Jeg har levd på budsjett selv og har måttet si fra noen ganger om kostnader. Dette har jeg ikke penger til. Anonymkode: c55ef...5ad
Anonym bruker Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni Jeg hadde aldri i verden bedt om økonomisk kompensasjon for å ha en kjæreste «i kosten». Jeg antar at hun er hos han innimellom også? Men det går anne spørre han selv, eller foreldrene, om råd ift allergivennlig mat. Det trenger absolutt ikke å være så veldig fordyrende, men det kan være fint å få tips om hva han kan spise, hva du kan lage osv. Ellers kan jo ungdommen selv både handle og lage mat. Sett de i arbeid:) 😀 Anonymkode: 6815b...3bc
Anonym bruker Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni Lapskaus, svin, poteter, grønnsaker, glutenfri pasta, kjøttdeig og tomatsaus (uten løk), kylling og salat, ellers rent kjøtt med kokte grønnsaker og brun saus, fiskemat, pommes frites, hamburger, ville spurt moren/faren hans hva de pleier å serverer. Laget opp en stor porsjon og fryst ned. Anonymkode: 8a79f...c2f
Anonym bruker Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Lapskaus, svin, poteter, grønnsaker, glutenfri pasta, kjøttdeig og tomatsaus (uten løk), kylling og salat, ellers rent kjøtt med kokte grønnsaker og brun saus, fiskemat, pommes frites, hamburger, ville spurt moren/faren hans hva de pleier å serverer. Laget opp en stor porsjon og fryst ned. Anonymkode: 8a79f...c2f Du ville spurt foreldrene til en 16 åring om hva de lager til han? Jeg tror folk er helt sprø. Anonymkode: 95569...4b5
Anonym bruker Skrevet 17. juni #10 Skrevet 17. juni Er han allergisk mot eggehvite eller eggeplomme, og kan han tåle varmebehandlet egg? Hvilke nøtter er det snakk om? Det er nesten umulig å være allergisk mot alle typer "nøtter", siden det som i dagligtalen går som nøtter er utrolig forskjellig. Så her kan du sannsynligvis få presisert en del! Fisk, ris, ulike kokte/dampede/moste/ovnsbakte grønnsaker... Kan lage mye fra bunnen av, så har du kontroll på ingrediensene. Anonymkode: 39d66...e16
Anonym bruker Skrevet 17. juni #11 Skrevet 17. juni Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Er han allergisk mot eggehvite eller eggeplomme, og kan han tåle varmebehandlet egg? Hvilke nøtter er det snakk om? Det er nesten umulig å være allergisk mot alle typer "nøtter", siden det som i dagligtalen går som nøtter er utrolig forskjellig. Så her kan du sannsynligvis få presisert en del! Fisk, ris, ulike kokte/dampede/moste/ovnsbakte grønnsaker... Kan lage mye fra bunnen av, så har du kontroll på ingrediensene. Anonymkode: 39d66...e16 De fleste som er allergisk mot nøtter og soya er allergisk mot alle nøtter samt peanøtter. Anonymkode: 8a79f...c2f
Anonym bruker Skrevet 17. juni #12 Skrevet 17. juni Anonym bruker skrev (49 minutter siden): De fleste som er allergisk mot nøtter og soya er allergisk mot alle nøtter samt peanøtter. Anonymkode: 8a79f...c2f Kilde? Feks hasselnøtt er en trenøtt, som er noe helt annet enn mandel. Mandel er en steinfrukt. Det er noe kryssallergi, men ikke alle. Reagerer man på en trenøtt er det risiko for at man også reagerer på andre trenøtter, men heller ikke det er absolutt. Det er heller ikke absolutt at de som er allergiske mot peanøtter, som er en belgfrukt, er allergiske mot andre "nøtter". Derfor er det nyttig for TS og forsåvidt også kjæresten til datteren å vite litt mer enn bare "nøtter". Her står det tydelig at nøtter er forskjellige ting, og at man gjerne tåler andre typer. https://www.helsenorge.no/sykdom/matallergi/kost-ved-notteallergi/ https://www.naaf.no/allergi/matallergi/allergi-mot-notter Anonymkode: 39d66...e16
Anonym bruker Skrevet 17. juni #13 Skrevet 17. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er han allergisk mot eggehvite eller eggeplomme, og kan han tåle varmebehandlet egg? Hvilke nøtter er det snakk om? Det er nesten umulig å være allergisk mot alle typer "nøtter", siden det som i dagligtalen går som nøtter er utrolig forskjellig. Så her kan du sannsynligvis få presisert en del! Fisk, ris, ulike kokte/dampede/moste/ovnsbakte grønnsaker... Kan lage mye fra bunnen av, så har du kontroll på ingrediensene. Anonymkode: 39d66...e16 Greia med nøtteallergi er at man blir anbefalt å holde seg unna alt av nøtter. Min sønn er hyperallergisk mot pistasjnøtter, paranøtter og valnøtter, altså innleggelse på sykehuset pga allergisjokk om han får i seg det. Går med epipenn. Han har litt utslag på andre nøtter, men ikke utslag på mandler eller peanøtter. De anbefaler han likevel å holde seg unna alt av nøtter. Tror det er fordi man kan utvikle alvorlig allergi også mot de man ikke reagerte på ved forrige sjekk, og siden denne typen allergi er så farlig/alvorlig, er det best å unngå helt. Anonymkode: 1ac02...708
Anonym bruker Skrevet 17. juni #14 Skrevet 17. juni Jeg ville hatt noen ting i hus han kan spise, en pakke knekkebrød og noe holdbart pålegg som er trygdt for han å spise. Så ville jeg hatt noen typer middag som er greit for han å spise og valgt disse når han var på besøk. Jeg ville ikke brukt mye penger på tilleggsmat. Du kan jo snakke med datteren din om dette når han ikke er tilstede, hun er gammel nok til å forstå og kan hjelpe deg med å legge til rette for trygg mat som ikke koster ekstra. Lag kjøttkaker/kjøttboller og frys ned, ha wok-poser i fryseren og kjøp kjøtt når det er på salg og strimle før du fryser ned, lag enkle ting som hjemmelaget pytt i panne (råstekte poteter og ha i pølsebiter og grønnsaker), det er mye helt vanlig middag du kan lage uten de tingene han er allergisk mot. Anonymkode: 1ac02...708
Anonym bruker Skrevet 17. juni #15 Skrevet 17. juni Anonym bruker skrev (10 timer siden): Laktose Gluten Løk og hvitløk Soya Egg Nøtter Hadde verken hatt råd eller tid til å ta hensyn til alt det der. En og annen gang ja, men ikke ofte. Anonymkode: 2e2c8...bc8
Anonym bruker Skrevet 18. juni #16 Skrevet 18. juni Anonym bruker skrev (7 timer siden): Greia med nøtteallergi er at man blir anbefalt å holde seg unna alt av nøtter. Min sønn er hyperallergisk mot pistasjnøtter, paranøtter og valnøtter, altså innleggelse på sykehuset pga allergisjokk om han får i seg det. Går med epipenn. Han har litt utslag på andre nøtter, men ikke utslag på mandler eller peanøtter. De anbefaler han likevel å holde seg unna alt av nøtter. Tror det er fordi man kan utvikle alvorlig allergi også mot de man ikke reagerte på ved forrige sjekk, og siden denne typen allergi er så farlig/alvorlig, er det best å unngå helt. Anonymkode: 1ac02...708 Nei, man blir ikke nødvendigvis det. Ved hyperallergi mot både to steinfrukter og et frø, og hvis det er litt utslag på andre klasser, kan det godt være man blir det. Men som du ser av linkene så gjelder ikke det alltid. Anonymkode: 39d66...e16
Anonym bruker Skrevet 18. juni #17 Skrevet 18. juni Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Nei, man blir ikke nødvendigvis det. Ved hyperallergi mot både to steinfrukter og et frø, og hvis det er litt utslag på andre klasser, kan det godt være man blir det. Men som du ser av linkene så gjelder ikke det alltid. Anonymkode: 39d66...e16 Dette er ikke relevant for hi. Man kan ikke forvente at en «svigermor» skal sette seg inn i et komplekst kosthold. Men du er veldig flink som kan så mye, altså. Du trenger bare ikke vise oss det mer. Anonymkode: 95569...4b5
Anonym bruker Skrevet 18. juni #18 Skrevet 18. juni Jeg skjønner dilemmaet, og det ER dyrt med slikt kosthold. Vi har selv en sønn med cøliaki, jeg har IBS med laktoseintoleranse og tåler løk og hvitløk dårlig, så det krever ekstra. Og uten egg også blir det enda mer utfordrende. Jeg reagerer på vanlig løk og rødløk, men tåler det grønne på vårløke og purre. Det er relativt likt i smaken når det brukes i gryter ol., men selvfølgelig ikke i salater ol. Hør om han tåler det. Det finnes også et hvitløkserstatningspulver som funker veldig godt! Det koster bitte litt, men jeg trenger bare å bruke en 1/5 av det de foreslår på pakken, så det en pose varer i nesten et år her. Ellers så er glutenfri pasta dyrere, men ikke så mye, og det går an å koke dobbelt opp. Altså, vi er seks stykker i familien og kun én med cøliaki, så da koker jeg vanlig og mye billigere spaghetti til oss, og glutenfri til sønnen min. Samme med tacolefser ol. Ellers er det meste av middager ganske enkle å tilpasse synes jeg, og det bør ikke koste så mye ekstra. Da er det verre med de andre måltidene, for glutenfrie brød og knekkebrød er dyre, og det er jo litt av grunnen til at de får støtte til kosthold også. Så her tenker jeg at det må være mulig å ha en dialog med datteren din og ham. Altså at middager får bare være tilpasset fra din side, men om det er mulig at han kan ta med noen brød, knekkebrød el fra hjemme og ha hos dere. Du kan jo snakke med datteren din først? Anonymkode: e3661...932
Anonym bruker Skrevet 18. juni #19 Skrevet 18. juni Har selv en ungdom med cøliaki og vi/han forventer aldri å kunne spise nøyaktig det samme som vertskapet når han blir invitert bort. Forventer kun å kunne spise noe. F.eks er det et kakebord med 10 kaker er det greit å kun kunne spise 1. De med matufordringer vet at det ikke er lett for alle, så sålenge folk prøver holder det. Anonymkode: 9ecb9...442
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå