Anonym bruker Skrevet 7. juni #1 Skrevet 7. juni Det er mange fosterhjem som har sagt opp og ikke orker mer. Snakket med ei som er fosterhjem og hun forteller om en kamp med barnevernet der det blir avdekket løgner osv. dette gir jo ikke mening. Når barnevernet selv saboterer og lager konflikt med fosterhjemmet, som de selv har ansatt og er avhengig av. For kort tid siden ble hun oppringt av barnevernet med forespørsel om hun kunne ta et barn akutt. Hun sa nei, og at hun ikke vil jobbe for barnevernet lengre. Fordi de bare lager styr og kaos. De ba på sine knær da de ikke har nok fosterhjem og ingen på lista. Hvorfor da ikke samarbeide og være grei med fosterforeldrene? Det gir ikke mening Anonymkode: 39ac3...4d0
Anonym bruker Skrevet 7. juni #2 Skrevet 7. juni De konfliktene jeg kjenner til er økonomiske og egentlig utenfor barnevernets kontroll. Barnevernet har ikke budsjett til å lønne alle fosterfamilier slik fosterfamiliene selv ønsker. I fosterfamilien, spesielt forsterkede fosterfamilier, blir ofte én eller begge foreldrene frikjøpt for en periode. I de sakene jeg kjenner med konflikt har begge foreldrene ønsket å være frikjøpt lenger enn det barnevernet har midler til. Barnevernet ønsker å gå over til at bare den ene foreldrene er frikjøpt. Det kan også være at de mener at barnet nå er inne i rutiner og klarer å være fulle dager på skolen og ikke trenger så mye oppfølging. De ønsker dermed at den ene forelderen som var frikjøpt skal gå tilbake i jobb. Her har denne forelderen vært uenig. Om partene ikke har blitt enig, har gjerne fosterfamilien sagt opp kontrakten og barnevernet har måtte finne en ny familie til barnet. Anonymkode: b4030...7a4
Anonym bruker Skrevet 7. juni #3 Skrevet 7. juni Anonym bruker skrev (14 minutter siden): De konfliktene jeg kjenner til er økonomiske og egentlig utenfor barnevernets kontroll. Barnevernet har ikke budsjett til å lønne alle fosterfamilier slik fosterfamiliene selv ønsker. I fosterfamilien, spesielt forsterkede fosterfamilier, blir ofte én eller begge foreldrene frikjøpt for en periode. I de sakene jeg kjenner med konflikt har begge foreldrene ønsket å være frikjøpt lenger enn det barnevernet har midler til. Barnevernet ønsker å gå over til at bare den ene foreldrene er frikjøpt. Det kan også være at de mener at barnet nå er inne i rutiner og klarer å være fulle dager på skolen og ikke trenger så mye oppfølging. De ønsker dermed at den ene forelderen som var frikjøpt skal gå tilbake i jobb. Her har denne forelderen vært uenig. Om partene ikke har blitt enig, har gjerne fosterfamilien sagt opp kontrakten og barnevernet har måtte finne en ny familie til barnet. Anonymkode: b4030...7a4 I saken jeg kjenner til handler det om at barn har skreket etter foreldrene sine og vært langt nede etter savn til foreldrene. Da fosterforeldre ber Bv om samvær med biologiske foreldre grunnet stort savn så møter Bv fosterforeldrene med å gi enda skjeldnere samvær til barnet og biologiske. For å bryte bånd som de mener er barnets beste. men annen jeg kjenner har stått i full jobb begge to i alle år de har fosterbarn. Anonymkode: 39ac3...4d0
Anonym bruker Skrevet 7. juni #4 Skrevet 7. juni Selv om barnevernet, eller rettere sagt barn som ikke får god nok omsorg hjemme, er avhengig av fosterhjem, så innebærer jo ikke det at barnevernet i alle sammenhenger skal eller kan danse etter forsterforelsrenes pipe. Det er barnevernet som har ekspertisen, og selv om forsterforeldrene er uenige med barnevernet om noe, så betyr ikke det nødvendigvis at fosterforeldrene har rett. Anonymkode: 835fe...85a
Anonym bruker Skrevet 7. juni #5 Skrevet 7. juni Om barnet skriker etter foreldre som ikke gir adekvat omsorg kan nok i noen tilfeller det beste være å ha mindre samvær, det sier jo seg selv. Har et barn i nær omgangskrets (venninne av min datter), som har levd i et mareritt av omsorgssvikt. Mor som ruser seg og drev barnemishandling på høyt nivå, det er så vannvittig hva det barnet har opplevd. Men likevel er barnets kjærlighet til mor like sterk, håpet om at mor skal bli bedre slipper aldri taket, hun vil veldig veldig gjerne besøke mor selv om det hver eneste gang ender med fysisk og psykisk vold. Selvfølgelig ser ikke barnet selv sitt eget beste i slike situasjoner, selvfølgelig er det barnevernet som må sørge for at det blir sjeldent samvær og evt med tilsyn. Barn er så trofaste, og deres kjærlighet til foreldre er uendelig sterk. Fosterforeldrene har ikke på magisk vis det beste svaret bestandig altså... Anonymkode: 169da...87b
Anonym bruker Skrevet 7. juni #6 Skrevet 7. juni Du snakker nok om det statlige barnevernet, Bufetat, som drifter fosterhjem og som forespør fosterhjemmene. Anonymkode: 1a8af...5ad
Anonym bruker Skrevet 8. juni #7 Skrevet 8. juni Noen ganger skulle jeg ønske bv kunne legge frem sin side av saken slik at de utenforstående faktisk kan se deres side. Slev om ett barn hyler og skriker fordi det savner biologiske foreldre, betyr ikke det at det er det bedte for barnet å ha kontakt.i det lange løp. Hva begrunnelsen er vet ikke vi, og det har vi heller ikke noe med. Anonymkode: 854fb...956
Anonym bruker Skrevet 8. juni #8 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (22 timer siden): Om barnet skriker etter foreldre som ikke gir adekvat omsorg kan nok i noen tilfeller det beste være å ha mindre samvær, det sier jo seg selv. Har et barn i nær omgangskrets (venninne av min datter), som har levd i et mareritt av omsorgssvikt. Mor som ruser seg og drev barnemishandling på høyt nivå, det er så vannvittig hva det barnet har opplevd. Men likevel er barnets kjærlighet til mor like sterk, håpet om at mor skal bli bedre slipper aldri taket, hun vil veldig veldig gjerne besøke mor selv om det hver eneste gang ender med fysisk og psykisk vold. Selvfølgelig ser ikke barnet selv sitt eget beste i slike situasjoner, selvfølgelig er det barnevernet som må sørge for at det blir sjeldent samvær og evt med tilsyn. Barn er så trofaste, og deres kjærlighet til foreldre er uendelig sterk. Fosterforeldrene har ikke på magisk vis det beste svaret bestandig altså... Anonymkode: 169da...87b Det er nettopp det. Om foreldrene ikke er i stand til å ta seg av barna og kan være en trussel for barnet er det jo vanskelig med samvær. Så spørs det hva planen videre er, om målet er tilbakeføring til hjemmet må det jo være hyppig samvær. Hvis målet er langvarig plassering er jo samvær det som river barna opp. Tror alle slike saker er svært komplekse og ikke noe fasitsvar. Så er det jo kjent at Bv har ødelagt mange familier også, at ikke alt de gjør er riktig, det har jo vist seg gang på gang Anonymkode: 39ac3...4d0
Anonym bruker Skrevet 8. juni #9 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (22 timer siden): Selv om barnevernet, eller rettere sagt barn som ikke får god nok omsorg hjemme, er avhengig av fosterhjem, så innebærer jo ikke det at barnevernet i alle sammenhenger skal eller kan danse etter forsterforelsrenes pipe. Det er barnevernet som har ekspertisen, og selv om forsterforeldrene er uenige med barnevernet om noe, så betyr ikke det nødvendigvis at fosterforeldrene har rett. Anonymkode: 835fe...85a Barnevernet har da ikke nødvendigvis mer ekspertise enn fosterforeldrene. Det jobber alle mulige mennesker med ulike utdannelser og erfaring der, og fosterforeldre har ofte relevant egen faglig bakgrunn, samt lest seg opp, tatt kurs og er de som kjenner barnet og situasjonen de står i best. Anonymkode: b2bd5...b8c
Anonym bruker Skrevet 8. juni #10 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (12 timer siden): Noen ganger skulle jeg ønske bv kunne legge frem sin side av saken slik at de utenforstående faktisk kan se deres side. Slev om ett barn hyler og skriker fordi det savner biologiske foreldre, betyr ikke det at det er det bedte for barnet å ha kontakt.i det lange løp. Hva begrunnelsen er vet ikke vi, og det har vi heller ikke noe med. Anonymkode: 854fb...956 Barnevernet kan ikke overstyre loven. Å legge til rette for samvær med biologiske foreldre og tilbakeføring er lovpålagt. Anonymkode: b2bd5...b8c
Anonym bruker Skrevet 8. juni #11 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Barnevernet har da ikke nødvendigvis mer ekspertise enn fosterforeldrene. Det jobber alle mulige mennesker med ulike utdannelser og erfaring der, og fosterforeldre har ofte relevant egen faglig bakgrunn, samt lest seg opp, tatt kurs og er de som kjenner barnet og situasjonen de står i best. Anonymkode: b2bd5...b8c Barnevernet sitter med bakgrunnsinformasjonen på hva barnet har blitt utsatt for av omsorgssvikt, de sitter på info om foreldrenes rus- og voldsbruk, om de er på institusjoner eller i fengsel mm. Denne i foren har ikke fosterhjemmet Anonymkode: f7c2c...f84
Anonym bruker Skrevet 8. juni #12 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (23 timer siden): Det er mange fosterhjem som har sagt opp og ikke orker mer. Snakket med ei som er fosterhjem og hun forteller om en kamp med barnevernet der det blir avdekket løgner osv. dette gir jo ikke mening. Når barnevernet selv saboterer og lager konflikt med fosterhjemmet, som de selv har ansatt og er avhengig av. For kort tid siden ble hun oppringt av barnevernet med forespørsel om hun kunne ta et barn akutt. Hun sa nei, og at hun ikke vil jobbe for barnevernet lengre. Fordi de bare lager styr og kaos. De ba på sine knær da de ikke har nok fosterhjem og ingen på lista. Hvorfor da ikke samarbeide og være grei med fosterforeldrene? Det gir ikke mening Anonymkode: 39ac3...4d0 Hvis vedkommende får spørsmål om å ta et barn akutt er hun ansatt som beredskapshjem - ikke fosterhjem. Da kan hun i utgangspunktet ikke si nei til å ta imot et barn med mindre det er gode grunner. Hvis hun ikke vil ha en slik jobb lenger, så kan hun jo si opp ansettelsesforholdet. Anonymkode: f7c2c...f84
Anonym bruker Skrevet 8. juni #13 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Barnevernet kan ikke overstyre loven. Å legge til rette for samvær med biologiske foreldre og tilbakeføring er lovpålagt. Anonymkode: b2bd5...b8c Hva barnevernet skal gjøre i den konkrete saken er det domstolen, og ikke barnevernet selv, som skal avgjøre. Og nei, det er virkelig ikke lovpålagt med hyppig samvær med mål om tilbakeføring i alle saker, er du gal? Anonymkode: 835fe...85a
Anonym bruker Skrevet 8. juni #14 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Barnevernet sitter med bakgrunnsinformasjonen på hva barnet har blitt utsatt for av omsorgssvikt, de sitter på info om foreldrenes rus- og voldsbruk, om de er på institusjoner eller i fengsel mm. Denne i foren har ikke fosterhjemmet Anonymkode: f7c2c...f84 Det er ikke alle forsterbarn som har foreldre som ruser seg eller er voldelig. Tror nok mange barn er flyttet på syltynt grunnlag. Jeg kjenner oppegående folk som har mistet barna sine som ikke sliter hverken med rus eller vold. Anonymkode: 39ac3...4d0
Anonym bruker Skrevet 8. juni #15 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvis vedkommende får spørsmål om å ta et barn akutt er hun ansatt som beredskapshjem - ikke fosterhjem. Da kan hun i utgangspunktet ikke si nei til å ta imot et barn med mindre det er gode grunner. Hvis hun ikke vil ha en slik jobb lenger, så kan hun jo si opp ansettelsesforholdet. Anonymkode: f7c2c...f84 Hun har sagt opp, men de ringer stadig og maser på henne likevel. Hun sier nei Anonymkode: 39ac3...4d0
Anonym bruker Skrevet 8. juni #16 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hva barnevernet skal gjøre i den konkrete saken er det domstolen, og ikke barnevernet selv, som skal avgjøre. Og nei, det er virkelig ikke lovpålagt med hyppig samvær med mål om tilbakeføring i alle saker, er du gal? Anonymkode: 835fe...85a Hvem får mest vekt i rettssaken? Siden 9/10 saker gir Bv medhold er det nok de som blir mest trodd. Kommer jo an på alder på barnet, da de skal høres. Ikke alle foreldre er topp foreldre, men å vokse opp i et hjem med ok foreldre som kan gjøre feil og få veiledning er bedre for barna enn å bli revet ut av hjemmet sitt og få store relasjons traumer. De må veie skaden av å bo i hjemmet og skaden av å bli flyttet. Ikke alle barn kan hjem nei. Ei ska her jeg bor: bhg mistenkte far for overgrep. Barna ble hentet ut av politi og Bv og satt bort i 4 mnd mens saken ble etterforsket. Søsken ble skilt. Etter 4 mnd fikk barna komme hjem, da det ikke var overgrep. Familien ble oppløst og barna som nå er myndige sliter fortsatt med traumene de ble påført av Bv. Mor endte som ufør. Anonymkode: 39ac3...4d0
Anonym bruker Skrevet 8. juni #17 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke alle forsterbarn som har foreldre som ruser seg eller er voldelig. Tror nok mange barn er flyttet på syltynt grunnlag. Jeg kjenner oppegående folk som har mistet barna sine som ikke sliter hverken med rus eller vold. Anonymkode: 39ac3...4d0 Det er da ingen som har påstått at alle fosterbarn har foreldre som ruser seg eller er voldelig…? Og igjen: det er domstolen som avgjør hvorvidt et barn skal bo hos foreldrene eller ikke. Ikke barnevernet. Og jeg er uenig med deg. Jeg tror ikke barn blir fjerner fra oppegående foreldre. Så må du huske på at du bare kjenner en side av saken. Det du kan være ganske sikker på er at foreldre som ikke får være sammen med barna sine ikke vil innrømme at de er dårlige foreldre. Anonymkode: 835fe...85a
Anonym bruker Skrevet 8. juni #18 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvem får mest vekt i rettssaken? Siden 9/10 saker gir Bv medhold er det nok de som blir mest trodd. Kommer jo an på alder på barnet, da de skal høres. Ikke alle foreldre er topp foreldre, men å vokse opp i et hjem med ok foreldre som kan gjøre feil og få veiledning er bedre for barna enn å bli revet ut av hjemmet sitt og få store relasjons traumer. De må veie skaden av å bo i hjemmet og skaden av å bli flyttet. Ikke alle barn kan hjem nei. Ei ska her jeg bor: bhg mistenkte far for overgrep. Barna ble hentet ut av politi og Bv og satt bort i 4 mnd mens saken ble etterforsket. Søsken ble skilt. Etter 4 mnd fikk barna komme hjem, da det ikke var overgrep. Familien ble oppløst og barna som nå er myndige sliter fortsatt med traumene de ble påført av Bv. Mor endte som ufør. Anonymkode: 39ac3...4d0 Jeg vil tippe domstolen i all hovedsak dømmer på bakgrunn av sakkyndiges vurdering samt vitneforklaringer (f.eks barnehage/skole). Anonymkode: 835fe...85a
Anonym bruker Skrevet 8. juni #19 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvem får mest vekt i rettssaken? Siden 9/10 saker gir Bv medhold er det nok de som blir mest trodd. Kommer jo an på alder på barnet, da de skal høres. Ikke alle foreldre er topp foreldre, men å vokse opp i et hjem med ok foreldre som kan gjøre feil og få veiledning er bedre for barna enn å bli revet ut av hjemmet sitt og få store relasjons traumer. De må veie skaden av å bo i hjemmet og skaden av å bli flyttet. Ikke alle barn kan hjem nei. Ei ska her jeg bor: bhg mistenkte far for overgrep. Barna ble hentet ut av politi og Bv og satt bort i 4 mnd mens saken ble etterforsket. Søsken ble skilt. Etter 4 mnd fikk barna komme hjem, da det ikke var overgrep. Familien ble oppløst og barna som nå er myndige sliter fortsatt med traumene de ble påført av Bv. Mor endte som ufør. Anonymkode: 39ac3...4d0 Selvfølgelig vinner barnevernet flest saker. Det tar som regel mange år med veiledning, utredning og frivillige tiltak før en sak havner hos domstolen. Det hadde jo vært skandale om sakene de førte var så dårlig dokumentert at de tapte til stadighet!! og ja, domstolen veier alltid skaden av å bo hjemme opp mot skaden av å bli flyttet. Anonymkode: f7c2c...f84
