Anonym bruker Skrevet 16. juni 2025 #1 Skrevet 16. juni 2025 Først må jeg understreke at vi har legetime om en uke, så jeg er nå kun ute etter om noen kjenner seg igjen og vil dele erfaringer, ikke medisinske råd. Jeg har en datter som blir 16 år om et par uker. Av ulike årsaker, blant annet adhd og utprøving av mange ulike medisiner, har hun fått målt blodtrykket ganske ofte. Det har alltid vært i nedre del av normalen, selv på høye doser av medisiner som kan øke blodtrykket. Både fastlegen og legene på BUP har alltid nevnt litt sånn i forbifarten at hun har litt lavt blodtrykk, men ingen har virket bekymret. De siste par årene har det som regel lagt på mellom 90/60 til 105/68 et sted. For noen uker siden lå det på 102/63 målt hos BUP med sånn blodtrykk-maskin, og hun skulle prøve ut en ny type medisin. Hun begynte sist uke, men lørdag morgen klaget hun over at hun var svimmel og kvalm. Hun reiste seg for å løpe ut på badet, men besvimte i stedet. Vi fikk i henne drikke og etter hvert mat, men hun fortsatte med å være svimmel, blek og uvel, så jeg bestemte meg for å måle blodtrykket selv noen timer senere. Vi har er apparat hjemme, og vet at det viser like riktig som de på legekontoret siden vi har testet det flere ganger. Uansett, blodtrykket hennes var 83/55, så jeg ringte legevakten siden det både var hypotensjon og besvimelse. En lege ringte tilbake, og sa vi burde ta henne av medisinen umiddelbart og spurte så om hun hadde hjertefeil. Jeg svarte nei, eller rettere at det ikke har blitt sjekket spesifikt så vidt jeg vet, men nå i ettertid har jeg blitt litt urolig og gjort det en ikke skal, altså googlet. Det hjalp heller ikke at da jeg målte blodtrykket på nytt i dag for å se om det hadde gått litt opp (var nå 92/57) så jeg at det sorte hjertet på maskinen som blinker og viser pulsen, to ganger under måling gikk fra rytmisk blinking til å plutselig blinke veldig fort noen ganger etter hverandre (hjertebank?). Jeg skal som sagt ta dette opp med lege, men er det noen som har erfaringer med lavt blodtrykk og eventuelle problemer rundt dette? Anonymkode: 47cf7...4bb
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2025 #2 Skrevet 16. juni 2025 Jeg har samme blodtrykk som din datter. 90/50 - 100/60. Jeg er alltid svimmel når jeg reiser meg opp og hadde også sikkert gått i bakken hvis jeg plutselig løp fra sittende stilling. Kjenner det suser i hodet og noen ganger må jeg stoppe og ta hode litt mellom beina for å summe meg. Men som regel så går det helt fint. Er så vant med det at jeg bare går igjennom svimmelheten, men plutselig løping vet jeg ikke om hadde gått. legene har alltid sagt at det ikke er farlig med lavt blodtrykk, bare plagsomt. Anonymkode: 027bf...b48
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2025 #3 Skrevet 16. juni 2025 Både jeg selv og min tenåringsjenter har også så lavt blodtrykk. Det er ikke farlig, det de de med lavt blodtrykk som lever lengst sier legen vår Men det er plagsomt til tider. Ingen av oss kan reise seg fort opp, må ta det saktere, og fra liggende til sittende med bena på gulvet noen sekunder før stående. Rett som det er blir jeg blind, altså at det svartner, da må jeg støtte meg til veggen til synet kommer tilbake. Tipsene fra legen er bare å drikke nok, ha Farris i veska, og om man kjenner det svimle veive med armene. Det kommer ofte når vi står lenge, f.eks i en kø, da sier legen vi må svinge armene som et sidelengs helikopter for å hjelpe til å pumpe blodet rundt i kroppen. Det er egentlig en vanesak. Anonymkode: 2598d...a69
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2025 #4 Skrevet 17. juni 2025 Det er plagsomt! Jeg hadde veldig lavt blodtrykk kombinert med høy puls, spesielt i tenårene. Besvimte flere ganger om dagen, men lærte meg etter hvert teknikker for ikke å deise i bakken😅. Jeg hadde kronisk anemi, så kan være lurt å sjekke jern/blodprosent. Datteren min på 16, sliter med det samme. Hadde lite d-vit, og tomme folat og jernlagre, og har blitt bedre med tilskudd. Jeg har fremdeles lavt blodtrykk. Aldri over 60 i undertrykk, selv ved graviditet. Har vært til kardiolog en gang ettersom de fant ut at jeg hadde mange ekstraslag. Alt var normalt med hjertet. Anonymkode: 5aa3d...dcc
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2025 #5 Skrevet 17. juni 2025 Takk for beroligende svar, damer! Jeg ble bare så stresset da hun legen spurte. Selv har jeg også blodtrykk i den litt lavere enden av skalaen, men mer normalt likevel. Jeg pleier å ligge på rundt 105-110/68-75 et sted, men jeg sliter mye med blodtrykksfall selv og har dager det svartner for øynene hver gang jeg reiser meg opp. Men jeg har tatt EKG et par-tre ganger og vet at det ikke er noe galt. Jeg tror likevel at jeg i hvert fall skal spørre legen om datteren min også bør ta en EKG, bare for sikkerhetsskyld. HI Anonymkode: 47cf7...4bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå