Gå til innhold

Ekkelt og kanskje rart spørsmål om avføring, men here goes

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det første, jeg sliter skikkelig med å gå på do andre steder enn hjemme. Noe som er upraktisk siden jeg jobber 8 timer hver dag. 

Jeg har begynt å spise mer protein, og opplever i større grad behov for å gå på do. Jeg blir veldig hard i magen og bruker dertil lengre tid på toalettet. Men, når jeg er ordentlig hard i magen så får jeg smerter i høyre side, der hvor blindtarmen er. Jeg har begynt å lure på om jeg kanskje har en eller annen blokkering, for det virker som at avføring sliter med å passere der når den er "stor og kompakt" (ja jeg gremmes når jeg skriver dette, men avføring er tross alt normalt)
Jeg får ikke gjort meg heldig ferdig når jeg er på jobb, og da føles det som en begynnende betennelse i magen. Litt samme følelse som når man får skrubbsår som verker, om det gir mening. Akkurat som at avføringen bare ligger der med alle slags bakterier og gosser seg...

Jeg drikker nok vann (minst 3 liter om dagen) så det bør ikke være noe problem å få myk nok avføring til at den ikke trenger å jobbes så voldsomt med...

Er det noen som har erfart det samme og har evt. tips? I helgene bruker jeg laxoberaldråper for å komme ordentlig på do og få tømt hele systemet, men siden jeg ikke alltid kan gå på do med en gang jeg må på jobb, så kan jeg ikke bruke det der...

Anonymkode: dbc35...36c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

For det første, jeg sliter skikkelig med å gå på do andre steder enn hjemme. Noe som er upraktisk siden jeg jobber 8 timer hver dag. 

Jeg har begynt å spise mer protein, og opplever i større grad behov for å gå på do. Jeg blir veldig hard i magen og bruker dertil lengre tid på toalettet. Men, når jeg er ordentlig hard i magen så får jeg smerter i høyre side, der hvor blindtarmen er. Jeg har begynt å lure på om jeg kanskje har en eller annen blokkering, for det virker som at avføring sliter med å passere der når den er "stor og kompakt" (ja jeg gremmes når jeg skriver dette, men avføring er tross alt normalt)
Jeg får ikke gjort meg heldig ferdig når jeg er på jobb, og da føles det som en begynnende betennelse i magen. Litt samme følelse som når man får skrubbsår som verker, om det gir mening. Akkurat som at avføringen bare ligger der med alle slags bakterier og gosser seg...

Jeg drikker nok vann (minst 3 liter om dagen) så det bør ikke være noe problem å få myk nok avføring til at den ikke trenger å jobbes så voldsomt med...

Er det noen som har erfart det samme og har evt. tips? I helgene bruker jeg laxoberaldråper for å komme ordentlig på do og få tømt hele systemet, men siden jeg ikke alltid kan gå på do med en gang jeg må på jobb, så kan jeg ikke bruke det der...

Det holder ikke med væske, du må ha fiber. Protein er byggestein, det er som sement og tar ikke til seg væske. Du behøver noe fiber innimellom. Svisker, rosiner, epler, pærer, bananer.

Vil anbefale deg å tenke nytt på jobb. Finnes det et sted du kan være i fred? Om du må gå et stykke, så er det bare en fordel hvis du ellers er stillesittende.

Bakterier er forøvrig din venn når det kommer til fordøyelse, så ikke vær redd for det. Ville faktisk heller ha økt inntak av sunne bakterier og fermentert mat. 

Anonymkode: 407b9...334

Skrevet

Du må få i deg nok fiber for å stabilisere magen. I tillegg kan det være greit å prøve Movicol for å se om det hjelper. Datteren min har hatt noen runder med forstoppelse og har da måtte ta 8 poser i 3-4 dager, så 4 poser i ytterligere 3-4 dager og så 2 poser daglig i 6 måneder. I slike tilfeller bør en selvfølge snakke med lege, og da kan en også få Movicol på blå resept. Men fiber er viktig uansett.

Anonymkode: 6b008...111

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det holder ikke med væske, du må ha fiber. Protein er byggestein, det er som sement og tar ikke til seg væske. Du behøver noe fiber innimellom. Svisker, rosiner, epler, pærer, bananer.

Vil anbefale deg å tenke nytt på jobb. Finnes det et sted du kan være i fred? Om du må gå et stykke, så er det bare en fordel hvis du ellers er stillesittende.

Bakterier er forøvrig din venn når det kommer til fordøyelse, så ikke vær redd for det. Ville faktisk heller ha økt inntak av sunne bakterier og fermentert mat. 

Takk, det visste jeg ikke!! Da skal jeg øke fiberinntaket asap :)

Finnes ingen steder å være i fred på toalett her :(  Alle toalletter er i tilknytning til vrimleområder og det er så lytt at jeg kan sitte 4 kontorer bortenfor å høre når noen er på do. 

Bakteriene i seg selv er jeg ikke så redd for, det er mer følelsen av at det verker i magen på en betennelsesaktig måte når jeg ikke får tømt meg skikkelig

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du må få i deg nok fiber for å stabilisere magen. I tillegg kan det være greit å prøve Movicol for å se om det hjelper. Datteren min har hatt noen runder med forstoppelse og har da måtte ta 8 poser i 3-4 dager, så 4 poser i ytterligere 3-4 dager og så 2 poser daglig i 6 måneder. I slike tilfeller bør en selvfølge snakke med lege, og da kan en også få Movicol på blå resept. Men fiber er viktig uansett.

Fiber it is! Hvordan funker movicol da? Må man akutt på do når man først må? Eller er det i mer kontrollerte former?

Skrevet

Fiber it is! Hvordan funker movicol da? Må man akutt på do når man først må? Eller er det i mer kontrollerte former?

Nei, ikke når du bruker det mer stabiliserende, men det kan bli litt mer småakutt dagene du eventuelt må ta store doser. Ikke på samme måte som ved dråpene du nevner (som legen min fraråder forresten), men at det setter litt fart på ting. Ved 1-2 poser er det mer for å hjelpe til med å holde systemet i gang på normalt vis. Jeg kan forresten anbefale deg å lese boken "Sjarmen med tarmen", den er lettlest og en lærer utrolig mye nyttig (skrevet av en lege).

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Takk, det visste jeg ikke!! Da skal jeg øke fiberinntaket asap :)

Finnes ingen steder å være i fred på toalett her :(  Alle toalletter er i tilknytning til vrimleområder og det er så lytt at jeg kan sitte 4 kontorer bortenfor å høre når noen er på do. 

Bakteriene i seg selv er jeg ikke så redd for, det er mer følelsen av at det verker i magen på en betennelsesaktig måte når jeg ikke får tømt meg skikkelig

Smerter kommer nok av luft/gass som presser på når innholdet beveger seg så sakte. Helt normalt når man er treg i magen. Det å massere magen, gjøre situps eller andre bevegelser som ikke har med magen å gjøre, som å gå, danse, etc, kan være lurt. Forstår at det å danse ikke er det mest nærliggende nå da…

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, ikke når du bruker det mer stabiliserende, men det kan bli litt mer småakutt dagene du eventuelt må ta store doser. Ikke på samme måte som ved dråpene du nevner (som legen min fraråder forresten), men at det setter litt fart på ting. Ved 1-2 poser er det mer for å hjelpe til med å holde systemet i gang på normalt vis. Jeg kan forresten anbefale deg å lese boken "Sjarmen med tarmen", den er lettlest og en lærer utrolig mye nyttig (skrevet av en lege).

Den har jeg lest :) Og er en veldig fin bok! Men begynner å bli mange år siden, kanskje jeg må lese den igjen

Men så bra, da skal jeg spørre legen om å få det! Vet man ikke bør bruke laxoberal, men jeg går med konstant følelse av å være stinn i magen helt til helga kommer og jeg kan ta de. Jeg vet at mye av det er pga stress, jeg sliter med å gå på do hjemme og hvis ungene trenger noe eller jeg skal rekke noe. Jeg sliter med mye indre kaos som og utspiller seg i mage/tarm. Men kan i det minste prøve fiber og se om det hjelper :)

Skrevet

Smerter kommer nok av luft/gass som presser på når innholdet beveger seg så sakte. Helt normalt når man er treg i magen. Det å massere magen, gjøre situps eller andre bevegelser som ikke har med magen å gjøre, som å gå, danse, etc, kan være lurt. Forstår at det å danse ikke er det mest nærliggende nå da…

Hehe! Ta en svingom på kontoret :)  Alt går så lenge jeg lukker døra! Kan ta noe knebøy f.eks, eller gå en tur rundt bygget :)

Skrevet

Og ta deg en prompetur i pausen, er det ikke det som er så in nå? 💨

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Den har jeg lest :) Og er en veldig fin bok! Men begynner å bli mange år siden, kanskje jeg må lese den igjen

Men så bra, da skal jeg spørre legen om å få det! Vet man ikke bør bruke laxoberal, men jeg går med konstant følelse av å være stinn i magen helt til helga kommer og jeg kan ta de. Jeg vet at mye av det er pga stress, jeg sliter med å gå på do hjemme og hvis ungene trenger noe eller jeg skal rekke noe. Jeg sliter med mye indre kaos som og utspiller seg i mage/tarm. Men kan i det minste prøve fiber og se om det hjelper :)

Et av punktene i boken er i hvert fall at det å holde seg gjøre problemet verre, så dersom man kan gå på do når en kjenner trangen, så bør en gjøre det, uansett om en er hjemme, på jobb eller i besøk, men selvfølgelig ikke om en midt i en gåtur i bebygde strøk.

Men Movicol er i hvert fall mye bedre for magen enn dråper. God bedring!

