Sommerkroppen 2029 Skrevet 10. juni #26 Skrevet 10. juni Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Du skal være forsiktig med å anta så mye. Jeg har fire barn, to idrettsglade som er med på alt, en som hater alt som innebærer svette og anstrengelse og en med særskilte behov som sjelden klarer å stille i bursdag uavhengig av form og stil. Man kan altså ikke forvente at småbarn skal tilrettelegge sin store dag for et mindretall som «ikke liker». Det er ikke snakk om voksne som inviterer til fest, men en barneskoleelev som også har lyst til å ha et selskap som favner det hn liker best. Hvor langt skal man gå for å sikre at alle skal trives? Det holder ikke å invitere og inkludere alle, man må i tillegg sjekke om noen har aversjon mot tema? Mine barn har vært i badebursdag, både inne og ute, akebursdag (i kaldt og vått vær), i lekelandbursdag (til tross for at slike steder er plagsomt høyt for en av dem) og aller mest ordinære bursdager enten hjemme eller i skolens gymsal. Felles for alle selskapene er at det er bursdagsbarnet sitt ønske som er viktigst, så får man som foreldre forsøke å tilrettelegge for eget barn som best man kan. Anonymkode: da50e...d0e Nei, man kan ikke forvente at små barn skal tilrettelegge sin store dag for et mindretall. Men man må likevel forvente at mindretallet lar vær å komme hvis de føler at de ikke har lyst til å gå da. Jeg som voksen lar glatt vær å komme i en voksen bursdags-fest der hovedpersonen inviterer til fotball-kamp dag, eller en dag i skibakken. Såpass ærlig skal jeg være. Og jeg er nok ikke alene som hadde takket nei. Poenget her er at hver enkelt må bare invitere til tema-bursdager, men de må også forvente at ikke alle synes temaet deres er gøy. Selv om det kan være utenkelig for dem at noen faktisk gruer seg for sånt. Flertallet kommer nok, men de som synes fotball er grusomt, og som tenker de vil bli gjort narr av, de må få lov til å takke nei. Det er ikke anderledes for barn enn for oss voksne synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 10. juni #27 Skrevet 10. juni Det er jo forskjellige måter å arrangerer slike bursdager på. Man må gjerne arrangere en tema- eller aktivitetsbursdag, men jeg synes det skal være stor takhøyde slike at alle kan delta med sine forutsetninger. Arrangeres det utkledningsbursdag må det være greit å kle seg ut mye og å kle seg ut lite. Det kan ikke være slik at de andre elevene skal le av Lise fordi hun ikke hadde råd til samme prinsessekjole som de andre eller av Per fordi han ikke liker å kle seg ut og bare kom i vanlige klær og en hatt. Det samme gjelder aktivitetsbursdag. Det går an å arrangere en fotballbursdag der de som ikke spiller fotball også har det kjekt. Der miljøet er godt med stor takhøyde slik at alle kan delte slik de klarer eller med noe annet og at det er greit. Der alle har det fint, selv om de ikke spiller fotball og ikke er noe god med ballen. Det går også an å arrangere fotballbursdag som oppleves helt forferdelig. Der det deles inn i lag og det klages høylytt av de som kommer på lag med Petter. Der det kjeftes på Hans fordi han bommet på ballen eller ikke klarte å sentre godt nok. Der de ler og erter også lenge etter fordi Hans ikke var flink nok. Hos de som klarer å lage inkluderende stemning slik at det er plass til alle så går det fint å gå i en bursdag selv om det ikke er favorittaktiviteten. Føler man seg ydmyket gjennom en hel bursdag, så forstår jeg godt at barn står over neste lignende for å ikke risikere det samme. Jeg har hørt om barn som skjeller ut andre barn på trening og virkelig frata dem gleden ved idrett og der foreldrene til barnet som kjeftet lo hjertelig av det og sa noe slikt som "se så bra konkurranseinstinkt han har. Vi ordentlig stolt av hvor engasjert han er". Anonymkode: aff3c...b2f
Anonym bruker Skrevet 10. juni #28 Skrevet 10. juni Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden): Nei, man kan ikke forvente at små barn skal tilrettelegge sin store dag for et mindretall. Men man må likevel forvente at mindretallet lar vær å komme hvis de føler at de ikke har lyst til å gå da. Jeg som voksen lar glatt vær å komme i en voksen bursdags-fest der hovedpersonen inviterer til fotball-kamp dag, eller en dag i skibakken. Såpass ærlig skal jeg være. Og jeg er nok ikke alene som hadde takket nei. Poenget her er at hver enkelt må bare invitere til tema-bursdager, men de må også forvente at ikke alle synes temaet deres er gøy. Selv om det kan være utenkelig for dem at noen faktisk gruer seg for sånt. Flertallet kommer nok, men de som synes fotball er grusomt, og som tenker de vil bli gjort narr av, de må få lov til å takke nei. Det er ikke anderledes for barn enn for oss voksne synes jeg. Er det noen som har argumentert mot at barn ikke kan takke nei? Man kan selvsagt takke nei, og resultatet av det er at den som takker nei går glipp av en sosial sammenkomst og at den som inviterer, altså også et barn, blir lei seg fordi kompisene (muligens fire stk ihht til hi sitt innlegg) ikke kommer fordi konseptet ikke er kjekt nok. De som får takke nei på et slikt grunnlag lærer at deres velvære og interesser er viktigere enn å glede noen ved å møte i bursdag og feire klassekameratene/vennene sine. Anonymkode: da50e...d0e
Anonym bruker Skrevet 10. juni #29 Skrevet 10. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Er det noen som har argumentert mot at barn ikke kan takke nei? Man kan selvsagt takke nei, og resultatet av det er at den som takker nei går glipp av en sosial sammenkomst og at den som inviterer, altså også et barn, blir lei seg fordi kompisene (muligens fire stk ihht til hi sitt innlegg) ikke kommer fordi konseptet ikke er kjekt nok. De som får takke nei på et slikt grunnlag lærer at deres velvære og interesser er viktigere enn å glede noen ved å møte i bursdag og feire klassekameratene/vennene sine. Anonymkode: da50e...d0e Men når bursdagen ikke er kjekt for alle, når de som ikke er gode i fotball blir ertet for det, som det er i hi sitt tilfelle, så er man ikke påagt å gå altså. Noen ganger så er faktik ens eget velvære og interesse viktigere enn andres. Anonymkode: 20b97...3a0
Anonym bruker Skrevet 10. juni #30 Skrevet 10. juni Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men når bursdagen ikke er kjekt for alle, når de som ikke er gode i fotball blir ertet for det, som det er i hi sitt tilfelle, så er man ikke påagt å gå altså. Noen ganger så er faktik ens eget velvære og interesse viktigere enn andres. Anonymkode: 20b97...3a0 Igjen - jeg har ikke sett noen som mener at man skal pålegge noen å gå om man blir ertet. Om mitt barn hadde vært i en situasjon hvor så mange bursdager ble utfordrende så hadde jeg tatt kontakt med de andre foreldrene, ev på foreldremøte, forklart situasjonen og spurt om det var mulig med et alternativ til fotballkamp. De færreste foreldre inviterer til selskap med ønske om å plage andre barn, så i stede for å bekrefte ovenfor eget barn at de som liker fotball er brautende alfahanner (!!) så må det være mulig å finne et kompromiss. Anonymkode: da50e...d0e
Sommerkroppen 2029 Skrevet 10. juni #31 Skrevet 10. juni (endret) Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Er det noen som har argumentert mot at barn ikke kan takke nei? Man kan selvsagt takke nei, og resultatet av det er at den som takker nei går glipp av en sosial sammenkomst og at den som inviterer, altså også et barn, blir lei seg fordi kompisene (muligens fire stk ihht til hi sitt innlegg) ikke kommer fordi konseptet ikke er kjekt nok. De som får takke nei på et slikt grunnlag lærer at deres velvære og interesser er viktigere enn å glede noen ved å møte i bursdag og feire klassekameratene/vennene sine. Anonymkode: da50e...d0e Et godt argument for at et barn kan takke nei, er hvis barnet vegrer seg veldig for å gå i bursdag av de grunner HI har oppgitt. Jeg vil påstå at barnet som takker nei, ikke selv føler at de går glipp av noe stort. Og den som inviterer, må ta høyde for at ikke alle synes like mye om fotball som han selv. Spesielt når de får mindre hyggelige kommentarer når de deltar i spillet. Eget velvære ER faktisk i noen tilfeller viktigere enn å følge strømmen. Jeg føler kanskje ikke du har lest Hi sitt innlegg godt nok. Dette er ikke et barn som ikke vil gå fordi han ikke synes det er kjekt nok. Endret 10. juni av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 10. juni #32 Skrevet 10. juni Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Igjen - jeg har ikke sett noen som mener at man skal pålegge noen å gå om man blir ertet. Om mitt barn hadde vært i en situasjon hvor så mange bursdager ble utfordrende så hadde jeg tatt kontakt med de andre foreldrene, ev på foreldremøte, forklart situasjonen og spurt om det var mulig med et alternativ til fotballkamp. De færreste foreldre inviterer til selskap med ønske om å plage andre barn, så i stede for å bekrefte ovenfor eget barn at de som liker fotball er brautende alfahanner (!!) så må det være mulig å finne et kompromiss. Anonymkode: da50e...d0e De færreste foreldre har fullstendig oversikt over hvordan samspillet guttene imellom er. Og det er jo stusselig om alle bursdager HI sitt barn er invitert til, skal omhandle fotball-kamper. Da synes jeg også at man kan ta det opp i foreldremøter ja. Anonymkode: b97c3...dcd
Anonym bruker Skrevet 10. juni #33 Skrevet 10. juni Sommerkroppen 2029 skrev (9 minutter siden): Et godt argument for at et barn kan takke nei, er hvis barnet vegrer seg veldig for å gå i bursdag av de grunner HI har oppgitt. Jeg vil påstå at barnet som takker nei, ikke selv føler at de går glipp av noe stort. Og den som inviterer, må ta høyde for at ikke alle synes like mye om fotball som han selv. Spesielt når de får mindre hyggelige kommentarer når de deltar i spillet. Eget velvære ER faktisk i noen tilfeller viktigere enn å følge strømmen. Jeg føler kanskje ikke du har lest Hi sitt innlegg godt nok. Dette er ikke et barn som ikke vil gå fordi han ikke synes det er kjekt nok. Det hadde vært fint om du hadde roet ned på hersketeknikkene, jeg har både lest og forstått hi, på samme måte som jeg ikke kun har barn som elsker fotball. Noen av oss klarer å se litt utenfor vår egen sfære. Hun skriver først at sønnen ikke spiller fotball, han liker ikke fotball og han gidder ikke bli pirket på. Det er greit, men det er litt rart at hun må spør, med utropstegn, om hvorfor fotballgutter inviterer til forballselskap. Når flertallet i en klasse er glad i fotball så må det være helt innafor å invitere slikt. Hi ønsker jo at andre barn skal ta større hensyn til de få som ikke liker fotball, heller enn å søke å finne en løsning som gjør at hennes barn også kan kose seg i selskap. Anonymkode: da50e...d0e
Sommerkroppen 2029 Skrevet 10. juni #34 Skrevet 10. juni Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det hadde vært fint om du hadde roet ned på hersketeknikkene, jeg har både lest og forstått hi, på samme måte som jeg ikke kun har barn som elsker fotball. Noen av oss klarer å se litt utenfor vår egen sfære. Hun skriver først at sønnen ikke spiller fotball, han liker ikke fotball og han gidder ikke bli pirket på. Det er greit, men det er litt rart at hun må spør, med utropstegn, om hvorfor fotballgutter inviterer til forballselskap. Når flertallet i en klasse er glad i fotball så må det være helt innafor å invitere slikt. Hi ønsker jo at andre barn skal ta større hensyn til de få som ikke liker fotball, heller enn å søke å finne en løsning som gjør at hennes barn også kan kose seg i selskap. Anonymkode: da50e...d0e Hersketeknikker? Du får lese innleggene mine som du vil, jeg er bare ikke helt enig med deg. Hi sin sønn kan helt sikkert dille med noe annet imens selskapet spiller kamp. Det går jo an å spør. Men det er kanskje ikke så kult å skille seg ut som kanskje den eneste som ikke blir med heller. Og er det ikke litt dobbelt moralsk å råde HI til å ta dette opp med de andre foreldrene, når du selv skriver at det er bursdagsbarnet som bestemmer temaet? Det er ikke så lett å ta sånt opp.
Anonym bruker Skrevet 10. juni #35 Skrevet 10. juni Sommerkroppen 2029 skrev (23 minutter siden): Hersketeknikker? Du får lese innleggene mine som du vil, jeg er bare ikke helt enig med deg. Hi sin sønn kan helt sikkert dille med noe annet imens selskapet spiller kamp. Det går jo an å spør. Men det er kanskje ikke så kult å skille seg ut som kanskje den eneste som ikke blir med heller. Og er det ikke litt dobbelt moralsk å råde HI til å ta dette opp med de andre foreldrene, når du selv skriver at det er bursdagsbarnet som bestemmer temaet? Det er ikke så lett å ta sånt opp. Jeg ser ikke at det er dobbeltmoralsk å gjøre andre foreldre klar over at noen føler seg utenfor når alle selskap har forballkamp. Som sagt så tror jeg at de fleste foreldre ønsker å inkludere flest mulig, og når det er 4-5 elever som ikke liker fotball kan man arrangere noe annet for den gruppen. Kaste på kubb, dart, ringspill, badminton… Anonymkode: da50e...d0e
Anonym bruker Skrevet 10. juni #36 Skrevet 10. juni Våre tre unger har vært i ganske mange ulike bursdager med ulike aktivitets-tema. Bursdag i svømmehallen, i trampolineparken, på fotballbana, i turnhallen faktisk(!!), i skateparken og i ishallen. Gutten i huset driver ikke med turn, men klarte fint å være med i turnhallen likevel. Jenta gå i en klasse hvor mange jenter spiller hockey. Det gjør ikke hun, men det gikk fint å være med i ishallen selv med danseskøyter. Ingen av de har noensinne stått på et skateboard, men de møtte opp i bursdag i skateparken likevel. Ingen kan være verdensmester i alt. Det går an å møte opp i bursdag uten å være god i fotball. Hvis det er et problem at han stadig vekk blir ertet og pirket på i slike bursdager burde dere jo ta det opp med foreldrene! Anonymkode: b00de...807
Anonym bruker Skrevet 10. juni #37 Skrevet 10. juni I enkelte klasser/miljøer er fotball det store for de fleste, og det er de samme få guttene som faller utenfor gang etter gang. Tradisjonelle barneselskap har vel ofte vært "nøytale", med innslag av leker og konkurranser hvor ingen har større forutsetninger enn andre for å delta eller vinne. Dette har nok vært ekstra viktig sosialt for de som faller utenfor idretten. Naturligvis kan denne arenaen bli et savn når fotballen tar over også her. Anonymkode: 339f9...b8e
Anonym bruker Skrevet 10. juni #38 Skrevet 10. juni Anonym bruker skrev (4 timer siden): Er det noen som har argumentert mot at barn ikke kan takke nei? Man kan selvsagt takke nei, og resultatet av det er at den som takker nei går glipp av en sosial sammenkomst og at den som inviterer, altså også et barn, blir lei seg fordi kompisene (muligens fire stk ihht til hi sitt innlegg) ikke kommer fordi konseptet ikke er kjekt nok. De som får takke nei på et slikt grunnlag lærer at deres velvære og interesser er viktigere enn å glede noen ved å møte i bursdag og feire klassekameratene/vennene sine. Anonymkode: da50e...d0e Så disse barna må bare tåle å bli ertet og hakket på i fotballbesøkene for at ikke bursdagsbarnet skal bli lei seg for at de ikke kommer? Anonymkode: 397d2...d95
Anonym bruker Skrevet 10. juni #39 Skrevet 10. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så disse barna må bare tåle å bli ertet og hakket på i fotballbesøkene for at ikke bursdagsbarnet skal bli lei seg for at de ikke kommer? Anonymkode: 397d2...d95 Nei. Men om det er så elendig klassemiljø så må det jo tas tak på et helt annet plan enn i en klassebursdag. For øvrig er kommentarer som starter med «så disse barna må…» nesten for dumme til å svare på. Anonymkode: da50e...d0e
Anonym bruker Skrevet 11. juni #40 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jeg ser ikke at det er dobbeltmoralsk å gjøre andre foreldre klar over at noen føler seg utenfor når alle selskap har forballkamp. Som sagt så tror jeg at de fleste foreldre ønsker å inkludere flest mulig, og når det er 4-5 elever som ikke liker fotball kan man arrangere noe annet for den gruppen. Kaste på kubb, dart, ringspill, badminton… Anonymkode: da50e...d0e Å gjøre forldrene klar over? Det virker veldig lite sannsynlig at de ikke skjønner selv at dette er ekskluderende for de som ikke er med på fotball. De velger å gjøre det likevel, så det å påpeke dette på foreldremøter og sånt vil nok bare gjøre vondt verre. Det enkleste og ryddigste er å bare takke høflig nei. Disse bursdagsfeiringene er for fotballgutta, og de blir ikke lei seg om de andre ikke kommer. Anonymkode: abecb...57f
Anonym bruker Skrevet 11. juni #41 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Å gjøre forldrene klar over? Det virker veldig lite sannsynlig at de ikke skjønner selv at dette er ekskluderende for de som ikke er med på fotball. De velger å gjøre det likevel, så det å påpeke dette på foreldremøter og sånt vil nok bare gjøre vondt verre. Det enkleste og ryddigste er å bare takke høflig nei. Disse bursdagsfeiringene er for fotballgutta, og de blir ikke lei seg om de andre ikke kommer. Anonymkode: abecb...57f Nei, det er klart, fotballforeldre er fullstendig uten empati og ønske om å gjøre ting bra for alle barn, og fotballgutta bryr seg ikke om klassekamerater som ikke spiller fotball. Er det mulig å være så fordomsfull 😅De fleste anser nok fotball som svært lavterskel og tenker at om klassen har problemer med utestengning og erting så må det tas tak på et annet nivå. Det kan faktisk ikke den enkelte familie ta ansvar for. Anonymkode: da50e...d0e
Anonym bruker Skrevet 11. juni #42 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Nei, det er klart, fotballforeldre er fullstendig uten empati og ønske om å gjøre ting bra for alle barn, og fotballgutta bryr seg ikke om klassekamerater som ikke spiller fotball. Er det mulig å være så fordomsfull 😅De fleste anser nok fotball som svært lavterskel og tenker at om klassen har problemer med utestengning og erting så må det tas tak på et annet nivå. Det kan faktisk ikke den enkelte familie ta ansvar for. Anonymkode: da50e...d0e Nå hoppet du til konklusjoner her 😄 Alle vet da at fotball ikke passer for alle? Det er kanskje lavterskel materielt sett ved at det bare kreves en bane og en ball, men den er ikke lavterskel når det kommer til ferdigheter og behov for trening. Helt enig i at utestengning og erting ikke er opp til den enkelte familie. Familiene her ser at deres sønner elsker fotball, så de prioriterer bursdagsbarnets ønsker og arrangerer fotballbursdag. De forventer nok ikke at de som ikke er med på fotball møter opp (hva skal de liksom gjøre på en fotballkamp, når de ikke kan spille?), og det er helt OK å takke nei. Anonymkode: abecb...57f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. juni #43 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Nå hoppet du til konklusjoner her 😄 Alle vet da at fotball ikke passer for alle? Det er kanskje lavterskel materielt sett ved at det bare kreves en bane og en ball, men den er ikke lavterskel når det kommer til ferdigheter og behov for trening. Helt enig i at utestengning og erting ikke er opp til den enkelte familie. Familiene her ser at deres sønner elsker fotball, så de prioriterer bursdagsbarnets ønsker og arrangerer fotballbursdag. De forventer nok ikke at de som ikke er med på fotball møter opp (hva skal de liksom gjøre på en fotballkamp, når de ikke kan spille?), og det er helt OK å takke nei. Anonymkode: abecb...57f Jeg hadde nok helt klart både håpet og forventet at barna kom selv om fotball ikke var noe favoritt. Det vil jo fortsatt være kaker , mat og hyggelig samvær. Mine har i alle fall hygget seg på bursdager med tema de ikke liker. De møter uansett andre barn, klassekamerater og kan da delta i bursdag selv om de ikke spiller ball. Jeg hadde stolt på at de voksne hadde sørget for at alle fikk en fin dag. Det er selvfølgelig også lov å si nei til invitasjonen .
Anonym bruker Skrevet 11. juni #44 Skrevet 11. juni mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden): Jeg hadde nok helt klart både håpet og forventet at barna kom selv om fotball ikke var noe favoritt. Det vil jo fortsatt være kaker , mat og hyggelig samvær. Mine har i alle fall hygget seg på bursdager med tema de ikke liker. De møter uansett andre barn, klassekamerater og kan da delta i bursdag selv om de ikke spiller ball. Jeg hadde stolt på at de voksne hadde sørget for at alle fikk en fin dag. Det er selvfølgelig også lov å si nei til invitasjonen . Man kan jo ikke stole på at de voksne sørger for at alle får en fin dag når gutten til HI har blitt ertet og plaget på tilsvarende feiringer før? For meg er det å forvente at barn som ikke spiller fotball møter opp på fotballbursdag omtrent som å forvente at noen som ikke drikker alkohol skal møte opp på whiskysmaking. Ikke er det interessant for dem, og det vil sannsynligvis legge en demper på stemningen for de andre også. Det er helt greit å invitere til noe som ikke passer for alle, og det er helt greit å takke nei til det som ikke passer. Anonymkode: abecb...57f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. juni #45 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Man kan jo ikke stole på at de voksne sørger for at alle får en fin dag når gutten til HI har blitt ertet og plaget på tilsvarende feiringer før? For meg er det å forvente at barn som ikke spiller fotball møter opp på fotballbursdag omtrent som å forvente at noen som ikke drikker alkohol skal møte opp på whiskysmaking. Ikke er det interessant for dem, og det vil sannsynligvis legge en demper på stemningen for de andre også. Det er helt greit å invitere til noe som ikke passer for alle, og det er helt greit å takke nei til det som ikke passer. Anonymkode: abecb...57f Jeg kan ikke se at noen mener at det ikke er greit å takke nei?
Anonym bruker Skrevet 11. juni #46 Skrevet 11. juni mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden): Jeg kan ikke se at noen mener at det ikke er greit å takke nei? Det har blitt sagt at bursdagsbarnet kan bli lei seg om han ikke kommer. Det tror jeg heller ikke de blir, men om det skulle skje må jo foreldrene bare forklare at det ikke er noe personlig, men opplegget ikke passer for alle. Anonymkode: abecb...57f
Anonym bruker Skrevet 11. juni #47 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (23 timer siden): Det er det nye nå. "Møtes på banen, spiller kamp, ta på fotballtøy" Min sønn spiller ikke fotball, han kan ikke fotball, han liker ikke fotball. Men nå skal "alle" feire bursdagen sin på denne måten som gjør at han og ett par til som ikke spiller, ikke vil komme. Hva skjedde med å bare møtes hjemme, henge og spise pølser?? Småfrustrert over at sønnen min nå takker nei til bursdag nummer 4 på rad pga dette. (og jo, han kunne vært med å sitti på sidelinja, men da blir han ledd av og pirka på, noe han ikke gidder) Anonymkode: a8f23...582 Det er fordi det er så store grupper nå, man forventes å be hele trinnet og det er så mange barn som har problemer med adferd, oppførsel, respekt, folkeskikk at det er ikke så lett at de bare skal henge litt hjemme. Jeg tror mange har funnet ut at det er lettere å gjøre noe utendørs hvor de kan rase rundt, badebursdag i svømmehallen, lekeland, trampolinepark etc så man slipper å ha det hjemme. Dessverre.... Anonymkode: 5088e...8d7
Anonym bruker Skrevet 11. juni #48 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Det er fordi det er så store grupper nå, man forventes å be hele trinnet og det er så mange barn som har problemer med adferd, oppførsel, respekt, folkeskikk at det er ikke så lett at de bare skal henge litt hjemme. Jeg tror mange har funnet ut at det er lettere å gjøre noe utendørs hvor de kan rase rundt, badebursdag i svømmehallen, lekeland, trampolinepark etc så man slipper å ha det hjemme. Dessverre.... Anonymkode: 5088e...8d7 Herlighet, jeg blir helt matt over den negative holdningen flere av dere viser her i denne tråden! Det tillegges forholdsvis små barn de verste intensjoner. Det er snakk om alfahanner, uoppdragne, respektløse og empatiløse barn i alderen 6-13 år. Om dere møter så mange umulige barn må dere nesten ta en titt på hvordan dere selv møter folk. Å invitere til aktivitetsbursdag har jeg bare hørt positivt om, heldigvis er nok de fleste foreldre mer positive og rause enn man kan få inntrykk av i denne tråden. Med fire barn har vi hatt vår del av forskjellige konstellasjoner, men aldri har jeg møtt slik surving over at ting ikke blir lagt personlig til rette for mammas lille prins. Anonymkode: da50e...d0e
Sommerkroppen 2029 Skrevet 11. juni #49 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Herlighet, jeg blir helt matt over den negative holdningen flere av dere viser her i denne tråden! Det tillegges forholdsvis små barn de verste intensjoner. Det er snakk om alfahanner, uoppdragne, respektløse og empatiløse barn i alderen 6-13 år. Om dere møter så mange umulige barn må dere nesten ta en titt på hvordan dere selv møter folk. Å invitere til aktivitetsbursdag har jeg bare hørt positivt om, heldigvis er nok de fleste foreldre mer positive og rause enn man kan få inntrykk av i denne tråden. Med fire barn har vi hatt vår del av forskjellige konstellasjoner, men aldri har jeg møtt slik surving over at ting ikke blir lagt personlig til rette for mammas lille prins. Anonymkode: da50e...d0e Igjen - det er ingen som forventer at at bursdagene skal bli "lagt personlig til rette for mammas lille prins" som du så fint skriver. Det er heller ingen som synes så fryktelig negativt om aktivitets-bursdager i sin helhet. Men nå de aller fleste bursdager blir arrangert som fotball-kamper, så skjønner jeg veldig godt at noen vegrer seg. Mor her må jo få lov til å komme med et hjertesukk. At du aldri har blitt møtt med surving, er nok fordi de fleste ikke legger seg oppi hvordan andre lager selskap for sine barn. Sånt er som sagt aldri så lett å blande seg inn i. Det er heller ikke så enkelt å spør om poden kan gjøre noe annet enn å spille fotball, når hele selskapet er lagt opp til å nettopp spille fotball. Når det står "møt opp på fotballbanen", så er det liksom det som skjer der. Det er heller ingen som sier at alle barna i HI sitt tilfelle er alfahanner, uoppragne, respektløse og empatiløse barn. Det er noe du selv har konkludert med. Hi skriver at barnet hennes har fått negativ tilbakemelding fra enkelte. Og det kan være nok til at han vegrer seg for å høre noe negativt neste gang han prøver seg på banen. Det er ikke koselig, ei heller for et voksent menneske.
Anonym bruker Skrevet 11. juni #50 Skrevet 11. juni Anonym bruker skrev (23 timer siden): Det er akkurat en sånn klasse du skisserer her min sønn er en del av. Og pga det leker han best og mest med jentene, fordi han ikke er en alfahann som brøyter seg vei og rangerer mennesker etter egenskaper de har på fotballbanen. Synd at det blir sånn, men han sitter ikke hjemme å gråter av den grunn altså. Han bare gidder ikke delta når det er sånn fokus på best og flest. Da er han heller hjemme. Bare synd foreldrene legger opp til eksludering Anonymkode: a8f23...582 Her bringer hi begrepet alfahann som brøyter seg vei og rangerer barn etter hvor gode de er på banen. 1. syns du det vitner om respekt for andre barn? 2. skal du ta meg får du slutte å beskylde meg for løgn. Sommerkroppen 2029 skrev (19 timer siden): Et godt argument for at et barn kan takke nei, er hvis barnet vegrer seg veldig for å gå i bursdag av de grunner HI har oppgitt. Jeg vil påstå at barnet som takker nei, ikke selv føler at de går glipp av noe stort. Og den som inviterer, må ta høyde for at ikke alle synes like mye om fotball som han selv. Spesielt når de får mindre hyggelige kommentarer når de deltar i spillet. Eget velvære ER faktisk i noen tilfeller viktigere enn å følge strømmen. Jeg føler kanskje ikke du har lest Hi sitt innlegg godt nok. Dette er ikke et barn som ikke vil gå fordi han ikke synes det er kjekt nok. Anonymkode: da50e...d0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå