Anonym bruker Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni Min søsters datter er over to år gammel og har enda ikke utviklet språk, jeg har aldri hørt henne si et eneste ord. Hun bruker kun hyling og lyder som daadadada til å kommunisere. Hun virker heller ikke til å forstå ting man sier til henne, og har dårlig kroppsbeherskelse da hun går og løper som om hun er full og ramler over alt hele tiden. Det er ikke så lett alltid å få øyekontakt med henne heller, hun lever liksom litt i sin egen boble. Nå er det en stund siden jeg selv hadde så små barn, så helt ærlig husker jeg ikke hvordan de var. Men jeg vet at ved 2 år så kunne jeg kommunisere med dem og de hadde bygd opp et greit ordforråd. Det virker ikke til at noen andre i familien reagerer på dette, så jeg har ikke turt å ta dette opp med dem. Men kanskje dette er helt normalt for en 2 åring? Anonymkode: b9762...c5c
Anonym bruker Skrevet 12. juni #2 Skrevet 12. juni Normalområdet for 2-åringer er veldig stort, men man er jo på kontroll på helsestasjon hvert år så jeg tenker at de tar tak i ting om de mener det er nødvendig. Tommelfingerregelen er at 1 åringer sier enkeltord, 2 åringer setter sammen to ord (stor ball osv) og 3 åringer snakker i hele setninger. Men ingen regel uten unntak. Min lillebror snakket ikke før han var nesten 3 år. Husker mamma var bekymret og det ble sjekket om han var døv osv. Men plutselig, fra den ene dagen til den andre snakket han i hele setninger. Det ble tøyset mye med i storfamilien, at han hadde perfeksjonert språket inni hodet før han slapp det ut. Han er en helt normal mann, ingen diagnoser, høyt utdannet, god jobb, gift og to barn. Så ingenting var galt med han selv om han var sen med å snakke Anonymkode: 713eb...9d6
Anonym bruker Skrevet 12. juni #3 Skrevet 12. juni Ville fått sjekket hørselen. Har vært borti lignende problemstillinger i barnehage, og noen av de har skyldtes at ungen nesten ikke hører. Anonymkode: 73424...da1
Anonym bruker Skrevet 12. juni #4 Skrevet 12. juni Motorikken er vanskelig å vurdere ut fra en beskrivelse. Ikke ha noe ekspressivt språk ved to år er sent. Å ikke forstå noe impressivt språk er definitivt forsinket og bør følges opp. Anonymkode: dc8ba...faf
Anonym bruker Skrevet 12. juni #5 Skrevet 12. juni Det første jeg tenker er hørselen/ørene. Har man dårlig hørsel utvikler språket seg heller ikke. Balanseorganet ligger også i øret. Så lenge barnet får de kontrollene barnet skal ha på helestasjonen tenker jeg du skal puste med magen, kan hende de er i gang med undersøkelser selv om du ikke har hørt noe om det Anonymkode: 36658...52b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå