Gå til innhold

Salg av hytte med bruksrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har arvet ei hytte av svigermor og svigerfar. De har en klausul med at de har bruksrett på hytta, og jeg er usikker på om ordlyden var "på livstid" eller om det endte med det mannen min ville "så lenge de bruker den". Vi har aldri hatt noe ønske om å bruke hytta for egen del, for vi bor bare to km unna, så vi har vært åpne om at den vil bli solgt, men helst innen familien. Nå har mannen ei kusine, som gjerne vil ta over hytta. Svigermor og svigerfar har sovet på hytta på 5 år og har ikke vært der på dagsbesøk på 3. De kommer ikke til å bruke den mer. De låner ut hytta til en nabo innimellom. Teller det inn under bruksrett eller er bruksrett en personlig ting? Slik det er nå så står hytta og bare koster oss penger og tid og de kan sikkert leve i ti år til uten at de noen gang er der. Det er heller ikke lett å snakke med dem om stedet. Vi skal sjekke avtalen og ev med advokat, men er det noen her inne som har vært borti det?

Anonymkode: bd8ab...cb9

Skrevet

Beruksretten er personlig. De kan ikke låne den bort. 

Anonymkode: 6853e...860

Skrevet

Dersom du er i tvil hva som er registrert og om det er på livstid, kan du sjekke dette på seeiendom.no hvor du finner det som er tinglyst. Bruksrett er som regel knyttet opp til livstid, med mindre de går med på å fjerne den. Du/dere kan spørre dem om dette. 

Anonymkode: 44021...9ae

Skrevet

Jeg mener man kan selge hytter med bruksrett.  Jeg mener da at verdivurderingen da gjerne blir veldig lav. 

Anonymkode: f88d0...e0d

Skrevet

Takk for svar. Vi skal sjekke opp. I og med at vi ønsker å selge den innen familien er ikke prisen så viktig. Vi vil helst bare slippe alt vedlikeholdet og utgiftene på noe vi ikke kommer til å bruke. 

Anonymkode: bd8ab...cb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...