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Et av punktene i boken er i hvert fall at det å holde seg gjøre problemet verre, så dersom man kan gå på do når en kjenner trangen, så bør en gjøre det, uansett om en er hjemme, på jobb eller i besøk, men selvfølgelig ikke om en midt i en gåtur i bebygde strøk.

Men Movicol er i hvert fall mye bedre for magen enn dråper. God bedring!

Jeg vet. Men når jeg må så må jeg NÅ, og store deler av arbeidsdagen min er i møter eller samarbeid med andre, som gjør det litt vanskelig å bare gå. Og venter jeg 5 min da så må jeg ikke mer, før neste gang. Men en ting er nå sikkert og det er at jeg kan øve meg på å gå på do når jeg ikke må-må, sånn som mannen min. "Må bare sjekke om jeg trenger en tur på do først". Hvis jeg klarer å slappe av så tror jeg akkurat det problemet blir enklere. 

Takk :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Laxoberaldråper og movicol er to helt forskjellige medikamenter, at legen din har frarådet laxoberal til deg er ikke det samme som at hi ikke skal ha. Å anbefale eller fraråde medisiner er ikke noe man skal gjøre på et anonymt forum! Movicol gjør tarminnholdet mykt, laxoberal setter i gang tarmperistaltikken, altså bevegelsene i tarmen. To forskjellige ting der altså.

Anonymkode: 95955...9a0

Skrevet

Avføringsmidler, reseptfritt eller ei, bør uansett være noe man tar sikte på at skal vekk og erstattes med sunt kosthold og mosjon og psykisk balanse, slik at kroppen ivaretar seg selv. Kun brukes når man legger om kosten. 

Skrevet

Movicol fåes reseptfritt på apoteket, så det er bare å kjøpe for å prøve.

Det skal mye til å få det på blå resept, da må du ha en mage-diagnose og legen må søke om å få det godkjent.

Datteren min har IBS og har det foreløbig bare på hvit resept. I gode perioder tar hun en halv pose morgen og kveld (pulver du rører ut i vann) og da kommet hun seg på do en gang om dagen. I perioder med forstoppelse er hun oppe i to poser middag og kveld for å komme seg på do hver dag. Tar hun det ikke er hun på do 1-2 ganger i uka i gode perioder 🙈

Men det er god hjelp i fiber, pøs på med frukt og grønt, og du kan kjøpe fiber på helsekosten også i tablett eller pulverform.

Anonymkode: 3651d...6fb

Skrevet

Verkingen på siden er overgang mellom tynntarm og tykktarm. Ikke noe farlig, og et vanlig sted å få vondt. Sier som resten, inn med fiber. 

Anonymkode: c8d9b...876

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor frarådet legen din de dråpene?

Anonymkode: db0a9...df5

Skrevet

Ikke meg du spør, men jeg har strevd med magen nesten bestanding føles det som. Har prøvd litt av hvert, enten så har det liten virkning eller så er det full fres. Men så fikk jeg tips her inne om movicol, og det må jeg si, det var noe helt annet. Selv om jeg tok litt stor dose første gangen for å få has på forstoppelse, så kom det i kontrollerte former, ikke som andre midler som har gitt meg styrtavføring som jeg blir utrolig klein av. Nå tar jeg en dose morgen og kveld, det er en helt ny verden. Det kan fremdeles være litt treigt, men ikke som før. Jeg holder på å prøve meg litt frem til dosering.

Skrevet

Takk for gode tips! Vært å handla inn masse matvarer med fiber og skal få bestilt meg time hos legen 🙏 Dib, altså 😁

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Takk for gode tips! Vært å handla inn masse matvarer med fiber og skal få bestilt meg time hos legen 🙏 Dib, altså 😁

Bare vær obs på at hvis du øker fiberinntaket veldig mye veldig fort, så kan det og gi magetrøbbel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Bare vær obs på at hvis du øker fiberinntaket veldig mye veldig fort, så kan det og gi magetrøbbel.

Aaaah, godt poeng. Alt man skal tenke på 😅 spiser fiberknekkebrød hver dag, og grønnsaker, men får tilføre litt frukt og 

Skrevet

Aaaah, godt poeng. Alt man skal tenke på 😅 spiser fiberknekkebrød hver dag, og grønnsaker, men får tilføre litt frukt og 

Alt man ikke trenger å tenke på om man spiser normalt….

Skrevet

Alt man ikke trenger å tenke på om man spiser normalt….

Du er lykkelig uvitende, heldig

Skrevet

Du er lykkelig uvitende, heldig

Vel, HI sine beskrivelser i det første innlegget virker som om hun har endret kosthold uten å ha kunnskap.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vel, HI sine beskrivelser i det første innlegget virker som om hun har endret kosthold uten å ha kunnskap.

Jeg spiser jo normalt? Hva er unormalt med ett helt vanlig kosthold? Eneste jeg har gjort er å tilføre mer proteiner, men ikke mer fiber. Som jeg ikke har tenkt på siden jeg ikke visste at protein blir murstein 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...