Anonym bruker Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni Vår 18 åring planlegger å kjøre Norge rundt i 2 uker i sommer. De skal sove i telt, og ha med seg primus for matlagning. Jeg ba han om å snakke med vennene sine om å sette opp et budsjett for turen. De kom frem til at det vil koste 8.000 for alle 4 tilsammen. Altså, 2.000 for hver av dem. Det blir under 150 på dag for hver av dem. Er ikke det veldig lite? Ba han regne på det en gang til. Skal de dusje på en campingplass koster det penger, skal de vaske klær så koster det penger, har de tatt med drivstoff, skal de overnatte på campingplass så koster det penger og så videre Anonymkode: 70207...1f2
Anonym bruker Skrevet 12. juni #2 Skrevet 12. juni Det går fint så lenge man stort sett villcamper, bader for vasking og lager maten på primus. Anonymkode: 7e928...d49
Anonym bruker Skrevet 12. juni #3 Skrevet 12. juni Telt pluss bil kan fort koste 500 kr for 4 personer på en campingplass med eller uten dusj for en natt. Nå kan de muligens klare å "vill-campe" noen steder, men det er ikke alle steder det er så enkelt. Det går fort en hundrelapp (minst) om dagen i mat også, selv om de kjøper i butikk og lager den selv. Så skal de ha drivstoff - det koster. Klesvask koster fort 50-100 kroner og ofte med tillegg for tørketrommel. Snor og klesklyper er et godt hjelpemiddel, men da må været være godt nok til å tørke. Skal ikke si at det er umulig å klare seg på 500 kroner pr dag, men da må de være veldig økonomiske. Anonymkode: 11d0f...70b
Anonym bruker Skrevet 12. juni #4 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Telt pluss bil kan fort koste 500 kr for 4 personer på en campingplass med eller uten dusj for en natt. Nå kan de muligens klare å "vill-campe" noen steder, men det er ikke alle steder det er så enkelt. Det går fort en hundrelapp (minst) om dagen i mat også, selv om de kjøper i butikk og lager den selv. Så skal de ha drivstoff - det koster. Klesvask koster fort 50-100 kroner og ofte med tillegg for tørketrommel. Snor og klesklyper er et godt hjelpemiddel, men da må været være godt nok til å tørke. Skal ikke si at det er umulig å klare seg på 500 kroner pr dag, men da må de være veldig økonomiske. Anonymkode: 11d0f...70b 150, ikke 500 Anonymkode: dd16f...8bd
Anonym bruker Skrevet 12. juni #5 Skrevet 12. juni Og for ikke å glemme bompenger.... det blir fort noen kroner det også. Anonymkode: 11d0f...70b
Anonym bruker Skrevet 12. juni #6 Skrevet 12. juni 2000 kr på 14 dager synes jeg høres urealistisk ut, bare i mat vil det jo gå endel. Anonymkode: dd16f...8bd
Anonym bruker Skrevet 12. juni #7 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): 150, ikke 500 Anonymkode: dd16f...8bd Ja, selvfølgelig. 500 pr dag. Anonymkode: 11d0f...70b
Anonym bruker Skrevet 12. juni #8 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Og for ikke å glemme bompenger.... det blir fort noen kroner det også. Anonymkode: 11d0f...70b De låner bil av foreldrene til han ene. De tar bompengene. Vi andre foreldre står for en del av utstyret guttene trenger Anonymkode: 70207...1f2
Anonym bruker Skrevet 12. juni #9 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): 2000 kr på 14 dager synes jeg høres urealistisk ut, bare i mat vil det jo gå endel. Anonymkode: dd16f...8bd Er litt det jeg også har sagt. Samtidig tenker jeg at de kan jo prøve, og går det galt så fins jo vipps 😜 HI Anonymkode: 70207...1f2
Anonym bruker Skrevet 12. juni #10 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Er litt det jeg også har sagt. Samtidig tenker jeg at de kan jo prøve, og går det galt så fins jo vipps 😜 HI Anonymkode: 70207...1f2 Da lærer de jo bare at de kan drikke og feste opp pengene de har,også bare sutre til mamma etterpå så vippser hun penger til det de trenger. Bedre å lære de at ting får konsekvenser. Planlegger en ikke godt nok så går de tom for penger å må ta konsekvensene av det,som å måtte reise hjem tidligere osv Anonymkode: d2273...102
Anonym bruker Skrevet 12. juni #11 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Da lærer de jo bare at de kan drikke og feste opp pengene de har,også bare sutre til mamma etterpå så vippser hun penger til det de trenger. Bedre å lære de at ting får konsekvenser. Planlegger en ikke godt nok så går de tom for penger å må ta konsekvensene av det,som å måtte reise hjem tidligere osv Anonymkode: d2273...102 Ja, gudameg, tenk om noen foreldre ønsker at barna skal ha en god opplevelse og ikke anse alt som en mulighet til å gi dem en lærepenge! Jeg tenker at det er god læring i å sette opp og leve etter budsjett, uansett vil de få se hva ting koster. Det høres som de kan få en knall ferie! Anonymkode: de9cc...5eb
Anonym bruker Skrevet 12. juni #12 Skrevet 12. juni Så kul 18-åring du har! Utrolig morsom plan, de kommer til å få en super tur med mange opplevelser og mye mestring! Hvis de villcamper, vasker seg i naturen og planlegger maten nøye så er det ikke umulig å klare seg på 150 kroner. Jeg hadde i hvert fall ikke vært bekymret for å måtte vipse for at de skal «drikke og feste», som en annen her skrev, når de har planlagt en sånn type tur. Anonymkode: 70eff...f80
Anonym bruker Skrevet 12. juni #13 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Er litt det jeg også har sagt. Samtidig tenker jeg at de kan jo prøve, og går det galt så fins jo vipps 😜 HI Anonymkode: 70207...1f2 De får ta det som en utfordring, hvis man vil, så kan man leve ganske enkelt, Man trenger jo strengt ikke å dusje så mye heller, så lenge det er nok av badesteder rundt forbi. Det blir nok en bra tur 😊 Anonymkode: dd16f...8bd
Anonym bruker Skrevet 12. juni #14 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Da lærer de jo bare at de kan drikke og feste opp pengene de har,også bare sutre til mamma etterpå så vippser hun penger til det de trenger. Bedre å lære de at ting får konsekvenser. Planlegger en ikke godt nok så går de tom for penger å må ta konsekvensene av det,som å måtte reise hjem tidligere osv Anonymkode: d2273...102 Tenker det er stor forskjell mellom å ringe etter 2 dager å be om mer penger siden de har drukket opp det de har, og ringe etter 10 dager å be om 500 til de siste dagene... Jeg kjenner den gjengen der, ute på tur i skog og mark uten alkohol er ikke ulikt dem. HI Anonymkode: 70207...1f2
Anonym bruker Skrevet 12. juni #15 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vår 18 åring planlegger å kjøre Norge rundt i 2 uker i sommer. De skal sove i telt, og ha med seg primus for matlagning. Jeg ba han om å snakke med vennene sine om å sette opp et budsjett for turen. De kom frem til at det vil koste 8.000 for alle 4 tilsammen. Altså, 2.000 for hver av dem. Det blir under 150 på dag for hver av dem. Er ikke det veldig lite? Ba han regne på det en gang til. Skal de dusje på en campingplass koster det penger, skal de vaske klær så koster det penger, har de tatt med drivstoff, skal de overnatte på campingplass så koster det penger og så videre Anonymkode: 70207...1f2 Det er veldig lite, men kult hvis de får det til. Tok det for gitt at de skal bade i sjø og vann. Og så kan de vel ha med seg en del mat. Drivstoff, derimot, den skjønner jeg ikke. Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, gudameg, tenk om noen foreldre ønsker at barna skal ha en god opplevelse og ikke anse alt som en mulighet til å gi dem en lærepenge! Jeg tenker at det er god læring i å sette opp og leve etter budsjett, uansett vil de få se hva ting koster. Det høres som de kan få en knall ferie! Anonymkode: de9cc...5eb Kan lett bli foreldrene som får en lærepenge her, de får passe seg da, når poden har klart seg på 2000 kr i 14 dager. Anonymkode: 25526...31c
Anonym bruker Skrevet 12. juni #16 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Drivstoff, derimot, den skjønner jeg ikke. Anonymkode: 25526...31c Tror ikke de har tenkt over at drivstoff koster penger. De er ikke vant med å kjøre selv. Anonymkode: 70207...1f2
Anonym bruker Skrevet 12. juni #17 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Tenker det er stor forskjell mellom å ringe etter 2 dager å be om mer penger siden de har drukket opp det de har, og ringe etter 10 dager å be om 500 til de siste dagene... Jeg kjenner den gjengen der, ute på tur i skog og mark uten alkohol er ikke ulikt dem. HI Anonymkode: 70207...1f2 Hjelp barnet ditt til å få en fin ferie. det ville jeg ha gjort. Man skal jo kunne hygge seg litt ekstra, når det er ferie. Hjelp til med å sette opp et realistisk budsjett, så de ikke trenger å leve på tørr kjeks hele ferien. Det de har satt opp høres for lite ut.Jeg hadde fint sponset mitt barn så han kunne dusje og spist skikkelig. Det er forskjell på fyll og rør, og det å kunne kose seg litt ekstra. Anonymkode: caf8e...d02
Anonym bruker Skrevet 12. juni #18 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tror ikke de har tenkt over at drivstoff koster penger. De er ikke vant med å kjøre selv. Anonymkode: 70207...1f2 Tror de kommer til å brenne seg på drivstoff det kommer til å ta en stor del av de 8000. Anonymkode: dd16f...8bd
Anonym bruker Skrevet 12. juni #19 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Hjelp barnet ditt til å få en fin ferie. det ville jeg ha gjort. Man skal jo kunne hygge seg litt ekstra, når det er ferie. Hjelp til med å sette opp et realistisk budsjett, så de ikke trenger å leve på tørr kjeks hele ferien. Det de har satt opp høres for lite ut.Jeg hadde fint sponset mitt barn så han kunne dusje og spist skikkelig. Det er forskjell på fyll og rør, og det å kunne kose seg litt ekstra. Anonymkode: caf8e...d02 Noen synes faktisk det er deilig med det enkle liv, og foretrekker å vaske seg i naturen og spise billig og enkelt. For mange er den ekstra kosen nettopp det være i naturen og leve enkelt. Anonymkode: 70eff...f80
Anonym bruker Skrevet 12. juni #20 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Tror de kommer til å brenne seg på drivstoff det kommer til å ta en stor del av de 8000. Anonymkode: dd16f...8bd Er litt det jeg også tenker Anonymkode: 70207...1f2
Anonym bruker Skrevet 12. juni #21 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Noen synes faktisk det er deilig med det enkle liv, og foretrekker å vaske seg i naturen og spise billig og enkelt. For mange er den ekstra kosen nettopp det være i naturen og leve enkelt. Anonymkode: 70eff...f80 De planlegger på bruke minst mulig penger. Den tankegangen, og læringen vil de ha god nytte av i voksenlivet. Og akkurat nå vil jeg være der dersom de bommer helt. Tror egentlig han også tror han skal betale alt selv, men jeg føler det blir feil siden hans søsken skal på sommerleir som vi betaler.. HI Anonymkode: 70207...1f2
Anonym bruker Skrevet 12. juni #22 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (14 minutter siden): De planlegger på bruke minst mulig penger. Den tankegangen, og læringen vil de ha god nytte av i voksenlivet. Og akkurat nå vil jeg være der dersom de bommer helt. Tror egentlig han også tror han skal betale alt selv, men jeg føler det blir feil siden hans søsken skal på sommerleir som vi betaler.. HI Anonymkode: 70207...1f2 Det forstår jeg veldig godt! De har gode intensjoner, og det er en fin ting å eventuelt sponse, tenker jeg. Anonymkode: 70eff...f80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå