Gå til innhold

Har Sissener et poeng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må ha abonnement for å lese, så jeg kjenner ikke argumentene hans, men det du skriver her er ikke riktig.

De jeg kjenner som er uføre blir ikke friske av å sulte. En er psykisk utviklingshemmet, ei har alvorlig kreft (som hun vil dø av, men det kan ta noen år), og ei har en sånn form for revmatisme som leddene blir helt deformert av. Ingen av de blir jo friske av å sulte. De hadde blitt magre og dødd....

Så jeg regner med artikkelen handler om usynlig sykdom, psykisk sykdom og ting han ikke ser og ikke forstår, og derfor tolker som "vondt i vilja".

Ja, vi har mange uføre i dette landet, men det er mye fordi vi har et veldig lite inkluderende arbeidsliv og ikke ønsker deltidsansatte.

Så hun som i forrige generasjon kunne jobbe 40% og ellers være husmor og leve på mannens inntekt fordi hun var litt psykisk svak, hun vil i denne generasjonen være 100% ufør.

Anonymkode: 95bad...cce

Skrevet

Han har nok delvis rett, at det er en andel av uføre som kanskje ikke  burde vært uføre er nok rett

Anonymkode: 696bc...486

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Han har nok delvis rett, at det er en andel av uføre som kanskje ikke  burde vært uføre er nok rett

I så måte sier du det samme som hun før deg, bare med færre ord. Problemet er at den som blir delvis ufør fort finner ut av at arbeidslivet ikke tilrettelegger for delvis uføre, så en delvis ufør ender fort opp som helt ufør.

Anonymkode: 0f888...637

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

I så måte sier du det samme som hun før deg, bare med færre ord. Problemet er at den som blir delvis ufør fort finner ut av at arbeidslivet ikke tilrettelegger for delvis uføre, så en delvis ufør ender fort opp som helt ufør.

Anonymkode: 0f888...637

Ja, det er nok noe i dette. Det hjelper ikke alltid å fortsatt ha delvis arbeidsevne, hvis det ikke finnes arbeidsplasser. Leste et sted at den 100% arbeidsføre delen av befolkningen jobber så effektivt, at det ikke er lønt å prøve så hard å få de bare delvis arbeidsføre ut i jobb dersom det krever mye tilrettelegging. 

Anonymkode: 3e427...ab1

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Med «usynlig sykdom» som noen sier over her tar det gjerne 7år og oppover å få uføretrygd, med masse utredninger, behandlinger og konklusjoner, så jeg tror faktisk det er veldig få som får innvilget uføretrygd som det er noe håp for. Det er 7år+ med mistro og nedverdigelse, jeg har en venninne som nettopp har vært gjennom det løpet. Det største problemet er ikke uføretrygdede men arbeidsavklaringspenger har jeg inntrykk av. Men jeg tror det er et fåtall mennesker som faktisk ønsker å ikke være i arbeidslivet om de klarer det.

Anonymkode: 9b746...f40

Skrevet

En som er så vanvittig priviligert som skal stille seg til doms over andre - det lukter litt Marie Antoinette av det, altså. 

"Kan de ikke bare spise kake" , liksom? 

Som arbeidsgiver håper jeg virkelig at han tar sin del av ansvaret og tilrettelegger for de som har lyst til å jobbe, men ikke greier det fullt ut. 

Anonymkode: ee642...697

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig har han ikke et poeng.

Anonymkode: a6bc8...bee

Det samme tenkte jeg... 

Anonymkode: 1c275...c10

Skrevet

Etter å ha vært ganske mange år i arbeidslivet blir jeg enda forundret over de som er så syke at de ikke greier jobbe en liten prosent engang…men dagen før de går over på aap er de plutselig tilbake i jobb i 100%. Så ja - jeg er enig. 

Anonymkode: 6285c...feb

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Med «usynlig sykdom» som noen sier over her tar det gjerne 7år og oppover å få uføretrygd, med masse utredninger, behandlinger og konklusjoner, så jeg tror faktisk det er veldig få som får innvilget uføretrygd som det er noe håp for. Det er 7år+ med mistro og nedverdigelse, jeg har en venninne som nettopp har vært gjennom det løpet. Det største problemet er ikke uføretrygdede men arbeidsavklaringspenger har jeg inntrykk av. Men jeg tror det er et fåtall mennesker som faktisk ønsker å ikke være i arbeidslivet om de klarer det.

Mistro og nedverdigelse, seriøst? Tenker du folk bare skal kunne gå inn på NAV og si «jeg klarer ikke å jobbe, gi meg uføretrygd»? Selvsagt skal ting undersøkes grundig og alt skal prøves. Uføre koster samfunnet enorme summer, og folk mister tillit til systemet hvis det ikke tar seriøst.

Anonymkode: dceac...53e

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Mistro og nedverdigelse, seriøst? Tenker du folk bare skal kunne gå inn på NAV og si «jeg klarer ikke å jobbe, gi meg uføretrygd»? Selvsagt skal ting undersøkes grundig og alt skal prøves. Uføre koster samfunnet enorme summer, og folk mister tillit til systemet hvis det ikke tar seriøst.

Seriøst hva? Så klart er det veldig bra at ting blir sjekket mange ganger, hvor i det jeg skrev leste du at det ikke var det? Jeg mener bare det er mange års utredning, man får ikke uføretrygd bare fordi man vil ha det. Men det går fint an å behandle folk med respekt i prosessen for det, de ønsker ikke være i den situasjonen de er i. Min venninne hadde en jobb der hun tjente 1,2mill i året, tror du virkelig hun ville gå ned til en tredjedel av lønna bare for å «utnytte systemet»?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Seriøst hva? Så klart er det veldig bra at ting blir sjekket mange ganger, hvor i det jeg skrev leste du at det ikke var det? Jeg mener bare det er mange års utredning, man får ikke uføretrygd bare fordi man vil ha det. Men det går fint an å behandle folk med respekt i prosessen for det, de ønsker ikke være i den situasjonen de er i. Min venninne hadde en jobb der hun tjente 1,2mill i året, tror du virkelig hun ville gå ned til en tredjedel av lønna bare for å «utnytte systemet»?

Hvorfor skulle jeg mene eller tro noe som helst om din venninne? For et merkelig svar. Jeg reagerte på din påstand om at de som søker uføretrygd blir utsatt for «mistro og nedverdigelse». For et drama!  Hvor tar du det fra at uføre blir utsatt for dette? Er det nedverdigende å måtte dokumentere og prøve ulike tiltak og behandlinger? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle jeg mene eller tro noe som helst om din venninne? For et merkelig svar. Jeg reagerte på din påstand om at de som søker uføretrygd blir utsatt for «mistro og nedverdigelse». For et drama!  Hvor tar du det fra at uføre blir utsatt for dette? Er det nedverdigende å måtte dokumentere og prøve ulike tiltak og behandlinger? 

Måten du uttrykker deg på og leser ting mellom linjene tilsier at det er lite poeng å prøve forklare deg noe som helst, så jeg lar det ligge.

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Måten du uttrykker deg på og leser ting mellom linjene tilsier at det er lite poeng å prøve forklare deg noe som helst, så jeg lar det ligge.

Du klarer ikke å forklare hvorfor du mener de som søker uføretrygd blir utsatt for «mistro og nedverdigelse»? Ok. Men du skrev  «det er 7år+ med mistro og nedverdigelse», så jeg har ikke lest mellom linjene her. Merkelig å bli så fornærmet når noen konfronterer deg med noe du selv har skrevet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er nok lurt. Brukeren næres av å tråkke på andre i et patetisk forsøk på å selv fremstille seg så klok. Hun lurer ingen andre enn seg selv. 

Anonymkode: 53da8...f3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er nok lurt. Brukeren næres av å tråkke på andre i et patetisk forsøk på å selv fremstille seg så klok. Hun lurer ingen andre enn seg selv. 

Anonymkode: 53da8...f3a

Man «tråkker ikke på andre» når man konfronterer noen med deres egne påstander. Er man så sart at man ikke tåler at folk stiller spørsmål ved ens påstander så er ikke et debattforum rette sted å være.

Skrevet

Jeg er et sånt tilfelle som er vanskelig å finne løsninger for i arbeidslivet. Har noen kroniske diagnoser som gir utslag i dårlig nattesøvn, hyppige burn-outs og generelt ustabil dagsform. 

Jeg blir bråtrøtt og MÅ sove (klarer ikke la være), vet aldri når det skjer. Det er lite forenelig med fulltidsjobb. Å finne en arbeidsgiver som vil ha en ansatt som du aldri vet om kommer på jobb, går jo ikke. Og det skjønner jeg. Men jeg har masse kompetanse, erfaring og mye å bidra med enda. Når formen tillater det. 

Så jeg endte på aap, var på nippet til å bli ufør. Men nå er ungen stor nok til at jeg kan jobbe natt. Så nå står jeg faktisk i en 90% nattestilling som alenemor. Tenkte at siden jeg uansett er mye våken om natta, kan jeg like gjerne få betalt. 

Kjenner jo jeg ikke holder i mange, mange år, men da utsatt jeg i hvertfall ufør med noen år. Hadde det vært interesse for tilrettelegging i arbeidslivet, kunne jeg jobbet i mange år til. Men det er for kostbart og lite økonomisk vinning å ha sånne som meg som ansatt. 

Anonymkode: d477a...6bc

Skrevet

Sissener vet nok hva han snakker om når det kommer til økonomi. Det er ikke en bra utvikling at vi får økende andel mottakere av ytelser, samtidig går glipp av nye investeringer fordi andre land tilbyr bedre vilkår for de med formue. Pluss nedadgående befolkningsvekst. På sikt vil det kollapse av seg selv. 

Det å utnytte den arbeidskraften som er i samfunnet. Hvordan det gjøres er jeg nok ikke helt enig i. Mye mer kompleks enn som så. 

Anonymkode: 66741...881

Skrevet

Det er klart alle vil yde når de virkelig må. Mange hadde kanskje druknet sorger i alkohol, fyllekjørt og håpet på å ende sine liv også. Mange har vondt i viljen, det er det ingen tvil om. Samtidig lurer jeg veldig på hvorfor vi må legge opp til så lange arbeidsdager. Det er i absolutt alles interesse å ha mer fritid med familie eller til å faktisk leve. Å ha vondt i viljen er fullt forståelig. Det har jeg selv. Jeg er en idiot som går på jobb hver dag i 8 lange timer fordi jeg gjør det som er moralsk riktig, men tror ikke jeg kommer til himmelen av den grunn. Tipper vi alle skal samme sted, både snylterne og « idiotene» som meg, så kanskje gjøre livet litt mer komfortabelt for alle og være strengere med innvilgelse av uføretrygd.

Anonymkode: 7ebf4...ed1

Skrevet

Det er for mange uføre i Norge, det er hva Sissener mener, og det har han selvsagt rett i. Vi er blitt en pysete nasjon som trøster oss med katter og alle andres lidelser, verden over.

Anonymkode: 04cdb...833

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...