Anonym bruker Skrevet 4. juni #1 Skrevet 4. juni Har nekter å legge seg,vil ikkje, tøyer grensa til det ytterste. Mener jeg kjefter for mye, jeg er tolmodig først. Har prøvd å sette meg ned og spør hva han tenker på, er redd for. I kveld endte det med at han ville ligge på sofaen, tror det var mest fordi han trudde jeg ville si nei. Men til slutt ga jeg opp og lot han gå og legge seg der. Tok med fjernkontrollen til soverommet og gikk og la meg. Søskna gikk og å la seg. Han ligger i stua. Skal han bare ligge?🤔 Anonymkode: 8f21e...fbd
Anonym bruker Skrevet 5. juni #2 Skrevet 5. juni Selvfølgelig ikke. Han skal ligge i senga si og være stille, så resten får sove godt om natta. Han er 11 år, ikke 3. Anonymkode: 8214f...c9c
Anonym bruker Skrevet 5. juni #3 Skrevet 5. juni Du må begynne å gi han konsekvenser. Hører han ikke, får det konsekvenser/han får straff. Det her bør du vite, men det er ok å spør om hjelp. Anonymkode: 6b276...5c4
Anonym bruker Skrevet 5. juni #4 Skrevet 5. juni Dette er da en oppgave for far? Anonymkode: 7decf...578
Pobie Skrevet 5. juni #5 Skrevet 5. juni Hvorfor kan han ikke ligge på stua? Hvis det reduserer krangling og han er fornøyd, hva er problemet?
Anonym bruker Skrevet 5. juni #6 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette er da en oppgave for far? Anonymkode: 7decf...578 Dette er en oppgave for foreldre, uansett kjønn. Min mann reiser mye i jobben sin, det skulle tatt seg ut om vi måtte vente på han for å ordne opp i konflikter 😂 Hi, en natt på sofaen er ikke farlig, det kan være greit for han å se at du ikke biter på provokasjonene hans, men du må ta tak og være den voksne i huset deres. Leggetider er ikke forhandlingsbare, der er ditt ord lov. Du kan ikke la en elleveåring styre skuta selv. Anonymkode: d8c15...611
Anonym bruker Skrevet 5. juni #7 Skrevet 5. juni Men la han seg til å sove på sofaen da? Eller lå han lenge våken? Hva er grunnen til at han ikke vil sove på rommet sitt? Og er han like kranglete rundt andre ting, eller bare dette med at han ikke vil ligge på rommet sitt? Anonymkode: 45a2b...bc7
Anonym bruker Skrevet 5. juni #8 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Dette er en oppgave for foreldre, uansett kjønn. Min mann reiser mye i jobben sin, det skulle tatt seg ut om vi måtte vente på han for å ordne opp i konflikter 😂 Hi, en natt på sofaen er ikke farlig, det kan være greit for han å se at du ikke biter på provokasjonene hans, men du må ta tak og være den voksne i huset deres. Leggetider er ikke forhandlingsbare, der er ditt ord lov. Du kan ikke la en elleveåring styre skuta selv. Anonymkode: d8c15...611 Snakker ikke om å vente på han, men at han tar avgjørelsene på generelt grunnlag, særlig vedr gutters oppdragelse. Er ikke for ingenting at det å ha en farsfigur er avgjørende for hvordan resten av livet blir. Anonymkode: 7decf...578
Anonym bruker Skrevet 5. juni #9 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Snakker ikke om å vente på han, men at han tar avgjørelsene på generelt grunnlag, særlig vedr gutters oppdragelse. Er ikke for ingenting at det å ha en farsfigur er avgjørende for hvordan resten av livet blir. Anonymkode: 7decf...578 Nå vet jo vi ingenting om hvor far befinner seg i hi sitt tilfelle. Det er uansett sludder og vås at en far er bedre egnet til å oppdra gutter. Alt man skal lese, altså! Anonymkode: d8c15...611
Anonym bruker Skrevet 5. juni #10 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå vet jo vi ingenting om hvor far befinner seg i hi sitt tilfelle. Det er uansett sludder og vås at en far er bedre egnet til å oppdra gutter. Alt man skal lese, altså! Anonymkode: d8c15...611 Bare det at du skriver noe sånt… Ingen menn holder på sånn. Derfor trenger unger en far. Anonymkode: 7decf...578
Anonym bruker Skrevet 5. juni #11 Skrevet 5. juni Det er veldig greit å være litt våken for endringer i barnets liv, alt fra mobbing på skolen til plutselige tanker om brann, engstelse for alvorlig sykdom o.l kan gjøre at de i perioder sliter med å sovne. Men å la de ta kontroll over legging er uaktuelt. Jeg har fire ungdommer/voksne barn selv og det er klart det har vært perioder som har krevd samtaler på sengekanten, nattlys, lydbok o.l fordi de har slitt med å sovne. Men det er perioder som går over, og å stå opp igjen har aldri vært noe alternativ. Anonymkode: c2a8c...5be
Anonym bruker Skrevet 5. juni #12 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Bare det at du skriver noe sånt… Ingen menn holder på sånn. Derfor trenger unger en far. Anonymkode: 7decf...578 Holder på hvordan? Og ingen har da sagt noe om at barn ikke trenger sin far. Er du bare ute etter å krangle? Anonymkode: d8c15...611
Anonym bruker Skrevet 5. juni #13 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Holder på hvordan? Og ingen har da sagt noe om at barn ikke trenger sin far. Er du bare ute etter å krangle? Anonymkode: d8c15...611 Emosjonelle utbrudd. Nei, er ikke ute etter å krangle. Jeg sa min mening. Det er du som krangler på den, bare fordi du ikke liker den. Vi bor i Norge. Vi har faktisk lov å være uenige. Anonymkode: 7decf...578
Anonym bruker Skrevet 5. juni #14 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (4 timer siden): Dette er en oppgave for foreldre, uansett kjønn. Min mann reiser mye i jobben sin, det skulle tatt seg ut om vi måtte vente på han for å ordne opp i konflikter 😂 Hi, en natt på sofaen er ikke farlig, det kan være greit for han å se at du ikke biter på provokasjonene hans, men du må ta tak og være den voksne i huset deres. Leggetider er ikke forhandlingsbare, der er ditt ord lov. Du kan ikke la en elleveåring styre skuta selv. Anonymkode: d8c15...611 Vi er skilt,har barna annahver uke. Har gått inn på telefonen og ordna med skjermtid, telefonen låser seg 21.15. hvilke konsekvenser da, jeg prøver å løfte han og legge han i senga, men han er for stor og tung. Anonymkode: 8f21e...fbd
Anonym bruker Skrevet 5. juni #15 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (4 timer siden): Bare det at du skriver noe sånt… Ingen menn holder på sånn. Derfor trenger unger en far. Anonymkode: 7decf...578 Hva er det ingen menn holder på med? Anonymkode: 6b276...5c4
Anonym bruker Skrevet 5. juni #16 Skrevet 5. juni Han sliter en del. Faren har og vært veldig sint, så sint at denne guttene har fortalt om det på skolen. Barnevernet er påkobla, saken er egentlig ferdig. Men både faren og jeg skal i samtale med de hver for oss for å få bedre måter å takle det på. Han forteller til meg at han ikke liker at jeg blir sint, jeg har ganske god tolmodighet men når jeg holder på i en time så blir jeg sint jeg og. Han sov greit på sofaen hele natta. HI Anonymkode: 8f21e...fbd
Anonym bruker Skrevet 5. juni #17 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er veldig greit å være litt våken for endringer i barnets liv, alt fra mobbing på skolen til plutselige tanker om brann, engstelse for alvorlig sykdom o.l kan gjøre at de i perioder sliter med å sovne. Men å la de ta kontroll over legging er uaktuelt. Jeg har fire ungdommer/voksne barn selv og det er klart det har vært perioder som har krevd samtaler på sengekanten, nattlys, lydbok o.l fordi de har slitt med å sovne. Men det er perioder som går over, og å stå opp igjen har aldri vært noe alternativ. Anonymkode: c2a8c...5be Han sto ikke opp igjen, han la seg på sofaen og sovna innen 10 minutter. Me andre gikk og la oss på romma. Anonymkode: 8f21e...fbd
Anonym bruker Skrevet 5. juni #18 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Han sliter en del. Faren har og vært veldig sint, så sint at denne guttene har fortalt om det på skolen. Barnevernet er påkobla, saken er egentlig ferdig. Men både faren og jeg skal i samtale med de hver for oss for å få bedre måter å takle det på. Han forteller til meg at han ikke liker at jeg blir sint, jeg har ganske god tolmodighet men når jeg holder på i en time så blir jeg sint jeg og. Han sov greit på sofaen hele natta. HI Anonymkode: 8f21e...fbd Ja, se her kommer det ja. Ber om tips her på forumet, men nevner ikke i det hele tatt disse viktige tingene. Hadde vel ikke gjort det heller, om ikke farsfigur ble nevnt. Her ser man jo hvor viktig han er. Da vet du jo hvor du skal gå for å få råd. Ikke kluss det til med å spørre her. Anonymkode: 7decf...578
Anonym bruker Skrevet 5. juni #19 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Ja, se her kommer det ja. Ber om tips her på forumet, men nevner ikke i det hele tatt disse viktige tingene. Hadde vel ikke gjort det heller, om ikke farsfigur ble nevnt. Her ser man jo hvor viktig han er. Da vet du jo hvor du skal gå for å få råd. Ikke kluss det til med å spørre her. Anonymkode: 7decf...578 Hvor viktig faren er? Det er nok her han reagerer slik fordi han vet at han er trygg, er det ikke slik? HI Anonymkode: 8f21e...fbd
Anonym bruker Skrevet 5. juni #20 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hvor viktig faren er? Det er nok her han reagerer slik fordi han vet at han er trygg, er det ikke slik? HI Anonymkode: 8f21e...fbd Man skulle tro det, men det betinger jo at han er trygg hos deg. Virker ikke sånn, siden han vil sove på sofaen. Men nå blir det synsing fra noen som ikke kjenner deres familie. Synes heller du bør vente til dere skal snakke med barnevernet. Anonymkode: 7decf...578
Anonym bruker Skrevet 5. juni #21 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Han sto ikke opp igjen, han la seg på sofaen og sovna innen 10 minutter. Me andre gikk og la oss på romma. Anonymkode: 8f21e...fbd Velg dine kamper. Hvis det å sove på sofaen er det som løser legge-problemet, så la han sove der. Du bestemmer når og at han skal legge seg, han kan velge mellom å sove i senga si eller på sofaen. Kompromiss, og ingen mister ansikt. Kanskje han føler seg trygg(ere) på sofaen enn i senga. Anonymkode: b1476...bce
Anonym bruker Skrevet 5. juni #22 Skrevet 5. juni Det er jo helt tydelig at han føler seg utrygg! Her er det viktig å legge til rette slik at han kan føle seg trygg i leggesituasjonen. Det å krangle på dette løser ingen ting. Du må vise forståelse fir at gutten er skadet av sin far, skjønner du ikke det? Han gjør ikke dette for å være vanskelig, han gjør dette fordi han sliter. Kjeft og straff hjelper null i slike situasjoner. La gutten sove på sofaen, hvis han føler seg tryggere der. Anonymkode: deb30...ac2
Anonym bruker Skrevet 5. juni #23 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er jo helt tydelig at han føler seg utrygg! Her er det viktig å legge til rette slik at han kan føle seg trygg i leggesituasjonen. Det å krangle på dette løser ingen ting. Du må vise forståelse fir at gutten er skadet av sin far, skjønner du ikke det? Han gjør ikke dette for å være vanskelig, han gjør dette fordi han sliter. Kjeft og straff hjelper null i slike situasjoner. La gutten sove på sofaen, hvis han føler seg tryggere der. Anonymkode: deb30...ac2 Ja, jeg lot han jo gjøre det. Jeg straffa han ikke 🤔 idag har jeg avlyst sosialt arrangement ned jobb fordi han vil at jeg skal kjøre han på kamp. Jeg stiller alltid opp, hos faren sitter han alltid på med andre. I dag gikk han på skolen i kun t skjorte skulle verken ha genser eller jakke på seg. HI Anonymkode: 8f21e...fbd
Anonym bruker Skrevet 5. juni #24 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Ja, jeg lot han jo gjøre det. Jeg straffa han ikke 🤔 idag har jeg avlyst sosialt arrangement ned jobb fordi han vil at jeg skal kjøre han på kamp. Jeg stiller alltid opp, hos faren sitter han alltid på med andre. I dag gikk han på skolen i kun t skjorte skulle verken ha genser eller jakke på seg. HI Anonymkode: 8f21e...fbd Altså, selv om far skulle være mer på den autoritære siden, så hjelper det i hvertfall ikke barnet at du kompenserer ved å være ettergivende. Det blir dobbelt feil, det. Og i oppdragelse blir ikke to minus til pluss. Virker som sønnen din vet hvordan han skal trykke og spille på alle knappene dine for å få det som han vil. Å "være redd for/utrygg på pappa" gir så store utslag hos deg at du ikke makter å stå i grensene dine. Det er en negativ symbiose mellom dere, som du burde jobbe med å bryte. Kanskje du/dere trenger litt veiledning fra helsesykepleier, familieteam e.l. Jeg har vært der selv, sønnen klager på at pappa blir sint og han blir da redd. Jeg kompenserte og "ble brukt". Sønnen spilte ikke nødvendigvis på samvittigheten min med vilje alltid, han fikk en "stakkarslig rolle" sammen med meg. For oss var løsningen å bo ett år hos pappaen. Vi fikk brutt vår usunne relasjon og symbiose, sønnen opplevde at pappaen ikke bare var sint, men strengere enn meg. Ikke alle har mulighet til å bytte bosted sånn, men å jobbe med en litt usunn relasjon kan gjøres på mange måter. Anonymkode: 8214f...c9c
Anonym bruker Skrevet 5. juni #25 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Altså, selv om far skulle være mer på den autoritære siden, så hjelper det i hvertfall ikke barnet at du kompenserer ved å være ettergivende. Det blir dobbelt feil, det. Og i oppdragelse blir ikke to minus til pluss. Virker som sønnen din vet hvordan han skal trykke og spille på alle knappene dine for å få det som han vil. Å "være redd for/utrygg på pappa" gir så store utslag hos deg at du ikke makter å stå i grensene dine. Det er en negativ symbiose mellom dere, som du burde jobbe med å bryte. Kanskje du/dere trenger litt veiledning fra helsesykepleier, familieteam e.l. Jeg har vært der selv, sønnen klager på at pappa blir sint og han blir da redd. Jeg kompenserte og "ble brukt". Sønnen spilte ikke nødvendigvis på samvittigheten min med vilje alltid, han fikk en "stakkarslig rolle" sammen med meg. For oss var løsningen å bo ett år hos pappaen. Vi fikk brutt vår usunne relasjon og symbiose, sønnen opplevde at pappaen ikke bare var sint, men strengere enn meg. Ikke alle har mulighet til å bytte bosted sånn, men å jobbe med en litt usunn relasjon kan gjøres på mange måter. Anonymkode: 8214f...c9c 🙌🏻 Anonymkode: 7decf...578
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå