Gå til innhold

Var ikke dette en veldig spesiell måte å svare en 5 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun burde ikke svart en 5-åring slik, men hun svarte vel spontant og glemte å tenke ut et aldersadekvat spørsmål. Jeg regner med at andre har kommentert negativt/stakkar dere (spesielt mannen) fordi de tenker at de som prøver for tredje gang ønsker seg et annet kjønn enn de to de har fra før. Hun har nok derfor dette svaret som en ferdig respons til slike spørsmål og tenkte ikke over at en 5-åring ikke har slike tanker som enkelte voksne har.

De par som har størst sjanse for å prøve på barn nummer tre er de med to gutter. De med minst sannsynlighet for å prøve på barn nummer tre er de som har en av hver. 

Når det er sagt, så synes jeg ikke det er rart at psykisk sykdom øker i befolkningen. Vi har helt miste toleransen vår for at folk kan gjøre eller si feil. Man husker på setninger som var klumsete formulert og tillegg dem intensjoner og meninger de ikke har. Som regel er det ikke noe dypt og "feile" holdninger bak, det er mer at man ikke tenker seg om eller at man formulerer seg klumsete. De færreste ønsker å fornærme eller snakke med andre.

Vi må slutte å gjøre så stort nummer av dårlige formulerte setninger. Hvis vi skal følge med på våre medmennesker med argusøyne og "ta" dem eller huske på klønete formuleringer/handlinger så er det ikke rart folk blir nervøse og overtenker og overanalyserer det de sier og gjør. 

Anonymkode: 13158...913

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Har du noe statistikk på dette eller er det bare synsing?

Anonymkode: 82874...6c7

Folk forteller meg at de føler/tenker sånn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Høres ut som hun ble fornærmet på en femåring som bare gjør det femåringer gjør; stiller spørsmål om alt de kan lure på. Skal en femåring ha ansvar for en voksen dame sine følelser i en slik situasjon? 

Det er veldig spesielt og en kan jo undres på om jentene hennes har vært like heldig som hun hevder hun har vært. Et naturlig svar er at om en er så heldig at en får flere babyer så er kjønnet tilfeldig hver gang, derfor får noen flere gutter og noen flere jenter og andre like mange av hver. 

Jeg har adhd og stilte sånne impulsive spørsmål oftere og høyere opp i alder enn de fleste. Jeg husker alle de voksne som syns det var anledning til hevde seg og sette et sårbart barn på plass. 

Anonymkode: 29fd0...192

Jeg er autist og husker også alle de voksne som kom med den type «stikk» og ekle svar eller kommentarer. Men jeg var jo bare et barn så jeg trodde jo det var MEG det var noe galt med. Det er virkelig slemt av voksne å svare slik - det kan gjøre mye skade. 

Anonymkode: fcbd2...623

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hun stoppet kjeften på ham i hver fall, men hun virker veldig dum. Og hun er definitivt ikke heldig som har tre jenter.  Jenter er verst.

Anonymkode: 5199e...da3

Hvorfor er jenter verst? 

Anonymkode: d5b8e...e59

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Han spurte. Hun svarte. 
Kanskje du må lære ungen din å ikke stille spørsmål dere ikke tåler svaret på 

Anonymkode: a4030...3f0

Du fikk med deg at det er et barn på 5 år? Og hvor står det noe om at han ikke tålte svaret? 

Noen mennesker mangler de sosiale antennene som gjør at de passer inn i samfunnet. Hi sin venninne, og muligens noen av dere som svarer her, er nok av den sorten. Det er virkelig ikke det lille barnet sitt ansvar, han stilte et helt greit og klokt spørsmål. Hvordan skal små barn lære om de ikke får ordentlige svar på det de lurer på?

Skrevet
pele skrev (39 minutter siden):

Folk forteller meg at de føler/tenker sånn.

Folk forteller deg dette altså? Hvor mange er det som har diskutert dette med deg? 

Skrevet

Ingen av dem var supertaktfulle 😛 Men tror ikke nødvendigvis gutten får varige men av dette.  Forskjell på om hun svarte med litt glimt i øyet eller om hun freste det. "Har vel vært heldig 😜" vs " Har vel vært heldig😡"

Nå var ikke dette spørsmålet så ille, men jeg synes at man fint kan lære barn at man behøver ikke å spørre om absolutt alt. 

Anonymkode: 0e385...bd6

Skrevet

Man skal jammen passe seg for hva man sier. Jeg har tre jenter. Heldigvis - for jeg ville ikke vært noen av dem foruten. Hadde jeg hatt en blanding hadde jeg syntes det var bra. Hadde jeg hatt tre gutter hadde jeg syntes det var bra. Verre er det ikke.

Anonymkode: db58e...e82

Skrevet

Men det er jo akkurat slike hendelser som er med på å oppdra barn, og også oss alle: Nemlig tilbakemelding på oppførsel fra omgivelsene! Man justerer oppførsel utfra hvordan omgivelsene reagerer på slik man oppfører seg, og etterhvert vil man "passe inn" i det samfunnet man er en del av. Altså en veldig viktig mekanisme som vi også ser i dyreverden: F eks voksne hunder korrigerer valper som ikke oppfører seg. 

Derav uttrykket "det trengs en hel landsby for å oppdra et barn".

Anonymkode: 02d40...167

Skrevet

Det var nok et lite gjennomtenkt svar. Men hun er jo heldig som har fått tre jenter. Hun har fått sine jenter og føler seg heldig med den familien hun har. Det betyr ikke at om hun fikk en gutt, så hadde hun lagt han i skogen. Hun er fornøyd og føler seg heldig med de ungene hun har fått. 

Anonymkode: 4a2e7...dab

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg og mine to barn (gutt 5 og jente 9) var sammen med ei venninne i går og hennes 3 jenter. Sønnen min spør "hvorfor har du bare jenter"? Så svarer hun " fordi jeg var heldig og fikk bare jenter" 

Jeg syns ihvertfall det var spesielt.. som om det er bedre å få jenter enn gutter 🤪

Anonymkode: 5e131...ac7

Hvordan reagerte han på svaret?

Anonymkode: 7bbce...ca7

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hva skulle hun svart, da? Gått inn i genetikken eller sagt at hun dessverre ikke hadde fått noen gutter? Hun føler vel at hun er heldig som har fått tre jenter og da må jo det være lov å si uten at noen skal gå rett i krenkekroken. 

Anonymkode: da8f8...17f

"Noen får bare jenter, noen får bare gutter, noen får begge deler. Det kan man ikke bestemme selv"

Anonymkode: b8549...51a

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Virkelig ikke. Han er del av en barneflokk på fem, og undres hvorfor noen familier bare har barn av samme kjønn, mens andre er blandet. Dette spør han om, uten at han har ment å såre eller å trå over personlige grenser. Til svar får han at jenter er mer ønsket enn gutter, om ikke annet så av morens venninne. Han er heldigvis bare fem, og har kanskje (forhåpentligvis) ikke evnen til å tolke svaret nedlatende. Men om jeg som voksen hadde plumpet ut med liknende hadde jeg skammet meg.

Anonymkode: c5a89...074

Jeg hadde svart som din venninne da jeg mener at jeg er veldig heldig som kun har jenter. Hvis du ikke vil at barnet ditt skal få ett korrekt svar må du lære barnet ditt ikke å spørre om alt mulig. 

Anonymkode: 28252...d54

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde svart som din venninne da jeg mener at jeg er veldig heldig som kun har jenter. Hvis du ikke vil at barnet ditt skal få ett korrekt svar må du lære barnet ditt ikke å spørre om alt mulig. 

En femåring skal spørre om alt mulig. Slik lærer hn sosial kompetanse. 

Skrevet
MissSaigon skrev (11 minutter siden):

En femåring skal spørre om alt mulig. Slik lærer hn sosial kompetanse. 

Og da må mor tåle at han får ærlige svar også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hun burde ikke svart en 5-åring slik, men hun svarte vel spontant og glemte å tenke ut et aldersadekvat spørsmål. Jeg regner med at andre har kommentert negativt/stakkar dere (spesielt mannen) fordi de tenker at de som prøver for tredje gang ønsker seg et annet kjønn enn de to de har fra før. Hun har nok derfor dette svaret som en ferdig respons til slike spørsmål og tenkte ikke over at en 5-åring ikke har slike tanker som enkelte voksne har.

De par som har størst sjanse for å prøve på barn nummer tre er de med to gutter. De med minst sannsynlighet for å prøve på barn nummer tre er de som har en av hver. 

Når det er sagt, så synes jeg ikke det er rart at psykisk sykdom øker i befolkningen. Vi har helt miste toleransen vår for at folk kan gjøre eller si feil. Man husker på setninger som var klumsete formulert og tillegg dem intensjoner og meninger de ikke har. Som regel er det ikke noe dypt og "feile" holdninger bak, det er mer at man ikke tenker seg om eller at man formulerer seg klumsete. De færreste ønsker å fornærme eller snakke med andre.

Vi må slutte å gjøre så stort nummer av dårlige formulerte setninger. Hvis vi skal følge med på våre medmennesker med argusøyne og "ta" dem eller huske på klønete formuleringer/handlinger så er det ikke rart folk blir nervøse og overtenker og overanalyserer det de sier og gjør. 

Anonymkode: 13158...913

Veldig godt sagt!

Anonymkode: 5378d...356

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det går an å svare ærlig på en annen måte til et lite barn. Det er snakk om et barnehagebarn. Dere forventer mer av barnet enn av dere selv. "Barnet bør lære å ikke stille spørsmål". Men enkelte voksne har jo heller ikke lært hvordan man svarer ordentlig på et (helt uskyldig) spørsmål.

Anonymkode: 71f6f...295

Skrevet

Dumt svar av en voksen kvinne. 

Anonymkode: 5199e...da3

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Er det noen som ikke tåler et ærlig svar? Det var ingenting ærlig med svaret barnet fikk, det ble kun ytret for å sette han på plass. En liten femåring fikk altså frem bitchen i denne kvinnen. 

Anonymkode: 09df0...14b

Skrevet

Det hun svarte han var jo: «jeg fikk bare jenter, og heldigvis ingen sånne gutter som deg»

Anonymkode: fcbd2...623

Skrevet

Synes ikke det var noe galt i det svaret. Hun føler seg heldig, eller det er sårt for henne at hun ikke fikk gutter, så da sier hun det sånn for at det hjelper henne. Eller hun tenkte ikke noe over det. Er gutten såret? Er venninnen såret?

Anonymkode: f0512...d96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...