Anonym bruker Skrevet 14. juni #1 Skrevet 14. juni Jeg trenger litt inspirasjon. Ting har både sklidd ut og dårlige og dyre vaner satt seg i løpet av de siste par årene fordi vi har stått i en del tøffe ting. Nå må vi imidlertid rydde opp og få et kosthold som både er litt sunnere og en del billigere. Et sted å starte er grønnsaker. Jeg har både stekeovn og airfryer, så jeg kan greit få sprø og gode grønnsaker, men det er jo greit å ha noe mer. Noen av oss spiser laks, men ikke alle. Ingen av oss er ellers noe glad i fisk og dermed ikke panert fisk fra frysedisken heller, men jeg er åpen for forslag til å prøve ut om vi kan bli vant med det. Det er en miks av smak og konsistens som er utfordrende her. Rødt kjøtt liker vi, men det er jo ikke akkurat billig. Kylling er godt, men vil gjerne ha tips til tilberedning/saus til. Svinekjøtt er ingen av spesielt glad i, dessverre. Ellers har to stk IBS, så mye bønner, linser, løk/hvitløk og sånt blir vanskelig fordi det medfører mye vondt i magen. Ellers hadde vegetaralternativer vært supert. Noen som vil dele litt oppskrifter? Tar gjerne imot tips til billige gryteretter også 😊 Anonymkode: c2694...82c
Anonym bruker Skrevet 14. juni #2 Skrevet 14. juni Jeg personlig synes ørret er mye bedre enn laks, og jeg lager sandefjordsmør. Det er ikke vanskelig, bare google etter oppskrift, og blir veldig godt. Torskefilet serverer jeg med baconterninger, da spiser alle ungene det. Litt "lange tenner", men det glir ned. Legger torskefiletene i en form, risler over litt olivenolje og salt før jeg setter i stekovnen. Steker baconterninger i stekepanna og har over formen når jeg tar den ut. Kylling er godt med pasta. En gjenganger her er kyllingterninger som jeg steker i stekepanna. Tar de ut og steker grønnsaker, f.eks squash, sopp, løk og paprika. Har kyllingen tilbake sammen med grønnsakene, heller over 2-3 dl matfløte og 2-3 dl vann med buljong i. Jevner og smaker til med salt, pepper, ingefær og soyasaus. Serverer med pasta. Anonymkode: 94b1f...c76
amandine Skrevet 14. juni #3 Skrevet 14. juni Vi spiser ørretfilet med hjemmelaget potetmos, kokte selskapserter og en grønn salat, så blander vi sweet chilisaus i rømme og har til. Vi har ofte forskjellige rotgrønnsaker i airfryer som tilbehør om vinteren, og om sommeren spesielt har vi alltid en salat. Jeg lager salat av det vi måtte ha, forskjellige salater, agurk, tomat, litt fetaost, rødløk, paprika, revet gulrot, erter fra dagen før eller sånt. Jeg synes ofte det er godt med noe søtt i salaten også, så granateple, mango, eple eller et eller annet sånt har vi i. Og så lager jeg evt en vinaigrette til så vi unngår kjøpedressingene.
Himmel og hav Skrevet 14. juni #4 Skrevet 14. juni Jeg lager ofte wok med laks til. Woker de grønnsakene jeg har. Favorittene er pak choi, paprika, sukkererter, chili, ingefær og hvitløk og en god dæsj soyasaus. Til rød fisk er det godt med noe litt søtt, så pleier å slenge i litt melon helt på slutten. Fisken skjærer jeg i biter, pensler med teriyakisaus og drysser på sesamfrø og baker i ovnen til den er knapt gjennomstekt. Så kan man smaksette med de sausene man liker om man vil. En superenkel kyllingrett som vi lager en del om vinteren er denne: ovnen på 220 grader overlår av kylling i langpanna- Krydre med det du like (f.eks paprika, hvitløk, timian) ha på litt olje og inn i ovnen i 10 minutter. Mens de står i ovnen skjærer du opp det du vil av grønnsaker. Vi liker paprika, brokkolini, løk, squash, sopp Sleng de i panna med kyllingen og inn i ovnen i 15 minutter. Lag en saus av: 2 dl varmt vann en kube kyllingbuljong 3 ss honning 2 ss soyasaus litt balsamico 1 ts sennep (gjerne dijon) litt lime eller eddik salt og pepper Tøm det over grønnsakene og kyllingen, sleng oppi en pakke ferdige gnocchi og stek i 15 min. Kjempegodt og enkelt.
Anonym bruker Skrevet 14. juni #5 Skrevet 14. juni Panko-panert kylling / svinefilet med variert tilbehør er populært hos oss, og veldig enkelt. En variant er å dele kyllingfileten i tre deler på langs - sånn at det blir tre tynne skiver. Bank skivene litt flate, paner med mel, egg og panko, stek et par minutter på hver side i en stekepanne med olje og server med valgfri majones- eller rømmebasert karrisaus / dressing (må være litt tjukk). Kan være noe annet en karri også, hvitløkdressing f.eks. Annet tilbehør er gjerne ris, en eller annen potetvariant, pitabrød, taco-lefser, oppkuttede frukt og / eller grønnsaker som f.eks paprika, agurk, salat, mango, fersken, ananas, strimla sommerkål.... bare fantasien og lysten setter grenser - eller hva som er i kjøleskapet. Kan bruke fisk også i stede for kylling, men da skjærer jeg ikke fisken altfor tynt og banker den selvfølgelig ikke. Er det litt tjukkere biter, kan den stekes litt i panna først, og så stå noen minutter i stekeovnen for å bli gjennomstekt. Du kan også lage dem som "Fiskepinner" - dvs litt mindre i flatemål. Supper er enkelt å lage, enten det er med fisk, kylling, annet kjøtt eller ikke-kjøtt. Har du kraft så er det selvfølgelig fint, men om ikke så duger det med buljongterning / pulver også. Jeg pleier å ta en kjøleskapsrydding med det samme og hive opp strimler / biter av det vi har av grønnsaker og eventuelt kjøtt. La grønnsakene koke litt før kjøttet kommer oppi. I alle fall om det er fisk eller kylling som før kan bli tørt. Krydre etter smak med salt, pepper, annet krydder, ev noen dråper lime eller sitron om det passer med resten. Bruker du kylling, kan du godt ha nudler / pasta oppi også. Jeg kan nesten love deg at når du først begynner å lage restemat eller annen mat og prøver deg litt fram med hva som passer for dere - begynn forsiktig, så blir du "bitt av basillen". Vanligvis pleier det å bli godt, men av og til kan det jo gå litt galt. Derfor er det viktig å prøve seg fram og smake underveis. Anonymkode: d8d47...b8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå