Gå til innhold

Var ikke dette en veldig spesiell måte å svare en 5 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mine to barn (gutt 5 og jente 9) var sammen med ei venninne i går og hennes 3 jenter. Sønnen min spør "hvorfor har du bare jenter"? Så svarer hun " fordi jeg var heldig og fikk bare jenter" 

Jeg syns ihvertfall det var spesielt.. som om det er bedre å få jenter enn gutter 🤪

Anonymkode: 5e131...ac7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg og mine to barn (gutt 5 og jente 9) var sammen med ei venninne i går og hennes 3 jenter. Sønnen min spør "hvorfor har du bare jenter"? Så svarer hun " fordi jeg var heldig og fikk bare jenter" 

Jeg syns ihvertfall det var spesielt.. som om det er bedre å få jenter enn gutter 🤪

Hun stoppet kjeften på ham i hver fall, men hun virker veldig dum. Og hun er definitivt ikke heldig som har tre jenter.  Jenter er verst.

Anonymkode: 5199e...da3

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor alt mulig må analyseres og plukkes i hjel, 

Anonymkode: 7bbce...ca7

Skrevet

Han spurte. Hun svarte. 
Kanskje du må lære ungen din å ikke stille spørsmål dere ikke tåler svaret på 

Anonymkode: a4030...3f0

Skrevet

Lite gjennomtenkt. Ikke et svar en femåring trenger å få. Stakkars, det må ha vært vondt å høre.

Anonymkode: c5a89...074

Skrevet

Hva skulle hun svart, da? Gått inn i genetikken eller sagt at hun dessverre ikke hadde fått noen gutter? Hun føler vel at hun er heldig som har fått tre jenter og da må jo det være lov å si uten at noen skal gå rett i krenkekroken. 

Anonymkode: da8f8...17f

Skrevet

Er vel ingenting å bry seg med 

Anonymkode: 46f6e...d87

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hva skulle hun svart, da? Gått inn i genetikken eller sagt at hun dessverre ikke hadde fått noen gutter? Hun føler vel at hun er heldig som har fått tre jenter og da må jo det være lov å si uten at noen skal gå rett i krenkekroken. 

Anonymkode: da8f8...17f

Hvor vanskelig kan det være å svare at "det kan man ikke bestemme selv"? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Lite gjennomtenkt. Ikke et svar en femåring trenger å få. Stakkars, det må ha vært vondt å høre.

Håper du er ironisk nå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Håper du er ironisk nå.

Virkelig ikke. Han er del av en barneflokk på fem, og undres hvorfor noen familier bare har barn av samme kjønn, mens andre er blandet. Dette spør han om, uten at han har ment å såre eller å trå over personlige grenser. Til svar får han at jenter er mer ønsket enn gutter, om ikke annet så av morens venninne. Han er heldigvis bare fem, og har kanskje (forhåpentligvis) ikke evnen til å tolke svaret nedlatende. Men om jeg som voksen hadde plumpet ut med liknende hadde jeg skammet meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Virkelig ikke. Han er del av en barneflokk på fem, og undres hvorfor noen familier bare har barn av samme kjønn, mens andre er blandet. Dette spør han om, uten at han har ment å såre eller å trå over personlige grenser. Til svar får han at jenter er mer ønsket enn gutter, om ikke annet så av morens venninne. Han er heldigvis bare fem, og har kanskje (forhåpentligvis) ikke evnen til å tolke svaret nedlatende. Men om jeg som voksen hadde plumpet ut med liknende hadde jeg skammet meg.

Man trenger ikke å ta helt av, det var en enkel kommentar. Ingen grunn til å gå helt i skyttergraven hellet. Unger er ikke persilleblad. Hva så om hun synes hun er heldig som fikk 3 jenter, det må da pokker meg være lov til å si. Jeg ser ikke noe galt i kommentaren i det hele tatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Man trenger ikke å ta helt av, det var en enkel kommentar. Ingen grunn til å gå helt i skyttergraven hellet. Unger er ikke persilleblad. Hva så om hun synes hun er heldig som fikk 3 jenter, det må da pokker meg være lov til å si. Jeg ser ikke noe galt i kommentaren i det hele tatt.

Det var en enkel, men lite gjennomtenkt og tilpasset kommentar. Jeg synes ikke man trenger å si at man synes man er heldig som har fått tre jenter, til en liten gutt. Det er ikke alt man tenker som trenger å uttales.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det var en enkel, men lite gjennomtenkt og tilpasset kommentar. Jeg synes ikke man trenger å si at man synes man er heldig som har fått tre jenter, til en liten gutt. Det er ikke alt man tenker som trenger å uttales.

Hjelp! Som du selv sier, han er så liten at han ikke tenker noe mer over det. Du lager storm i et vannglass for deg selv ved å reagere så kraftig på en ikke-ting. 

Anonymkode: 81819...9c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor den kommentaren var så ille? Hadde hun hatt en gutt og en jente kunne hun fint svart at hun var heldig og fikk en av hver. Hvorfor er det galt å si at man er heldig som bare får jenter? Det vil ikke si at hun hater gutter av den grunn. Men at hun synes hun er heldig som har fått de barna hun har fått.

Anonymkode: 27e48...3d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er vel ingenting å bry seg med 

Anonymkode: 46f6e...d87

Om. Ikke med. Om. 

Anonymkode: 5199e...da3

Skrevet

Kunne fort ha slumpet til å svare det samme om det kom bardust på. Fordi jeg har to jenter og syns jeg er heldig som har nettopp de to. Tror ikke du trenger å legge så mye i det der, tipper gutten din ikke tenker på det. 

Anonymkode: 73072...b79

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når hun svarer slik, så tenker jeg det ligger noe bak. For jeg er enig med deg, man forventer normalt mer av voksne. Jeg tenker hun kanskje ikke føler seg så heldig, jeg. At hun eller mannen gjerne ville ha hatt en gutt, men ikke fikk det. Så man forsvarer seg litt. De jeg kjenner som har prøvd på nr 3, og har to av samme kjønn fra før av, har jo gjerne ønsket seg en av motsatt kjønn. Er jo typisk derfor de har prøvd. Gjelder kanskje ikke alle, men mange.

Anonymkode: c71bf...6ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Når hun svarer slik, så tenker jeg det ligger noe bak. For jeg er enig med deg, man forventer normalt mer av voksne. Jeg tenker hun kanskje ikke føler seg så heldig, jeg. At hun eller mannen gjerne ville ha hatt en gutt, men ikke fikk det. Så man forsvarer seg litt. De jeg kjenner som har prøvd på nr 3, og har to av samme kjønn fra før av, har jo gjerne ønsket seg en av motsatt kjønn. Er jo typisk derfor de har prøvd. Gjelder kanskje ikke alle, men mange.

Mitt inntrykk er at har man to jenter vil man gjerne ha en jente til men har man to gutter vil man at nr 3 skal vere en jente. Og mangen med to jenter stopper der men med to gutter prøver man en gang til.

Skrevet
pele skrev (6 minutter siden):

Mitt inntrykk er at har man to jenter vil man gjerne ha en jente til men har man to gutter vil man at nr 3 skal vere en jente. Og mangen med to jenter stopper der men med to gutter prøver man en gang til.

Har du noe statistikk på dette eller er det bare synsing?

Anonymkode: 82874...6c7

Skrevet
pele skrev (7 minutter siden):

Nei, ikke enig i det. Mange vil ha det som på amerikansk kalles en "balansert familie". Så ganske vanlig det. Tipper det ligger noe sånt under her altså.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det var ikke særlig hyggelig sagt, nei. Jeg ville bare ha jenter. Fikk gutt, og nå vil jeg bare ha gutter. Gutter er så gode:)

Anonymkode: c1172...818

Skrevet

Sånne kommentarar kan moren min også komme med, og hun har borderline personlighetsforstyrrelse. Jeg har ingen kontakt med henne i dag.

Når det er sagt tror jeg ikke sønnen din tok det ille opp. Om han gjorde det får du si at alle er glad for de barna de får og det var nok det hun mente

Anonymkode: 6aafd...c86

Skrevet

Hun synes vel hun er heldig som har fått akkurat de barna hun har.

Jeg har to jenter og en gutt. Jeg kunne fint sagt at jeg er heldig som har både jenter og gutter. Det betyr selvsagt ikke at jeg er MER heldig enn de som bare har jenter eller bare har gutter. 

Man MÅ ikke overanalysere absolutt alt. 

Anonymkode: 0f332...7e1

Skrevet

Høres ut som hun ble fornærmet på en femåring som bare gjør det femåringer gjør; stiller spørsmål om alt de kan lure på. Skal en femåring ha ansvar for en voksen dame sine følelser i en slik situasjon? 

Det er veldig spesielt og en kan jo undres på om jentene hennes har vært like heldig som hun hevder hun har vært. Et naturlig svar er at om en er så heldig at en får flere babyer så er kjønnet tilfeldig hver gang, derfor får noen flere gutter og noen flere jenter og andre like mange av hver. 

Jeg har adhd og stilte sånne impulsive spørsmål oftere og høyere opp i alder enn de fleste. Jeg husker alle de voksne som syns det var anledning til hevde seg og sette et sårbart barn på plass. 

Anonymkode: 29fd0...192

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Han spurte. Hun svarte. 
Kanskje du må lære ungen din å ikke stille spørsmål dere ikke tåler svaret på 

Anonymkode: a4030...3f0

Slutt a. Fint at barn spør. 

Jeg syns svaret hennes var rart, men samtidig hva skal man svare sånn på stående fot? Virker som hun forsvarte seg, siden hun sa det hun sa. 

Anonymkode: 15ce1...b82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...