Anonym bruker Skrevet 2. juni 2025 #1 Skrevet 2. juni 2025 Jeg er 15 år og opplever at pappa er i dårlig humør. Jeg må bedømme når det er riktig tidspunkt for å ta opp viktige saker. Han har aldri skreket til meg men han er en autoritet. Mamma som ikke bor med han sier at jeg må bli sterkere. Det er ikke sunt å være redd og gå rundt å tenke på dette. Jeg har 2- 3 ganger prøvd å ta dette opp med pappa, men jeg var så dum, at jeg hadde valgt feil tidspunkt. Jeg tenkte jeg kan snakke om dette når han ler og er i fint humør. Men han ble irritert hvorfor jeg tar opp klager når vi har fin stemning. Kjenner noen av dere foreldre igjen i væremåten til pappa? Hvorfor er dere slik og hva må til for å endre dere. Jeg har brukt AI men ønsker å vite om erfaringer. Det plager meg at jeg må være redd. Anonymkode: e2941...3e6
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2025 #2 Skrevet 2. juni 2025 Jeg tror du heller skal finne noen du kan prate med (Helsesykepleier på skolen f.eks) og jobbe med usikkerheten din. Du kan ikke kontrollere eller bestemme humøret til de rundt deg (eller hvordan du tenker humøret deres er da), men du kan jobbe med hvordan du selv takler det. Så lenge han ikke er slem med deg på noe vis så virker det jo ikke som du har noe å være redd for, så da må du jobbe med deg selv og hvorfor du føler det sånn. Sånn er det som voksen også. Jeg kan ikke gjøre noe med at jeg synes datteren min på 15 er i dårlig humør. Jeg kan ikke gjøre noe med at jeg synes foreldrene mine er i dårlig humør heller. Folk er forskjellige, den eneste du kan gjøre noe med er deg selv 😊 Anonymkode: f7106...df8
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2025 #3 Skrevet 2. juni 2025 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Jeg tror du heller skal finne noen du kan prate med (Helsesykepleier på skolen f.eks) og jobbe med usikkerheten din. Du kan ikke kontrollere eller bestemme humøret til de rundt deg (eller hvordan du tenker humøret deres er da), men du kan jobbe med hvordan du selv takler det. Så lenge han ikke er slem med deg på noe vis så virker det jo ikke som du har noe å være redd for, så da må du jobbe med deg selv og hvorfor du føler det sånn. Sånn er det som voksen også. Jeg kan ikke gjøre noe med at jeg synes datteren min på 15 er i dårlig humør. Jeg kan ikke gjøre noe med at jeg synes foreldrene mine er i dårlig humør heller. Folk er forskjellige, den eneste du kan gjøre noe med er deg selv 😊 Anonymkode: f7106...df8 Tror du ikke HI er slik som hen er pga faren? Jeg er enig at man ikke kan forandre andre. Hi du er klok som tar opp vanskelige ting i fredstid. Det er riktig gjort av deg. Virker som far går i forsvar med én gang det er noe vanskelig. Det er ikke så fint når man er voksen. Hvilke saker tar du opp? Kan du begynne med :" Pappa, passer det å ta en prat nå?" Så må du få lov til å snakke om det du vil. 💙 Skjønner det er vanskelig for deg når han blir så fort sur. Og jeg forstår at du prøver å finne riktig tidspunkt. Jeg syns far er umoden. Han er den voksne her. Det er ingenting feil med deg. 😊 Som nevnt over, kan du snakke med helsesykepleier på skolen? Anonymkode: ee98d...fe4
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2025 #4 Skrevet 3. juni 2025 Kjære deg, du kan snakke med ham om hvordan han virker på deg. Hvordan det påvirker deg. Du kan ha en samtale med ham uten at målet er at han skal forandre seg, men hvordan du opplever ham. Min mann er av og til ganske streng og kan være i dårlig humør. Jeg pleier spørre ham om det har noe med meg å gjøre hvis det setter meg ut. Oftest er det ikke forbundet med meg og da kan jeg la han være i fred med sitt dårlige humør og jeg kan holde på mitt eget humør. Ved at jeg spør ham, blir han oppmerksom på at humøret hans påvirker folk rundt ham. Støtter forslag om å snakke med en ekstern også, helsesøster el.l? Fastlege kan også duge. Uansett, prøv får til en samtale med ham med utgangspunkt i hvordan du har det med dette. Kanskje var hans far eller mor også streng? Det kan bli en samtale som ikke handler om å anklage men å se på deres relasjon og samspillet mellom dere Lykke til! Anonymkode: 4409f...75c
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2025 #5 Skrevet 3. juni 2025 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg er 15 år og opplever at pappa er i dårlig humør. Jeg må bedømme når det er riktig tidspunkt for å ta opp viktige saker. Han har aldri skreket til meg men han er en autoritet. Mamma som ikke bor med han sier at jeg må bli sterkere. Det er ikke sunt å være redd og gå rundt å tenke på dette. Jeg har 2- 3 ganger prøvd å ta dette opp med pappa, men jeg var så dum, at jeg hadde valgt feil tidspunkt. Jeg tenkte jeg kan snakke om dette når han ler og er i fint humør. Men han ble irritert hvorfor jeg tar opp klager når vi har fin stemning. Kjenner noen av dere foreldre igjen i væremåten til pappa? Hvorfor er dere slik og hva må til for å endre dere. Jeg har brukt AI men ønsker å vite om erfaringer. Det plager meg at jeg må være redd. Anonymkode: e2941...3e6 Høres ut som min ex mann. Jeg skjønte aldri hvordan man skulle kunne ta opp ting med ham. Kam du snakke med moren din eller heksesykepleier om dette? Synd ikke moren din hjelper deg mer. Det er ikke bra. Sånne typer er bare sånn og jeg kan dessverre ikke hjelpe så mye, men du må bare prøve, si at du trenger å prate om det og at det jo aldri vil passe å ta opp sånt. Lykke til. Anonymkode: b0f29...df1
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2025 #6 Skrevet 3. juni 2025 Din far høres ikke ut som en god omsorgsperson. Det skal ikke være sånn. Snakk med noen andre voksne som du stoler på Anonymkode: bc5c8...e6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå