Anonym bruker Skrevet 14. juni #1 Skrevet 14. juni Jeg har ei datter på 18 år som valgte sist uke å ikke komme hjem etter en diskusjon med meg. Hun er i opprør fase nå etter hun ble myndig og er med mye ulike nye mennesker. Hun valgte å sove hos foreldrene til en hun er med og hun blir skikkelig oppvartet der. Eget rom, blir smørt skolemat til, felles frokost og ingen regler, hun kan bare legge klærne sine i en dunk så vasker hun klarna itillegg.. altså jeg lurer litt hva dette er for noe.. er jo ikke normalt i det hele tatt. Dette er noen jeg ikke kjenner noe til og jeg er så opprørt og lei meg. Kompisen hennes gjør til tider opprør og da skal hun snakke med han osv.. men hun ser ikke at det er akkurat de samme tingene hjemme med henne. jeg vet heller ikke hva hun forteller de om oss, om at vi er så forferdelige, kjefter og krangler hele tiden osv. jeg er totalt knust og forstår ikke hvor denne handlingen kommer ifra. Anonymkode: 6d1a9...ca0
Anonym bruker Skrevet 14. juni #2 Skrevet 14. juni Hvorfor krangler dere da? Hva slags regler har en 18åring? Det et jo tydelig at hun ikke trives sammen med deg. Det går jo tydeligvis fint sammen med den "nye" familien hennes. Er jo vanlig å kaste skittentøyet i en dunk og at foreldrene vasker dem, gidder ikke du det? Kanskje du skal gå i deg selv. Anonymkode: b53b4...ba5
Anonym bruker Skrevet 14. juni #3 Skrevet 14. juni Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor krangler dere da? Hva slags regler har en 18åring? Det et jo tydelig at hun ikke trives sammen med deg. Det går jo tydeligvis fint sammen med den "nye" familien hennes. Er jo vanlig å kaste skittentøyet i en dunk og at foreldrene vasker dem, gidder ikke du det? Kanskje du skal gå i deg selv. Anonymkode: b53b4...ba5 Vi "krangler om rommet hennes ser ikke ut og da ser det jævlig ut. At hun ikke vil forholde seg til å rydde rommet og vaske badet hun kun bruker og blir sur og grinete. Hun har vasket sine egne klær siden hun var 16 år etter eget ønske, så nei det er ikke normalt at ukjente driver å vaske klærna dine. Hvis det blir motgang så takler hun ikke det, og alt blir surt. Gå i meg selv? For hva da? Anonymkode: 6d1a9...ca0
Anonym bruker Skrevet 14. juni #4 Skrevet 14. juni Du må kommunisere med henne uten å gå til angrep. Da låser hun seg bare. Anonymkode: 1bb94...0c6
Anonym bruker Skrevet 14. juni #5 Skrevet 14. juni Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du må kommunisere med henne uten å gå til angrep. Da låser hun seg bare. Anonymkode: 1bb94...0c6 Jeg gjør det. Men hvis hun ikke får viljen sin så går all i vranglås. Det er aldri hennes feil men alle andre. Til og med hvis hun klarer å forsove seg. De hun har vært med før ser også hvor mye hun har forandret seg og prøver å snakke med henne. De ser det også, at de hun henger med nå er ikke bra for henne. Jeg er bare så rådvill.. Anonymkode: 6d1a9...ca0
Anonym bruker Skrevet 14. juni #6 Skrevet 14. juni Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Vi "krangler om rommet hennes ser ikke ut og da ser det jævlig ut. At hun ikke vil forholde seg til å rydde rommet og vaske badet hun kun bruker og blir sur og grinete. Hun har vasket sine egne klær siden hun var 16 år etter eget ønske, så nei det er ikke normalt at ukjente driver å vaske klærna dine. Hvis det blir motgang så takler hun ikke det, og alt blir surt. Gå i meg selv? For hva da? Anonymkode: 6d1a9...ca0 Ikke hør på denne brukeren, hi. Hun gjør alt hun kan for å tråkke andre ned, særlig de i en sårbar situasjon som deg. Ikke bry deg om henne. Jeg ville tatt det helt med ro. Hun er 18, og kan egentlig flytte ut og klare seg selv. Om noen vasker klærne hennes, bra for henne. Det betyr ingenting. Det er en fase og går snart over. Anonymkode: cbe9d...735
Gladjente00 Skrevet 14. juni #7 Skrevet 14. juni (endret) Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ikke hør på denne brukeren, hi. Hun gjør alt hun kan for å tråkke andre ned, særlig de i en sårbar situasjon som deg. Ikke bry deg om henne. Jeg ville tatt det helt med ro. Hun er 18, og kan egentlig flytte ut og klare seg selv. Om noen vasker klærne hennes, bra for henne. Det betyr ingenting. Det er en fase og går snart over. Anonymkode: cbe9d...735 Enig! Endret 14. juni av Gladjente00
Anonym bruker Skrevet 14. juni #8 Skrevet 14. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor krangler dere da? Hva slags regler har en 18åring? Det et jo tydelig at hun ikke trives sammen med deg. Det går jo tydeligvis fint sammen med den "nye" familien hennes. Er jo vanlig å kaste skittentøyet i en dunk og at foreldrene vasker dem, gidder ikke du det? Kanskje du skal gå i deg selv. Anonymkode: b53b4...ba5 Klarer du virkelig ikke å forestille deg hvilke regler en 18-åring, myndig person som bor hjemme kan ha? For øvrig er vi mange som har oppdratt ungdommen vår til å vaske klærne sine selv eller bidra med klesvasken. Heldigvis. Anonymkode: a014f...5a7
