Gå til innhold

Stemmer dere samme parti ved hvert valg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid stemt på partier fra venstresiden, nå blir det et sideskifte. Fra venstresiden hører man ikke annet enn gratis barnehageplasser til alle, gratis skolemat, gratis tannlege gratis ditt og gratis datt. Totalt uansvarlig politikk. Det er jo ikke sånn at nordmenn flest ikke klarer å betale tannlegen selv, vi forbruker jo som fulle sjømenn.

Anonymkode: 7d28d...993

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror aldri jeg har stemt på et parti mer enn 1 gang. Holder meg mest i sentrum, så det har vinglet noe hit og dit. I år kommer jeg ikke til å stemme AP, og jeg holder meg unna KRF, Høyre og FrP. Blir spennede å se hva det blir til slutt.

Anonymkode: a3680...de6

Skrevet

Folk som ikke har peiling, stemmer stort sett Ap, hadde de giddet å sette seg litt inn i politikken, hadde aldri Ap fått så stor oppslutning. Denne regningen som sitter nå er den dårligste regjeringen jeg har vært borte i på mine 54 år som menneske. 

Anonymkode: ef297...b3c

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

What?

Anonymkode: cd87f...6aa

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Rart med all klagingen mot andre partier fra Ap, de andre partiene får jo ikke noe gjort så da er det jo bare dumt på klage på politikken til andre partier.

Anonymkode: 0d388...cc7

Jeg tok det innlegget som ren ironi. 

Anonymkode: 3e78e...bff

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Tror aldri jeg har stemt på et parti mer enn 1 gang. Holder meg mest i sentrum, så det har vinglet noe hit og dit. I år kommer jeg ikke til å stemme AP, og jeg holder meg unna KRF, Høyre og FrP. Blir spennede å se hva det blir til slutt.

Holder deg mest i sentrum og har aldri stemt på samme parti to ganger?

Er du veldig ung eller stemmer du på mikropartier som skiftes ut i ny og ne?

Det er jo ikke det største partimylderet her til lands…

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tok det innlegget som ren ironi. 

Det er ikke ironi bare fordi du ikke er enig i det hun skriver.

Anonymkode: e9aac...f97

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det er ikke ironi bare fordi du ikke er enig i det hun skriver.

Anonymkode: e9aac...f97

Nei, det stemmer det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Folk som ikke har peiling, stemmer stort sett Ap, hadde de giddet å sette seg litt inn i politikken, hadde aldri Ap fått så stor oppslutning. Denne regningen som sitter nå er den dårligste regjeringen jeg har vært borte i på mine 54 år som menneske. 

Snakk om å vise hvor lite du faktisk skjønner. Det verste er nok at du sitter der og føler deg litt smartere enn andre. 

Anonymkode: 54f10...d6a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5.6.2025 den 11.59):

Holder deg mest i sentrum og har aldri stemt på samme parti to ganger?

Er du veldig ung eller stemmer du på mikropartier som skiftes ut i ny og ne?

Det er jo ikke det største partimylderet her til lands…

Jeg er ung. Stemte ikke ved første valget da jeg var gammel nok. Da var jeg ung og dum, nå er jeg bare ung 😉 Men siden den gang har jeg vel stemt 3(?) ganger. Så det blir muligens en reprise på et parti i år. Skal sies at jeg tenkte kun på stortingsvalg da jeg svarte. Ved lokalvalg har jeg bare stemt SV. Ikke nødvendigvis pga politikken, men pga folkene som er der. Mye mer trynefaktor på lokalvalg. 

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har stemt mange ulike partier opp gjennom årene. Før var jeg mer opptatt av enkeltsaker, nå er jeg mer opptatt av å kjempe for individets frihet til å velge selv, og leve slike en selv vil. Da er valget enkelt.

Anonymkode: beb44...ce1

Skrevet

Jeg har variert hvem av sentrumspartiene jeg har stemt på, men i år blir det uten tvil AP. Jeg fatter ikke at den største velgermassen til frp faktisk ikke skjønner at de vil få det merkbart dårligere om deres politikk skal gjelde. Det høres så flott ut at folk skal få bestemme mer selv, men fakta er at de fleste av oss som har normale lønninger ikke vil ha råd til å velge det som passer oss best når subsidiene forsvinner. 

Pris på et brukket ben i privat regi vil koste fra 8-10 000,- for et ukomplisert brudd, mens man vel kommer på rundt 500 kr i egenandel ved offentlig helsetjeneste. Abort er gratis pr nå, skal man betale blir det raskt 10-2000,- avhengig av medikamentell eller medisinsk abort. Svangerskapsomsorg er det vel ingen som har regnet på, men tett oppfølging av jordmor, lege og gynekologer med en timespris på over 1000,- blir ikke billig. Og så videre, og så videre, og så videre.

Skrevet

I praksis, ja. Men jeg tenker jo hver gang.

Anonymkode: aaf06...fc2

Skrevet
MissSaigon skrev (2 minutter siden):

Jeg har variert hvem av sentrumspartiene jeg har stemt på, men i år blir det uten tvil AP. Jeg fatter ikke at den største velgermassen til frp faktisk ikke skjønner at de vil få det merkbart dårligere om deres politikk skal gjelde. Det høres så flott ut at folk skal få bestemme mer selv, men fakta er at de fleste av oss som har normale lønninger ikke vil ha råd til å velge det som passer oss best når subsidiene forsvinner. 

Pris på et brukket ben i privat regi vil koste fra 8-10 000,- for et ukomplisert brudd, mens man vel kommer på rundt 500 kr i egenandel ved offentlig helsetjeneste. Abort er gratis pr nå, skal man betale blir det raskt 10-2000,- avhengig av medikamentell eller medisinsk abort. Svangerskapsomsorg er det vel ingen som har regnet på, men tett oppfølging av jordmor, lege og gynekologer med en timespris på over 1000,- blir ikke billig. Og så videre, og så videre, og så videre.

Du kan ikke regne bare på det ene uten å ta med det andre. Hvor tror du pengene kommer fra egentlig, når noe er gratis? Det er dine og mine penger som gjør det gratis. Ikke penger som staten tryller fram. 
Selvsagt vil de fleste av oss ha råd til det aller meste, akkurat som i dag, det er fordi prisene bestemmes av oss som er kunder, sånn er det i alle markeder. At det alltid skal være ordninger for de fattigste er noe alle partier er enige om. 
Hele poenget er at det offentlige vil aldri klare å disponere pengene best mulig. Det ser vi overalt i offentlig sektor, fordi pengene er ansvarsløse. Sløsing får små konsekvenser, fordi det er alltid andre som betaler. Med privatisering vil mye mer av fellesskapets penger frigjøres og brukes mye bedre. En krone inn blir en krone ut. Ikke som i dag, en krone inn gir 50 øre tilbake, maks. Da vil vi ha massevis av ressurser å bruke med gode ordninger til de som ikke kan betale selv. Fordi det blir ikke mange.

Skrevet

Jeg bytter litt på det. Nå stemmer jeg AP. Kun for å motvirke at FRP kommer til makten. Herregud la ikke det skje!

Anonymkode: e76c0...6d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Du kan ikke regne bare på det ene uten å ta med det andre. Hvor tror du pengene kommer fra egentlig, når noe er gratis? Det er dine og mine penger som gjør det gratis. Ikke penger som staten tryller fram. 
Selvsagt vil de fleste av oss ha råd til det aller meste, akkurat som i dag, det er fordi prisene bestemmes av oss som er kunder, sånn er det i alle markeder. At det alltid skal være ordninger for de fattigste er noe alle partier er enige om. 
Hele poenget er at det offentlige vil aldri klare å disponere pengene best mulig. Det ser vi overalt i offentlig sektor, fordi pengene er ansvarsløse. Sløsing får små konsekvenser, fordi det er alltid andre som betaler. Med privatisering vil mye mer av fellesskapets penger frigjøres og brukes mye bedre. En krone inn blir en krone ut. Ikke som i dag, en krone inn gir 50 øre tilbake, maks. Da vil vi ha massevis av ressurser å bruke med gode ordninger til de som ikke kan betale selv. Fordi det blir ikke mange.

Pengene kommer fra oljefondet og våre skattepenger. Men så er det slik at staten går i minus for de fleste av oss, en alminnelig inntekt dekker ikke det vi koster staten gjennom et langt liv når man regner med alt fra fødsel til grav. Så om en som har 35 000,- utbetalt i mnd får litt skattelette så vil det uansett ikke dekke for eksempel kreftbehandling eller rekonvalesens etter en alvorlig ulykke. Så da må man til med dyre forsikringer og veien til et amerikansk system er skremmende kort. 

Det offentlige vil aldri klare å disponere pengene best mulig, skriver du. Hva gjør at du tror at folk flest klarer å disponere, dvs spare seg opp buffere, sine egne penger når man i utgangspunktet klarer seg fra måned til måned? 

Fremgangen til de blå kommer ene og alene av at de fleste av oss er bortskjemte og aldri har opplevd reell fattigdom, derfor er det såre enkelt å rope opp om skattelette og å bestemme selv.

Ene barnet mitt ble utsatt for en alvorlig ulykke og det sto om liv og død. Hn ble hentet av ambulansefly bemannet med kirurg, barnelege, sykepleier og selvsagt pilot. I Oslo sto 5-6 personer klar til å rushe oss til Rikshospitalet hvor enda et team stor klart i opersjonssalen og reddet min lille skatt. Vi var på sykehuset i flere mnd og for alt dette betalte vi ikke en krone! Tvert i mot så fikk vi matkuponger, vi fikk pleiepenger og vi fikk bo gratis på foreldrehotell. Etter den opplevelsen betaler jeg min skatt med glede og takknemlighet og jeg kommer aldri til å gi min stemme til noen som vil bygge ned dette enestående helsevesenet! 

Skrevet
MissSaigon skrev (7 minutter siden):

Pengene kommer fra oljefondet og våre skattepenger. Men så er det slik at staten går i minus for de fleste av oss, en alminnelig inntekt dekker ikke det vi koster staten gjennom et langt liv når man regner med alt fra fødsel til grav. Så om en som har 35 000,- utbetalt i mnd får litt skattelette så vil det uansett ikke dekke for eksempel kreftbehandling eller rekonvalesens etter en alvorlig ulykke. Så da må man til med dyre forsikringer og veien til et amerikansk system er skremmende kort. 

Det offentlige vil aldri klare å disponere pengene best mulig, skriver du. Hva gjør at du tror at folk flest klarer å disponere, dvs spare seg opp buffere, sine egne penger når man i utgangspunktet klarer seg fra måned til måned? 

Nei, du tar helt feil. Staten går i solid pluss for de aller fleste av de som jobber og betaler skatt. Det er det overhodet ingen tvil om.  Det er de som jobber og betaler skatt som går kraftig i minus av Statens sløsing på ulønnsomme prosjekter, pengeforbruk i utlandet og de som lever på trygd. Så valget står mellom å redusere statens sløseri eller ta fra folk trygden. Jeg tror de fleste er enige om at de som trenger trygd skal fortsette å få det. Derfor må staten akseptere kraftige nedskjæringer. Hvis ikke flykter de som betaler aller mest fra dette landet. Og de som blir igjen klarer ikke bære denne børen. 
Vi trenger ikke en liten skattelette, det monner selvsagt veldig lite. Vi trenger å redusere budsjettene til politikerne med hundrevis av milliarder. Det er blitt så ille. Og det vil monne veldig. Det gir ingen mening at Norske politikere skal ha større budsjetter enn Svenske, Svenskene som har dobbelt så mange innbyggere. 
Og nei, det offentlige vil aldri kunne disponere pengene våre bedre enn oss selv. Det er selvsagt for de fleste. Det offentlige kan utjevne urettferdigheter, og det skal de fortsette med. Men til det trenger de ikke ta inn så mye som de gjør i dag. Så urettferdig er ikke livet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, du tar helt feil. Staten går i solid pluss for de aller fleste av de som jobber og betaler skatt. Det er det overhodet ingen tvil om.  Det er de som jobber og betaler skatt som går kraftig i minus av Statens sløsing på ulønnsomme prosjekter, pengeforbruk i utlandet og de som lever på trygd. Så valget står mellom å redusere statens sløseri eller ta fra folk trygden. Jeg tror de fleste er enige om at de som trenger trygd skal fortsette å få det. Derfor må staten akseptere kraftige nedskjæringer. Hvis ikke flykter de som betaler aller mest fra dette landet. Og de som blir igjen klarer ikke bære denne børen. 
Vi trenger ikke en liten skattelette, det monner selvsagt veldig lite. Vi trenger å redusere budsjettene til politikerne med hundrevis av milliarder. Det er blitt så ille. Og det vil monne veldig. Det gir ingen mening at Norske politikere skal ha større budsjetter enn Svenske, Svenskene som har dobbelt så mange innbyggere. 
Og nei, det offentlige vil aldri kunne disponere pengene våre bedre enn oss selv. Det er selvsagt for de fleste. Det offentlige kan utjevne urettferdigheter, og det skal de fortsette med. Men til det trenger de ikke ta inn så mye som de gjør i dag. Så urettferdig er ikke livet.

Hva vil du skjære ned på? Kraftig ned i tillegg...

Skrevet

Jeg er medlem av Høyre, og stemmer alltid dem ved stortingsvalg. Tidligere har det variert litt i kommunevalget, spesielt hvis det har vært veldig lokale ting som er viktig. Da har jeg stemt Venstre et par ganger. 
Kommer fra en familie som alltid har stemt og vært medlem i Høyre, men det har kanskje noe med at «alle» i nabolaget her i Bærum også gjorde det.

Anonymkode: b1562...f27

Skrevet

Har alltid stemt på høyresiden av politikken (dessverre har vi ingen skikkelig høyreside i Norge, de er mer sentrum enn høyre)

Anonymkode: d8932...e6c

Skrevet

Jeg har etter hvert  stemt ved mange valg, og kan kun huske én eneste gang jeg har stemt et annet parti enn jeg pleier. Det var et kommunevalg, og da er det jo i mye større grad et personvalg enn et partivalg. 

Anonymkode: e192f...234

Skrevet

Er fra en AP familie. Men i år blir det Frp.

Anonymkode: 2a85a...3c8

Skrevet

Stemmer alltid AP, det er de overordnede verdiene som teller. Frykter privatisering.

Anonymkode: ca257...551

Skrevet
MissSaigon skrev (2 timer siden):

Hva vil du skjære ned på? Kraftig ned i tillegg...

Alt. Staten skal prioritere liv og helse, det skal prioriteres høyt over alt annet. 

Først og fremst posten "Andre utgifter" som er en diffus post på over 500 milliarder. Noe som er større enn budsjettet til forskning og utdanning, forsvar, samferdsel og helseforetak til sammen. Å kutte ned på unyttige utgifter i vårt statsbudsjett må være verdens enkleste jobb. Om du faktisk vil og tør. Vi har i alt for mange tiår bare plusset på og plusset på. Alle som har litt erfaring med penger vet at det ender fullstendig galt, om du ikke kan sende regningen videre, slik politikerne gjør.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Er fra en AP familie. Men i år blir det Frp.

Anonymkode: 2a85a...3c8

Du er en av altfor få som faktisk skjønner det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du må gjerne tro at du vil få råd til alt. Det du glemmer å ta med i beregningen er om det blir en privatisering og at man går bort fra offentlige støttefunksjoner. Da må folk ha privat helseforsikring i tilfelle noe alvorlig skal skje. De aller færreste har råd til å betale for kreftbehandling ut av lommen. Det som skjer når det er forsikringsselskaper som får regningen, er at prisene går opp. For de som da er private sykehus, og private selskaper som selger helsetjenester og medisin, kan ta en mye høyere pris fra et forsikringsselskap, enn fra det offentlige. Fordi det offentlige nå kontrollerer markedet og har anbudsrunde og regelverk som holder prisene nede. Dermed er det ikke bare noen tusenlapper for ett brudd lenger, siden man stort sett ikke kan velge å fikse det, kan leverandøren nesten ta seg betalt det de vil, og vipps, så har ikke folk råd til helsetjenester lenger. I tillegg vil prisen på forsikringer skyte i været.

Jeg stemte høyre i det første valget jeg stemte i, så flytta jeg med til venstre, helt til de samarbeidet med FrP. Nå har jeg variert litt de siste årene, men heller mest mot SV.

Jeg vil ha en mer rettferdig fordeling av ressurser i samfunnet. Vår familie har gode inntekter, og betaler en god del i både toppskatt og eiendomsskatt. Det går helt fint, vi har råd til å bidra. Det er ingen som trenger store formuer. 

Jeg tror at dersom man tvinger gjennom en mer rettferdig fordeling, vil incentives til å drive overforbruk av ressurser også minke, og man kan fokusere på innovativ utvikling som faktisk endrer verden til det bedre. 

Jeg er bekymret over 1. Folk som er så grenseløst egoistiske og grådige at de stemmer for at mesteparten av befolkningen skal få det vanskeligere med dårligere økonomi, og 2. De som er i den gruppen som får dårligere økonomi med en kapitalistisk politikk, men ikke skjønner det selv. Det er skremmende mange som ikke forstår konsekvensene av valgløfter som f.eks. skattelette. Nesten så man burde hatt krav om bestått kurs i kildrekritikk før man får stemme ved valg. 

Anonymkode: e902d...8de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...