Gå til innhold

Jente 13 som har forelsket seg i ei annen jente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente på 13 som forelsker seg hele tiden.
Hun sier hun er så forelsket i han (aldri navn, bare "han").
Det som er nytt denne gangen er at nå er det en "hun", og det har hun vært et par måneder.

Mannen har tydeligvis tenkt litt på dette.
Han kjenner en del jenter som er lesbiske, og spurte meg for litt siden om kanskje når hun blir litt eldre om han skulle spørre dem om råd fra noen av dem.
Jeg svarer at det jeg tenker er at det er normalt at jenter går gjennom en fase i den alderen hvor de forelsker seg i begge kjønn, og hva hun ender opp som vet vi ikke. Ut fra hva hun sier bryr heller ikke venninnene hennes seg noe om det er en gutt, eller jente hun har forelsket seg i, og vi reagerer heller ikke noe forskjellig om hun sier "han", eller "hun".
Det betyr at hun har en trygg havn i vennene sine og her hjemme for å være den hun er, og det er det viktigste av alt.
Tenker at vi venter og ser det an, men har det i bakhodet, og spør ikke noen om råd så sant hun ikke sier hun trenger det.

Hva tenker dere, spørre om råd, eller se det an?

Anonymkode: 4f564...dbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha en "crush" på en venninne før seksualiteten våkner helt er normalt, veldig mange jenter opplever det.

Jeg tipper at hun i løpet av ungdomsskolen finner ut om hun tenner på gutter, jenter eller begge kjønn.

I dag er ungdommen helt åpne om sånt, de putter ikke nødvendigvis seg selv eller andre i en lesbisk, heterofil eller bifil boks og har alle muligheter til å endre mening etterhvert.

Datteren min hadde til og med en jentekjæreste da hun gikk i 8.klasse. Nå går hun på vgs og sier hun et heterofil og den "lesbiske fasen" bare var noe hun gikk gjennom for å finne seg selv.

Anonymkode: 0441e...11b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Å ha en "crush" på en venninne før seksualiteten våkner helt er normalt, veldig mange jenter opplever det.

Jeg tipper at hun i løpet av ungdomsskolen finner ut om hun tenner på gutter, jenter eller begge kjønn.

I dag er ungdommen helt åpne om sånt, de putter ikke nødvendigvis seg selv eller andre i en lesbisk, heterofil eller bifil boks og har alle muligheter til å endre mening etterhvert.

Datteren min hadde til og med en jentekjæreste da hun gikk i 8.klasse. Nå går hun på vgs og sier hun et heterofil og den "lesbiske fasen" bare var noe hun gikk gjennom for å finne seg selv.

Anonymkode: 0441e...11b

Det vet også en del av poenget mitt.
La henne finne seg selv, og føle hun kan være trygg med å være seg selv med venner og her hjemme uansett hva det er 

HI

Skrevet

Det er noe de fleste lesbiske aldri har hørt før, "det er bare en fase". Aldri.

Anonymkode: 40677...ee3

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det som menes med "det er bare en fase" her er at hvilket kjønn hun forelsker seg i som 13 åring sier ikke nødvendigvis noe om hva hun ender opp som.
Etter hva vi vet, kan hende disse forelskelsene i gutter bare er en fase også, det ene utelukker ikke det andre

HI

Skrevet

Hva slags råd da?

Ville dere bedt heterofile gutter eller jenter om råd? Hvis svaret er nei, så skal dere heller ikke spørre lesber om råd. 

Anonymkode: ad590...625

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han kjenner en del jenter som er lesbiske, og spurte meg for litt siden om kanskje når hun blir litt eldre om han skulle spørre dem om råd fra noen av dem.

Det der er skikkelig sosialt upassende  gjort og vil bare bli oppfattet som perverst. Handler om hans seksuelle fantasier og ikke om din datter. Hvorfor kjenner mannen din en del jenter, det bør du heller spørre deg selv om…

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Som om det er det verste her…

Det at en mann tar seg friheten til å spørre lesbiske jenter om «råd», er jo så sinnsykt mye mer pervo enn denne «det er bare en fase». GRØSS.

Skrevet

Spørre om råd om hva da? Er det noe spesielt hun lurer på? 

Jeg visste utmerket godt hvilken legning jeg hadde som trettenåring, og det gjorde flertallet av de jeg har snakket med dette om også. Så finnes det selvfølgelig en del som ikke gjør det. Ingen av delene er noe problem. 

Anonymkode: 93f8d...18b

Skrevet

Spørre om råd om hva da? Er det noe spesielt hun lurer på? 

Jeg visste utmerket godt hvilken legning jeg hadde som trettenåring, og det gjorde flertallet av de jeg har snakket med dette om også. Så finnes det selvfølgelig en del som ikke gjør det. Ingen av delene er noe problem. 

Anonymkode: 93f8d...18b

Personlig tror jeg egentlig han (pappaen), altså mannen, er usikker på hvordan han skal gå riktig frem.
Han er en del eldre enn meg og født på tidlig 70-tall, når han var ung var ikke det normalt.
Han vil ikke ha noe problem med det, vil elske henne like høyt uansett, men tror han er litt redd for å trå feil, si noe galt.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det der er skikkelig sosialt upassende  gjort og vil bare bli oppfattet som perverst. Handler om hans seksuelle fantasier og ikke om din datter. Hvorfor kjenner mannen din en del jenter, det bør du heller spørre deg selv om…

Her er det dine forskrudde fordommer som er upassende. 

Hvorfor skal man spør om bakgrunnen for hans bekjentskap? 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Personlig tror jeg egentlig han (pappaen), altså mannen, er usikker på hvordan han skal gå riktig frem.
Han er en del eldre enn meg og født på tidlig 70-tall, når han var ung var ikke det normalt.
Han vil ikke ha noe problem med det, vil elske henne like høyt uansett, men tror han er litt redd for å trå feil, si noe galt.

HI

Jeg er født i 1971 og det stemmer ikke at homofili var sjelden og unormalt i vår oppvekst 😅 det er uansett bra at han ønsker å forstå sitt barn, og han kan jo snakke med nære venner om situasjonen hvis han føler seg usikker. Ellers er jeg enig i at dere sitter rimelig stille i båten og ser ting litt an. La hun vite at dere respekterer og elsker henne uansett legning, så er mye gjort. 

Anonymkode: 63687...420

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her er det dine forskrudde fordommer som er upassende. 

Hvorfor skal man spør om bakgrunnen for hans bekjentskap? 

Jeg er født i 1971 og det stemmer ikke at homofili var sjelden og unormalt i vår oppvekst 😅 det er uansett bra at han ønsker å forstå sitt barn, og han kan jo snakke med nære venner om situasjonen hvis han føler seg usikker. Ellers er jeg enig i at dere sitter rimelig stille i båten og ser ting litt an. La hun vite at dere respekterer og elsker henne uansett legning, så er mye gjort. 

Jeg er født i 1976 og homofili var sjeldent og unormalt da.

Anonymkode: c8f56...e73

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det som er nytt denne gangen er at nå er det en "hun", og det har hun vært et par måneder.

Jeg svarer at det jeg tenker er at det er normalt at jenter går gjennom en fase i den alderen hvor de forelsker seg i begge kjønn, og hva hun ender opp som vet vi ikke. Ut fra hva hun sier bryr heller ikke venninnene hennes seg noe om det er en gutt, eller jente hun har forelsket seg i, og vi reagerer heller ikke noe forskjellig om hun sier "han", eller "hun".
Det betyr at hun har en trygg havn i vennene sine og her hjemme for å være den hun er, og det er det viktigste av alt.
Tenker at vi venter og ser det an, men har det i bakhodet, og spør ikke noen om råd så sant hun ikke sier hun trenger det.

Jeg vet ikke helt hva han tenker å spørre om råd om, er det noe spesielt han lurer på eller er redd for? Jeg tenker at jenta kommer til å utvikle seg, finne seg selv og sin legning og at det ikke er noe spesielt man trenger å søke råd om på generell basis så lenge hun virker å trives og ha det bra. Det viktige er at det er åpenhet og at hun blir akseptert for den hun er. 

Anonymkode: 2d4b4...ef7

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg hadde forklart for henne hva kjærlighet er for noe og at det ikke er mulig å elske ei jente på samme måte som det er mulig å elske ei gutt. Og jeg hadde forklart for henne at de fleste lesbiske som blir partnere skiller seg igjen. Der er nemlig ikke kjærlighet på samme måte som det er mellom mann og kvinne. Det hadde jeg gjort for å spare henne for de smerter og traumer det er å prøve seg gang på gang på jenter som snart finner ut av at de elsker noen annen i stedet.

Anonymkode: b922b...3b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

HI

Gå frem? Han trenger ikke gjøre noe som helst.  Aldri si :" Vi elsker deg like høyt uansett h em du elsker. " Blir for dumt. Setter henne ihvertfall i en bås. 

Snakk om forelskelse og grenser ang. egen kropp. På generelt grunnlag. Ikke gjør det så innmari stort. 

Anonymkode: 1d706...c4f

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jenta trenger ingen råd. Hun vokser opp i en tid hvor det er normalt . Men høres ut som mannen trenger noen å snakke med. 

Anonymkode: 1d706...c4f

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg hadde forklart for henne hva kjærlighet er for noe og at det ikke er mulig å elske ei jente på samme måte som det er mulig å elske ei gutt. Og jeg hadde forklart for henne at de fleste lesbiske som blir partnere skiller seg igjen. Der er nemlig ikke kjærlighet på samme måte som det er mellom mann og kvinne. Det hadde jeg gjort for å spare henne for de smerter og traumer det er å prøve seg gang på gang på jenter som snart finner ut av at de elsker noen annen i stedet.

Oi....! Du trenger noen å snakke med. 

Anonymkode: 2d4b4...ef7

Skrevet

Du trenger i hvert fall noen å snakke med! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men det endrer jo ikke noens legning. Det er ikke slik at man kan velge seksuell legning, vet du. 

For det første er det ikke vitenskapelig bevist at legning en gang er en greie. Det er ikke vitenskapelig sikkerhet på at legning er noe noen er født med eller om noen er blitt slik. For det andre, hvis det var naturlig så ville lesbiske ikke ha skilt seg mer enn andre, tvert i mot ville det kanskje ha vært en litt lavere grad av skilsmisse i og med at kvinner har lettere for å forstå hverandre.

Skrevet

Hva slags råd? Og alle går ikke gjennom en sånn fase. Jeg har 3 barn. De to eldste har ikke gått gjennom en fase, og yngste sa han likte gutter da han var 8 år. Det er ikke noe «ender opp som». Man er det man er fra man fødes 

Anonymkode: 0897f...f55

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

For det første er det ikke vitenskapelig bevist at legning en gang er en greie. Det er ikke vitenskapelig sikkerhet på at legning er noe noen er født med eller om noen er blitt slik. For det andre, hvis det var naturlig så ville lesbiske ikke ha skilt seg mer enn andre, tvert i mot ville det kanskje ha vært en litt lavere grad av skilsmisse i og med at kvinner har lettere for å forstå hverandre.

Vet tanke på det er oftere kvinnen som avslutter et forhold, ikke mannen vil det vel være ganske naturlig av større andel av lesbiske forhold ryker siden det består av 2 kvinner.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er bare i svært konservative miljø det ikke er aksept for at legning er ‘en greie’. Om man er født med sin legning eller om den kommer etterhvert betyr lite så lenge det ikke er noe man selv kan bestemme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er bare i svært konservative miljø det ikke er aksept for at legning er ‘en greie’. Om man er født med sin legning eller om den kommer etterhvert betyr lite så lenge det ikke er noe man selv kan bestemme. 

Det er sant at folk som er blendet av sin politiske ideologi ikke klarer å ta til seg hva forskningen sier. Jeg klarer fint å ta til meg at forskningen sier at seksualitet er langt mer komplekst enn at det er medfødt.

https://www.pbs.org/newshour/science/there-is-no-gay-gene-there-is-no-straight-gene-sexuality-is-just-complex-study-confirms

Men nå er det slik at kvinner i forhold med kvinner går fra hverandre langt oftere enn de holder ut med hverandre. Hvis det var medfødt at de skulle elske hverandre, hvis det var naturlig, så ville de holdt sammen livet ut, som de fleste andre gjør. Altså er det noe som ikke er naturlig her. Å oppleve å bli brukt og kastet er ikke noe jeg ønsker barn. Gjør du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...