Gå til innhold

Mannens eks flytter med barna, hva kan han gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnemor ønsker å flytte til annet fylke med barna. Først samtykket far til det, men han angret og trakk seg. Mor sier hun likevel kommer til å flytte. Hva kan far gjøre?

Det kommer til å bli rettsak, så det handler mest om hva kan far gjøre i mellomtiden. Barnemor flytter nå ved skoleslutt for å få barna inn på ny skole til høsten. Hun har sendt flyttemelding i folkeregisteret, og far nekter å skrive under. Hun påstår at hun likevel kan få barna inn på skolen. Går det?

Bare for å få sagt det, jeg blander meg ikke inn i saken, da den er mellom barnemor og far, jeg søker bare råd på vegne av far for å støtte.

Anonymkode: 669db...04d

Skrevet

Har du ikke spurt om dette tidligere?

Anonymkode: e6009...571

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Har du ikke spurt om dette tidligere?

Nei, jeg har ikke det. Er det noen andre i lik situasjon? Har du eventuelt en link til den tråden? Kunne kanskje fått tips derfra?

Skrevet

Be om midlertidig forføyning der han har omsorgen for barna til hovedsaken er avgjort i rettsvesenet. 

Det er merkelig om fars advokat ikke har foreslått dette. Er advokaten spesialisert i barnerett? 

Anonymkode: b29e2...394

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Be om midlertidig forføyning der han har omsorgen for barna til hovedsaken er avgjort i rettsvesenet. 

Det er merkelig om fars advokat ikke har foreslått dette. Er advokaten spesialisert i barnerett? 

Takk. Skal skjekke opp i det. Vet ikke om advokaten har snakket om det, siden jeg ikke er involvert på den måten, så har jeg ikke helt oversikten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk. Skal skjekke opp i det. Vet ikke om advokaten har snakket om det, siden jeg ikke er involvert på den måten, så har jeg ikke helt oversikten.

Hva mener du med «ikke involvert på den måten»? Du er veldig påpasselig med å understreke at du ikke blander deg inn i saken, men du gjør jo det når du søker råd om hva far kan gjøre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener du med «ikke involvert på den måten»? Du er veldig påpasselig med å understreke at du ikke blander deg inn i saken, men du gjør jo det når du søker råd om hva far kan gjøre.

Sikkert fordi man på dib får beskjed om at man ikke skal blande seg i slike saker, da det er mellom mor og far.  Stemor skal holde seg langt unna. Men far kan likevel, selvfølgelig, søke råd og tips fra sin kone/samboer/partner/kjæreste. 

Anonymkode: ee3a1...8a5

Skrevet

Jeg er bare stemor. Jeg har ikke involvert meg i meklinger og møter med advokater. Dette er en sak mellom barnemor og far. Jeg ønsker selvsagt at far skal vinne denne saken, når barnemor har tenkt å bare stikke med barna på den måten. Hun sier hun kommer til å flytte og få ungene inn på ny skole, så foreløpig nekter far å skrive under på flyttemelding for å unngå det. Jeg ser hvordan dette tærer på han og ønsker derfor å kunne komme med noen råd om hvordan han kan vinne denne saken. Men jeg kan ikke noe om jussen og jeg vet heller ikke hva far og advokat har snakket om, så jeg ønsker alle råd velkomment.

Skrevet

Sikkert fordi man på dib får beskjed om at man ikke skal blande seg i slike saker, da det er mellom mor og far.  Stemor skal holde seg langt unna. Men far kan likevel, selvfølgelig, søke råd og tips fra sin kone/samboer/partner/kjæreste. 

Anonymkode: ee3a1...8a5

Takk. Ja, jeg ønsker bare å støtte og komme med råd som kan hjelpe saken hans.

Skrevet

Barnemor sier også at far bør skrive under flyttemelding for å ikke fremstå kranglevoren for retten. Hun mener han bør skrive under, så får retten avgjøre om barna skal tilbake til far etter rettsak. Bør han bare fortsette å nekte eller bør han skrive under?

Skrevet

Barnemor sier også at far bør skrive under flyttemelding for å ikke fremstå kranglevoren for retten. Hun mener han bør skrive under, så får retten avgjøre om barna skal tilbake til far etter rettsak. Bør han bare fortsette å nekte eller bør han skrive under?

Han bør selvfølgelig ikke skrive under. Det er å samtykke. 

Det er som sagt vesentlig å hindre den fysiske flyttingen ved en midlertidig forføyning. Fordi status quo vektlegges i slike saker, og den vil raskt forflyttes til nytt sted om barna begynner i institusjoner der, får venner og fritidsaktiviteter etc.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Han bør selvfølgelig ikke skrive under. Det er å samtykke. 

Det er som sagt vesentlig å hindre den fysiske flyttingen ved en midlertidig forføyning. Fordi status quo vektlegges i slike saker, og den vil raskt forflyttes til nytt sted om barna begynner i institusjoner der, får venner og fritidsaktiviteter etc.

Snakket med mannen nå. Ifølge advokaten har det ikke noe å si om han signerer. Ifølge loven betyr ikke det at han samtykker til selve flyttingen. Han kan fortsatt gå til sak. Så det handler mer om hva som skjer i mellomtiden frem til rettsaken er i gang. Og det kan ta opptil ett år før det skjer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Snakket med mannen nå. Ifølge advokaten har det ikke noe å si om han signerer. Ifølge loven betyr ikke det at han samtykker til selve flyttingen. Han kan fortsatt gå til sak. Så det handler mer om hva som skjer i mellomtiden frem til rettsaken er i gang. Og det kan ta opptil ett år før det skjer. 

Da taper han.

Om morgenen flytter barna, de finner seg til rette på nye skoler osv blir de sjelden tilbakeført.

Anonymkode: 94292...845

Skrevet

For en elendig advokat! Til og med jeg, som ikke har noe utdanning innen juss, skjønner at å signere flyttemelding, er det samme som å gi mor fritt leide til å flytte. Hvis barna har adresse hos far, og han ikke signerer flyttemelding, vil ikke mor kunne søke noe stønader og hun får ikke skrevet de inn på skole. Jeg har (dessverre) flyttet noen ganger siden jeg fikk skolebarn, og de må ha adresse i kommunen for å få plass på skole.

Han er nødt til å be om midlertidig forføyning, det må han be advokaten fikse i morgen! 

Vil ikke advokaten det og fortsetter å mene at det ikke har noe å si om far signerer flyttemelding, ville jeg byttet advokat snarest. 

Anonymkode: dc191...0a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg vil på det aller sterkeste oppfordre ham til å bytte advokat. Hvis det du sier er korrekt gjengitt, er vedkommende ikke kompetent i barnerett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...