Gå til innhold

Jern tabletter og nedstemt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har ei datter som har startet på høy dose med jern tabeletter.. 100 mg pga jernmangel. Itillegg folsyre og d vit. Hun har gått på dette nå i ca 14 dager og jeg ser at hun sliter psykisk. Hun sier hun vet ikke hva det er, er lei seg og gråter.  Er det noen andre som har opplevd dette i sammenheng med jern behandling? Jeg googlet litt og kom over en annen som slet med det samme med fikk kommentar av legen at det kunne ikke være tilfelle. Jeg vet jo at man kan få depresjon og psykiske plager når man har mangler, men når man prøver å justere jernmangelen opp igjen, man kan vel få noen symptomer da også? Hun hadde det ikke før behandlingen

Anonymkode: 70c13...764

Skrevet

Når jeg søker på Google på norsk så får jeg ikke opp noe om dette men når jeg søker på engelsk kommer det opp at man kan få depresjon og angst av jern tabletter. Fant også flere linker på engelsk der det var blitt gjort studie på jern tabletter og har sett at noen faktisk kan få depresjon og forverret psykiske problemer. Vil bare informere om dette

IMG_0845.png

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Når jeg søker på Google på norsk så får jeg ikke opp noe om dette men når jeg søker på engelsk kommer det opp at man kan få depresjon og angst av jern tabletter. Fant også flere linker på engelsk der det var blitt gjort studie på jern tabletter og har sett at noen faktisk kan få depresjon og forverret psykiske problemer. Vil bare informere om dette

IMG_0845.png

Stort jernoverskudd kan gi like symptomer som mangel, men det er ingen fare for at menstruerende kvinner får overskudd. 

Fortsett å ta det legen har anbefalt. 

Anonymkode: 80ca2...d5b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg har ei datter som har startet på høy dose med jern tabeletter.. 100 mg pga jernmangel. Itillegg folsyre og d vit. Hun har gått på dette nå i ca 14 dager og jeg ser at hun sliter psykisk. Hun sier hun vet ikke hva det er, er lei seg og gråter.  Er det noen andre som har opplevd dette i sammenheng med jern behandling? Jeg googlet litt og kom over en annen som slet med det samme med fikk kommentar av legen at det kunne ikke være tilfelle. Jeg vet jo at man kan få depresjon og psykiske plager når man har mangler, men når man prøver å justere jernmangelen opp igjen, man kan vel få noen symptomer da også? Hun hadde det ikke før behandlingen

Mest sannsynlig har hun det slik fordi hun har store mangler, og av flere ulike ting (jern, B- og D-vitamin), og det vil ta tid å bygge opp.

100 mg er ikke spesielt høy dose når man mangler jern.

Det som er mye mer sannsynlig bivirkning er at hun får forstoppelse og det kan man bli nedstemt av. Fyll på med mye frukt og grønt, gjerne tørket frukt og mye væske.

Her er det de store manglene hennes, som er den absolutt mest sannsynlige årsaken, og hun bør virkelig ikke stoppe behandlingen. 

Anonymkode: bd440...fcc

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Stort jernoverskudd kan gi like symptomer som mangel, men det er ingen fare for at menstruerende kvinner får overskudd. 

Og dette vet du alt om? Alle kan faktisk få for mye jern i kroppen , viss en ikke sjekker seg og tar anbefalt mengde

Anonymkode: 9a325...5c0

Skrevet

Datteren min får symptomer på depression og nedstemthet når hun bruker jerntabletter. Men det hjelper å ta aminojern da den virker mer skånsomt. Problemet er at man da må ta flere tabletter hver dag for å få høy nok dose. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg vil heller anbefale at du reduserer dosen, og prøver dere fram. Det er din datter, du kjenner henne bedre enn legen, og aller best kjenner hun seg selv. Vi er alle forskjellige. Og det finnes dårlige leger. Hvis jern påvirker jenta di negativt da gjør du noe med det, gjerne i samråd med legen, om det føles bedre. Men husk at du bestemmer over legen.

Anonymkode: 339ef...45a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg vil heller anbefale at du reduserer dosen, og prøver dere fram. Det er din datter, du kjenner henne bedre enn legen, og aller best kjenner hun seg selv. Vi er alle forskjellige. Og det finnes dårlige leger. Hvis jern påvirker jenta di negativt da gjør du noe med det, gjerne i samråd med legen, om det føles bedre. Men husk at du bestemmer over legen.

Dette er en jente som allerede mangler jern, B-vitamin og D-vitamin!

Hvilke barn gjør det, liksom, dersom de er under 18, og ikke lider av en eller annen sykdom?

Dersom hun er under 18, er det altså HI sitt ansvar at hun mangler disse vitaminene og mineralene. Blir for tullete da å skulle komme med at mor vet bedre enn legen altså, virkelig. Vil si det grenser til omsorgssvikt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilke barn gjør det, liksom, dersom de er under 18, og ikke lider av en eller annen sykdom?

Dersom hun er under 18, er det altså HI sitt ansvar at hun mangler disse vitaminene og mineralene. Blir for tullete da å skulle komme med at mor vet bedre enn legen altså, virkelig. Vil si det grenser til omsorgssvikt 

Det er normalt å mangle dette, men det må gjøres noe med når det oppdages

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke utal deg om noe du ikke har peiling på tydeligvis. Jeg mangler selv jern og d vitaminer til tider og spiser sunt og næringsrik mat. Etter kyssesyken som barn har jeg slitt med å holde jernlageret oppe, datteren min hadde den for noen år siden. Er flere i slekta mi som sliter med å ta opp nok jern fra maten, og maten mangler mer og mer viktige kilder til vitaminer også. Det viktigste er å gjør noe med det og ikke bare la det gå.

Endret av Gladjente00
Feil navn
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er normalt å mangle dette, men det må gjøres noe med når det oppdages

Gladjente00 skrev (2 timer siden):

Ikke utal deg om noe du ikke har peiling på tydeligvis. Jeg mangler selv jern og d vitaminer til tider og spiser sunt og næringsrik mat. Etter kyssesyken som barn har jeg slitt med å holde jernlageret oppe, datteren min hadde den for noen år siden. Er flere i slekta mi som sliter med å ta opp nok jern fra maten, og maten mangler mer og mer viktige kilder til vitaminer også. Det viktigste er å gjør noe med det og ikke bare la det gå.

Det er slett ikke vanlig å mangle dette som barn, med mindre man har hatt en sykdom, som jo den siste av dere har hatt, eller man er utsatt for omsorgssvikt.

Og ja, det viktigste er å gjøre noe med det, det var derfor jeg reagerte når den ene hintet om at det finnes dårlige leger og kanskje de heller skal gjøre slik og sånn og mor bestemmer over legen.

Leste dere ikke det jeg siterte?

Det var jo et helt forferdelig innlegg…

Skrevet

Trodde folsyre bare var noe man tar tilskudd av når man skal bli eller er gravid? 

Jeg brukte jerntabletter i mange år, har kronisk jernmangel. Men siden det er så hardt for magen, måtte jeg ta andre grep. Mat med høyt jerninnhold kombinert med sitrus (som bedrer jernopptak i kroppen) er en viktig del av mitt daglige kosthold, bl.a havregrøt med kiwi eller appelsin og grovbrød med leverpostei og appelsinjuice.

Lag smoothies med masse rart oppi, der kan man lure inn masse god næring. Ett egg om dagen har mye av det kroppen trenger. 

Mitt tips er å se skikkelig på kostholdet og se hvor dere kan gjøre endringer. Naturlig er alltid bedre enn syntetisk. Men ikke kutt ut tilskuddene uten samarbeid med lege og/eller ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: 326ba...ad4

Skrevet
HvittHus skrev (21 timer siden):

Datteren min får symptomer på depression og nedstemthet når hun bruker jerntabletter. Men det hjelper å ta aminojern da den virker mer skånsomt. Problemet er at man da må ta flere tabletter hver dag for å få høy nok dose. 

Tar også Aminojern, to tabletter hver dag med beskjed fra legen. Hvor mange tar hun? Jeg klarer ikke å komme nok opp med denne dosen.

Anonymkode: 2e147...bd6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tar også Aminojern, to tabletter hver dag med beskjed fra legen. Hvor mange tar hun? Jeg klarer ikke å komme nok opp med denne dosen.

Anonymkode: 2e147...bd6

Jeg og datteren min har tatt jerninfusjon privat, da får man jernnivået opp og kan heller fokusere på å holde det der. Men jeg hadde 3 og datteren min 12. Så man må vel ligge under et visst Ferritinnivå. 

Anonymkode: 43152...0e6

Skrevet

Bare litt på siden, men med stor mangel på dette, bør dere sjekke for cøliaki neste gang hun tar blodprøver dersom det ikke allerede har blitt gjort. Det er ikke uvanlig at unge jenter som har fått menstruasjon kan ha jernmangel, men når det i tillegg er lavt på B-vitaminer er det greit å ta en sjekk. 

Anonymkode: 0b17d...9f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Omsorgssvikt å tenke selv for sin egen datter? 

Selvsagt finnes det leger som behandler feil, som ikke er engasjerte, som bare ønsker å komme videre osv. Jeg har møtt flere, og kjenner mange eksempler på merkelige leger. Leger er som alle andre mennesker, med ulike kvaliteter. De aller fleste er flinke fagfolk, men det er ingen garanti for at alle velger riktig, spesielt ikke når plager er diffuse og vanskelig å diagnostisere. Da sitter enkelte leger selv og googler etter svar. Ja, faktisk. Leger er ikke orakler, spesielt ikke allmennleger. De er leger med høy generell helsekunnskap, men menneskekroppen er meget komplisert, også sinnet. Nok om det.

Jeg ville droppet D-vitamin helt. La datteren være ute i solen heller. Det er en mye bedre og mer naturlig kilde til D-vitamin. For mye D-vitamin er skadelig, og kan gi deg en følelse av tyngde og slapphet. Naturen er faktisk slik at den fikser det aller meste selv. Naturen og kroppen din er alles aller beste "fastlege". Det er det ikke alle som skjønner, enkelte tror bare piller gir god helse. Tenk gjennom kostholdet, slik noen foreslår. Kostholdet er hverdagsmedisinen til alle. Tilskudd er veldig sjelden nødvendig dersom kosthold er riktig, og sykdom er utelukket.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Trodde folsyre bare var noe man tar tilskudd av når man skal bli eller er gravid? 

Anonymkode: 326ba...ad4

Nettopp…

Hvis man da mangler dette, så er det ikke helt normalt eller noe alle mangler. Det er også stor forskjell på å mangle ting når man er under 18 vs når man er 30+ og har hatt mensen i X antall år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Selvsagt finnes det leger som behandler feil, som ikke er engasjerte, som bare ønsker å komme videre osv. Jeg har møtt flere, og kjenner mange eksempler på merkelige leger. Leger er som alle andre mennesker, med ulike kvaliteter. De aller fleste er flinke fagfolk, men det er ingen garanti for at alle velger riktig, spesielt ikke når plager er diffuse og vanskelig å diagnostisere. Da sitter enkelte leger selv og googler etter svar. Ja, faktisk. Leger er ikke orakler, spesielt ikke allmennleger. De er leger med høy generell helsekunnskap, men menneskekroppen er meget komplisert, også sinnet. Nok om det.

Jeg ville droppet D-vitamin helt. La datteren være ute i solen heller. Det er en mye bedre og mer naturlig kilde til D-vitamin. For mye D-vitamin er skadelig, og kan gi deg en følelse av tyngde og slapphet. Naturen er faktisk slik at den fikser det aller meste selv. Naturen og kroppen din er alles aller beste "fastlege". Det er det ikke alle som skjønner, enkelte tror bare piller gir god helse. Tenk gjennom kostholdet, slik noen foreslår. Kostholdet er hverdagsmedisinen til alle. Tilskudd er veldig sjelden nødvendig dersom kosthold er riktig, og sykdom er utelukket.

Hadde jeg visst om noen som droppet å gi barna sine D vitamin enda legen sa de manglet D vitamin, så ja, da hadde jeg ringt barnevernet sporenstreks.

Skrevet

Det kan være FARLIG å lide av mangler over tid. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Slik du skriver her, så ja. Det er faktisk ganske normalt for mennesker i nord å få mangel på d-vitaminer i vinterhalvåret, uansett alder. Man skal selvfølgelig ikke ta tilskudd uten å sjekke først, men unormalt er det ikke. I tillegg får en god del unge jenter jernmangel de første årene de har menstruasjon fordi unge jenter gjerne kan få veldig store og uregelmessige blødninger før det stabiliserer seg litt. Utover det så fortsetter en del jenter og kvinner å ha store blødninger, for eksempel ved endometriose, og vil da være veldig utsatt for jernmangel. Dette med et godt kosthold. B-vitaminer derimot er det greit å utrede videre rundt dersom man får mangel gjentatte ganger, for å utelukke cøliaki og malabsorsjoner (f.eks. kan fruktosemalabsorpsjon gi vitaminmangel).

Å ikke gi barnet sitt tilskudd når blodprøver viser mangler, er faktisk omsorgssvikt fordi en som foresatt har ansvar for barnets helse. Uavhengig av hva en lege eller lekperson mener, så er resultatene av en blodprøve klar og tydelig og ikke noe å synse om. Å snu dette ved hjelp av bare kosthold og sollys vil kreve en kompetanse de færreste har, dersom det er mulig, og gjerne innebære en del mat de færreste i dag vil klare å spise. I tillegg vil det ta vesentlig mye lenger tid å rette opp nivået enn det tar å ta tilskudd i en kort periode. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Å ikke gi barnet sitt tilskudd når blodprøver viser mangler, er faktisk omsorgssvikt fordi en som foresatt har ansvar for barnets helse. Uavhengig av hva en lege eller lekperson mener, så er resultatene av en blodprøve klar og tydelig og ikke noe å synse om. Å snu dette ved hjelp av bare kosthold og sollys vil kreve en kompetanse de færreste har, dersom det er mulig, og gjerne innebære en del mat de færreste i dag vil klare å spise. I tillegg vil det ta vesentlig mye lenger tid å rette opp nivået enn det tar å ta tilskudd i en kort periode. 

Du har helt rett.

I tillegg til at vi har et jordsmonn og matvarer som inneholder mindre næring enn før, og solkrem som effektivt stopper UV-stråling av alle typer, så har vi attpåtil foreldre som lar ungene slippe å spise fisk og andre sunne ting, som mener de vet bedre enn leger og vitenskap generelt, som er skeptiske til myndigheter og autoriteter.  Veganmat er inn, vaksiner er ut, etc. Man vil at legen skal sjekke for cøliaki enda det er en selv som har unnlatt å gi barnet næring. Paranoiaen og skepsisen tar over. 

Det er ingen tvil, dette er omsorgssvikt. 

Heldigvis har vi, i takt med dette, leger som melder videre til barnevernet hvis de merker at foreldrene vegrer.

Vil dere unngå å havne i denne mistanken, så kutt ut å google for å finne unnskyldninger til å la være å gi ungene deres næring. Tro på det legene sier til dere, og prøv det ut. Og kutt ut å anta at ungene deres er nedstemt for at de får hjelp, innse at de er nedstemt fordi de har mangler.

B-vitamin, som denne jenta mangler, er tidvis brukt som eneste middel mot depresjon, og er særdeles viktig for nervesystemet og hjernen og humøret. Jern og D-vitamin har også viktige roller i et menneskes velvære. Det er ikke rart denne jenta er nedstemt - og det er ikke jerntablettenes skyld. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man vil at legen skal sjekke for cøliaki enda det er en selv som har unnlatt å gi barnet næring.

Jeg er enig med det meste du skriver, men akkurat dette skjønte jeg ikke helt? Cøliaki har som hovedsymptom hos ungdom og voksne at man gjentatte ganger får mangel på blant annet jern, B-vitaminer og D-vitaminer, uavhengig av kostholdet ellers omtrent. Og da med tretthet, utmattelse og lett depresjon som naturlige følger. Det var derfor jeg oppfordret HI til å få sjekket dette også. Min ene sønn fikk påvist Cøliaki som 15-åring, nettopp fordi han stadig manglet jern og vitaminer uansett hva han spiste, så til slutt sjekket legen det også og det var ikke tvil da han hadde makstallet en kan få på de blodprøvene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er enig med det meste du skriver, men akkurat dette skjønte jeg ikke helt? Cøliaki har som hovedsymptom hos ungdom og voksne at man gjentatte ganger får mangel på blant annet jern, B-vitaminer og D-vitaminer, uavhengig av kostholdet ellers omtrent. Og da med tretthet, utmattelse og lett depresjon som naturlige følger. Det var derfor jeg oppfordret HI til å få sjekket dette også. Min ene sønn fikk påvist Cøliaki som 15-åring, nettopp fordi han stadig manglet jern og vitaminer uansett hva han spiste, så til slutt sjekket legen det også og det var ikke tvil da han hadde makstallet en kan få på de blodprøvene. 

Men du skriver her ‘uansett hva han spiste’. Det betyr at du/dere har prøvd.

Det er noe helt annet enn med HI som beviselig sitter og doomscroller klokken to på natten, for å finne opp grunner til å ikke tro på legen, og ikke sier et pip om hva hun/de har forsøkt. 

Nedstemthet er ikke en gang nevnt som mulig bivirkning til duroferon, mens det er veldig vanlig - nærmest uunngåelig - når man mangler vitaminer og mineraler, særlig vitamin B. Da bruker man occhams barberblad, som er å teste ut den enkleste løsningen først, før man går videre til neste løsning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er slett ikke vanlig å mangle dette som barn, med mindre man har hatt en sykdom, som jo den siste av dere har hatt, eller man er utsatt for omsorgssvikt.

Og ja, det viktigste er å gjøre noe med det, det var derfor jeg reagerte når den ene hintet om at det finnes dårlige leger og kanskje de heller skal gjøre slik og sånn og mor bestemmer over legen.

Leste dere ikke det jeg siterte?

Det var jo et helt forferdelig innlegg…

Dette kan du ikke. JO omtrent halve den kvinnelige befolkningen, inkludert barn, har for lite jern, d-vitamin og jod. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Slik du skriver her, så ja. Det er faktisk ganske normalt for mennesker i nord å få mangel på d-vitaminer i vinterhalvåret, uansett alder. Man skal selvfølgelig ikke ta tilskudd uten å sjekke først, men unormalt er det ikke. I tillegg får en god del unge jenter jernmangel de første årene de har menstruasjon fordi unge jenter gjerne kan få veldig store og uregelmessige blødninger før det stabiliserer seg litt. Utover det så fortsetter en del jenter og kvinner å ha store blødninger, for eksempel ved endometriose, og vil da være veldig utsatt for jernmangel. Dette med et godt kosthold. B-vitaminer derimot er det greit å utrede videre rundt dersom man får mangel gjentatte ganger, for å utelukke cøliaki og malabsorsjoner (f.eks. kan fruktosemalabsorpsjon gi vitaminmangel).

Nettopp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...