Gå til innhold

Dele på utgifter/spandere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i tråden om gave til andre ansatte der noen ikke bidro, og kom til å tenke på at jeg for ikke så lenge siden var vitne til en litt klein opplevelse med penger. Noen jeg kjenner er med i en liten gjeng som treffes innimellom. De drar hjem til hverandre på middag eller kaffe, prater og har det kjekt. Dette har alltid gått på rundgang, det varierer hvem som er med og vertene spanderer. Da bestemmer man selv hva man har lyst og råd til å diske opp med. Det er noen i gruppen som har lite penger og da gjør de det enkelt hos seg og noen av de andre tar meg seg noe uoppfordret (som brus, litt gotteri eller snacks, en liten kake). Dette har fungert supert. Så er det et par som har vært med lenge. Det er lenge siden de har vært vertskap siden de har pusset opp. De hadde det nettopp hos seg og disket opp med god (og dyr) mat. Litt etter dette var jeg sammen med de jeg kjenner og da dumpet det plutselig ned vippskrav til dem (jeg er ikke med på disse treffene). De med dårlig råd ble stresset. De hadde ikke lagt av penger til en dyr middag i sitt budsjett. Hun andre prøvde å si at hun kunne betale, men det ville de ikke. Det er nok lettere at noen tar med seg brus enn at noen betaler såpass tydelig for dem.

Jeg sliter litt med å forstå hvorfor noen sender ut slike vippskrav når det blir deres tur når andre har spandert på dem. Noen som har opplevd å spandere på andre og få vippskrav i retur når det er de andre sin tur?

Anonymkode: 36409...f38

Skrevet

En kollega fikk vippskrav etter et bryllup. Det var et helt standard bryllup med middag, drikke til maten og så måtte man kjøpe drikke etterpå. Noen dager etter bryllupet fikk gjestene vippskrav på prisen for middagen. Det hadde ikke vært nevnt på noe vis i invitasjon, i prat eller i selskapet. Brudeparet hadde fått flotte gaver, ellers kunne man jo tenkt at de hadde ønsket seg at folk betalte for maten i stedet for å kjøpe gave. Om de betalte kravet eller ikke vet jeg ikke, men jeg syntes det var helt usannsynlig frekt. Mener det var 750,- pr. snute de krevde også. 

Anonymkode: f1c68...96a

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

En kollega fikk vippskrav etter et bryllup. Det var et helt standard bryllup med middag, drikke til maten og så måtte man kjøpe drikke etterpå. Noen dager etter bryllupet fikk gjestene vippskrav på prisen for middagen. Det hadde ikke vært nevnt på noe vis i invitasjon, i prat eller i selskapet. Brudeparet hadde fått flotte gaver, ellers kunne man jo tenkt at de hadde ønsket seg at folk betalte for maten i stedet for å kjøpe gave. Om de betalte kravet eller ikke vet jeg ikke, men jeg syntes det var helt usannsynlig frekt. Mener det var 750,- pr. snute de krevde også. 

Hjelpes!!! Forstår ikke at noen kan være så… jeg vet ikke hvilket ord jeg skal bruke engang.

Anonymkode: 2fe16...eeb

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det hadde jeg laget en krangel av tror jeg... 

Anonymkode: 09286...3d8

Skrevet

Hadde avslått dette kravet uten problem, det er en uting og utrolig frekt og dårliglig gjort av vertskapet. Dette avtales i forkant og det er alltid et valg hva man serverer, om det er selskap eller bryllup

Anonymkode: cb0cf...a50

Skrevet

Du bare vippser ti kroner og ignorerer resten. 

Det er helt uhørt oppførsel.

Anonymkode: 65a13...d50

Skrevet

Man sender ikke vipps-krav, eller krever inn penger på annet vis, med mindre det er avtalt og avklart mellom partene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.6.2025 den 0.35):

Det tror jeg at jeg aldri hadde betalt. Pluss at vennskapet var over. Frekke folk!

Anonymkode: c0ba3...591

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...