Gå til innhold

Bursdagsfeiring foran fotballkamper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne våren har tre bursdagsfeiringer for klassekompiser havnet på kampdager. De spiller ikke mange kampene heller, kun 7 denne våren, så det har blitt et sabla rot med å flytte nesten 50%. 
Hva praktiserer dere? Kamp foran bursdag? Bursdag foran kamp? De er 10-11 år. 

Anonymkode: 4bdf1...f74

Skrevet

Det har ikke vært tema her da de fleste spiller fotball, men jeg tror at kamp trumfer selskap. Selskap kan flyttes om det er mange som melder frafall mens kampene jo er satt opp i god tid. 

Anonymkode: 23dcf...807

Skrevet

Det kommer an på. Er det mange som spiller på det samme laget og har kamp samtidig er dette noe bursdagsbarnet bør ta hensyn til. Utover det, er det vanskelig å unngå krasj med alt av aktiviteter.  

Her spilte nesten alle guttene fotball, så bursdagene ble lagt utenom fotballkampene. Også bursdager til barn som ikke spilte fotball. Hvis ikke risikerte de at få kunne komme. Ettersom det gjeldt mange ville ikke kampen kunne spilles om de gikk i bursdag og det er ikke alltid så lett å omberamme en kamp. Skal alle idrettslag omberamme kamper pga bursdag, blir det fort ganske vanskelig å organisere. Dessuten er stort sett planen for kamper lagt ut i god tid så det er mulig å unngå krasj med litt planlegging.  

De som gikk på andre idretter og hadde kamp som kolliderte, tok avgjørelsen i samråd med trenerne. Var spilleren en nøkkelspiller og dette var en viktig kamp, så gikk kamp foran. Var det mange som kunne spille og alle delte på spilletid, stod gjerne spilleren over denne kampen og gikk i bursdagen. Trengte laget spilleren fordi det var en viktig kamp eller fordi laget ellers ikke hadde nok spillere ble kampen prioritert. 

Anonymkode: 3c8e8...253

Skrevet

Kamp foran bursdag.

Man svikter ikke laget sitt for å gå i selskap, da måtte det vært noe helt spesielt som oldemor sitt 90 årslag eller noe sånt.

Anonymkode: 08bbc...e44

Skrevet

Kamper kan flyttes de også. Her flyttet vi en kamp fordi den ene av de to som ikke spilte ville feire på en kampdag. 

Anonymkode: 862fe...f53

Skrevet

Vi la ikke bursdager til kampdager. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 639a2...3e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi la ikke bursdager til kampdager. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 639a2...3e5

Hvis man ikke spiller selv, er det ikke så lett å vite hvilke dager som er kampdager. Barna er jo gjerne med på forskjellige idretter som har kamper og konkurranser på forskjellige dager, og så er det speiderleire og korpsfestivaler og så videre, så det er umulig å unngå alt, alltid. 

Det er helt også ok å la kamp (eller speiderleir) gå foran bursdag. Er det veldig mange som ikke kan en dag (uansett grunn) kan man selvfølgelig flytte bursdagen, i hvertfall om man får beskjed i god tid.

Anonymkode: b5aaa...611

Skrevet

Kamp går foran bursdag. Laget og laget de skal spille mot forventer at alle stiller, det kreves planlegging og organisering av reise i forkant, og ungene gleder seg. Uteblir ikke pga. en bursdag 

Anonymkode: 8d0c0...c89

Skrevet

Laget og kamp foran bursdag . Min hadde definitivt også valgt trening foran bursdag hvis han hadde kunnet velge når han var mindre. Bursdager har blitt prioritert bort pga idrett flere ganger. Heldigvis driver og drev de fleste med noen form for idrett så det var ikke sjeldent bursdager ble feiret flere sammen. God dialog i klassen løste det meste😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Kamper kan flyttes de også. Her flyttet vi en kamp fordi den ene av de to som ikke spilte ville feire på en kampdag. 

De kan flyttes, men med 20-25 spillere (gutter 12 som spiller nierfotball) så kan det bli vanskelig å finne dager hvor ingen har noe annet fore. 

Kamp alltid foran bursdag, og noen ganger trening foran bursdag, men det varierer. 

Anonymkode: 23dcf...807

Skrevet

Hva har jenta mest lyst til? Er så spille kamp så gjør hun det og er det bursdager så går hun heller i de. Er da ikke verre enn det vel?

Anonymkode: 6452f...c87

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva har jenta mest lyst til? Er så spille kamp så gjør hun det og er det bursdager så går hun heller i de. Er da ikke verre enn det vel?

* Hva har barnet mest lyst til, burde det så klart stått (leste først som at det var en jente)

Skrevet

Da er vi stort sett enige, og det blir kamp i stedet for bursdag.

HI

Anonymkode: 4bdf1...f74

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kan men ikke lett 

Anonymkode: eff64...4b1

Skrevet

Lagspill foran bursdag. Er man del av et lag, så skal det være veldig viktig før man dropper laget. Men vet at mange velger bursdag, og etter min mening mening, så er ikke det greit. 

Anonymkode: 4960b...86d

Skrevet

Jeg er to delt. Noen ganger spiller sønnen på lag hvor de er avhengige av at alle kommer, da stiller vi opp. Andre ganger er de ti som sitter på benken og det blir 2 min spilletid- innebandy. Da kan barnet dra i bursdag. 

Bursdager med klassevenner er viktig det også.  Prøve å rekke begge deler?

Anonymkode: 2098e...cb3

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kan men ikke lett 

Det er ikke spesielt vanskelig. Selv ikke når de er 15 år, og det er for mange som ikke kan. Vi flytter minst en kamp hver sesong

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke spesielt vanskelig. Selv ikke når de er 15 år, og det er for mange som ikke kan. Vi flytter minst en kamp hver sesong

Det må passe for motstanderlaget også, og så må det være ledig bane. Men 1 gang hver sesong er greit 

Skrevet

Dette gjelder barneskolen ser jeg, da syns jeg bursdag er viktig for klassemiljøet sin del og. Men med god kommunikasjon mellom foreldre så er det enkleste å flytte en bursdag. Men når du er 11-12 år så er du ikke på landslaget heller akkurat.

Anonymkode: e8deb...809

Skrevet

Altså, da vi hadde yngre barn så pleide dette å løse seg fint ved ganske enkelt å kommunikasjon litt. Hvis noen inviterte for eksempel klassen til bursdag og 2/3 av guttene spilte fotball og hadde kamp den dagen, med vedkommende som hadde inviterte var forelder til en som ikke spilte fotball, så ga noen av fotballforeldrene beskjed. For eksempel ved å sende en sms der det stod noe sånt som "Hei! Ole vil gjerne komme i bursdagen, men det er kamp denne dagen og jeg vet at veldig mange av guttene derfor dessverre kan.". Da var det mulig å flytte bursdagen til en annen dag, noe som ofte ble gjort også. De fleste ønsker jo å få til en så smidig og god løsning for flest mulig som det går an, så da er det lite som skal til for å få det til. 

Jeg har forøvrig vært i begge ender av akkurat tilsvarende situasjon, og det vanlige er at kamp går foran bursdag, men at de fleste velger da å flytte bursdagen hvis det er veldig mange som da ikke kan komme. I noen tilfeller har det også vært slik at noen er med i første eller siste halvdelen, og det går jo også bra.

Anonymkode: ac9f4...676

Skrevet

Her har vi gjort det litt som det passer og etter barnets ønsker. De er et veldig stort trinn, delt i to grupper og barna går på veldig mange forskjellige aktiviteter på ulike dager/tider, så det lar seg ikke tilpasse med å bytte dag på bursdagene. Jeg har latt det være opp til jenta å bestemme selv om hun velger å gå i selskap eller på trening. Siden de er et så stort trinn så er det bursdager veldig ofte, og skulle hun prioritert bursdager ville hun nesten aldri fått trent. Hun driver med turn og elsker det, nå begynt på konkurranseturn og da kan man ikke være borte for ofte. Her er det sånn at hun har valgt bort trening til fordel for bursdager kun når det er hennes nærmeste venner som har bursdag, men ellers prioritert trening/stevner og jeg tenker at det må være greit, særlig siden de er såpass mange og alle ber hele trinnet (som tilsvarer litt over 2 klasser). Heldigvis har jo en del av bursdagene vært på dager hun ikke har trening, så noen av de får hun gått på likevel. 

Anonymkode: 8ae1c...f76

Skrevet

Jeg forstår også godt at kamper går foran bursdager. Men jeg husker tilbake til da mine var små og startet med barnebursdager. Da fikk jeg tilbakemelding fra læreren om hvem som drev med hvilke aktiviteter på hvilke dager, og hvem som spilte kamper og når. Herregud for et kaos. Jeg måtte til slutt bare skjære gjennom, og ta den dagen de fleste ikke hadde noe etter skolen eller i helgene. Noen synes også det var dumt å legge bursdager til helgene, for da skulle de på hytta.....Jeg kan vel ikke huske at noen uteble, så ungene synes det var stas å gå i bursdag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...