Sommerkroppen 2029 Skrevet 11. juni #51 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Her bringer hi begrepet alfahann som brøyter seg vei og rangerer barn etter hvor gode de er på banen. 1. syns du det vitner om respekt for andre barn? 2. skal du ta meg får du slutte å beskylde meg for løgn. Anonymkode: da50e...d0e Du blander kortene. Hi skriver at hennes sønn ikke er en alfahann som brøyter seg veg. Hun skriver ikke at alle de andre er det. Jeg er ikke ute etter å ta deg altså.
Anonym bruker Skrevet 11. juni #52 Skrevet 11. juni Sommerkroppen 2029 skrev (11 minutter siden): Du blander kortene. Hi skriver at hennes sønn ikke er en alfahann som brøyter seg veg. Hun skriver ikke at alle de andre er det. Jeg er ikke ute etter å ta deg altså. Ok. Du leser alt helt bokstavlig. Du tolker det ikke som at når hi presiserer at hennes sønn, som ikke spiller fotball, ikke er slik som de som spiller fotball? Hvorfor skulle hun ellers ha behov for å trekke frem dette? Jeg ser at vi ikke blir enige, og må si meg glad for at de aller fleste, både barn og voksne, som jeg har hatt kontakt med opp gjennom årene er rausere og legger godviljen til mer enn noen her inne. Anonymkode: da50e...d0e
Sommerkroppen 2029 Skrevet 11. juni #53 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Ok. Du leser alt helt bokstavlig. Du tolker det ikke som at når hi presiserer at hennes sønn, som ikke spiller fotball, ikke er slik som de som spiller fotball? Hvorfor skulle hun ellers ha behov for å trekke frem dette? Jeg ser at vi ikke blir enige, og må si meg glad for at de aller fleste, både barn og voksne, som jeg har hatt kontakt med opp gjennom årene er rausere og legger godviljen til mer enn noen her inne. Anonymkode: da50e...d0e Og du tolker det slik du tolker det. Vi blir ikke enige nei, og det er heller ikke poenget her. Folk er rause på hver sin måte, selv om man ikke ønsker å gå i fotball-kamp-bursdag.
Anonym bruker Skrevet 11. juni #54 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Ok. Du leser alt helt bokstavlig. Du tolker det ikke som at når hi presiserer at hennes sønn, som ikke spiller fotball, ikke er slik som de som spiller fotball? Hvorfor skulle hun ellers ha behov for å trekke frem dette? Jeg ser at vi ikke blir enige, og må si meg glad for at de aller fleste, både barn og voksne, som jeg har hatt kontakt med opp gjennom årene er rausere og legger godviljen til mer enn noen her inne. Anonymkode: da50e...d0e Men å være raus og legge godviljen til kan også være å la de som liker fotballkamp-bursdag ha det, uten å bli med på det selv. Dette er ikke bursdag med fotballtema på linje med Star Wars-tema eller dinosaurtema eller noe sånt, det er meningen at de skal spille fotball der. En gutt som ikke er med på laget og ikke har trent fotball har åpenbart ikke noe å bidra med i en fotballkamp med andre som trener to til fire ganger i uka og har gjort det i årevis. De lærer jo noe på treningene. Det er enkelt som voksen å sitte på sida og si at alle kan være med, men det er ikke sånn det fungerer i praksis. Inkludering betyr ikke at alle skal være med på alle aktiviteter. Si høflig nei takk, dette passer ikke for meg som ikke spiller fotball. Ikke klage og lage noen sak ut av det, vise en leve-og-la-leve holdning. Anonymkode: abecb...57f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. juni #55 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men å være raus og legge godviljen til kan også være å la de som liker fotballkamp-bursdag ha det, uten å bli med på det selv. Dette er ikke bursdag med fotballtema på linje med Star Wars-tema eller dinosaurtema eller noe sånt, det er meningen at de skal spille fotball der. En gutt som ikke er med på laget og ikke har trent fotball har åpenbart ikke noe å bidra med i en fotballkamp med andre som trener to til fire ganger i uka og har gjort det i årevis. De lærer jo noe på treningene. Det er enkelt som voksen å sitte på sida og si at alle kan være med, men det er ikke sånn det fungerer i praksis. Inkludering betyr ikke at alle skal være med på alle aktiviteter. Si høflig nei takk, dette passer ikke for meg som ikke spiller fotball. Ikke klage og lage noen sak ut av det, vise en leve-og-la-leve holdning. Anonymkode: abecb...57f Klarer de å spille sammen i gymtimene på skolen så klarer de det i en fotball bursdag også altså 😊
Anonym bruker Skrevet 11. juni #56 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (På 10.6.2025 den 11.34): Har han takket nei til tre bursdager pga dette eller har han blitt ledd av i tre bursdager? Du må bestemme deg. I en fotballkamp er det mindretallet som skårer mål, så at det skal være grunn for latterliggjøring skjønner jeg ikke helt. Fotball er en lagidrett som de fleste med to fungerende ben kan delta i, mens turn er individuell idrett hvor man må øve inn rutinene. Det går for øvrig absolutt an å invitere til turnbursdag hvor barna kan få teste ut de forskjellige apparatene også, det er vel ingen der heller som tror at noen møter fullt utlært. Men jeg skjønner jo at du har bestemt deg for at forballbursdag er forferdelige greier, så da er det bare å fortsette å takk nei og bidra til at sønnen din står utenfor klassefellesskapet. Anonymkode: da50e...d0e Du har ikke mye empati Anonymkode: ad9a4...00b
Anonym bruker Skrevet 11. juni #57 Skrevet 11. juni mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden): Klarer de å spille sammen i gymtimene på skolen så klarer de det i en fotball bursdag også altså 😊 Det klarer de nok ikke 😅 I gymtimene er jentene med og, og siden færre av dem som regel spiller fotball, blir det ikke så åpenbart at et par av guttene ikke henger med. Likevel spilles det ikke så mye fotball i gymtimene og det er relativt vanlig å dele det opp slik at de som ikke ønsker å spille fotball kan gjøre en annen aktivitet i stedet, innebandy eller noe sånt. Uansett er skoletimer noe man er pålagt å være med på for å lære, mens en bursdagsfeiring egentlig skal være gøy, også for gjestene. Anonymkode: abecb...57f
Anonym bruker Skrevet 11. juni #58 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det klarer de nok ikke 😅 I gymtimene er jentene med og, og siden færre av dem som regel spiller fotball, blir det ikke så åpenbart at et par av guttene ikke henger med. Likevel spilles det ikke så mye fotball i gymtimene og det er relativt vanlig å dele det opp slik at de som ikke ønsker å spille fotball kan gjøre en annen aktivitet i stedet, innebandy eller noe sånt. Uansett er skoletimer noe man er pålagt å være med på for å lære, mens en bursdagsfeiring egentlig skal være gøy, også for gjestene. Anonymkode: abecb...57f Hvorfor svarer du som du er hi? Anonymkode: da50e...d0e
Anonym bruker Skrevet 11. juni #59 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Hvorfor svarer du som du er hi? Anonymkode: da50e...d0e Det var ikke meningen å gjøre det. Det er jo en helt vanlig problemstilling at alle unntatt et par stykker av guttene i en klasse spiller fotball og har det som hovedinteresse. Da blir det gjerne trøbbel i gymtimene når fotball er aktiviteten. Anonymkode: abecb...57f
Anonym bruker Skrevet 11. juni #60 Skrevet 11. juni Det er slike problemstillinger og barn/foreldres manglende evne til å forstå at f.eks fotballbursdag er noe noen barn gruer seg til som har gjort at mitt barn uten unntak har takket nei til alle klassebursdager siden hun gikk i femte klasse. Hun har heller ikke feiret bursdagen sin med klassen siden femte klasse. Jeg har stor forståelse for Hi sin sønn da min datter opplevde gjentatte bursdager hvor hun ble regelrett mobbet da hun verken er god i håndball eller fotball, men hun møtte opp til tross for det. Hun er veldig god i en annen sport og i femte klasse inviterte hun til bursdag med den idretten som tema, og ikke en kom i hennes bursdag da temaet visstnok var både teit og kjempekjedelig. Foreldre til barn i klassen ringte faktisk meg, og sa at jeg burde revurdere temaet da det var så teit og vi burde virkelig ha fotball eller håndballtema hvis vi ville ha gjester i bursdagen. Første foreldremøtet etter denne bursdagen tok jeg opp dette og var ikke nådig i min uttalelse rundt dårlig inkludering og oppførsel både fra foreldre og barn, og det var jammen mange foreldre som plutselig ikke hadde stemme lenger da jeg stilte noen direkte spørsmål som nok var ubehagelige. I etterkant har flere foreldre kontaktet meg og bedt mitt barn spesielt på besøk, men for min datter så er dette opplevelser som sitter så hardt at hun velger å bruke tid sammen med andre barn som faktisk respekterer henne og hennes valg av fritidsaktiviteter. Anonymkode: b758c...218
Anonym bruker Skrevet 11. juni #61 Skrevet 11. juni Datteren min hatet å feire bursdag, sin egen og andres. Fordi det var bestemt at alle jentene i klassen skulle bes. Så ett år hadde vi bursdag med pizza på pizzasjappa og kino etterpå. Da fikk jeg kjeft på foreldremøte for å legge lista for høyt for andre. Alle til lags kan ingen gjøre. Det er frivillig å dra i bursdag. Anonymkode: a7575...04f
Anonym bruker Skrevet 11. juni #62 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det er slike problemstillinger og barn/foreldres manglende evne til å forstå at f.eks fotballbursdag er noe noen barn gruer seg til som har gjort at mitt barn uten unntak har takket nei til alle klassebursdager siden hun gikk i femte klasse. Hun har heller ikke feiret bursdagen sin med klassen siden femte klasse. Jeg har stor forståelse for Hi sin sønn da min datter opplevde gjentatte bursdager hvor hun ble regelrett mobbet da hun verken er god i håndball eller fotball, men hun møtte opp til tross for det. Hun er veldig god i en annen sport og i femte klasse inviterte hun til bursdag med den idretten som tema, og ikke en kom i hennes bursdag da temaet visstnok var både teit og kjempekjedelig. Foreldre til barn i klassen ringte faktisk meg, og sa at jeg burde revurdere temaet da det var så teit og vi burde virkelig ha fotball eller håndballtema hvis vi ville ha gjester i bursdagen. Første foreldremøtet etter denne bursdagen tok jeg opp dette og var ikke nådig i min uttalelse rundt dårlig inkludering og oppførsel både fra foreldre og barn, og det var jammen mange foreldre som plutselig ikke hadde stemme lenger da jeg stilte noen direkte spørsmål som nok var ubehagelige. I etterkant har flere foreldre kontaktet meg og bedt mitt barn spesielt på besøk, men for min datter så er dette opplevelser som sitter så hardt at hun velger å bruke tid sammen med andre barn som faktisk respekterer henne og hennes valg av fritidsaktiviteter. Anonymkode: b758c...218 Av alt som aldri har skjedd… Anonymkode: da50e...d0e
Anonym bruker Skrevet 11. juni #63 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Av alt som aldri har skjedd… Anonymkode: da50e...d0e Jeg tror du bør gi deg nå. Nå virker du bare dum. Anonymkode: b97c3...dcd
Anonym bruker Skrevet 11. juni #64 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor svarer du som du er hi? Anonymkode: da50e...d0e Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Av alt som aldri har skjedd… Anonymkode: da50e...d0e Hva i alle dager er det med deg? Du vet da ingenting om hva som har skjedd, og ingen har svart som hi. Du derimot, valser inn og tror du eier tråden. Jeg blir helt himmelfallen. Anonymkode: 37325...fa3
Anonym bruker Skrevet 11. juni #65 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Av alt som aldri har skjedd… Anonymkode: da50e...d0e At du kommer med ett slikt utsagn er ikke overraskende når man ser på kommentarene dine... Anonymkode: b758c...218
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. juni #66 Skrevet 11. juni Denne tråden viser i grunn hvor problematisk vi foreldre kan klare å gjøre en bursdag. Hadde jeg hatt små barn nå så hadde vi gjort det slik at vi hadde den bursdagen de ønsket og så hadde vi håpet så mange som mulig ville komme. Vi hadde også respektert de som ikke ville komme. Ferdig .
Anonym bruker Skrevet 11. juni #67 Skrevet 11. juni mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Denne tråden viser i grunn hvor problematisk vi foreldre kan klare å gjøre en bursdag. Hadde jeg hatt små barn nå så hadde vi gjort det slik at vi hadde den bursdagen de ønsket og så hadde vi håpet så mange som mulig ville komme. Vi hadde også respektert de som ikke ville komme. Ferdig . Så enkelt kan det faktisk gjøres. Heldigvis har jeg aldri opplevd noen foreldre som lager så mye styr som man kan få inntrykk av fra denne tråden. Anonymkode: da50e...d0e
Anonym bruker Skrevet 11. juni #68 Skrevet 11. juni Problemet her er ikke at det er fotballbursdag, men at noen blir buet ut om de ikke er flinke nok. Anonymkode: 2b17c...c9f
Anonym bruker Skrevet 11. juni #69 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Problemet her er ikke at det er fotballbursdag, men at noen blir buet ut om de ikke er flinke nok. Anonymkode: 2b17c...c9f Det er helt riktig, men i stede for å adressere det så legger hi ansvaret på tiår gamle alfahanner. Anonymkode: da50e...d0e
Anonym bruker Skrevet 11. juni #70 Skrevet 11. juni mamma til adhd gutt<3 skrev (50 minutter siden): Denne tråden viser i grunn hvor problematisk vi foreldre kan klare å gjøre en bursdag. Hadde jeg hatt små barn nå så hadde vi gjort det slik at vi hadde den bursdagen de ønsket og så hadde vi håpet så mange som mulig ville komme. Vi hadde også respektert de som ikke ville komme. Ferdig . Så hvorfor er det så mange som går i strupen på hi bare fordi hun deler et hjerttesukk da. Du er og med på det. Anonymkode: 20b97...3a0
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. juni #71 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Så hvorfor er det så mange som går i strupen på hi bare fordi hun deler et hjerttesukk da. Du er og med på det. Anonymkode: 20b97...3a0 Er jeg? Jeg mener oppriktig at problemstillingen ikke kan være et stort problem og sier det høyt. Er det å gå i strupen på hi?
Anonym bruker Skrevet 11. juni #72 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Så enkelt kan det faktisk gjøres. Heldigvis har jeg aldri opplevd noen foreldre som lager så mye styr som man kan få inntrykk av fra denne tråden. Anonymkode: da50e...d0e Så nå er det greit å respektere de som takker nei? Snakk om å være dobbeltmoralsk…. Anonymkode: b97c3...dcd
Anonym bruker Skrevet 11. juni #73 Skrevet 11. juni Etter å ha hjulpet min søster å holde bursdagsselskap for min 8 år gamle nevø kan jeg med hånden på hjertet si at det ikke finnes sjans i havet for at jeg hadde invitert den gjengen på hjemmebursdag her. Det var hopping i sofaen, roping, kasting av mat (!). Noen var ikke tilsnakkendes overhode. Om jeg måtte velge hjemmebursdag eller fotballbursdag hadde det definitivt blitt fotballbursdag. Anonymkode: 10a84...2cc
Anonym bruker Skrevet 11. juni #74 Skrevet 11. juni Av alt man skal finne på å klage på… jeg har arrangert en god del bursdager, og det har alltid vært etter barnas ønsker. Det er jo dem som feires, og da bør de få gjøre noe de synes er gøy. Jeg har hatt hjemmebursdag, akebursdag, fotballbursdag, karaokebursdag osv. de verste er de jeg har hatt hjemme. Det er alltid minst én unge som ikke kan oppføre seg, som ødelegger ting, klatrer i møbler, hopper i sofa osv. Alle som har vært ute et sted har vært så mye bedre. Og jeg slipper at unger som ikke kan oppføre seg ødelegger ting. Og vi hadde i en av fotballbursdagene en proffspiller med som trente barna. Selv om to av gutta i klassen ikke spilte fotball, så var det jo min oppgave å passe på at de hadde det bra også. Og selvsagt hadde jeg tatt hensyn til om jeg fikk en melding med «Ola har ikke så lyst å spille fotball, og synes det er vanskelig å gå». Da finner jeg på noe annet for den gutten på sidelinjen da. Det er fullt tillatt å snakke sammen som foreldre. All forskning viser at når foreldre snakker sammen, så er det mindre mobbing Anonymkode: 23c2f...43f
Anonym bruker Skrevet 15. juni #75 Skrevet 15. juni mamma til adhd gutt<3 skrev (På 11.6.2025 den 16.29): Denne tråden viser i grunn hvor problematisk vi foreldre kan klare å gjøre en bursdag. Hadde jeg hatt små barn nå så hadde vi gjort det slik at vi hadde den bursdagen de ønsket og så hadde vi håpet så mange som mulig ville komme. Vi hadde også respektert de som ikke ville komme. Ferdig . Respektert de som ikke ville komme? Men hva om alle disse 6-7 fotballbursdagene gjør til at noen barn faller utenom sosialt da? Dette er fort de samme barna som ikke blir invitert med ut, fordi det skal jo spilles fotball hele tiden. Tenkt på det? I bursdager kan faktisk voksne legge litt føringer og tenke på slike ting. Man MÅ ikke spille fotball hele tiden. Det fins faktisk andre ting å finne på og vi voksne har faktisk et ansvar for å inkludere. Anonymkode: 8a1d6...181
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå