Gå til innhold

Skoleaktiviteter utenom skolens områder, hva tenker dere her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det nærmer seg sommerferie for skolen, og skolen har mye turdager som alltid på denne tiden av året.
2 dager forrige uke, og en dag denne uken.
Det i seg selv er greit, men skolen legger opp til at barna skal på steder som er 12-15 km unna, og setter ikke opp skyss.
Det forventes at vi foreldre enten kjører barna, eller de tar bussen og vi betaler selv for den. Barna går i 8. klasse.

Skolen har faktisk et gratisprinsipp, og de som har skolevei lengre enn 4 km skal få dekt transport til og fra.

Jeg innrømmer at det irriterer med ganske mye, 
Hadde dere reagert på det?

Anonymkode: 246cb...f90

Skrevet

Jepp, jeg kontaktet avisen og rektor faktisk. Det er ikke greit. 

Anonymkode: d4026...d52

Skrevet

For min del så har jeg ikke sett på dette som negativt. Det er og har vært sånn her også, og selv om det blir en kostnad synes jeg opplegget de har veier opp for det . Strandturer og generelt aktiviteter utendørs. Helt gull nå mot slutten av skoleåret 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det nærmer seg sommerferie for skolen, og skolen har mye turdager som alltid på denne tiden av året.
2 dager forrige uke, og en dag denne uken.
Det i seg selv er greit, men skolen legger opp til at barna skal på steder som er 12-15 km unna, og setter ikke opp skyss.
Det forventes at vi foreldre enten kjører barna, eller de tar bussen og vi betaler selv for den. Barna går i 8. klasse.

Skolen har faktisk et gratisprinsipp, og de som har skolevei lengre enn 4 km skal få dekt transport til og fra.

Jeg innrømmer at det irriterer med ganske mye, 
Hadde dere reagert på det?

Anonymkode: 246cb...f90

Har de ikke sykler? Samkjøring hår også. Null problem, får da være måte på hva en skal lage styr ut av. 

Anonymkode: 168b6...46f

Skrevet

Det hadde jeg ikke reagert på, men heller vært glad for at ungdommene fikk utfolde seg ute.

Anonymkode: 1862f...f2d

Skrevet

I 8. klasse!? De kan da virkelig ta bussen!! Det får ds være måte på å sy puter under armene på folk. 12-15 km, sier du? Et kvarter på bussen når de er 13-14 år? Helt innafor.

Skrevet

Koster 16 kroner for en barnebillett, bryter med gratisprinsippet 😭

Anonymkode: cdecb...5d4

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke giddet å reagere på det så lenge det finnes kollektivtransport på strekningen. 

Anonymkode: bdc48...cd6

Skrevet

Tuller du, helt ufattelig hva enkelte foreldre kan få seg til å klage over.

Anonymkode: 2f530...c3f

Skrevet

Her også - og det irriterer meg ganske mye.

Ikke turen eller tidspunktet i seg selv, men her på bygda går det kunn skolebuss to ganger om dagen. Når elevene skal være et sted kl 12 og det ikke går annen buss enn 0715, blir jeg ganske oppgitt. skal de liksom henge på busstasjonen byen i 4 timer før skoleopplegget begynner?

eller som i dag; de får visstnok avspasering de siste tre timene. Men det går ikke skolebuss før ordinær skoleslutt så 100 elever må enten bli hentet av foreldrene eller henge på busstasjonen i tre timer.

Og nei, her er det ikke mulig å sykle dessverre.  

Anonymkode: 7753e...e1f

Skrevet

Skoletiden og aktiviteter må tilpasses kollektivtilbudet, og gratisprinsippet gjelder - selvsagt. Mange har nok månedsbilletter og kan bruke den, det er flott, men de som må kjøpe enkeltbillett må få refusjon. Ikke alle har de 40,- tur/ retur per barn per tur. 

Anbefaler å minne om gratisprinsippet på en hyggelig måte, det er fint at skolen tar initiativ til utflukter.

Anonymkode: 1fd1e...8da

Skrevet

Her vi bor går det ikke noe særlig med busser (skolebussen 2 ganger i døgnet + buss til) så det er ikke et alternativ. Vi foreldre kjører og henter ofte på dagsturer, skoleaktiviteter i sentrum på ettermiddagstid og kjører og henter ved overnattingsturer. For min del er det ikke noe problem. Jeg er glad skolen legger opp til turer og aktiviteter, og jeg kjører gjerne :)

Det skal sies at lærerne kjører også, og pakker bilen full av unger, men det trengs noen foreldre i tillegg som kan kjøre og hente. 

Anonymkode: 8f03d...45c

Skrevet

Nei, det reagerer jeg ikke på. Penger til kollektivtransport og egen transport av barn la jeg med i beregninga da jeg bestemte meg for å få barn.

Anonymkode: 9cb55...3ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Koster 16 kroner for en barnebillett, bryter med gratisprinsippet 😭

Anonymkode: cdecb...5d4

For noen kan det være 16 kroner de ikke har. 

Jeg er enig i at det i utgangspunktet høres ok ut å ta så store barn med på tur, men om buss er eneste alternativ så skal faktisk skolen betale for det. 

Personlig hadde jeg ikke laget noen sak da det ikke er et problem å verken betale for buss eller hente ved behov, men jeg er uenig i prinsippet med å pålegge foreldre og elever utgifter. 

Anonymkode: 01e02...e50

Skrevet

Her arrangerer de heldigvis ikke slike turer. Hadde de gjort det, så måtte min sønn blitt hjemme. Selv om han er 15 år og det går kollektivtransport. Ikke alle som forstår at det dukker opp problemer med dette for enkelte barn. Vi sliter nok med buss til/fra skolen om vi ikke skulle måtte øve på buss til/fra alle andre mulige steder i tillegg.

Anonymkode: ba7bc...327

Skrevet
amandine skrev (7 timer siden):

I 8. klasse!? De kan da virkelig ta bussen!! Det får ds være måte på å sy puter under armene på folk. 12-15 km, sier du? Et kvarter på bussen når de er 13-14 år? Helt innafor.

Tror det er det med prisen for buss som det bare forventes av skolen som HI reagerer på ikke det at barna ikke kan ta buss

Anonymkode: ae2a4...553

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

For noen kan det være 16 kroner de ikke har. 

Jeg er enig i at det i utgangspunktet høres ok ut å ta så store barn med på tur, men om buss er eneste alternativ så skal faktisk skolen betale for det. 

Personlig hadde jeg ikke laget noen sak da det ikke er et problem å verken betale for buss eller hente ved behov, men jeg er uenig i prinsippet med å pålegge foreldre og elever utgifter. 

Anonymkode: 01e02...e50

Alternativet er at det ikke blir noen tur eller aktiviteter. Her er det en skole som tilbyr aktiviteter der foreldre må betale litt. Foreldre som ikke har råd, for det dekket av skolen. En annen skole i samme krets kjører fullt og helt etter gratisprinsippet og der blir det ingen aktiviteter som koster penger. 

Det er få elever i en klasse som ikke har økonomi til en bussbillett. Ved at skolen dekker for de som ikke har råd og der de andre dekker selv, så får de til å gi elevene et rikere tilbud. Vi kan selvsagt ønske oss en skole med spennende tilbud som er gratis for alle, men det er veldig få plasser dette er en realitet. Noen skoler klarer det ved hjelp av ildsjeler eller er en av få kommuner med god økonomi. De andre må gjerne velge mellom tilbud der de som kan, betaler litt eller ingen tilbud i det hele tatt. 

Anonymkode: 57cb1...240

Skrevet

Jeg synes det er helt okei at de slipper sitte i klasserommet og gnu nå som karakterene er satt og det er minimalt med undervisning 

Her var 10.klasse på stranda i går, jeg hadde fri og kjørte datteren min og tre venninner. Vi kjørte forbi gjengen som gikk siste par hundre meterne fra busstoppet og i tillegg var det noen foreldre til som kjørte i tillegg til at to lærere og en assistent kjørte hver sin bil full av elever de tok med seg fra skolen. Siste assistenten syklet.

Ser virkelig ikke problemet, de få elevene i klassen som ikke har busskort satt på med lærere.

De hadde en super dag.

Anonymkode: b0870...601

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Her arrangerer de heldigvis ikke slike turer. Hadde de gjort det, så måtte min sønn blitt hjemme. Selv om han er 15 år og det går kollektivtransport. Ikke alle som forstår at det dukker opp problemer med dette for enkelte barn. Vi sliter nok med buss til/fra skolen om vi ikke skulle måtte øve på buss til/fra alle andre mulige steder i tillegg.

Tenker du at det er til det beste at skolen ikke arrangerer slike dager fordi din sønn hadde måttet bli hjemme? For de aller fleste 15 åringer er slikt uproblematisk, men blir det rett at man dropper slikt pga de få det ikke fungerer for? 

Jeg spør fordi jeg selv har en gutt ( når han var yngre) annerledes dager kunne være trøblete og vanskelig. Det endte noen ganger med at han ble hjemme. Det kunne likevel aldri falle meg inn å ønske at hele skolen droppet slikt pga min sønn. Skolen fungerer for de fleste og man kan ikke alltid tilpasse tilbudet til alle.

Skrevet

Jeg synes dette er ok, så lenge det faktisk går buss. Hvis det ikke gjør det, må de arrangere skyss på en eller annen måte. Dugnad fra foreldrene kan fungere det, men det må organiseres på en eller annen måte, skolen kan ikke basere seg på at alle kjører og henter sitt barn.

Skal de ta buss, skader det heller ikke om en lærer møter opp på bussholdeplassen og tar buss selv, heller. 

Anonymkode: 0d5e1...842

Skrevet

Her er buss ganske dyrt, så da blir det 50 kr dagen i buss, og i så fall 100 kr for en uke hvis det er to utflukter. 100 kr er ikke mye penger for meg, men det er mye penger for noen. Nok til at det kan bli et problem. 

Her er det ikke lov til å ikke tilby gratis transport for aktiviteter i skoletiden, eller generelt aktiviteter som er obligatoriske. Det gjelder til og med for vgs. Vi må varsle bussselskapet, og så bestille fellesbilletter til det antallet elever som skal være med. Hvis noen vil reise utenom dette, blir det derimot på egen regning. 

Anonymkode: fb73b...e13

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Alternativet er at det ikke blir noen tur eller aktiviteter. Her er det en skole som tilbyr aktiviteter der foreldre må betale litt. Foreldre som ikke har råd, for det dekket av skolen. En annen skole i samme krets kjører fullt og helt etter gratisprinsippet og der blir det ingen aktiviteter som koster penger. 

Det er få elever i en klasse som ikke har økonomi til en bussbillett. Ved at skolen dekker for de som ikke har råd og der de andre dekker selv, så får de til å gi elevene et rikere tilbud. Vi kan selvsagt ønske oss en skole med spennende tilbud som er gratis for alle, men det er veldig få plasser dette er en realitet. Noen skoler klarer det ved hjelp av ildsjeler eller er en av få kommuner med god økonomi. De andre må gjerne velge mellom tilbud der de som kan, betaler litt eller ingen tilbud i det hele tatt. 

Anonymkode: 57cb1...240

Det kommer jo an på hvilken kommune man bor i. Her vi bor er elevene på en del utflukter gjennom grunnskolen og vi betaler aldri en krone. Noen ganger er det spørsmål om noen foreldre kan kjøre, men det blir ikke pålagt noen. Der ting koster noe går FAU inn og tar regningen. Gratisprinspippet skal være ufravikelig og jeg blir så provosert over at ting "bare koster" 10-20-50 kr. Jeg trodde at de fleste var mer opplyst enn å bruke slike argument. 

At noen elever kan ha utfordringer med brudd i rutinen kan ikke legge begrensninger på hele skoleklasser. I de tilfellene må foresatte få beskjed i god tid slik at de kan ta de forholdsregler som trengs, enten for å forberede barnet eller finne alternative aktiviteter. 

Skrevet

I Trondheim har vi noe som 9t14. Det vil si at mellom kl.9 og kl.14 kan alle skoler og bhger bestille gratis plass på bussene i byen. Her er det begrensninger med plass, men er man i godt tid så får man plass  

Anonymkode: 9db7a...96b

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (På 17.6.2025 den 8.26):

Tenker du at det er til det beste at skolen ikke arrangerer slike dager fordi din sønn hadde måttet bli hjemme? For de aller fleste 15 åringer er slikt uproblematisk, men blir det rett at man dropper slikt pga de få det ikke fungerer for? 

Jeg spør fordi jeg selv har en gutt ( når han var yngre) annerledes dager kunne være trøblete og vanskelig. Det endte noen ganger med at han ble hjemme. Det kunne likevel aldri falle meg inn å ønske at hele skolen droppet slikt pga min sønn. Skolen fungerer for de fleste og man kan ikke alltid tilpasse tilbudet til alle.

Det skrev jeg vel ikke? De har flotte områder i nærheten, og bruker dem. Helt gratis. F.eks. hadde de overnattingstur forrige uke. Helt gratis. Det finnes alternativer skjønner du. Men ja, det er kjipt at skolen med viten «tvinger» enkelte barn til ugyldig fravær. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det skrev jeg vel ikke? De har flotte områder i nærheten, og bruker dem. Helt gratis. F.eks. hadde de overnattingstur forrige uke. Helt gratis. Det finnes alternativer skjønner du. Men ja, det er kjipt at skolen med viten «tvinger» enkelte barn til ugyldig fravær. 

Overnattingstur er da ikke gratis.  De må ha utstyr til slikt. 

Eller stilte skolen med soveposer/dyner, turklær, alt av mat og snacks og sekker/bagger til å pakke i? 

Anonymkode: e5ba5...b5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...