Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, dette handler om at vi trives i ulike jobber.

Selv hadde jeg mistrivdes i en jobb uten høye krav til adferd og mer kynisme, som jeg ser enkelte av dere kaller det. Jeg ville ikke trivdes med det som beskrives her inne, og som jeg opplever som vernet bedrift. 

Anonymkode: a0b58...452

Herrefred, vernet bedrift?? Er det mulig. Jobber i en av landets mest sentrale teknologivirksomheter som leverer samfunnskritisk infrastruktur. Her er det ikke mye vernet bedrift nei, glem det. 

Her jobbes det også for at medarbeiderne skal blomstre og trives, for tro det eller ei, det funker det også. Så får du kose deg med din kyniske arbeidsplass. Men å påstå at arbeidsplasser som ikke er som din er vernet - fytti rakkern så nedlatende og kynisk.

Anonymkode: 42358...753

Skrevet

På min jobb hadde det aldri vært et problem. Kollegaer hadde til og med syntes at det var hyggelig. Og er viktig å holde kontakten selvom man er sykemeldt.

Anonymkode: 06d34...4e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det stemmer ikke, jeg leverer helt fint det som forventes av meg i den stillingen jeg har. Jeg har bare ingen ambisjoner om å bli leder.

Men leder måtte inn og gjøre jobben din for deg...?

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Så synd at du holder deg unna sånt, dette er gamle holdninger. Nyere forskning viser at det å holde kontakten med jobb/kollegaer og delta litt sosialt i den grad man orker det bidrar til at man kommer raskere tilbake i jobb.

Anonymkode: 9ac1e...9ae

Har aldri vært sykemeldt slik at jeg kunne tenkt meg eller orket å dra på fest med kollegaer. 

Anonymkode: 3686e...b13

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det stemmer ikke, jeg leverer helt fint det som forventes av meg i den stillingen jeg har. Jeg har bare ingen ambisjoner om å bli leder.

Jeg tror mange tenker at det å være leder er høy lønn, mye makt og stor frihet. De ser ikke i det hele tatt hvor mye ansvar og ydmykhet og drittarbeid som faktisk følger med - og som er årsak til at lederstillinger er bedre betalt.

Uansett, vi beveger oss nå ut fra tema. Poenget mitt var bare at det kommer nok an på hva slags jobb HI har, hva hun bør gjøre. 

Du leverer jo ikke fint når lederen måtte rydde opp etter deg. 

Anonymkode: 0f7b1...97a

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Teiteste jeg har hørt på lenge. Utbrenthet rammer skremmende mange, og er like reelt som alt annet og det bør ikke ties ihjel, ei eller skambelegges på den måten. Det er mange grunner til at folk blir utbrent, at det er fordi man ikke takler stress er en vanvittig forenkling og bagatellisering, rett og slett kunnskapsløst.

En arbeidsgiver som straffer deg for at du blir utbrent er like gale som at man blir diskriminert fordi man sitter i rullestol. Med andre ord en arbeidsplass man burde skygge unna. 

Selv var jeg helt åpen om å være utbrent. Til og med på jobbintervju til ny jobb. Og vet du hva? Jeg fikk ikke annet enn støtte på min gamle arbeidsplass, og danket ut 30 andre søkere til jobben jeg har nå. For enkelte ser faktisk slike erfaringer som en styrke.

Etter at jeg ble utbrent har jeg lært en hel del om meg selv, og ser mine medarbeidere på en helt annen måte. 

Med større åpenhet og fokus fra arbeidsgivere så kan man også enklere unngå at flere blir rammet. Men da bør iallfall du gå tilbake bak den steinen du kom fra…

Det hjelper lite at du personlig synes det, når hun du svarer har rett. 

Anonymkode: 3eb02...2fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Spørsmålet du må stille deg er om du orker de som prater dritt i etterkant om du møter opp. Om dette forverrer situasjonen din ville jeg ikke gått, men om du klarer å riste det av deg så ville jeg gått. Det er som flere sier her viktig å opprettholde kontakt med arbeidsplassen. Men jeg gjorde det samme og min daglige leder gjorde livet surt for meg etterpå ved å stille spørsmål ved om sykemeldingen var reell. Ting ble mye vanskeligere etter det.

Anonymkode: 81d3a...32d

Ledere skal vite bedre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg har vært i ulike former for arbeidsliv, men trives best med det jeg er i nå.

Senest denne uken mottok vi en forespørsel fra en kunde, som var helt absurd. Ikke bare behandlet kunden oss med fullkomment fravær av respekt, som vi var hennes tjenere, hun forventet åpenbart også at hun hadde rettigheter som gikk på bekostning av de andre kundene.

Jeg forsøkte så godt jeg kunne å geleide henne rolig og fattet, gjennom jungelen av ting hun måtte vite og gjøre, for å få det hun ønsket seg. Men, til ingen nytte, hun fortsatte å kreve at andre skulle ordne opp, her, nå. Til slutt innså jeg at hvis jeg skal svare denne kunden mer nå, så kommer jeg til å klikke og skrike. Så jeg ga saken videre til min leder.

Senere på dagen var jeg nysgjerrig på hva han hadde gjort, så jeg sjekket. Han hadde simpelthen gitt henne det hun ønsket seg uten å lage noe mer fuss. Ingen innsigelser på hennes oppførsel, verken på respektløshet eller sniking, bare lett og ledig gitt henne det hun ba om.

Derfor er han leder, ikke vi andre. 

Kjære vene, det er motsatt. Han er ikke leder fordi han gjør slikt, han kan gjøre slikt fordi han formelt er leder med beslutningsansvar. 

Skrevet

Det er viktig å holde kontakten med arbeidsplassen når man er sykmeldt. Mangel på kontakt øker bare risikoen for at fraværet blir lengre eller permanent. 

Om det er riktig å dra på sommerfesten eller ikke avhenger i mitt hode av om du har hatt enten kontakt med leder og kolleger i løpet av fraværet. Har du orket å dra på fysiske oppfølgingssamtaler? Drar du innom på lunch eller kaffe nå og da? Er du med på personalmøte? I såfall er det helt innafor å dra på sommerfesten. Hvis du ALDRI møter opp ellers, ei heller på oppfølgingsmøter, bør du heller ikke dra på sommerfesten. 

Anonymkode: 019d9...8de

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er viktig å holde kontakten med arbeidsplassen når man er sykmeldt. Mangel på kontakt øker bare risikoen for at fraværet blir lengre eller permanent. 

Om det er riktig å dra på sommerfesten eller ikke avhenger i mitt hode av om du har hatt enten kontakt med leder og kolleger i løpet av fraværet. Har du orket å dra på fysiske oppfølgingssamtaler? Drar du innom på lunch eller kaffe nå og da? Er du med på personalmøte? I såfall er det helt innafor å dra på sommerfesten. Hvis du ALDRI møter opp ellers, ei heller på oppfølgingsmøter, bør du heller ikke dra på sommerfesten. 

Jeg har vært på jobb på både møter og lunch - og jeg har bare vært vekke noen uker nå. Men jeg ser at hovedvekten her heller i mot å ikke gå så jeg lander nok på den jeg også. 
HI

Anonymkode: 4c5c3...808

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hvem har sagt at hi skal feste?

Anonymkode: 5b9f4...819

Å gå på fest er å feste. Vet du ikke det?

Kan du ikke møte på jobb, bør du ikke møte på fest. Enkelt!

Anonymkode: d1493...4bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Å gå på fest er å feste. Vet du ikke det?

Kan du ikke møte på jobb, bør du ikke møte på fest. Enkelt!

Anonymkode: d1493...4bb

Kverulering gidder jeg ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har vært på jobb på både møter og lunch - og jeg har bare vært vekke noen uker nå. Men jeg ser at hovedvekten her heller i mot å ikke gå så jeg lander nok på den jeg også. 
HI

Bare det er det rette for deg, uavhengig av hva folk her inne mener.  Du hadde jo veldig lyst, har du ikke det lenger?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Jeg syns det er dumt at du lar anonyme påvirke deg til å ikke gå. Mange, de fornuftige, mener at det er ok og bra å delta på det sosiale så sant du klarer og har lyst. 

Skrevet

Det hjelper lite at du personlig synes det, når hun du svarer har rett. 

Hva nøyaktig har hun rett i? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Du leverer jo ikke fint når lederen måtte rydde opp etter deg. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ja, ikke sant. En arroganse som ikke matcher kunnskapene, og samtidig tror hun at andre er for lite ydmyke 😂

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Kjære vene, det er motsatt. Han er ikke leder fordi han gjør slikt, han kan gjøre slikt fordi han formelt er leder med beslutningsansvar. 

Vær så god, HI, dette et godt eksempel på hva jeg mener.

Jeg brukte meg selv og min leder som eksempel. Det jeg ville ha frem, var det ingen som brydde seg om. Det jeg fortalte, ble i stedet hakket opp og satt sammen på nytt og brukt mot meg.

Det er dette som lett skjer i arbeidslivet også. Man har gode intensjoner og føler man har rett. Men det spiller ingen rolle - verken intensjonene dine eller hvor rett du har - det som spiller noen rolle er hvordan de på arbeidsplassen din tar ting.

Skrevet

Bare for å oppklare hva jeg mente, med det eksempelet med kunden, så var det at man må kunne sette seg selv i baksetet noen ganger, innordne seg, ikke gjøre et stort nummer av seg selv eller hvor "rett" man har.

Nå jobber ikke jeg med kundebehandling, i ordets mest vanlige forstand, men ser at noen angriper meg for å ikke kunne "basic kundebehandling". Nåvel, dersom dere med "basic kundebehandling" mener å lytte til kunden og ta hensyn til kunden foran dere selv, så viser jo denne tråden at ingen av dere kan det heller.

Vet i alle fall at min arbeidsgiver setter pris på at de ansatte kjenner sin begrensning og sender videre eller ber om hjelp, fremfor å sette utfor og la det stå til.

Samme med det å komme på fest når man er sykmeldt fra jobb. Dersom man tenker MIN helse, jeg må tenke på MEG, det er JEG som må raskere tilbake i jobb, MEG MEG MEG, så har man et selvopptatt fokus som mange der ute ikke setter så stor pris på.

Og sånn er det bare.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Amen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Bare for å oppklare hva jeg mente, med det eksempelet med kunden, så var det at man må kunne sette seg selv i baksetet noen ganger, innordne seg, ikke gjøre et stort nummer av seg selv eller hvor "rett" man har.

Nå jobber ikke jeg med kundebehandling, i ordets mest vanlige forstand, men ser at noen angriper meg for å ikke kunne "basic kundebehandling". Nåvel, dersom dere med "basic kundebehandling" mener å lytte til kunden og ta hensyn til kunden foran dere selv, så viser jo denne tråden at ingen av dere kan det heller.

Vet i alle fall at min arbeidsgiver setter pris på at de ansatte kjenner sin begrensning og sender videre eller ber om hjelp, fremfor å sette utfor og la det stå til.

Samme med det å komme på fest når man er sykmeldt fra jobb. Dersom man tenker MIN helse, jeg må tenke på MEG, det er JEG som må raskere tilbake i jobb, MEG MEG MEG, så har man et selvopptatt fokus som mange der ute ikke setter så stor pris på.

Og sånn er det bare.

Poenget er at du prøver å oppheve deg til en som skjønner mer enn andre, men som uforvarende forteller oss at det er svært mye i arbeidslivet du ikke skjønner. De siste kommentarene dine her viser bare din mangel på selvinnsikt, du kommer aldri til å skjønne hvorfor ikke andre deler ditt syn på hvor fabelaktig du er  

Det er menensker som deg som gjør tilværelsen for slike som hi vanskelig. Hun har arbeidsmoral og samvittighet, men er nå syk og prøver å navigere mellom hva som er best for seg selv og å ikke vekke vrede hos mennesker som deg. Jeg skulle ønske hun var sterk nok til å se hvor ubetydelige dere er, men skjønner også at i en sårbar situasjon så er man redd for å fremstå som kynisk og lat. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og sånn er det bare.

Hva mener du? At man ikke skal prioritere helsen men jobben? 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

HI

Jeg tror ikke at hun helt vet hva hun selv mener. Selvsagt skal man tenke på hva man selv kan gjøre for å bli bedre og komme raskere tilbake på jobb. Alle normale arbeidsgivere vil mene det samme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

HI

Har litt for dårlig tid nå, så får ikke svart utfyllende. Men kort fortalt, du skal prioritere helsen nå.

Men mange tror at de prioriterer helsen ved å gjøre de tingene de har lyst til, det er slett ikke sikkert at det er. Det er behandlerne som bør avgjøre det, som en skrev i tråden, alle - utenom psykologen - anbefalte henne en ting.

Er du utbrent, så har du tatt feil valg for deg selv, da bør du innse at da risikerer du gjøre det samme igjen. Vi mennesker liker å tenke at vi er eksperter på oss selv, men er man utbrent så har man - beviselig - mangler når det kommer til grensesetting.

Dermed mener jeg at å prioritere helsen = å lytte til ekspertisen, og ikke til verken seg selv, venner, eller oss her inne.

Det eneste jeg vet er at du trygt kan la være å dra, fordi du er syk og sykmeldt. 

Skrevet

Jeg har ennkollega som er sykmeldt og ikke noe hadde gledet meg mer enn å se henne på sommerfesten. Jeg bekymrer meg for henne og p se at hun nå var så bra at hun gikk på fest om bare for en time hadde gledet meg mye.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Har litt for dårlig tid nå, så får ikke svart utfyllende. Men kort fortalt, du skal prioritere helsen nå.

Men mange tror at de prioriterer helsen ved å gjøre de tingene de har lyst til, det er slett ikke sikkert at det er. Det er behandlerne som bør avgjøre det, som en skrev i tråden, alle - utenom psykologen - anbefalte henne en ting.

Er du utbrent, så har du tatt feil valg for deg selv, da bør du innse at da risikerer du gjøre det samme igjen. Vi mennesker liker å tenke at vi er eksperter på oss selv, men er man utbrent så har man - beviselig - mangler når det kommer til grensesetting.

Dermed mener jeg at å prioritere helsen = å lytte til ekspertisen, og ikke til verken seg selv, venner, eller oss her inne.

Det eneste jeg vet er at du trygt kan la være å dra, fordi du er syk og sykmeldt. 

Hun kan trygt la vær å dra, men hun kan også trygt gå, fordi hun har lyst. Hun er bare redd for at de små menneskene skal ha en mening om det og vurderer derfor å la være. Det er det som er greia i denne tråden, og som du ikke klarer å forholde deg til. 

Skrevet

Og sånn er det bare.

Du maler og maler, og hjørnet ditt blir trangere og trangere.

Anonymkode: 333f4...f06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...