Gå til innhold

Vil dette bli godt? (mat)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen ungdommer som ikke er så veldig begeistret for potet, men tenkte jeg skulle prøve å gjøre det mer forlokkende ved å lage et forhåpentligvis forlokkende alternativ.

Planen er å bake potetene først. Deretter dele de i to på langs og ta ut en god del av poteten. I mellomtiden har jeg planer om å steke en kjøttdeig og tilsett tacokrydder og en boks chilibønner. Så tenkte jeg å ta potetmassen, blande med litt smør og rømme, halvparten av kjøttblandingen, litt revet ost, hakket vårløken og mais, og eventuelt tilsette litt cayennepepper el for mer spicy smak. Så ha blandingen tilbake i potetene. Deretter toppe med resten av kjøttblandingen, litt salsasaus, revet cheddarost og knust nachochips og "grille" litt i ovnen til osten er smeltet. Og servere dem med salat til.

Er det håp om å få tacoglade ungdommer til å begynne å like potet med dette tror dere?

Anonymkode: 2c984...a51

Skrevet

Hørtes godt ut. Skader ikke å prøve 😊

Anonymkode: 7de3a...eed

Skrevet

Det høres godt ut, men hvorfor er det viktig at de får i seg potet?

Anonymkode: 7bae9...9e5

Skrevet

Lykke til med å få alt det der oppi potetskallene 🤣

Det hørtes forsåvidt godt ut, men jeg tenker at potetbåter sammen med løkbåter, bakt i ovn, med olje og salt og pepper, er veldig mye enklere. Liker de ikke det?

Anonymkode: 5319b...398

Skrevet

Her står de i laaaange køer hver eneste dag for å kjøpe bakte poteter fra Pota Madre.

IMG_9035.png

Anonymkode: 59e86...a48

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det høres godt ut, men hvorfor er det viktig at de får i seg potet?

Anonymkode: 7bae9...9e5

Fordi det er sunnere enn ris og pasta, og vi må prøve å stramme inn litt innkjøp på sikt og da er potet ganske billig og næringsrikt. Samt at det er greit å like poteter sånn generelt siden man får det servert en del steder. De spiste det som yngre barn, men så var det en periode der alt mulig ble uspiselig etter påvirkning fra venner ol., så nå prøver jeg altså å lirke det tilbake i kostholdet. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Her står de i laaaange køer hver eneste dag for å kjøpe bakte poteter fra Pota Madre.

IMG_9035.png

Ja, det likner jo faktisk litt!

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det er sunnere enn ris og pasta, og vi må prøve å stramme inn litt innkjøp på sikt og da er potet ganske billig og næringsrikt. Samt at det er greit å like poteter sånn generelt siden man får det servert en del steder. 

HI

KUDOS for denne holdningen! 👏🏻👏🏻👏🏻

Potet er MYE sunnere enn ris og pasta. Skallet er også ganske enkelt å få til å smake godt (i våre dager, i motsetning til da jeg vokste opp) og da er det enda sunnere. 

Anonymkode: 5319b...398

Skrevet

Bakt potet har nå vært vanlig siden 80-tallet, iallefall? Sikkert føe det også? Men hvem har ikke bestilt bakt potet potet på vei hjem fra byen? 
Han som driver  Pota Madre tar inn 60-80 000 pr dag på bare én av vognene sine. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi det er sunnere enn ris og pasta, og vi må prøve å stramme inn litt innkjøp på sikt og da er potet ganske billig og næringsrikt. Samt at det er greit å like poteter sånn generelt siden man får det servert en del steder. De spiste det som yngre barn, men så var det en periode der alt mulig ble uspiselig etter påvirkning fra venner ol., så nå prøver jeg altså å lirke det tilbake i kostholdet. 

HI

Vil de ikke ha potet i noen som helst form? Jeg er ikke kjempeglad i potet, spiser bare kokte poteter om jeg må. Men spiser det i andre former. Hadde nok likt veldig godt det du vil servere, det høres godt ut.

Anonymkode: 1e909...5ea

Skrevet

Kokt potet er ingen favoritt her i huset heller, har ungdommer på 16 og 18 år.

Men de er veldig glad i bakt potet, og båtpoteter, crushet potatoes osv.

Nå som det er små poteter å få vasker jeg dem, koker de en liten stund så de blir nesten møre og heller av vannet før jeg har litt smør eller olivenolje og krydder over dem, setter på lokket og rister de litt. Heller de så over på bakepapirkledd panne og tar de på varmluft en liten halvtime. Blir supergodt, og alle som har fått servert det her elsker det. Flere har spurt om oppskriften 😅

Det du beskriver blir jo en form for bakt potet, det hadde vært veldig populært her ihvertfall. Jeg pleier ikke gratinere potetene da, bare baker de i ovnen (ikke noe folie eller noe, bare stikker de med en gaffel og har litt olje på dem) og serverer de hele med allverdens tilbehør i skåler på bordet. Da kan de ta de grønnsakene, kryddersmør, skinkebiter, baconbiter, revet, dressing, rømme osv osv som de ønsker. Veldig enkel og grei middag.

Anonymkode: e8f1e...892

Skrevet

Takk for tips til flere retter, jeg skal prøve ut litt forskjellig!

Ene spiser potetbåter hvis de er sprø nok, og begge liker pommes frites, men ellers vil de ikke ha i noen former, inkludert "vanlig" bakt potet som en fyller oppi litt selv. 

Hva spiser dere til potetbåter, crushed potatoes ol. forresten? Jeg har selv vokst opp med kokt potet til ting som fiskekaker eller kjøttkaker i brun saus, fiskeboller i hvit saus ol., og jeg synes liksom ikke helt det passer sammen med sprøstekte poteter.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Ene spiser potetbåter hvis de er sprø nok, og begge liker pommes frites, men ellers vil de ikke ha i noen former, inkludert "vanlig" bakt potet som en fyller oppi litt selv. 

Hva spiser dere til potetbåter, crushed potatoes ol. forresten? Jeg har selv vokst opp med kokt potet til ting som fiskekaker eller kjøttkaker i brun saus, fiskeboller i hvit saus ol., og jeg synes liksom ikke helt det passer sammen med sprøstekte poteter.

HI

Jeg er enig med deg, og alle typer poteter som lages i stekeovnen blir gjerne helgemat. Men spiser det til grillmat da, og det blir det jo en del av i tiden fremover. Uansett om det er biff, svinefilet, kylling, grillskiver, grillspyd e.l. som puttes på grillen passer det jo med poteter i ovnen.

Anonymkode: e8f1e...892

Skrevet

Tror neppe de kommer til å like potet av den grunn for det er vel NULL smak av poteter når du lager det som dette. 

Anonymkode: 95eb6...29d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

HI

Til potetbåter spiser jeg ovnsbakt laks/ørret, fiskeburger, fiskekaker, grillmat, kyllingfilet.

Hva med hasselbackpoteter, gratinerte poteter, saltbakte poteter, røstipoteter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tror neppe de kommer til å like potet av den grunn for det er vel NULL smak av poteter når du lager det som dette. 

Anonymkode: 95eb6...29d

Det er litt av poenget. Jeg tror aversjonen kommer like mye av navnet potet som av smaken, så håpet er å få dem til å forbinde ordet potet med noe godt slik at de etter hvert da blir mer villig til å spise det i andre former med litt mer potetsmak og til slutt forhåpentligvis synes det er helt greit med kokt potet med saus også. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Til potetbåter spiser jeg ovnsbakt laks/ørret, fiskeburger, fiskekaker, grillmat, kyllingfilet.

Hva med hasselbackpoteter, gratinerte poteter, saltbakte poteter, røstipoteter.

Takk! Jeg skal prøve ut litt forskjellig, men må begynne litt forsiktig. 

HI

Skrevet

Høres snadder ut. Potet er god mat. 

Skrevet

Oppdatering:

Det ble rett og slett dødsgodt! Og veldig mektig 😂 De to som ikke liker poteter endte opp med å spise henholdsvis to og tre halvdeler hver (svære poteter) og lurte på om jeg kunne lage det flere ganger. Yes! Oppdrag utført! 

Skrevet

Ja, siste der er altså HI. Og takk for kommentaren over om lykke til med å få plass oppi, det fikk meg til å ta bort litt av innmaten av potetene før jeg blandet sammen og hadde over tilbake i skallet, så da gikk det utmerket. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...