Gå til innhold

Jeg fatter ikke at noen har samvittighet til å feriere på Mallorca

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hva jeg gjør galt ved å feriere på Mallorca. Jeg bor på hotell. Dette ville uansett ikke vært en tilgjengelig eller ønsket bolig for lokalbefolkningen. På hotellet jobber det mange lokale, både med renhold, i resepsjonen, i restaurantene på hotellet og på showet på kveldstid. Frokost og lunsj kjøper jeg enten i en matbutikk og smører selv, eller på en av de små restaurantene i gatene. Middag spiser jeg på diverse restauranter i sentrum. Bruker aldri all-inclusive. Jeg vil tro at de aller fleste der lever av turisme på ett eller annet vis, og jeg bidrar til at de kan gjøre det. 

Anonymkode: d3976...86d

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

De fleste av disse bor nok på hotell og det er ikke dem innbyggerne vil ha bort. Det er de som kjøper opp leiligheter og/eller Airbnb som gjør det vanskelig for lokalbefolkningen. Og det bør myndighetene gjøre noe mer. Akkurat som de burde gjøre noe med det i Tromsø, og mange andre steder, det vanlige folk ikke får seg bopel. 

Ordinære turister som bor på hotell, spiser på lokale restauranter, handler i butikkene, betaler seg inn på severdigheter etc. er mer enn velkommen :) Uten turister ville det vært skyhøy arbeidsledighet, mer fattigdom osv. 

Anonymkode: d46fa...76d

Dette! 

Man kan ikke lukke øynene og overlate dette til markedskreftene. Som du skriver, det er allerede tegn til samme i Tromsø. Når det ikke reguleres, vil neste «hotte» sted være der det er penger og der det kjøpes opp. Problemet er ikke hotellet, men uregulert og fri konkurranse i boligmarkedet som tiltrekker seg kjøpesterke investorer som videre konkurrer ut lokalbefolkningen. Lurer på når norske politikere oppdager at vi er like idioter her i Norge akkurat nå. 

Anonymkode: bcf02...9e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke? Selv når man bidrar til at lokalbefolkningen ikke har råd til å kjøpe egne boliger fordi turismen priser de ut av markedet? Selv om myndighetene bør regulere her så kan vi som reiser velge selv om vi vil bidra eller ikke. Hvorfor ikke velge andre destinasjoner? Hi

Anonymkode: 7a469...361

Du finner folk som ikke har råd til en bolig du anser som verdig alle steder. Uansett hvor billig det blir kommer det til å være noen som ikke har råd. Samtidig vil inntektene fra turistene forsvinne og de som eier bolig i dag vil oppleve at eiendommene deres blir mindre verdt og jobbene kanskje blir borte.

La myndighetene, som har best oversikt over totalen, avgjøre hvordan øya skal drives.

Anonymkode: 16f68...80f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner egentlig ikke hva jeg gjør galt ved å feriere på Mallorca. Jeg bor på hotell. Dette ville uansett ikke vært en tilgjengelig eller ønsket bolig for lokalbefolkningen. På hotellet jobber det mange lokale, både med renhold, i resepsjonen, i restaurantene på hotellet og på showet på kveldstid. Frokost og lunsj kjøper jeg enten i en matbutikk og smører selv, eller på en av de små restaurantene i gatene. Middag spiser jeg på diverse restauranter i sentrum. Bruker aldri all-inclusive. Jeg vil tro at de aller fleste der lever av turisme på ett eller annet vis, og jeg bidrar til at de kan gjøre det. 

Er du en av de tusenvis som står i kø for å benytte den populære stranden som vises i artikkelen også? Bare det hadde fått meg til å sky Mallorca - hadde ikke orket å sverme rundt med tusenvis av andre og bade i kø. Bare maset i Oslo på fine sommerdager på strender og øyene i fjorden gjør at jeg ikke orker å benytte tilbudene.
Kommer akkurat fra ferie i ett varmt land, det vi var nesten alene på nydelige strender…nydelig!

Anonymkode: e01c4...0ae

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Er du en av de tusenvis som står i kø for å benytte den populære stranden som vises i artikkelen også? Bare det hadde fått meg til å sky Mallorca - hadde ikke orket å sverme rundt med tusenvis av andre og bade i kø. Bare maset i Oslo på fine sommerdager på strender og øyene i fjorden gjør at jeg ikke orker å benytte tilbudene.
Kommer akkurat fra ferie i ett varmt land, det vi var nesten alene på nydelige strender…nydelig!

Hvor mye folk man ønsker å ha rundt seg på ferie er en helt annen sak. Det har ikke noe med denne diskusjonen å gjøre.

Anonymkode: 16f68...80f

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vi var som sagt på Mallorca i fjor og bodde helt i ytterkanten av Alcudia. Der var det god plass på stranden selv i midten av august og vi delte den med mange lokale. Spesielt i helgen var det ordentlig hyggelig da hele familier inntok stranden med pikniktepper, kurver og leker og tok dagen på stranden. Så hele Mallorca oversvømmes nok ikke, heldigvis.

Så bare myndighetene kan komme på banene med prisregulering og grense for hvor mange fly som får lande så har jeg håp om å kunne besøke favorittøyen vår igjen.  

Anonymkode: bc7f9...5d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi var som sagt på Mallorca i fjor og bodde helt i ytterkanten av Alcudia. Der var det god plass på stranden selv i midten av august og vi delte den med mange lokale. Spesielt i helgen var det ordentlig hyggelig da hele familier inntok stranden med pikniktepper, kurver og leker og tok dagen på stranden. Så hele Mallorca oversvømmes nok ikke, heldigvis.

Så bare myndighetene kan komme på banene med prisregulering og grense for hvor mange fly som får lande så har jeg håp om å kunne besøke favorittøyen vår igjen.  

*midten av juli. Skjønner ikke hvorfor jeg skrev august. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Nei, jeg bruker stranden utenfor hotellet. Den er mange kilometer lang, med plass til alle. Der har vi stor plass rundt oss. Der kryr det av lokale også, på fridagene. De oppholder seg der i store flokker/familier fra tidlig om morgenen til sent om kvelden. Veldig koselig å se at de koser seg der. Så stranden er for alle og med god plass til alle.

Det kan overhodet ikke sammenlignes med kaoset på badestrendene i Oslo, som jeg heldigvis ikke er en del av lenger. Ikke at det har noe med denne diskusjonen å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...