Anonym bruker Skrevet 14. juni #9 Skrevet 14. juni Høres ut som dere kan trenge en pause fra hverandre. Noen ganger er det lurt, når ting er betent og fastlåst. Forøvrig så har mine på 17 og 19 år regler hjemme, akkurat som jeg også har. Vi skal alle gi beskjed om vi kommer hjem til middag, om vi uteblir om natta, vi veksler på å vaske klær, alle må bidra i husarbeidet mm. Jeg drifter ikke et gratishotell her hjemme og ungdommene må bidra og de må si fra. Anonymkode: f157c...b72
Anonym bruker Skrevet 14. juni #10 Skrevet 14. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvorfor krangler dere da? Hva slags regler har en 18åring? Det et jo tydelig at hun ikke trives sammen med deg. Det går jo tydeligvis fint sammen med den "nye" familien hennes. Er jo vanlig å kaste skittentøyet i en dunk og at foreldrene vasker dem, gidder ikke du det? Kanskje du skal gå i deg selv. Anonymkode: b53b4...ba5 Når man er 18år er ikke det vanlig nei. Har du vokst opp med hushjelp og sluppet å bidra noe hjemme? Eller er du 18 kanskje? Anonymkode: 28a1d...ec9
Anonym bruker Skrevet 14. juni #11 Skrevet 14. juni Takk for alle svar❤️ savner henne bare. Gjør virkelig vondt. Har sagt til henne at hvis hun vil flytte ut så skal vi hjelpe henne men da må det gjøres skikkelig. Ikke bare stikke på den måten og tro at alt ordner seg hos andre. Når de som hun er hos sier de kan hjelpe henne med å finne leilighet og slik så ble jeg faktisk sur. Ja man kan hjelpe når ungdommer har det litt vanskeligt osv, men man overtar ikke mors eller foreldre rollen slik helt uten videre. Det sa jeg til datteren min at nei, hvis du skal flytte så er det vi som skal hjelpe deg. Er jo vi som er familien. Og hun vet at vi ikke er sure eller sinte, vi ønsker bare å gjør det på den rette måten. Jeg flytta også ut når jeg var 18 år, men da planlagte jeg det. Anonymkode: 6d1a9...ca0
Anonym bruker Skrevet 14. juni #12 Skrevet 14. juni Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det sa jeg til datteren min at nei, hvis du skal flytte så er det vi som skal hjelpe deg. Er jo vi som er familien. Og hun vet at vi ikke er sure eller sinte, vi ønsker bare å gjør det på den rette måten Skjønner at du ønsker og sier dette, men jeg er usikker på om det er så lurt og om det er en god strategi. Du kan med det risikere å skyve henne lengre fra deg. En bedre strategi vil være å egentlig bare være på tilbudssiden dersom hun ønsker hjelp. Noe ala :"Det er utrolig spennende med egen leilighet. Du må si fra om det er noe jeg kan hjelpe deg med? Visning, pakking, kjøring, flytting eller noe. Blir veldig spennende dette her". Og at du med en slik strategi viser interesse, du deltar og du gir henne rom. Du er uansett ikke i posisjon til å si nei, bestemme eller noe som helst. Men det er mye opp til deg og dine responser hvor mye du vil bli inkludert i dette. Anonymkode: f157c...b72
Anonym bruker Skrevet 14. juni #13 Skrevet 14. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Skjønner at du ønsker og sier dette, men jeg er usikker på om det er så lurt og om det er en god strategi. Du kan med det risikere å skyve henne lengre fra deg. En bedre strategi vil være å egentlig bare være på tilbudssiden dersom hun ønsker hjelp. Noe ala :"Det er utrolig spennende med egen leilighet. Du må si fra om det er noe jeg kan hjelpe deg med? Visning, pakking, kjøring, flytting eller noe. Blir veldig spennende dette her". Og at du med en slik strategi viser interesse, du deltar og du gir henne rom. Du er uansett ikke i posisjon til å si nei, bestemme eller noe som helst. Men det er mye opp til deg og dine responser hvor mye du vil bli inkludert i dette. Anonymkode: f157c...b72 Eg skjønner hva du skriver men å godta at hun behandler meg på denne måten og lar ei totalt fremmede menneske bli mor hennes.. den er det ikke mange som gjør. Den personen hun er hos kjenner ikke oss eller vet noen ting om oss eller noe. Fikk ett bilde av datteren min som hun hadde snappet til noen andre, og der skrev hun at hun elsket moren hun bodde hos. Jeg kjenner ikke igjen min egen datter, og det er bare nye mennesker hun har rotet seg borti. Vi betalte også hele lappen hennes på 40.000 og hun fikk bil nå i mai. Da eskalerte det. Og her sitter jeg som mor er så såret og lei. Gråter hver dag og forstår ikke hvor jenta mi ble av. Anonymkode: 6d1a9...ca0
Anonym bruker Skrevet 15. juni #15 Skrevet 15. juni Jeg tenker du kan ta det med ro. For det første kan jeg ikke se for meg den forelderen i verden, som ønsket å ha en 18-åring som flytter inn, og som de må vaske klærne til, og fø på, over tid. For det andre, om hun er normalt utrustet og dere har et greit forhold, så kommer hun selv til å savne deg og innse at hun behøver deg. Er enig med de som sier det er en fase, men det å løsrives er også noe permanent. Så dette er nok en sorg som du kjenner på, og som du ikke kan forvente at hun kjenner i samme grad som deg. Det er sånn livet er, rett og slett, og jeg tror du gjør lurt i å innse at mye av dette egentlig er helt naturlig sorg. Anonymkode: 4cdd9...c87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå