Gå til innhold

Jeg har med et søskenpar på hyttetur, og de vil ut og spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det forventet at jeg spanderer middag ute på de? Det er snakk om kinesisk restaurant, og det blir jo potensielt fort 600,- bare på dette søskenparet på én middag 😬

Anonymkode: 69bd5...d6d

Skrevet

Vi trenger vel litt mer informasjon. Er det voksne folk, er det venner av dine barn - hva er konteksten?

Anonymkode: a7312...566

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi trenger vel litt mer informasjon. Er det voksne folk, er det venner av dine barn - hva er konteksten?

Det er et søskenpar på 11 og 14 år som er med mine barn på hyttetur. Venner av mine barn ja. De er invitert med av mine, på vår hytte, spiser og drikker på min regning. 
HI

Skrevet

Om du sier ja må du selvfølgelig spandere, de tjener ikke egne penger akkurat.

Men du kan jo bare si nei.

Anonymkode: c1a0b...7f6

Skrevet

Det er bare å si nei det. Ikke legg det på foreldrene, ikke sikkert de har råd, men de føler det blir vanskelig å si nei.

Anonymkode: 38800...f56

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Om du sier ja må du selvfølgelig spandere, de tjener ikke egne penger akkurat.

Men du kan jo bare si nei.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er bare å si nei det. Ikke legg det på foreldrene, ikke sikkert de har råd, men de føler det blir vanskelig å si nei.

Anonymkode: 38800...f56

Syns det er vanskelig. Foreldrene sendte de med meg på fredag uten lommepenger og med en forventning om at jeg spanderer alt. Når mine barn har vært med andre på tur tidligere, har jo jeg sendt med lommepenger. Trodde det var vanlig. Men nå vil de jo ut på kinesisk restaurant i dag og har hauset seg opp til det. Det blir jo kjempedyrt for meg hvis jeg ikke kan be foreldrene betale for sine egne barn. Dilemma. 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Syns det er vanskelig. Foreldrene sendte de med meg på fredag uten lommepenger og med en forventning om at jeg spanderer alt. Når mine barn har vært med andre på tur tidligere, har jo jeg sendt med lommepenger. Trodde det var vanlig. Men nå vil de jo ut på kinesisk restaurant i dag og har hauset seg opp til det. Det blir jo kjempedyrt for meg hvis jeg ikke kan be foreldrene betale for sine egne barn. Dilemma. 
HI

Hva med å bare si det rett ut? 

Det blir dessverre for dyrt for min del. 

Anonymkode: b7c54...9ed

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men nå vil de jo ut på kinesisk restaurant i dag og har hauset seg opp til det. Det blir jo kjempedyrt for meg hvis jeg ikke kan be foreldrene betale for sine egne barn. Dilemma. 
HI

«Det å dra på restaurant er veldig dyrt når vi er mange. Hvis dere barna betaler for dere selv og spanderer på meg så kan vi dra. Hvis ikke, nei.»

Anonymkode: a4922...442

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

HI

Nei, det er ikke et dilemma. Blir det for dyrt så sier du nei. 

Skrevet

Dette er ds ikke noe dilemma. Si nei.

Anonymkode: d453c...5f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, det er ikke et dilemma. Blir det for dyrt så sier du nei. 

Enig. Lag en god Wok med nudler og ris på hytta👍

Skrevet

Hva med å sende en sms til foreldrene i retning: "Hei! Barna har spurt meg om å få spise på restaurant i morgen, er dette noe som er greit for dere hvis det betyr at dere må vippse litt for maten der? Hvis ikke bare koser vi oss her i stedet 😊". Bare formulert med dine ord.

Ellers er det litt sånn at om en inviterer noen (barn) med uten å avtale penger på forhånd, er det i utgangspunktet vanlig å spandere alt. Samtidig er det også vanlig å sende litt lommepenger eller annet med egne barn som blir invitert med, eller tilby å betale litt, men siden de ikke har gjort det synes jeg det er helt greit å spørre. 

Anonymkode: 33eaf...f63

Skrevet

Mine barn fikk invitere med seg en venn hver til til en dag i en park. Sa da til foreldrene at jeg spanderte inngang, men eventuelt annet måtte de dekke selv, og la til at jeg og mine barn tok med mat og drikke. 
Absolutt ingen problem, men bør være i forkant.

Det er jo bare å sende en sms at det er dette barna vil, men at du ikke har råd å spandere på alle, viss det er ok for foreldrene og om de da vil vipse penger til dette. Legg til at det ikke er problem å heller lage noe asiatisk hjemme viss ikke… da har du sendt ballen over til dem.

Du sier du sendte med lommepenger sist dine var med dem, da tenker jeg dette er heilt innafor

Anonymkode: e873b...7c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er et søskenpar på 11 og 14 år som er med mine barn på hyttetur

Som voksen kan man fint si "nei" når barn ønsker å gå ut og spise. At ungene hauser det opp er noe du burde stoppet med et gang. 

Anonymkode: ac504...427

Skrevet

Jeg tenker dette er en fin anledning til å øve seg på å si nei.  

Når jeg har tatt med andre barns på hyttetur/ferie så har jeg alltid diskutert planer/forventinger/betaling på forhånd.  Jeg har helt normal økonomi, foreldrene til en del av barnas venner har betydelig bedre økonomi.  

Når jeg har tatt med andres barn på tur har jeg også planlagt aktiviteter/måltider på forhånd.  

Jeg har tatt med barn på kino/restaurant/fornøyelsesparker, men jeg har også tatt dem med på aktiviteter som koster lite eller ingenting, tur med pølsegrilling, tur på stranden, bollebaking osv.  

Jeg støtter forslaget om å lage kinesisk mat hjemme.  

Anonymkode: 2be59...b53

Skrevet

Dette ser jeg overhodet ikke på som noe dilemma.

Det hadde jeg glatt svart nei til uten å tenke noe på det i det hele tatt.

"Nei, vi kan ikke gå på restaurant i dag, det er dyrt og jeg har allerede handlet inn mat vi kan spise her på hytta. Restaurant får bli en annen gang"

Skrevet

Frekke gjester uten oppdragelse får enkelt nei.

Anonymkode: bbf27...18a

Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Si nei. Du har planlagt annen mat og det er for dyrt.

Anonymkode: e6b31...064

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Dette ser jeg overhodet ikke på som noe dilemma.

Det hadde jeg glatt svart nei til uten å tenke noe på det i det hele tatt.

"Nei, vi kan ikke gå på restaurant i dag, det er dyrt og jeg har allerede handlet inn mat vi kan spise her på hytta. Restaurant får bli en annen gang"

Dette. Akkurat sånn og så enkelt. 

Skrevet

Jeg forstår heller ikke at det er et dilemma eller et problem. Barn kan jo komme med mange tanker og ideer rundt mat og aktiviteter. Det betyr jo ikke at man må si ja til alt de har lyst til. Hadde svart som anonym 7f6 skriver. Dette hadde vært et svar det var enkelt å komme med og som hadde kommet relativt automatisk uten at jeg hadde tenkt å evaluere og vurdere eller kjenne på noe. 

Anonymkode: f82e0...ca2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er et søskenpar på 11 og 14 år som er med mine barn på hyttetur. Venner av mine barn ja. De er invitert med av mine, på vår hytte, spiser og drikker på min regning. 
HI

Hvis du har med barnas venner på hyttetur så er det forventet at de spiser og drikker på din regning. Velger du å dra på restaurant med barna så må du spandere på de to du har med også.

Hvis mine hadde blitt bedt med på hyttetur så hadde jeg regnet med at de fikk mat og det de trengte, men jeg hadde sendt med barnet (eller levert til foreldrene) litt penger for mitt barn. Man må prate sammen og avtale litt tenker jeg. Skal de f.eks. være med på hyttetur hvor de skal innom dyrepark/badeland ol så tilbyr jeg å betale imngang for barnet mitt eller sender med mer penger enn om de skal på en hyttetur hvor de bare er på hytta, går til vannet og bader og ikke bruker så mye penger. 

Anonymkode: defd7...c5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

HI

Når dere har invitert barn med er dere som må stå for det. 

Men du kan vel si til dine foreldre (foreldren) at du trenger penger til å gå på restaurant med dem?

Anonymkode: a1b5e...c5d

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Når dere har invitert barn med er dere som må stå for det. 

Men du kan vel si til dine foreldre (foreldren) at du trenger penger til å gå på restaurant med dem?

Sorry stryk det siste, leste det som at det var dine søsken som var med🙈 

Skrevet

Disse gjesteungene mangler grenser og oppdragelse, kan det virke som.

Jeg hadde sagt nei av prinsipp, de er invitert med på hyttetur denne gangen, det betyr ikke restaurantbesøk. Skal de inviteres med en annen gang hadde jeg satt opp regler i forkant. Skal det planlegges restaurant så må foreldrene dekke dette og la deg oppbevare pengene på turen. (Jeg hadde ikke lagt ut penger på forhånd, for med den oppdragelsen ungene har så ville jeg vært skeptisk til om jeg fikk dekket utgiftene etterpå av foreldrene.)

Anonymkode: 866ac...6b1

Skrevet

Dette er ikke et dilemma.

Du er den voksne, og du må klare å si nei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...