Gå til innhold

Er det noen her som lever bilfritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som lever bilfritt av valg, ikke fordi de "må" (kan ikke ta lappen, mista lappen, etc)? Vi vurderer å kvitte oss med bilen, og lurer på hvordan dere har det. Vi bruker elsykler til jobb og skole og trening, har varesykkel til handling også, bilkollektiv finnes jo og det er godt kollektivtilbud her vi bor. Så vi lurer rett og slett på å droppe bil. Noen som har gjort det?

Anonymkode: f2192...dbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det ser jeg ikke poenget med.

Kan heller ikke stole på kollektiven her jeg bor

Anonymkode: 2c4ac...9b2

Skrevet

Jeg vet om flere som bor midt i Oslo som ikke har bil.

Når den brukes bare når man skal handle store varer noen ganger i året er det jo bare en utgiftspost som ikke lønner seg.

De bruker taxi når de ellers ville brukt bil, og det kan ta måneder mellom hver gang.

Anonymkode: a648a...317

Skrevet

Ja, levde bilfritt til jeg var 33 år. De første 30 årene bodde jeg i Oslo, flytta til bygda da jeg var 30, men i gangavstand til togstasjon (jeg pendlet med toget før) og med butikker i gangavstand også. Fikk første barnet da jeg var 29. Men da jeg ble gravid med andre barnet (33 år gammel) kjøpte vi bil. Selv tok jeg ikke lappen før jeg var 37. Nå har vi to biler, men er begge avhengige av å kjøre til og fra jobb, og jeg kjører dessuten en del i jobben. Begge bilene er elbiler da.

Elsykler er fint, men store deler kan de ikke brukes her vi bor.

Så før du tar valget om å kvitte deg med bil og bruke sykkel, tenk over om du også vil det i november-mars. Spesielt januar 🥶 

Anonymkode: 1f4da...bbd

Skrevet

Spennende, jeg har vært inne på tanken selv. Men eldste tar lappen og yngste starter på skole i nabobyen, blir nok noen år til ennå. 

Det er gjerne vinteren og sommerferie man kjenner at bil er kjekt å ha. Ellers er det befriende deilig å slippe den. 

Anonymkode: 7ba10...c74

Skrevet

Jeg var uten bil ca 2 år. Det var befriende! Jeg hadde SÅ mye mer penger til overs hver mnd. Jeg bor ikke sentralt, så var avhengig av buss. Men det gikk fint, sjelden lokalbussen her er forsinket. Den får også bare 1 gang per time. 

Så for meg var det fantastisk.

Men pga jobbytte og ingen mulighet for kollektiv transport lenger så har jeg nå bil igjen. Den står for det meste i garasjen, så det er penger ut av vinduet. Men må ha den pga jobb. Kjører svært lite utenom. Butikk, barnas treninger etc er i nærområdet.

Anonymkode: 2dc08...3d0

Skrevet

Jeg har levd bilfritt hele mitt voksne liv frem til nå, jeg er 55 år. Bor i Oslo der Bilkollektivet er en ypperlig løsning. Kan leie alle typer biler for en kort tur på en time, til flere ukers ferie. Bruker ikke bil i hverdagen, så det er bare en kostnad å ha en egen bil stående.

Grunnen til at vi kjøpte bil nå er at 17-åringen vil ta lappen på manuelt gir, og Bilkollektivet kun har automat. Kjøpte en eldre bil med gir og den brukes flittig til øvelseskjøring. 

Anbefaler å leve bilfritt, det er mange økonomiske fordeler, kan også ta mye taxi

Anonymkode: 43f0f...e62

Skrevet

Her vi bor er det nesten ikke mulig. Toget går to ganger i timen og bussen går annenhver time utenfor rushen. Det hadde blitt for vanskelig for ungene å komme seg til trening, kamper og lignende uten at vi har bil. Da jeg var student og bodde midt i Oslo hadde jeg ikke bil, og det gikk kjempe bra. Den dagen barna er ute av huset og vi skal flytte tilbake til byen, så ryker bilen. Da kan man heller leie eller ta taxi de få gangene behovet melder seg.

Anonymkode: 281fa...5b5

Skrevet

Bor i et relativt stort tettsted på Østlandet, men såpass på bygda at å leve uten bil nær sagt er umulig. Norge er ikke så stort, men det er langt, og avstandene svært ofte så store at sykkel og gange ikke er praktisk gjennomførbart. Utenom byer og sentrale tettsteder er heller ikke kollektivtransporten god nok til å være et reelt alternativ for en stor andel av oss. 

Ære være dere som har mulighet til å leve uten egen bil! Bil er forbanna kostbart og i de fleste tilfelle miljøfiendtlig på et eller annet vis. Likevel er norsk bilbruk i et verdensperspektiv sammenlignbart med et musepiss i havet og Kari og Ola Nordmann har liten grunn til dårlig samvittighet for å måtte bruke bil. 

Alle unødvendige flyreiser, derimot ...  Men det er en annen sak. 

Anonymkode: 0cf35...ecc

Skrevet

Jeg ønsker ikke et bilfritt liv, men slik myndighetene trakasserer bileiere med avgifter, forbud, bomringer, parkeringsvansker, elendige veier som ikke vedlikeholdes, bøter for alt mellom himmel og jord, og da skyhøye bøter, osv osv, så må jeg innrømme at bil er blitt plagsomt. Men det skyldes altså ikke først og fremst bilen, men politikerne. Men også bilprodusentene...

Løsningen må være at det produseres mye enklere og billigere biler. Mindre biler, mer robuste, uten alt det jåleriet vi ser i dag. Jeg trenger et framkomstmiddel som jeg kan stole på, ikke et glansbilde som koster tusenvis av kroner hver gang noe skjer, og som har massasje i setene og oppvarmet ratt, og pipelyder for alt mulig unødvendig dill og dall.  
En bil burde kostet 50.000. Det er bevegelsesfriheten som er den virkelige verdien i en bil. 

Anonymkode: 455aa...4a6

Skrevet

Det kommer veldig an på hvor du bor hvor enkelt det er uten bil. Mange steder i landet finnes det ikke gode kolllektivmuligheter, alt er lagt opp til at alle har bil. 

Vi bør uten bil midt i Oslo og trenger kun bil når vi skal besøke familie som bor innerst i en fjord på Vestlandet. 

Varer får vi levert på døra hvis vi trenger, vi reiser kollektivt til jobb og trening, og du kan ta veldig mye taxi for det det koster å eie en bil. 

Det er ikke langt til nærmeste bilkollektiv-parkering heller, så for oss ville det vært meningsløst å eie bil. 

Anonymkode: cf206...ab7

Skrevet

Har bil nå, men var over førti da jeg kjøpte den. Før det gikk det greit uten, bodde sentralt i Oslo og barna hadde sine ting i nærheten. 

Anonymkode: 2af00...1fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg ønsker ikke et bilfritt liv, men slik myndighetene trakasserer bileiere med avgifter, forbud, bomringer, parkeringsvansker, elendige veier som ikke vedlikeholdes, bøter for alt mellom himmel og jord, og da skyhøye bøter, osv osv, så må jeg innrømme at bil er blitt plagsomt. Men det skyldes altså ikke først og fremst bilen, men politikerne. Men også bilprodusentene...

Løsningen må være at det produseres mye enklere og billigere biler. Mindre biler, mer robuste, uten alt det jåleriet vi ser i dag. Jeg trenger et framkomstmiddel som jeg kan stole på, ikke et glansbilde som koster tusenvis av kroner hver gang noe skjer, og som har massasje i setene og oppvarmet ratt, og pipelyder for alt mulig unødvendig dill og dall.  
En bil burde kostet 50.000. Det er bevegelsesfriheten som er den virkelige verdien i en bil. 

Fnis.

Alle er så slemme, altså. 

Anonymkode: d80a9...c61

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fnis.

🙈

Anonymkode: 615bb...31b

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Fnis.

Nei, man skal virkelig ikke si meninga si om noe, for da er alle så slemme altså.  Er du 5?  

Anonymkode: b792c...8df

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Trakassering? Ja, jeg er enig i at det er kjipt med bompenger og sånt, men bøter? Det er da virkelig frivillig. Du kan helt fint klare å parkere riktig, holde rett fart, ikke bruke mobilen mens du kjører etc.

Anonymkode: 85d32...aa3

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg gadd. Jeg kan ta buss til jobb (det innebærer at jeg må bytte buss en gang) eller jeg kan sykle (jeg har el-sykkel og vanlig) Jeg er bare lat. Rett og slett. 
Nå er bilen nedbetalt neste mnd så koster meg bare en tusenlapp i forsikring. Lurer mer og mer på å selge den og leve uten (mannen har, og han har hjemmekontor) så jeg trenger egentlig ikke min egen. Men det er deilig 

Anonymkode: 76dc0...5af

Skrevet

Jeg gjør det. Bor i grei sykkelavstand fra jobb og relativt sentralt. Skal vi storhandle bruker vi sykkelvogn, og større ting (møbler og sånt) kan man stort sett få levert. Har vi behov for å kjøre i forbindelse med ferie leier vi bare.

Anonymkode: 3bf33...801

Skrevet

Den ene sønnen min gjør det. Han har el-sykkel som han bruker til det fryser på og tar ellers buss, tog eller går. Han bor i gangavstand til jobb, butikker, busstopp og stasjon og for alle pengene han ikke bruker på bil i måneden koster han på seg taxi i  ny og ne når det kniper. 

Anonymkode: 01bea...f1a

Skrevet

Her vi bor kjører det fire busser forbi i døgnet, på skoledager. I helger og skoleferier går det ingen busser. 

Vi har verken jobb, skole, treningssenter, barnas fritidsaktiviteter eller butikker i gangavstand. Vi kan ikke nå barnas bortekamper, cuper og stevner kollektivt heller. Hytta kan vi heller ikke nå via kollektivtransport. 

Det er ingen som bor her som ikke har bil. På sommeren har vi mulighet til å bruke båten til jobb, det er både raskere og en finere tur inn til jobb i sentrum, så da står bilene parkert litt mer.

Jeg skulle gjerne reist kollektivt jeg, og latt barna dra til og fra aktiviteter og vennebesøk kollektivt. Men med dagens kollektivtilbud er det ren utopi å få til. 

Anonymkode: e438d...f2f

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5.6.2025 den 11.03):

Det er vel ikke urimelig at vi betaler det det koster å bygge og drifte veiene og andre utgifter fra bilkjøring, etter hvor mye vi kjører?

Anonymkode: 57e24...3dc

Skrevet

går helt fint når man bor sentralt og det er bilkollektiv

Anonymkode: a616c...32a

Skrevet

Vi har levd uten bil i flere år for noen år siden.  Vi bodde  i en by med et godt kollektivtilbud og kjøpte hus med tanke på at det skulle ligge sånn at vi kunne klare oss uten bil.   Så leide vi bil når vi absolutt trengte. Du kan leie en del bil for det det koster å eie en bil.  Men for et par år siden kjøpte vi bil, både med tanker på unger som skulle kjøres hit og dit og kanskje hentes noen sene kvelder og fordi foreldrene våre begynte å kanskje kunne trenger oss mer enn tidligere og kanskje på kortere varsel også.  Men vi har bare en bil så vi bruker fremdeles både sykkel, bein og kollektivtrafikk.  

Anonymkode: 76614...1f5

Skrevet

Vi gikk fra 2 biler til 1 da jeg byttet til en arbeidsplass i gåavstand. Her går det ofte busser da vi bor i Trondheim,  men jeg står mer fritt til å dra hvor som helst ved å ha en bil. Vi kommer oss ikke på hytta uten bil, da denne ligger på fjellet der det ikke går kollektivtransport.  Den er også kjekk å ha når barna skal på aktiviteter på andre siden av byen, da kommer vi oss dit på 15-20 min istedenfor 2-3 bussbytte og 1 t eller mer på buss.

Vet det er bilkollektiv her i byen, men har ikke sjekket dette ut enda.

Anonymkode: 686ea...283

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...