Anonym bruker Skrevet 3. juni #1 Skrevet 3. juni Pga at ei venninne har funnet kul i sitt bryst som de tror er kreft og nå er til utredning har jeg begynt å kjenne selv. Og det ene brystet kjennes litt "ruglete" ut og jeg kjenner en klar litt hard kul som ikke flytter på seg, og det er litt ømt der. Er dette hormonelt? Midt i syklus og muligens i tidlig overgangsalder. Hvor stor sjanse skulle det være for at jeg og venninna fikk kreft samtidig? Jeg bør vel dra til fastlegen, eller skal man sjekke gjennom en syklus å se om det endrer seg? Anonymkode: 2f21f...687
Anonym bruker Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni Jeg personlig hadde nok kjent gjennom en syklus, men det er jo bare å gå til legen også. Bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite med sånne ting. Hvor gammel er du? Fra man fyller 50 år skal man jo på mammografi jevnlig, og det er en grunn til det. Sjansen for brystkreft øker når man når overgangsalder. Anonymkode: 52343...5fc
Anonym bruker Skrevet 3. juni #3 Skrevet 3. juni Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg personlig hadde nok kjent gjennom en syklus, men det er jo bare å gå til legen også. Bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite med sånne ting. Hvor gammel er du? Fra man fyller 50 år skal man jo på mammografi jevnlig, og det er en grunn til det. Sjansen for brystkreft øker når man når overgangsalder. Anonymkode: 52343...5fc Blir 50 snart, ser at jeg blir kalt inn om ca 18 mnd til mammografi. Anonymkode: 2f21f...687
Anonym bruker Skrevet 3. juni #4 Skrevet 3. juni Jeg hadde gått en tur til legen. Du får kanskje ikke time på dagen, men bestill nå en time. Heller en for mye enn en for lite. Anonymkode: 66b8b...4c1
Anonym bruker Skrevet 3. juni #5 Skrevet 3. juni Få det sjekket opp. Mest sannsynlig er det ingenting, men jeg har en venninne som oppdaget sin kreftkul fordi hun sjekket ekstra etter en annen venninne fikk brystkreft. Anonymkode: 4a5bc...6e2
Anonym bruker Skrevet 3. juni #6 Skrevet 3. juni Det er alltid lurt å sjekke, ta en tur til legen. Antageligvis er det ingenting galt - for når man begynner å kjenne er det utrolig mye "kuler" inni der. Derfor er det lurt å sjekke jevnlig og bli kjent med brystene sine, for da er det lettere å kjenne om det dukker opp noe som ikke har vært der før. Og så er det utrolig viktig å gå til mammografi når den tiden kommer og må man utsette en time, så få ny dato med en gang. Anonymkode: 301d7...c6a
Anonym bruker Skrevet 3. juni #7 Skrevet 3. juni Anonym bruker skrev (4 timer siden): Pga at ei venninne har funnet kul i sitt bryst som de tror er kreft og nå er til utredning har jeg begynt å kjenne selv. Og det ene brystet kjennes litt "ruglete" ut og jeg kjenner en klar litt hard kul som ikke flytter på seg, og det er litt ømt der. Er dette hormonelt? Midt i syklus og muligens i tidlig overgangsalder. Hvor stor sjanse skulle det være for at jeg og venninna fikk kreft samtidig? Jeg bør vel dra til fastlegen, eller skal man sjekke gjennom en syklus å se om det endrer seg? Anonymkode: 2f21f...687 Man bør alltid ta det på alvor og få det sjekket, men det er heldigvis veldig vanlig å ha ufarlige kuler og cyster i brystet. De kan endre seg i takt med hormonene i syklusen. Jeg har det selv, en ganske stor kul i det ene brystet som blir hard, fast og øm midt i syklusen og frem mot menstruasjon i perioder. Anonymkode: 43f1c...f32
Anonym bruker Skrevet 3. juni #8 Skrevet 3. juni Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Man bør alltid ta det på alvor og få det sjekket, men det er heldigvis veldig vanlig å ha ufarlige kuler og cyster i brystet. De kan endre seg i takt med hormonene i syklusen. Jeg har det selv, en ganske stor kul i det ene brystet som blir hard, fast og øm midt i syklusen og frem mot menstruasjon i perioder. Anonymkode: 43f1c...f32 Så den er fast og øm midt i der jeg er nå og blir mer borte ellers eller? Er din kul "fast"? Så om du dytter på den rikker den seg ikke? Har egentlig lest at det er et dårlig tegn, min får jeg ikke dyttet på. Anonymkode: 2f21f...687
Anonym bruker Skrevet 3. juni #9 Skrevet 3. juni Er flere unge jenter i 20 årsalder, som og har fått kul i brystet. De har og den samme spiralen…. Min datter skal nå inn på sykehus å sjekke etter henvisning fra lege Anonymkode: 60132...2cc
Anonym bruker Skrevet 3. juni #10 Skrevet 3. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er flere unge jenter i 20 årsalder, som og har fått kul i brystet. De har og den samme spiralen…. Min datter skal nå inn på sykehus å sjekke etter henvisning fra lege Anonymkode: 60132...2cc Jeg har ikke gått på prevensjon på 20 år, så tror ikke det kommer fra noe sånt Anonymkode: 2f21f...687
Anonym bruker Skrevet 3. juni #11 Skrevet 3. juni Uansett hvilken erfaring vi andre her inne har, kommet du til å fortsette og bekymre deg for den kulen. Få time hos fastlegen så du kan bli henvist til mammografi. Det er aldri feil å sjekke en kul hos legen! Anonymkode: 4a5bc...6e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå