Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei datter som ble 18 tidligere i år.. men seriøst føler jeg at all sunn fornuft og forståelse er forsvunnet. Som om hun har blitt 14 igjen.. jeg er så utslitt og bekymret at jeg er redd for å bli skikkelig dårlig selv igjen. Jeg har M.E. 

hun maser og maser og får det samme svaret hver dag. Jeg kan ikke forstå at hun ikke skjønner det. 

Anonymkode: cbce9...c6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å spør om dere som har 18 åringer er de like?😬

Skrevet

Hva maser hun om da?

Jeg har en datter på samme alder, ble 18 tidligere i år.

Hun maser aldri om noe, men er veldig mye ute og farter. Nye venner, fester osv.

Hun følger opp skolen da, og ekstrajobben, men ellers er hun stadig avgårde. 

Spiser ikke så ofte middag hjemme og deler ikke så mye om alt lenger. Men ganske flink til å ta hensyn, fortelle når hun ikke kommer hjem osv.

Jeg føler i motsetning til deg at hun er i ferd med å bli voksen og trekker seg litt unna for å stå på egne ben.

Anonymkode: e19c8...9a9

Skrevet

Nei, men er ikke lik. Hun er veldig fornuftig og selvstendig. Det hender hun er treg til å rydde etter seg, men hun lager middag uten at jeg spør hvis hun kommer først hjem ol. Hun er rett og slett grei å ha med å gjøre.

Anonymkode: 3f192...3cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva maser hun om da?

Jeg har en datter på samme alder, ble 18 tidligere i år.

Hun maser aldri om noe, men er veldig mye ute og farter. Nye venner, fester osv.

Hun følger opp skolen da, og ekstrajobben, men ellers er hun stadig avgårde. 

Spiser ikke så ofte middag hjemme og deler ikke så mye om alt lenger. Men ganske flink til å ta hensyn, fortelle når hun ikke kommer hjem osv.

Jeg føler i motsetning til deg at hun er i ferd med å bli voksen og trekker seg litt unna for å stå på egne ben.

Hun er også mye ute, hele tiden og nye folk osv. maser om overnatting osv f.eks., noe jeg sier nei til. Føler hun blir ofte påvirket av de hun er med og ikke tar ting så seriøst. Skal starte i lærling nå om en mnd og er redd for at hun skal tulle deg til. Hun legger ikke en plan for ting, tenker veldig kortsiktig og lever dag for dag og tenker ikke at det er en dag imorgen også. 

Skrevet

Min nå 21 år gamle jente var ikke sånn da hun var 18. Hun hadde kjæreste som omtrent bodde her, gikk på skole, trente håndball og jobba. 

Sønnen som blir 18 til høsten er fornuftig og flink. Gjør det bra på skolen, jobber og spiller i band. Har også en kjæreste han er sammen med. 

Anonymkode: 4299d...97d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hun er også mye ute, hele tiden og nye folk osv. maser om overnatting osv f.eks., noe jeg sier nei til. Føler hun blir ofte påvirket av de hun er med og ikke tar ting så seriøst. Skal starte i lærling nå om en mnd og er redd for at hun skal tulle deg til. Hun legger ikke en plan for ting, tenker veldig kortsiktig og lever dag for dag og tenker ikke at det er en dag imorgen også. 

Men hvorfor sier du nei til overnatting? Altså hvorfor gidder du? Hun er 18 nå, hun må nesten ta egne valg og stå for dem (ta konsekvensen). Hun lærer fort nok hva som går og ikke går. Så lenge det ikke er noe ulovlig eller rusmidler i bildet ville jeg latt henne gjøre som hun vil. Det funker bra her hjemme. Hun kom faktisk her om dagen og sa «jeg forstår hvorfor du ikke ville at jeg skulle det». De må nesten erfare selv for å lære. Få fram hva du mener om det men la henne ta egne valg er mitt tips :) 

Anonymkode: fa0f2...bbb

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ei datter som ble 18 tidligere i år.. men seriøst føler jeg at all sunn fornuft og forståelse er forsvunnet. Som om hun har blitt 14 igjen.. jeg er så utslitt og bekymret at jeg er redd for å bli skikkelig dårlig selv igjen. Jeg har M.E. 

hun maser og maser og får det samme svaret hver dag. Jeg kan ikke forstå at hun ikke skjønner det. 

Jeg har en sønn som nettopp er fylt 18. Han maser aldri om noe. Han fester litt etter det økonomien tillater han. Men har oppfører seg ikke som en 14 åring. Jeg skjønner ikke helt hva problemet er og hva hun maser om. 

Anonymkode: 7d351...6e2

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Hun er 18 år og myndig, hun må da få overnatte hvor hun vil? Her er det jo du som behandler henne som ei lita jente. Synes faktisk at det er stor av henne og spørre deg om sånt i det hele tatt og ikke bare gjr det

Anonymkode: 54b4d...0f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du som forelder må jo veilede henne under lærlingperioden. Har du oppdratt henne riktig bør ikke det være noe problem. Og hvorfor sier du nei til overnatting egentlig? Synes du virker litt kjip, Hi. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men hvorfor sier du nei til overnatting? Altså hvorfor gidder du? Hun er 18 nå, hun må nesten ta egne valg og stå for dem (ta konsekvensen). Hun lærer fort nok hva som går og ikke går. Så lenge det ikke er noe ulovlig eller rusmidler i bildet ville jeg latt henne gjøre som hun vil. Det funker bra her hjemme. Hun kom faktisk her om dagen og sa «jeg forstår hvorfor du ikke ville at jeg skulle det». De må nesten erfare selv for å lære. Få fram hva du mener om det men la henne ta egne valg er mitt tips :) 

Jeg sier nei til overnatting her hjemme. Er nye gutter hele tiden og nye folk. Å overnatte vekke sier jeg noe på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hun er 18 år og myndig, hun må da få overnatte hvor hun vil? Her er det jo du som behandler henne som ei lita jente. Synes faktisk at det er stor av henne og spørre deg om sånt i det hele tatt og ikke bare gjr det

Anonymkode: 54b4d...0f4

Sier ikke at hun ikke får overnatte vekke men nye folk og gutter hele tiden sier jeg nei til. Hun maser om overnatting her hjemme hele tiden selv om jeg sier nei. Ja hun har hatt gutter her på overnatting men nå setter jeg foten ned. De nye hun er med nå maser via henne om å overnatte her og hun stopper ikke. Itillegg er hun ikke hjemme til den tiden jeg har sagt hun skal være senest hjemme til, kommer hjem etter kl 12 på natta i ukedagene, forsover seg til skolen pga lite søvn og holder i orden på rommet sitt. Så selv om hun er myndig betyr det ikke at det er regler her hjemme 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du som forelder må jo veilede henne under lærlingperioden. Har du oppdratt henne riktig bør ikke det være noe problem. Og hvorfor sier du nei til overnatting egentlig? Synes du virker litt kjip, Hi. 

Sier nei til overnatting av forskjellige folk som hun ikke kjenner til helt.Jeg som foreldre veileder henne men hun vil ikke ha veiledning.  Jeg kan ikke brette ut hele livet hennes her eller vårt for forklare mer

Skrevet

Jeg sier også nei til overnatting i ukedagene. Vi er 6 stykker som skal ut av huset som det er, vi trenger ikke enda flere som skal bruke bad, kjøkken og bidra til "kaoset" om morgenen.

Men i helgene overnatter de selvfølgelig som de vil, alle barna. Vi har madrasser, dyner, en kjellerstue og et gjesterom, ungene har dobbeltsenger på rommene sine osv. Da har vi hjerterom i massevis, men ikke i ukedagene 😅

Når det kommer til dårlige valg med tanke på søvn, skulking, ikke ta imot veiledning og vet best selv så tyder jo det enten på et litt dårlig forhold mellom dere, eller at hun er litt umoden, eller kanskje har noen små diagnoser som adhd e.l?

Perioden når de blir myndige og skal bestemme selv er veldig vanskelig når ungdommen selv ikke er moden nok til å ta ansvaret, men ikke ser det selv.

Lag deg et stsndardsvar og si det samme hver gang hun spør. "Ingen overnatting på hverdager, det har jeg svart på før og gidder ikke svare igjen, svarer er det samme hver gang!" Så går du fra henne, ikke gidd å la henne argumentere eller krangle på svaret, du har svart, ferdig snakka.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg synes det er for enkelt å si at man har feilet i oppdragelsen, når det ene barnet ikke vil gjøre som mor og far sier. Jeg har flere barn, og det ene barnet mitt har vært utfordrende. De andre har sklidd veldig greit igjennom. Det viste seg at den ene hadde en diagnose som gjorde at hun var som hun var. Altså, ikke vår feil fordi vi gjorde alt galt. Sånt skal man passe seg for å si. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.6.2025 den 20.29):

Er ikke det også litt av sjarmen med det å være 18? Å ikke legge planer, leve hver dag som det er den siste? De skal modnes og lære. En 18 åring skal gjøre mye av begge deler. Hun skjønner ikke akkurat nå hva det vil si å være lærling, det å jobbe. Men det lærer hun. Og klarer hun ikke å passe jobben sin, komme tidsnok osv, så lærer hun av det også. Kanskje ikke i det tempoet du vil, men tilslutt.

Å bli påvirket av andre er også en del av det å vokse opp. Man skal finne seg selv, hvem man er og hva man selv står for. Noen ganger i livet er man med "feil folk" men det igjen er også læring. Og nei, jeg er ingen besservisser som er høy på meg selv. Jeg har selv en tenåring med alle de utfordringene som kommer med det. Men jeg prøver å si det samme som jeg sier til deg, til meg selv. Hver dag!

Skrevet

Jeg forstår godt at du ikke vil ha nye folk på overnatting hjemme hos deg hele tiden. Det kan hun vente med til hun bor for seg selv. Ellers ville jeg gitt litt slipp og la henne kjenne på hvordan det er å være «voksen», stå for egne beslutninger osv 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Sier nei til overnatting av forskjellige folk som hun ikke kjenner til helt.Jeg som foreldre veileder henne men hun vil ikke ha veiledning.  Jeg kan ikke brette ut hele livet hennes her eller vårt for forklare mer

At forskjellige gutter er uaktuelt forstår jeg godt. Hadde hun hatt en kjæreste er det selvsagt noe helt annet. 

Og en annen ting. Jeg sier ikke at du gjør det, men jeg antar at du gir henne penger. Slutt med det. Det vil også hjelpe på motivasjonen til å jobbe som lærling når den tiden kommer. 

Skrevet
FruGa skrev (3 timer siden):

Er ikke det også litt av sjarmen med det å være 18? Å ikke legge planer, leve hver dag som det er den siste? De skal modnes og lære. En 18 åring skal gjøre mye av begge deler. Hun skjønner ikke akkurat nå hva det vil si å være lærling, det å jobbe. Men det lærer hun. Og klarer hun ikke å passe jobben sin, komme tidsnok osv, så lærer hun av det også. Kanskje ikke i det tempoet du vil, men tilslutt.

Å bli påvirket av andre er også en del av det å vokse opp. Man skal finne seg selv, hvem man er og hva man selv står for. Noen ganger i livet er man med "feil folk" men det igjen er også læring. Og nei, jeg er ingen besservisser som er høy på meg selv. Jeg har selv en tenåring med alle de utfordringene som kommer med det. Men jeg prøver å si det samme som jeg sier til deg, til meg selv. Hver dag!

Jo selvfølgelig er det litt av sjarmen.. men det er også konsekvenser for handlingene. Nå har hun blitt kjent med 2 nye gutter og begge har hatt sine ting og blitt kastet ut hjemmefra. Og nå blir hun påvirket av desse og jeg ser min jente forsvinne og blir en annen person. Og ja de skal lære osv men problemet er at hun henger med feil folk. De drar henne ned på deres nivå og forstår ikke at det ikke er greit å henge ute til 4 på natta i en ukedag. Ja hun er 18 osv men hun er litt forsinket i modningen og velger å gjør opprør nå, og det startet for ett halv år siden. Det er utrolig vanskelig å stå i som mor og se på at hun tar de valgene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

At forskjellige gutter er uaktuelt forstår jeg godt. Hadde hun hatt en kjæreste er det selvsagt noe helt annet. 

Og en annen ting. Jeg sier ikke at du gjør det, men jeg antar at du gir henne penger. Slutt med det. Det vil også hjelpe på motivasjonen til å jobbe som lærling når den tiden kommer. 

Penger gir jeg ikke henne nå lenger nei. Desverre så må hun kjenne på konsekvensene av valgene sine 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår godt at du ikke vil ha nye folk på overnatting hjemme hos deg hele tiden. Det kan hun vente med til hun bor for seg selv. Ellers ville jeg gitt litt slipp og la henne kjenne på hvordan det er å være «voksen», stå for egne beslutninger osv 😊

Ja det er ikke aktuelt nå. Og som jeg sier til henne at ting må snus før det blir tilfelle med overnatting. Innetid i ukedagene har jeg satt til kl 23, og i helgene kan hun være ute så lenge hun vil. Jeg legger meg kl 23 og da vil jeg ha alle hjemme til da med mindre noe spesielt hun er ute på. Jeg har sagt at jeg klarer ikke å sove før hun er hjemme og det å drive ute å henge etter kl 23 i ukedagene er ikke noe poeng i og det er tross alt skoledag 

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke opplevd slik mas som du beskriver av mine tre eldste, som nå alle er over 18 år. På generelt grunnlag så har vi en regel om at hvis de vil ha folk med hjem må de gi beskjed med tanke på middag og overnatting, om det er flere enn én om gangen, må de i utgangspunktet selv kjøpe inn og fikse middag, og er det en større gruppe må det avklares at det passer. For eksempel kan ikke ene ha 6-7 venner på besøk om kvelden med det som det fører med seg av støy hvis en annen skal på jobb klokken 5-6 dagen etterpå. 

Når det gjelder overnatting er det helt greit at de har en som overnatter så lenge de bare gir beskjed, og tar normale hensyn med tanke på støynivå. Det er ganske ofte en ekstra person eller to her både om kvelden og over natten fordi kjærester sover over, men de er stille om kvelden, så det er null problem. 

Anonymkode: 49f0e...850

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Penger gir jeg ikke henne nå lenger nei. Desverre så må hun kjenne på konsekvensene av valgene sine 

Det er bra. Hun må lære hvordan det er å bli voksen. 

Skrevet

Hun får mat, og du vasker klærne hennes også, Hi. Så å be om at hun skal betale for seg etterhvert kan du også tenke på. Mange ting du kan gjøre for at hun skjønner at hun må jobbe. 

Skrevet

Innetider til en myndig person? En ting er å si at du hadde satt pris på om hun kom hjem til 23 i hverdagene og forklart hvorfor- men innetid? Ønsker du at hun skal flytte ut så snart som mulig? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...