Gå til innhold

Karamellsausflekker på hvit duk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde ikke det skulle være vanskelig å få av, men det er det. Jeg har vasket duken to ganger, først vanlig og så med flekkfjerner (gallesåpe), men flekkene synes fremdeles, selv om de har blitt litt blekere.

Er det noen som har noen triks? Duken er i en bomull-polyesterblanding. 

Anonymkode: 97823...c8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller viktigste når man skal fjerne flekker er å ta dem med det samme, før man vasker. Når du har vasket har flekkene ‘satt’ seg og det er tilnærmet umulig å få dem av. Jeg er redd duken din er en tapt sak når du ikke har fått dem bort til nå. 

Eneste jeg kan tenke meg som KAN hjelpe nå er å legge den i klorbad. Mulig den ikke tåler det, men kan være forsøket verd siden den jo er ødelagt uansett. 

Anonymkode: 8eaef...87f

Skrevet

Zalo. Gni inn litt Zalo rett på flekken(e). La det virke en stund. Skyll av med kaldt vann og så i vaskemaskinen.

Har fått vekk mange kinkige flekker med Zalo (eller SunLight eller lignende oppvaskmiddel)

Anonymkode: 3049c...291

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det aller viktigste når man skal fjerne flekker er å ta dem med det samme, før man vasker. Når du har vasket har flekkene ‘satt’ seg og det er tilnærmet umulig å få dem av. Jeg er redd duken din er en tapt sak når du ikke har fått dem bort til nå. 

Eneste jeg kan tenke meg som KAN hjelpe nå er å legge den i klorbad. Mulig den ikke tåler det, men kan være forsøket verd siden den jo er ødelagt uansett. 

Anonymkode: 8eaef...87f

Ja, der bomma jeg, for jeg tenkte ikke på at det kunne bli vanskelig i det hele tatt. Nå vet jeg det til neste gang. 

Skal prøve med zalo først og så klor om det ikke virker heller.

HI

Anonymkode: 97823...c8e

Skrevet

På renseriet bruker de en butt "pinne" til å gni flekkfjerneren inn i stoffet.

Jeg har fått fjernet mange flekker på den måten, på alt fra bunadskjorter til dongeribukser. Siste flekken var blod, på en lys gul shorts, vasket den først jeg også for jeg så ikke flekken, og den ble selvfølgelig ikke borte.

Tok shortsen, hadde på zalo og bruker bare håndtaket på en bestikkdel og gnir zaloen inn i stoffet. Legger stoffet på benken og gnir ganske hardt så såpen kommer godt inn i fibrene. Så vasker jeg på nytt, og vips er flekken borte.

Anonymkode: e9ba7...62f

Skrevet

Sitronsåpe. Kjempegod flekkfjerner. 

Anonymkode: 161e7...4c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...