Gå til innhold

Jeg har flyttet fra mannen min. Hvor lenge kan man bo på hver sin adresse uten å måtte separeres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi eier et hus sammen, og det er det han fortsatt bor i nå. Jeg flyttet ut for et par måneder siden, og ingen av oss har snakket noe om mekling eller prosessen videre. Har tenkt at det holder å endre adressen for nå. Men så sa en kollega til meg forleden at man ikke kan bo på forskjellige faste adressen for lenge, hvis man står oppført som felles eiere på et allerede eid hus? Altså, jeg er jo medeier i huset min eks bor i, og min kollega mente det ikke var lov å gjøre det slik vi gjør nå uten en plan framover. 

Stemmer dette? 

Anonymkode: 6f72b...a5d

Skrevet

Dere kan eie hus sammen. Men du får ingen rettigheter som aleneforsørger *regner med dere har barn.  hvis dere ikke er separert. 

Anonymkode: 7d27b...c20

Skrevet

Så selv om jeg og eksen min står som eiere av huset han nå bor i, og jeg bor på en annen adresse, så går det fint? Vi trenger egentlig ikke å sette i gang noen prosess hvis vi ikke vil? 

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Eksen og jeg eier ett hus sammen og har gjort det siden vi skilte oss i 2020. DnB er riktignok den eneste banken som tillatter at vi ikke bor på samme adresse når vi eier huset, men det er altså ikke lovregulert

Anonymkode: e16c5...aad

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke. Eksen og jeg eier ett hus sammen og har gjort det siden vi skilte oss i 2020. DnB er riktignok den eneste banken som tillatter at vi ikke bor på samme adresse når vi eier huset, men det er altså ikke lovregulert

Så det er opp til banken om man kan dette? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er tull. Vi har gjort samme i flere år. Eier hus sammen OG er separert. Sparebanken Norge. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor er det noe banken legger seg opp i? Det kan umulig ha noe å si for de så lenge de får pengene sine.

Anonymkode: f9b15...757

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det noe banken legger seg opp i? Det kan umulig ha noe å si for de så lenge de får pengene sine.

Anonymkode: f9b15...757

Nettopp 

Skrevet

Det går fint å være separert/skilt og eie sammen. 

Imidlertid er hovedregelen i folkeregisterloven at ektefeller må bo på samme adresse. Men ved reelt samlivsbrudd, finnes det unntaksbestemmelser hvor det likevel blir greit å registreres på to adresser.

(Det stemmer heller ikke at banker vanligvis legger seg opp i hvor man bor for å gi lån. Jeg kjøpte nylig et hus sammen med eks-ektefelle, det er helt uproblematisk).

Anonymkode: 3ebb6...06c

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Det går fint å være separert/skilt og eie sammen. 

Imidlertid er hovedregelen i folkeregisterloven at ektefeller må bo på samme adresse. Men ved reelt samlivsbrudd, finnes det unntaksbestemmelser hvor det likevel blir greit å registreres på to adresser.

(Det stemmer heller ikke at banker vanligvis legger seg opp i hvor man bor for å gi lån. Jeg kjøpte nylig et hus sammen med eks-ektefelle, det er helt uproblematisk).

Men i vårt tilfelle er vi verken separert eller skilt. Vi har ennå ikke vært til mekling. Vi er registrert som et ektepar, men bor på forskjellige adresser. Kollegaen min mente dette ikke var lov, sånn i forhold til skattemyndighetene. 

Skrevet

Men i vårt tilfelle er vi verken separert eller skilt. Vi har ennå ikke vært til mekling. Vi er registrert som et ektepar, men bor på forskjellige adresser. Kollegaen min mente dette ikke var lov, sånn i forhold til skattemyndighetene. 

Så fremt det er reelt, går det fint. Du har visdtnok ikke lov å besøke tidligere fellesbolig oftere enn hver tredje måned. 

Regelverket er nok for å hindre at ektepar som eier flere boliger ikke fører opp en av dem på f.eks feriehuset og dermed kan skatte det som primærbolig.

Skrevet

Hvor lenge tenker du å bo fra hverandre uten å ta steget videre? Det må jo være litt mer gjennomtenkt enn at det skal henge i løse lufta i månedsvis? Hva om den andre får en ny partner, og stemningen mellom dere blir litt annerledes? Dersom dere er begge fast innstilt på å bo for dere selv, så ville jeg ha tatt ut en separasjon og ordnet lån og finanser med banken. Det er utrolig mange forhold som har blitt avsluttet med "vi skal være gode venner", og som har endt opp som det motsatte. 

Skrevet

Det er ikke noe problem å ha flere boliger, være særboende osv.

Svogeren og svigerinna mi er gift og eier to boliger, de bor i hver sin. Særboende ektefeller rett og slett. De flyttet fra hverandre og hadde egentlig tenkt å skilles, men fant ut at de bare ikke orket bo sammen, men gjerne ville være gift.

De besøker hverandre flere ganger i uka, men eier en bolig hver. Ganske sikker på at de både i folkeregisteret og hos posten er registrert i hver sin bolig, men de er ikke formellt skilt.

Har en kollega som har en mann som pendler. De eier en leilighet i en by 3 timer herfra som han bor i fra mandag til torsdag. Men de er nok folkeregistrert sammen da, i huset her, men de eier jo to boliger som han bor i halve tiden.

Kan ikke skjønne hvorfor hverken banker eller skattemyndigheter skulle legge seg i sånt? Det har jo ingen praktisk betydning for hverken skatt eller gjeld?

Anonymkode: 5c43e...305

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke noe problem å ha flere boliger, være særboende osv.

Svogeren og svigerinna mi er gift og eier to boliger, de bor i hver sin. Særboende ektefeller rett og slett. De flyttet fra hverandre og hadde egentlig tenkt å skilles, men fant ut at de bare ikke orket bo sammen, men gjerne ville være gift.

De besøker hverandre flere ganger i uka, men eier en bolig hver. Ganske sikker på at de både i folkeregisteret og hos posten er registrert i hver sin bolig, men de er ikke formellt skilt.

Har en kollega som har en mann som pendler. De eier en leilighet i en by 3 timer herfra som han bor i fra mandag til torsdag. Men de er nok folkeregistrert sammen da, i huset her, men de eier jo to boliger som han bor i halve tiden.

Kan ikke skjønne hvorfor hverken banker eller skattemyndigheter skulle legge seg i sånt? Det har jo ingen praktisk betydning for hverken skatt eller gjeld?

De ville gjerne være gift, men ville ikke bo sammen.....Hva når den ene finner en annen partner da? 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (13 minutter siden):

De ville gjerne være gift, men ville ikke bo sammen.....Hva når den ene finner en annen partner da? 

Mest sannsynlig lever de som kjærester da? Særboende ektefeller? 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (18 minutter siden):

De er jo sammen, men pga bl.a psykiske diagnoser klarer de ikke bor sammen. De må begge kunne trekke seg tilbake alene litt.

Når de fikk den muligheten sluttet de å krangle hele tiden og har det fint sammen. De er rett og slett særboende ektefeller.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er tull. Vi har gjort samme i flere år. Eier hus sammen OG er separert. Sparebanken Norge. 

Ja, jeg beklager feilinfo. Sparebanken Norge har vi ikke snakket med. Men KLP, Sparbank1 og Dnd har vi vært i kontakt med (har vært kunde i alle) Men poenget var at det er ikke ulovlig, men opp til banken hva de ønsker å gå med på

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De er jo sammen, men pga bl.a psykiske diagnoser klarer de ikke bor sammen. De må begge kunne trekke seg tilbake alene litt.

Når de fikk den muligheten sluttet de å krangle hele tiden og har det fint sammen. De er rett og slett særboende ektefeller.

Men det er visst ikke lov å være ektefeller uten å bo sammen. Sykt egentlig! Vi måtte separere oss 

Vi gjorde det samme. Men vi skled fra hverandre...

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men det er visst ikke lov å være ektefeller uten å bo sammen. Sykt egentlig! Vi måtte separere oss 

Vi gjorde det samme. Men vi skled fra hverandre...

Joda, det er lov om man ikke eier bolig sammen.

Eier man bolig sammen skal man visst være folkeregistrert sammen, men eier man hver sin bolig eller leier, så kan man folkeregistreres på forskjellige steder selv om man er gift.

Min svoger og svigerinne eier hver sin bolig.

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (På 2.6.2025 den 11.52):

Hvor lenge tenker du å bo fra hverandre uten å ta steget videre? Det må jo være litt mer gjennomtenkt enn at det skal henge i løse lufta i månedsvis? Hva om den andre får en ny partner, og stemningen mellom dere blir litt annerledes? Dersom dere er begge fast innstilt på å bo for dere selv, så ville jeg ha tatt ut en separasjon og ordnet lån og finanser med banken. Det er utrolig mange forhold som har blitt avsluttet med "vi skal være gode venner", og som har endt opp som det motsatte. 

Jeg har bare ikke orket å ta tak i det ennå. Det var jeg som ønsket å ut av forholdet, men han har heller ikke sagt eller gjort noe enda. Så det er nok bare fordi ingen av oss har energi til det nå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har bare ikke orket å ta tak i det ennå. Det var jeg som ønsket å ut av forholdet, men han har heller ikke sagt eller gjort noe enda. Så det er nok bare fordi ingen av oss har energi til det nå. 

Jeg skjønner. Jeg tror først og fremst du må komme til en enighet med deg selv om du fortsatt vil bo alene og leve uten han. Hvis så er, så ville jeg ha gått igang med prosessen. Dere kan som sagt være gode venner nå, men det kan fort endre seg. Da er det like lurt å dele den økonomiske biten så lenge tonen er god. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.6.2025 den 15.28):

Joda, det er lov om man ikke eier bolig sammen.

Eier man bolig sammen skal man visst være folkeregistrert sammen, men eier man hver sin bolig eller leier, så kan man folkeregistreres på forskjellige steder selv om man er gift.

Min svoger og svigerinne eier hver sin bolig.

NEI!

Vi eide bolig sammen i flere år, men var folkeregisteret på forskjellige adresser. 

Skrevet

NEI!

Vi eide bolig sammen i flere år, men var folkeregisteret på forskjellige adresser. 

Men var dere fortsatt gift? Ikke separert eller skilt? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

NEI!

Det finnes unntak, men hovedregelen er at om man er gift og eier bolig sammen skal man være folkeregistrert på samme adresse.

Greia er at man må registreres som "særbo" om man skal ha folkeregistrert adresse hver for seg. Eier man bolig sammen må man søke om unntak fra regelen.

Bare søk det opp så ser du...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...