Anonym bruker Skrevet 9. juni #20 Skrevet 9. juni Anonym bruker skrev (4 timer siden): Selvfølgelig vinner barnevernet flest saker. Det tar som regel mange år med veiledning, utredning og frivillige tiltak før en sak havner hos domstolen. Det hadde jo vært skandale om sakene de førte var så dårlig dokumentert at de tapte til stadighet!! og ja, domstolen veier alltid skaden av å bo hjemme opp mot skaden av å bli flyttet. Anonymkode: f7c2c...f84 Det er ikke alltid det gjør det. Kommer jo an på alder til barnet. Det er ikke alltid det er dårlige foreldre som mister barna sine, det kan også være ungdommer som blir flyttet på institusjon f eks. mange ungdommer som sliter med f eks selvskading, spiseforstyrrelser o.l som blir plassert på slike institusjoner, feilen er at de trenger helsehjelp og ikke en institusjon der de ofte kommer i kontakt med rus. Husker bare mille tvillingene. Som egentlig burde få helsehjelp Anonymkode: 39ac3...4d0
Anonym bruker Skrevet 9. juni #21 Skrevet 9. juni Det er ikke alltid det gjør hva?? Og hva kommer an på alder på barnet?? barn med utfordrende/skadelig adferd blir ikke tatt mot foreldrenes vilje og plassert på institusjon. Men de kan bli plassert på institusjon med tvang. Det er to helt forskjellige ting. Jeg antar at du faktisk ikke aner hvordan barnevern jobber eller hvordan omsorgsovertakelse ved dom fungerer Anonymkode: f7c2c...f84
Anonym bruker Skrevet 9. juni #22 Skrevet 9. juni Digresjon, men jeg har mistet alle tilitt til barnevernet. Barnet mitt ble utfryst og ignorert av lærer i flere år på barneskolen. Hun fikk beskjed fra skolen om å hjelpe barnet vårt med små justeringer. Hun orket ikke lage dagsplan osv. Det ble endel fravær naturlig nok, siden barnet ikke var trygg på skolen. Skolen sendte bekymring til bv. Pga fravær alene, noe som ikke er lov. De på bv var så greie og var helt på vår side. De syns det var hårreisende det lærer og skole gjorde. Da saken ble avsluttet ble de til se verste menneskene jeg har møtt ! Plutselig skulle de prakke på oss det ene og det andre. Kurs både her og der, barnet skulle settes opp på samtaler alene der gjevnlig. Vi takket pent nei, at det løser seg med ny lærer. Vi følte ikke at vi hadde det behovet. Jeg er helt i sjokk hvordan vi ble behandlet der da vi sa nei takk. Det var frivillig. Skal ikke utdype. Vi er oppegående foreldre, har alt på stell, barnet har det bra hjemme.Takket for samarbeidet, saken løste seg. De prøvde å vinkle det til at vi trengte og måtte ha de kursene som gikk over 20 timer. Det ene og det andre. Som ikke gjaldt oss. De sa vi burde samarbeide, de ble ordentlig fiendtlige. Etter at saken var ferdig. De ordene, og væremåten. Har ikke ord. Hadde jeg orket, hadde jeg tatt det videre. Bv er det siste stedet jeg skal oppsøke hjelp hvis vi skulle trenge det. Anonymkode: 5274c...f6f
Anonym bruker Skrevet 9. juni #23 Skrevet 9. juni Anonym bruker skrev (8 timer siden): Digresjon, men jeg har mistet alle tilitt til barnevernet. Barnet mitt ble utfryst og ignorert av lærer i flere år på barneskolen. Hun fikk beskjed fra skolen om å hjelpe barnet vårt med små justeringer. Hun orket ikke lage dagsplan osv. Det ble endel fravær naturlig nok, siden barnet ikke var trygg på skolen. Skolen sendte bekymring til bv. Pga fravær alene, noe som ikke er lov. De på bv var så greie og var helt på vår side. De syns det var hårreisende det lærer og skole gjorde. Da saken ble avsluttet ble de til se verste menneskene jeg har møtt ! Plutselig skulle de prakke på oss det ene og det andre. Kurs både her og der, barnet skulle settes opp på samtaler alene der gjevnlig. Vi takket pent nei, at det løser seg med ny lærer. Vi følte ikke at vi hadde det behovet. Jeg er helt i sjokk hvordan vi ble behandlet der da vi sa nei takk. Det var frivillig. Skal ikke utdype. Vi er oppegående foreldre, har alt på stell, barnet har det bra hjemme.Takket for samarbeidet, saken løste seg. De prøvde å vinkle det til at vi trengte og måtte ha de kursene som gikk over 20 timer. Det ene og det andre. Som ikke gjaldt oss. De sa vi burde samarbeide, de ble ordentlig fiendtlige. Etter at saken var ferdig. De ordene, og væremåten. Har ikke ord. Hadde jeg orket, hadde jeg tatt det videre. Bv er det siste stedet jeg skal oppsøke hjelp hvis vi skulle trenge det. Anonymkode: 5274c...f6f Barnevernet tilbyr dere kurs og barnet samtaler, og du rakner…? Veldig rart å bli fornærma når noen tilbyr hjelp. Anonymkode: 835fe...85a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå