Anonym bruker Skrevet 5. juni #1 Skrevet 5. juni Jeg er for tiden sykmeldt og tiden for årets sommerfest nærmer seg. Jeg er ikke sykmeldt for noe fysisk så ingen ser på meg at jeg er sykmeldt…dette syns jeg gjør det vanskelig å gå på sommerfesten. Jeg har veldig lyst å gå fordi jeg har veldig fine kollegaer men inderst inne er jeg redd noen skal tenke at se her ja - frisk nok til fest men ikke jobb. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 4c5c3...808
Anonym bruker Skrevet 5. juni #2 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg er for tiden sykmeldt og tiden for årets sommerfest nærmer seg. Jeg er ikke sykmeldt for noe fysisk så ingen ser på meg at jeg er sykmeldt…dette syns jeg gjør det vanskelig å gå på sommerfesten. Jeg har veldig lyst å gå fordi jeg har veldig fine kollegaer men inderst inne er jeg redd noen skal tenke at se her ja - frisk nok til fest men ikke jobb. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 4c5c3...808 Når jeg er sykemeldt holder jeg meg unna sånt, uansett årsak til sykemelding. Anonymkode: 3686e...b13
Anonym bruker Skrevet 5. juni #3 Skrevet 5. juni På min arbeidsplass hadde jeg gått på fest uten å bekymre meg det minste, men det kommer an på hvilket miljø dere har. Egentlig skulle man aldri bry seg om de små menneskene, men noen ganger klarer man ikke å la det være. Anonymkode: 0f7b1...97a
sug lut Skrevet 5. juni #4 Skrevet 5. juni Jeg har alltid vært åpen om grunn til sykemelding, og har derfor også kunnet gå på sosiale arrangementer om jeg har orket og ønsket det.
Anonym bruker Skrevet 5. juni #5 Skrevet 5. juni Jeg synes du skal gå, det er viktig å holde kontakten sosialt, det gjør det lettere å komme tilbake i jobb. Anonymkode: 5b9f4...819
Anonym bruker Skrevet 5. juni #6 Skrevet 5. juni Klart du kan gå , du er sjukmeldt for ein grunn men det betyr ikkje at du ikkje kan være med på det likvell .ingen har noko med kvifor du er vekke fra jobb . Kos deg masse ! Anonymkode: dd276...796
Anonym bruker Skrevet 5. juni #8 Skrevet 5. juni Jeg klarer ikke helt å se for meg hvilken psykisk sykdom det skulle være som gjør det umulig å jobbe, men greit å feste, men det finnes nok. Så lenge du enten er åpen om diagnosen eller bekvem med at de andre spekulerer i fraværsårsak synes jeg godt du kan gå, men du bør forvente spørsmål. Anonymkode: 695df...0b3
Anonym bruker Skrevet 5. juni #9 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er for tiden sykmeldt og tiden for årets sommerfest nærmer seg. Jeg er ikke sykmeldt for noe fysisk så ingen ser på meg at jeg er sykmeldt…dette syns jeg gjør det vanskelig å gå på sommerfesten. Jeg har veldig lyst å gå fordi jeg har veldig fine kollegaer men inderst inne er jeg redd noen skal tenke at se her ja - frisk nok til fest men ikke jobb. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 4c5c3...808 Det tror jeg kommer an på hva jeg hadde feilet. Vi må vite litt mer. Anonymkode: a0b58...452
Anonym bruker Skrevet 5. juni #10 Skrevet 5. juni Om jeg som tømrer var sykemeldt pga armbrudd hadde jeg gått. Men om jeg forstår rett er du sykemeldt pga psykisk sykdom? Da hadde jeg aldri gått. Anonymkode: 9908e...033
Kathrine. Skrevet 5. juni #12 Skrevet 5. juni Du kan ha veldig godt av å treffe kollegaer igjen om du er utbrent eller lignende. Lettere å komme tilbake på jobb, om du klarer å treffe kollegaer. De aller fleste heier på deg. Drit i de som er smålige
Himmel og hav Skrevet 5. juni #13 Skrevet 5. juni (endret) På min arbeidsplass ville du blitt heiet på om du kom. Det er så mye lettere å komme tilbake etter sykemelding om man holder litt kontakt med kolleger og sommerfest er en kjempefin anledning. Du kan komme og være så lenge du ønsker og ingen vil si noe på at du går akkurat når du vil. Ingen kan heller se på deg om du er sykemeldt for psyken eller om du har f. eks. jernmangel. Så om du har gode kolleger så vil de bare bli glade for å se deg og for at du orker å komme. Hvordan ville du selv tatt imot en sykemeldt kollega som kom på sommerfesten? Og, ja, jeg ville ha gått. Endret 5. juni av Himmel og hav
Anonym bruker Skrevet 5. juni #14 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg klarer ikke helt å se for meg hvilken psykisk sykdom det skulle være som gjør det umulig å jobbe, men greit å feste, men det finnes nok. Så lenge du enten er åpen om diagnosen eller bekvem med at de andre spekulerer i fraværsårsak synes jeg godt du kan gå, men du bør forvente spørsmål. Anonymkode: 695df...0b3 Jeg var langtidssykemeldt pga sorg og depresjon etter at barnet mitt døde. Å møte på personalfester kostet mye, men var en viktig del av det å komme tilbake til livet og jobben. Om noen hadde hatt noe å si på det er jeg redd de hadde fått ganske klar beskjed. Folk har ingenting med hva som feiler kollegaene. Anonymkode: 0f7b1...97a
*Miss Marple* Skrevet 5. juni #15 Skrevet 5. juni Når man er langtidssykemeldt blir man oppfordret både av lege, NAV og arbeidsgiver å holde kontakt med arbeidplassen, og en personalfest er jo super i så måte. Jeg har vært i situasjonen selv, og det å bli møtt med glede og omsorg gjorde meg veldig godt. Så jeg hadde absolutt gått, og eventuelt holdt meg unna enkelte energityver.
Anonym bruker Skrevet 5. juni #16 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er for tiden sykmeldt og tiden for årets sommerfest nærmer seg. Jeg er ikke sykmeldt for noe fysisk så ingen ser på meg at jeg er sykmeldt…dette syns jeg gjør det vanskelig å gå på sommerfesten. Jeg har veldig lyst å gå fordi jeg har veldig fine kollegaer men inderst inne er jeg redd noen skal tenke at se her ja - frisk nok til fest men ikke jobb. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 4c5c3...808 Det er det sikkert noen som vil tenke, mens andre vil synes at det er flott at du er med. Ikke bry deg så mye hva de tenker, det har ikke de noe med, og mye spekulering og baksnakking rundt dette kan potensielt være mobbing (hvis det også er andre ting du utsettes for). Det er anbefalt å holde god kontakt med arbeidsplassen tross sykemelding, så se an hva helsen din tillater den dagen du. Anonymkode: 3eb02...2fc
Anonym bruker Skrevet 5. juni #17 Skrevet 5. juni sug lut skrev (2 timer siden): Jeg har alltid vært åpen om grunn til sykemelding, og har derfor også kunnet gå på sosiale arrangementer om jeg har orket og ønsket det. Det skal du virkelig kunne gjøre uansett om du er åpen om årsak til sykemelding eller ei. Anonymkode: 3eb02...2fc
Anonym bruker Skrevet 5. juni #18 Skrevet 5. juni sug lut skrev (2 timer siden): Jeg har alltid vært åpen om grunn til sykemelding, og har derfor også kunnet gå på sosiale arrangementer om jeg har orket og ønsket det. Jeg er sykmeldt fordi jeg er utbrent etter alt for høyt stressnivå på jobb over for lang tid kombinert med mye på personlig nivå. Jeg orker en del men jobben stresser meg ekstremt for tiden. Men ikke det sosiale omkring jobben. Jeg syns det er flaut og pinlig og ikke ha greid å takle stresset derfor har jeg ikke flagget hvorfor jeg er sykmeldt. HI Anonymkode: 4c5c3...808
sug lut Skrevet 5. juni #19 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Det skal du virkelig kunne gjøre uansett om du er åpen om årsak til sykemelding eller ei. Anonymkode: 3eb02...2fc Men det er jo aldri noen grunn til å gjøre seg interessant evt mistenkelig ved å ikke si noe til noen.
Anonym bruker Skrevet 5. juni #20 Skrevet 5. juni Helt avhengig av ledelse og kollegaer den der. Jeg var selv åpen om årsak da jeg ble sykmeldt, men opplevde veldig forskjellig respons. Ene kollegaen min ville nok heiet på den, andre neppe. De har forskjellig kultur og erfaring. Kan si det at det var den første som bidro til at jeg kom meg såpass raskt tilbake. Kanskje ikke mye til svar, men jeg kjenner dessverre ikke miljøet hos deg godt nok til å vite hva som er riktig. Anonymkode: 5fce8...87b
Anonym bruker Skrevet 5. juni #21 Skrevet 5. juni sug lut skrev (3 minutter siden): Men det er jo aldri noen grunn til å gjøre seg interessant evt mistenkelig ved å ikke si noe til noen. Noen ganger henger det sammen med situasjoner som gjelder andre, ikke alltid det er greit å fortelle om det. I mitt tilfelle var det alvorlig sykdom hos ene barnet, det kan i noen tilfeller være riktig å ikke fortelle hele avdelingen om det. Da holder man det til de som har taushetsplikt eller evner å holde på en fortrolig samtale (for det er det jammen ikke alle som kan) Anonymkode: 5fce8...87b
Anonym bruker Skrevet 5. juni #22 Skrevet 5. juni sug lut skrev (9 minutter siden): Men det er jo aldri noen grunn til å gjøre seg interessant evt mistenkelig ved å ikke si noe til noen. For et tåpelig innlegg. Anonymkode: 5b9f4...819
Anonym bruker Skrevet 5. juni #23 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Noen ganger henger det sammen med situasjoner som gjelder andre, ikke alltid det er greit å fortelle om det. I mitt tilfelle var det alvorlig sykdom hos ene barnet, det kan i noen tilfeller være riktig å ikke fortelle hele avdelingen om det. Da holder man det til de som har taushetsplikt eller evner å holde på en fortrolig samtale (for det er det jammen ikke alle som kan) Anonymkode: 5fce8...87b Du må bare ignorere sånne kommenater, Anonymkode: 5b9f4...819
Anonym bruker Skrevet 5. juni #24 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Jeg er sykmeldt fordi jeg er utbrent etter alt for høyt stressnivå på jobb over for lang tid kombinert med mye på personlig nivå. Jeg orker en del men jobben stresser meg ekstremt for tiden. Men ikke det sosiale omkring jobben. Jeg syns det er flaut og pinlig og ikke ha greid å takle stresset derfor har jeg ikke flagget hvorfor jeg er sykmeldt. HI Anonymkode: 4c5c3...808 Da hadde jeg holdt meg unna. Dette er ting du rett og slett ikke vil la komme ut, fordi det, som du ganske riktig tenker, vil bli sett på som deg som ikke takler stress, fremfor en sykdom som kan ramme hvem som helst. Nå vil noen rope at jeg er dum og slem og kynisk og ikke bry deg om de som tenker sånn, men jeg mener du bør det likevel. De som roper sånt, er sjelden de samme som har makt til å kunne gi deg verre eller bedre muligheter på jobb. De som kan det, de ser an personligheten din. Arbeidslivet er et spill, og de som viser svakhet kommer ingen vei. Anonymkode: a0b58...452
Himmel og hav Skrevet 5. juni #25 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg er sykmeldt fordi jeg er utbrent etter alt for høyt stressnivå på jobb over for lang tid kombinert med mye på personlig nivå. Jeg orker en del men jobben stresser meg ekstremt for tiden. Men ikke det sosiale omkring jobben. Jeg syns det er flaut og pinlig og ikke ha greid å takle stresset derfor har jeg ikke flagget hvorfor jeg er sykmeldt. HI Anonymkode: 4c5c3...808 For det første: Alle mennesker kan komme i situasjoner der det bare blir for mye av alt og gå på en smell. Jeg kjenner flotte folk som til vanlig kan stå i storm på jobb uten å blunke, men når det i tillegg har skjedd mye på hjemmebane slik at de ikke har hatt pusterom noe sted har nærmest gått ned for telling. Det er ikke noe å være flau over, men det er selvsagt helt greit å ikke flagge det om du ikke vil. For det andre: Det er bare ufine folk som spør etter diagnoser eller snakker stygt om folk som er sykemeldt. Ikke la de, om det er noen på din jobb, ta fra deg noe som gir deg glede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå