Gå til innhold

Si opp i oppsigelsestiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gjort dette før? Hvordan gjøre det på mest mulig ryddig måte? Veldig hyggelig arbeidsplass så vil virkelig ikke at det skal være noe dårlig stemning. Bare var ikke jobben for meg :) 

Anonymkode: 97a45...44e

Skrevet

Regner med du mente prøvetiden?

Snakk med leder og lever en skriftlig oppsigelse, prøvetiden er jo der av en grunn, så det burde være uproblematisk 

Anonymkode: 59eea...b38

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Regner med du mente prøvetiden?

Snakk med leder og lever en skriftlig oppsigelse, prøvetiden er jo der av en grunn, så det burde være uproblematisk 

Anonymkode: 59eea...b38

Oi, det kom en skrivefeil. Takk for at du skjønte uansett :) Får dårlig samvittighet fordi de har brukt tid på opplæring. Trodde bare jeg kom til å trives mer enn jeg gjør :( 

Skrevet

Jeg har sagt opp i prøvetiden, ganske kort tid etter, håpet at andre søkere til jobben da kanskje var ledig fremdeles. 

Noen ganger passer det ikke, uten at det er noe galt med hverken plassen eller ansatt. Ingen dramatikk da jeg sa opp, det kalles prøvetid av en grunn. Takket for muligheten, tilbød så klart både å sitte i stillingen til noen andre ble ansatt, eventuelt gå på dagen hvis de fikk inn noen raskt. 

Anonymkode: 1db12...185

Skrevet

Det er jo derfor du har prøvetid. Er vel bare en måneds oppsigelse? Du bør riktignok ha noe nytt å gå til…

Anonymkode: 1ac5e...968

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er jo derfor du har prøvetid. Er vel bare en måneds oppsigelse? Du bør riktignok ha noe nytt å gå til…

De fleste har 2 uker i prøveperioden 

Anonymkode: da27d...9ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.6.2025 den 23.57):

Oi, det kom en skrivefeil. Takk for at du skjønte uansett :) Får dårlig samvittighet fordi de har brukt tid på opplæring. Trodde bare jeg kom til å trives mer enn jeg gjør :( 

Alt avhenger jo av om du har en annen jobb å gå til. Du sier ikke opp for å leve på NAV.

Anonymkode: 1a450...d59

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kilde?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er minstetiden ja. Det står ingenting der om det er mest vanlig nei, som var påstanden. Jeg er definitivt mest vant med 1 måned. 

Lov om arbeidsmiljø,  arbeidstid og stillingsvern paragraf 15-3, pkt 7 oppgir gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager med mindre annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariff. 

Så er det selvsagt mange som har en annen avtale, men dette er altså utgangspunktet i arbeidsmiljøloven. 

Anonymkode: 02282...a94

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Lov om arbeidsmiljø,  arbeidstid og stillingsvern paragraf 15-3, pkt 7 oppgir gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager med mindre annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariff. 

Så er det selvsagt mange som har en annen avtale, men dette er altså utgangspunktet i arbeidsmiljøloven. 

Anonymkode: 02282...a94

Ja, men det var altså ikke dette som ble påstått og heller ikke det jeg etterlyste kilde på. Det jeg etterlyste kilde på, var dette;

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...