Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg litt? Ang kosthold...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt tipset om betakaroten ift hudforandringer og pigmentflekker, samt soleksem. Dette av en hudpleier, men da igjennom kosthold..

Jeg har kjøpt meg en juice-presse til dette formålet. Men så var det en kollega som sa til meg at jeg måtte være forsiktig så jeg ikke fikk i meg for mye A-vitamin. Ett googlesøk gjorde meg ganske forvirret, og jeg lurer på om noen som kan dette kan hjelpe meg litt.

Så en dl gulrotjuice er rett over anbefalt daglig dose? Det er jo A-vitamin (betakaroten) i annen mat også, og da går man i allefall over...

Screenshot_20250613_125741_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20250613_125719_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 8f234...724

Skrevet

Ser sånn ut, ja.

Er vel ikke første gangen de selger ting på helsekost som ellers er forbudt i landet. 

Anonymkode: 2d85e...77e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ser sånn ut, ja.

Er vel ikke første gangen de selger ting på helsekost som ellers er forbudt i landet. 

Jeg har ikke kjøpt noe på helsekost. Jeg kjøper gulrøtter i butikken og lager juice. Det er innholder i gulrøtter jeg har søkt opp.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har ikke kjøpt noe på helsekost. Jeg kjøper gulrøtter i butikken og lager juice. Det er innholder i gulrøtter jeg har søkt opp.

Hi

Javel, men hvor mange gulrøtter er det i en desiliter?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Javel, men hvor mange gulrøtter er det i en desiliter?

Det går ca 2 kg gulrøtter til ca en liter juice... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det går ca 2 kg gulrøtter til ca en liter juice... 

Hvor mange gulrøtter er det?

Skrevet

Vil tro det meste over 2 gulrøtter per dag, er for mye. Alt med måte, selv grønnsaker. 

Skrevet

Ville jo aldri spist over 2 kg gulerøtter?

Jeg har lært at absolutt alt av frukt og grønt bør spises naturlig, da får man i seg fiberen også, og volumet gjør at man naturlig begrenser seg.

Man skal f.eks spise en appelsin og ikke drikke appelsinjuice.

Så juicer for å ha et godt kosthold har jeg ingen tro på.

Anonymkode: 7117b...e3e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ville jo aldri spist over 2 kg gulerøtter?

Jeg har lært at absolutt alt av frukt og grønt bør spises naturlig, da får man i seg fiberen også, og volumet gjør at man naturlig begrenser seg.

Man skal f.eks spise en appelsin og ikke drikke appelsinjuice.

Så juicer for å ha et godt kosthold har jeg ingen tro på.

Anonymkode: 7117b...e3e

2 kg gulrøtter gir en liter juice. Det varer jo i flere dager. Ett lite glass om dagen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

2 kg gulrøtter gir en liter juice. Det varer jo i flere dager. Ett lite glass om dagen.

Vi vet det.

Jeg spurte hvor mange gulrøtter som er i én desiliter. Det svarer du ikke på. Er du en av de som starter tråder som ikke vil opplyse om ting og som mennesker må hale ting ut av?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Spørs jo hvor tunge de er det...

Anonymkode: 46e4c...532

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Spørs jo hvor tunge de er det...

Anonymkode: 46e4c...532

Du får klare deg selv.

Skrevet

Vi vet det.

Jeg spurte hvor mange gulrøtter som er i én desiliter. Det svarer du ikke på. Er du en av de som starter tråder som ikke vil opplyse om ting og som mennesker må hale ting ut av?

Beklager, jeg startet en tråd for flere timer siden. Det betyr ikke at jeg sitter og følger med konstant for å svare med en eneste gang noen kommenterer 😂 

I to kg gulrøtter er det vel kanskje 20 stk kan jeg tenke meg. Kommer an på hvor store de er. Er de store er det 8-10 pr pakke (en pakke er en kg)

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Beklager, jeg startet en tråd for flere timer siden. Det betyr ikke at jeg sitter og følger med konstant for å svare med en eneste gang noen kommenterer 😂 

I to kg gulrøtter er det vel kanskje 20 stk kan jeg tenke meg. Kommer an på hvor store de er. Er de store er det 8-10 pr pakke (en pakke er en kg)

Nei, men du svarte noen som hadde skrevet innlegg lenge etter meg, og fremdeles hoppet du over å svare. 

Hvis det er 20 i 2 kilo som gir én liter så vil jo to gulrøtter gi én desiliter juice. Da høres det ut som det er mer enn nok.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi vet det.

Du er fantastisk! Tror du alle gulrøtter har samme størrelse? 

Anonymkode: 5f5c0...2bf

Skrevet

Men hvorfor lage juice når det er så mye bedre å spise hele gulroten.  Da får du i deg fiber også.

Anonymkode: 6bd49...fb6

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er som å spøre hvor langt et tau er.

Anonymkode: f24c7...4c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du er fantastisk! Tror du alle gulrøtter har samme størrelse? 

Anonymkode: 5f5c0...2bf

😆 Ja, det var dagens. 

Sist jeg sjekket, måles næring i grønnsaker etter vekt, burde holde lang vei med kilo. 

Ellers stiller jeg meg bak rådet om å spise det opprinnelige, fremfor å bearbeide til noe en ikke har helt kontroll over. Vitamin A og D skal en ikke innta i mengder. 

Anonymkode: 04580...d41

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Du får klare deg selv.

Fordi hun presiserer at det er ulik størrelse og vekt på en gulrot? Man kan ikke si at man trenger ti gulrøtter når noen gulrøtter er halvparten så store som andre gulrøtter. De må veies.

Anonymkode: fbed8...fd1

Skrevet

Fordi hun presiserer at det er ulik størrelse og vekt på en gulrot? Man kan ikke si at man trenger ti gulrøtter når noen gulrøtter er halvparten så store som andre gulrøtter. De må veies.

Anonymkode: fbed8...fd1

Jeg skrev at jeg brukte ca 2 kg til en liter gulrotjuice 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...