Gå til innhold

Læreren kjeftet på sønnen foran andre foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må innrømme jeg føler meg truffet og fornærmet. 

Det er snakk om barneskole. Læreren skrek til sønnen min selv om han så at jeg var der. Han vet jeg er moren.  I tillegg foran noen andre foreldre.

Jeg har sendt melding til læreren men har ikke fått noe reaksjon.

Jeg spurte sønnen årsaken til dette og spurte han om han kan fortelle sannhet uten å være redd for læreren. Sønnen sa at han er redd for læreren og vil derfor ikke fortelle.

Det er riktig at jeg klarte å observere papirfly men jeg mener kjefting med høy stemme foran alle var en overreaksjon og fornærmelse.

Barna har i tillegg også rett til verdighet i følge visse barnekonvensjoner.

Sønnen har vært litt stille i dag. Vet ikke helt hvordan jeg skal reagere eller foreta hvis læreren ikke gir noe respons.

Anonymkode: 0fcb5...3e2

Skrevet

Han har nok fått kjeft av en åpenbar grunn, men du har skylapper som mor og klarer ikke se at ungen din har gjort noe ufattelig dumt som han ikke vil innrømme. 

Anonymkode: 2a3c4...4a4

Skrevet

Læreren måtte vel snakke til gutten siden du ikke gjorde det! Dra ikke inn barnekonvensjoner for at et barn har fått tilsnakk for å ha drevet ugang, oppdra heller "gullet" ditt!

Anonymkode: 3fb50...84c

Skrevet

Tipper sønnen din er redd for å fortelle fordi han vet han har gjort noe dumt. Jeg forstår ikke at du kan føle deg truffet og fornærmet over at læreren irrettesetter sønnen din når han gjør noe galt. 

Anonymkode: 9cb5b...d90

Skrevet

Tror ikke sønnen er redd for læreren, men din reaksjon. Du lager mye drama ut av ingenting. 

Sønnen fortalte meg i går at han gruet seg til skolen i dag. Han forklarte at han og vennene hans gikk utenfor skolens område ved flere anledninger, så i dag kom straffen. De måtte leie hun læreren i friminuttet. 

Ja, læreren er en heks. Har hørt hvordan hun snakker om andre barn. Ja, de vennene til sønnen min finner på så mye bøll.  Får kjeft av lærere daglig. Liker ikke helt at sønnen alltid skal være med " verstingene", selvom jeg har sett at de er greie også. 

Jeg svarte at det var kjipt. At hun var vel lei da, at dere ikke hørte etter. 

Så jeg sa at han får ta gode valg, rette seg i ryggen, ta straffen- håpe at hun glemmer det, men at han må høre etter. 

Han kom seg ut døra og lovte å holde seg der han skal. Han slapp å leie, men den gruinga i hele helga var kanskje nok.  Liker ikke å innrømme at barnet mitt gjør ugangn heller. Men han tør å fortelle meg alt han driver med. 

Anonymkode: ff8cb...072

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tror ikke sønnen er redd for læreren, men din reaksjon. Du lager mye drama ut av ingenting. 

Sønnen fortalte meg i går at han gruet seg til skolen i dag. Han forklarte at han og vennene hans gikk utenfor skolens område ved flere anledninger, så i dag kom straffen. De måtte leie hun læreren i friminuttet. 

Ja, læreren er en heks. Har hørt hvordan hun snakker om andre barn. Ja, de vennene til sønnen min finner på så mye bøll.  Får kjeft av lærere daglig. Liker ikke helt at sønnen alltid skal være med " verstingene", selvom jeg har sett at de er greie også. 

Jeg svarte at det var kjipt. At hun var vel lei da, at dere ikke hørte etter. 

Så jeg sa at han får ta gode valg, rette seg i ryggen, ta straffen- håpe at hun glemmer det, men at han må høre etter. 

Han kom seg ut døra og lovte å holde seg der han skal. Han slapp å leie, men den gruinga i hele helga var kanskje nok.  Liker ikke å innrømme at barnet mitt gjør ugangn heller. Men han tør å fortelle meg alt han driver med. 

Anonymkode: ff8cb...072

Du høres ut som om du mangler et par skruer.

Anonymkode: 4f9c8...d68

Skrevet

Du har rett i å vite hva lærer kjeftet på. Slik at du kan følge det opp hjemme med barnet dett.  Men bortsett fra det regner jeg med at irettesettelse var nødvendig. En lærer ville forhåpentligvis ikke kjefte unødvendig, spesielt ikke når du og andre foreldre var der og så det hele. 
Men som sagt håper jeg du får svar fra lærer om hva saken gjalt. 

Anonymkode: 6a3a4...242

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er snakk om barneskole. Læreren skrek til sønnen min selv om han så at jeg var der. Han vet jeg er moren.  I tillegg foran noen andre foreldre.

Jeg spurte sønnen årsaken til dette og spurte han om han kan fortelle sannhet uten å være redd for læreren. Sønnen sa at han er redd for læreren og vil derfor ikke fortelle.

Det er riktig at jeg klarte å observere papirfly men jeg mener kjefting med høy stemme foran alle var en overreaksjon og fornærmelse.

Sønnen har vært litt stille i dag. Vet ikke helt hvordan jeg skal reagere eller foreta hvis læreren ikke gir noe respons.

Altfor mange foreldre følger ikke med hva barna gjør, hverken på skolen eller privat. Denne episoden kan ha tippet lasset for denne læreren… 

Men uansett ikke riktig å gi beskjed høyt med mange rundt seg. 
Du skal være sikker i din sak og, hva ditt barn gjorde, før du begynner å lage bråk her.

Jobber i butikk, og må ofte si til foreldre, nå må dere passe på barna, eller rett og slett gå bort til de selv og si at jeg følger med og at dette ikke er lov. Med en gang familier kommer til kjøpesenter, bare slipper de barna inn som at de bare kan styre med de de vil selv.

Sett deg ned å snakk med barnet, så prater du med lærer, be om møte

Anonymkode: 3b1e3...df6

Skrevet

En unge må tåle å bli snakket til, uten at du skal definere det som "kjeft". Hvordan tror du ungen din blir som arbeidstaker, om ikke sjefen har lov til å snakke til ungen din om han ikke gjør det han skal?

Skal du ordne opp i det også? Ringe sjefen for 23 åringen din, fordi lille gull får kjeft?!

Skrevet

Du er av verste sort og har nok det barnet du fortjener. Ungen din har gjort noe han ikke skal og fått kjeft. Eneste rare med situasjonen her er at du som mor ikke kom læreren i forkjøpet! 

At du nå er sint på læreren og ikke din egen sønn sier alt jeg trenger å vite. Du kommer til å få det tøft med den ungen fremover. 

Anonymkode: 691a8...2ec

Skrevet

Jeg mener læreren burde kjeftet litt på deg også som er til stede men ikke får med deg hva sønnen din steller i stand av ugagn! 

Anonymkode: 691a8...2ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Oppdra ungen din, du. Barnekonvensjon meg midt i ræva.

Anonymkode: dadc1...40d

Skrevet

Heia lærer'n! 👏👏

Anonymkode: c3258...a34

Skrevet

Jeg syns nå ikke det er greit å skrike til barn uansett, jeg da. Å irettesette er greit, viktig og nødvendig, men å skrike viser kun mangel på selvbeherskelse hos læreren. 

Skrevet

men altså uansett om han har gjort noe eller ikke er det overhode ingen grunn for og skrike til han, går helt fint ann og snakke til folk med vanelig stemme

Anonymkode: 8a671...bda

Skrevet

Du er tilstede og får ikke med deg hva som skjer som gjør at læreren snakker til barnet ditt?  Det kan for så vidt skje hvem som helst, men hvorfor i alle dager gikk du ikke bort og spurte læreren hva som skjedde?  

Handler det om å skrike / rope til barnet når barnet står rett ved siden av læreren eller å rope til barnet som befinner seg litt unna og trenger å bli snakket til / bedt om å stoppe en handling? 

Anonymkode: 6dbaf...d17

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du er tilstede og får ikke med deg hva som skjer som gjør at læreren snakker til barnet ditt?  Det kan for så vidt skje hvem som helst, men hvorfor i alle dager gikk du ikke bort og spurte læreren hva som skjedde?  

Handler det om å skrike / rope til barnet når barnet står rett ved siden av læreren eller å rope til barnet som befinner seg litt unna og trenger å bli snakket til / bedt om å stoppe en handling? 

Anonymkode: 6dbaf...d17

Det er jo forskjell på å skrike og å rope. Hi skriver at lærer skrek, det er det ingen unnskyldning for. 

Anonymkode: 8bc36...09f

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo forskjell på å skrike og å rope. Hi skriver at lærer skrek, det er det ingen unnskyldning for. 

Nå er vel ikke HI den med høyest skriftlig presisjonsnivå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Tja, hi mener jo at alle er ute etter den uskyldige sønnen hennes så....

Skrevet

Jeg synes en del foreldre reagerer feil når barna deres blir irettesatt. Det er full fokus på integritet og privatliv og hvordan beskjeden formidles i stedet for å fokusere på hva det var som skjedde. Hvorfor skrek læreren til barnet? Og hvorfor justerte ikke lærer seg når han så at du var der? Det er vanlig for de fleste å klare å beherske seg litt mer i en slik situasjon når mor er til stedet.

Er det slik at sønnen din til stadighet gjør noe han ikke skal og læren tilslutt sprakk og snakket høyt? Er det slik at sønnen din til stadighet gjør ting han ikke skal og lærer føler at dere foreldre ikke hjelper til med oppdragelsen og kanskje sågar saboterer? Da kan det være lærer tok litt i for å vise alvorlighetsgrad og vise dere at han mener dere bør ta grep. Kanskje er det slik at sønnen din har vært slem med eller til stadighet ødelegger for andre slik at lærer ville vise de andre foreldrene at han i alle fall tar grep? Er det slik at sønnen din er vant med å gjøre som han vil og ikke følger beskjeder som gis bestemt eller kjeft med vanlig stemme, men da bare flirer og fortsetter? I så fall, går nok de fleste opp et hakk i volum neste gang han gjør noe.

Jeg kjenner en gutt som var en pøbel på skolen. Det han likte best var å ødelegge andres arbeid fordi da fikk han så store reaksjoner. Foreldrene hadde en forelderstil der feil oppførsel bare skulle adledes og så snakke de generelt om det senere. Eleven bare flirte ved tilsnakk på skolen fordi han viste at det bare ville bli en rolig prat med foreldrene hjemme og deretter ingen reaksjoner. Tilslutt fikk en lærer nok og ga gutten en skyllebøtte. Da var han rundt 11 - 12 år og hadde ødelagt arbeidet til en elev. Dette arbeidet lå det mange timer bak. Gutten fikk sjokk. Han hadde aldri fått ordentlig kjeft før. Etter dette forstod han at dette ikke var greit. Det var ikke "bare tull" som foreldrene alltid bortforklarte det med. 

Det er mye viktigere for foreldre å finne ut av barnets oppførsel på skolen og hva som utløste dette enn å umiddelbart gå etter lærer for at denne har skreket til eleven. Er det slik at lærer er ustabil og til stadighet mister besinnelsen, bør jo skolen ta grep og gjøre noe med situasjonen. Da kan du forfølge det at lærer skrek. Men om det er berettiget med kjeft, ville jeg jobbet med barnet fremfor å fokusere på at det sprak litt for lærer. 

Anonymkode: 25f29...040

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nå er vel ikke HI den med høyest skriftlig presisjonsnivå.

Dette var da et sørgelig forsøk på hersketeknikk. Hvordan kan du bedømme en person ut fra noen få setninger i en situasjon hvor du ikke har noen forutsetninger for å vite hva som skjedde? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Tja, hi mener jo at alle er ute etter den uskyldige sønnen hennes så....

Ok? Det må jeg ha gått glipp av. Hvor skriver hun dette? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes en del foreldre reagerer feil når barna deres blir irettesatt. Det er full fokus på integritet og privatliv og hvordan beskjeden formidles i stedet for å fokusere på hva det var som skjedde. Hvorfor skrek læreren til barnet? Og hvorfor justerte ikke lærer seg når han så at du var der? Det er vanlig for de fleste å klare å beherske seg litt mer i en slik situasjon når mor er til stedet.

Er det slik at sønnen din til stadighet gjør noe han ikke skal og læren tilslutt sprakk og snakket høyt? Er det slik at sønnen din til stadighet gjør ting han ikke skal og lærer føler at dere foreldre ikke hjelper til med oppdragelsen og kanskje sågar saboterer? Da kan det være lærer tok litt i for å vise alvorlighetsgrad og vise dere at han mener dere bør ta grep. Kanskje er det slik at sønnen din har vært slem med eller til stadighet ødelegger for andre slik at lærer ville vise de andre foreldrene at han i alle fall tar grep? Er det slik at sønnen din er vant med å gjøre som han vil og ikke følger beskjeder som gis bestemt eller kjeft med vanlig stemme, men da bare flirer og fortsetter? I så fall, går nok de fleste opp et hakk i volum neste gang han gjør noe.

Jeg kjenner en gutt som var en pøbel på skolen. Det han likte best var å ødelegge andres arbeid fordi da fikk han så store reaksjoner. Foreldrene hadde en forelderstil der feil oppførsel bare skulle adledes og så snakke de generelt om det senere. Eleven bare flirte ved tilsnakk på skolen fordi han viste at det bare ville bli en rolig prat med foreldrene hjemme og deretter ingen reaksjoner. Tilslutt fikk en lærer nok og ga gutten en skyllebøtte. Da var han rundt 11 - 12 år og hadde ødelagt arbeidet til en elev. Dette arbeidet lå det mange timer bak. Gutten fikk sjokk. Han hadde aldri fått ordentlig kjeft før. Etter dette forstod han at dette ikke var greit. Det var ikke "bare tull" som foreldrene alltid bortforklarte det med. 

Det er mye viktigere for foreldre å finne ut av barnets oppførsel på skolen og hva som utløste dette enn å umiddelbart gå etter lærer for at denne har skreket til eleven. Er det slik at lærer er ustabil og til stadighet mister besinnelsen, bør jo skolen ta grep og gjøre noe med situasjonen. Da kan du forfølge det at lærer skrek. Men om det er berettiget med kjeft, ville jeg jobbet med barnet fremfor å fokusere på at det sprak litt for lærer. 

Anonymkode: 25f29...040

Det er uansett aldri, i noen situasjon, greit å skrike til noen. Hvordan hadde du følt deg om du ble skreket til foran hele kollegiet ditt? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er uansett aldri, i noen situasjon, greit å skrike til noen. Hvordan hadde du følt deg om du ble skreket til foran hele kollegiet ditt? 

Slutt å fjase. Du henger deg opp i ordet "skrike". Du tror ikke hi overdriver det aller minste, er det aller minste ustabil i denne situasjonen - der den uskyldsrene drittungen faktisk irettesettes, dvs noen andre påtar seg den jobben hun som forelder burde tatt forlengst?

Skrevet

Hvis jeg sier "flytt deg" med litt høyere oktav enn vanlig når ungen min flyr rundt beina på meg og er i veien når jeg lager mat (som alle barna mine VET at jeg ikke liker) så sier han at jeg kjefter. Kanskje du er av samme oppfatning? Kanskje sa læreren "kutt ut med det der nå!" for ente gang, og fikk nok og snakka bittelitt høyere enn vanlig? Eller sto han regelrett å skreik til han? Isåfall ville jo jeg som mor ringt, ikke sendt en sms, og spurt hvorfor i alle dager han følte han var berettiget til å skrike til mitt barn. Så hadde jeg lytta, og konkludert med noe ETTER jeg fikk vite hvorfor læreren var sur. 

Barnekonvensjon? Kutt ut. Det er barn som lider hver dag i dette landet.

Anonymkode: d558b...923

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...