Gå til innhold

Voksne mennesker som…

Anbefalte innlegg

Skrevet

…kjefter på ungene i full offentlighet. 

…lar ungene slå eller klå på eller sette seg på andre voksne uten å gripe inn. 

…går inn og endrer arbeidet jeg gjør, for deretter å si at jeg har gjort feil.

Hvilke ting har DU opplevd at voksne mennesker gjør, som man knapt nok forventer av små barn?

Anonymkode: dd4ea...641

Skrevet

Noe av det jeg synes er helt utrolig at voksne mennesker gjør:

– Avbryter hele tiden når andre snakker, og viser null interesse for å lytte. Altså, det lærer vi barna våre at man ikke gjør!

– Slenger med leppa til butikkansatte, servitører osv. som om de er tjenere og ikke folk som bare prøver å gjøre jobben sin.

– Går rett forbi i køer som om reglene ikke gjelder dem.

– Blir sure og passive aggressive i meldinger istedenfor å si ting rett ut – nesten som tenåringer på sitt mest hormonelle 😅

Anonymkode: e763d...467

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

– Avbryter hele tiden når andre snakker, og viser null interesse for å lytte. Altså, det lærer vi barna våre at man ikke gjør!

– Slenger med leppa til butikkansatte, servitører osv. som om de er tjenere og ikke folk som bare prøver å gjøre jobben sin.

– Blir sure og passive aggressive i meldinger istedenfor å si ting rett ut – nesten som tenåringer på sitt mest hormonelle 😅

Ja, sånne ting var det jeg tenkte på!

Tenkte at i denne tråden kan vi få et utløp for alle de gangene vi tenker "atte…hva for noe?!" om ting som skjer, og kanskje også kjenne oss igjen og ta oss i det.

Husker jeg hørte en ung dame si at hun pleide tenke gjennom hva hun skulle ha, før hun kom på en kafé eller restaurant, for ikke å være en Karen og bruke de ansattes tid på å bestemme og ombestemme seg. Jeg syntes det var litt overdrevet, men jo mer jeg tenkte på det, jo mer ga det mening. Tenk å vise den respekten for noen som jobber på kafé eller restaurant, da er man virkelig et godt menneske.

Denne unge damen var attpåtil datteren til en megakjendis, så det var kult å høre at hun var blitt så jordnær. 

Skrevet

Jeg tenker at alle og sikkert også du har hatt dårlige øyeblikk.

Anonymkode: 61cd1...d96

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Dette! Spesielt de som klager, sutrer og rakker ned på ansatte i butikk, restauranter, cafe osv. 

Anonymkode: 3c0ab...c2c

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Ja, sånne ting var det jeg tenkte på!

Tenkte at i denne tråden kan vi få et utløp for alle de gangene vi tenker "atte…hva for noe?!" om ting som skjer, og kanskje også kjenne oss igjen og ta oss i det.

Husker jeg hørte en ung dame si at hun pleide tenke gjennom hva hun skulle ha, før hun kom på en kafé eller restaurant, for ikke å være en Karen og bruke de ansattes tid på å bestemme og ombestemme seg. Jeg syntes det var litt overdrevet, men jo mer jeg tenkte på det, jo mer ga det mening. Tenk å vise den respekten for noen som jobber på kafé eller restaurant, da er man virkelig et godt menneske.

Denne unge damen var attpåtil datteren til en megakjendis, så det var kult å høre at hun var blitt så jordnær. 

Jeg trodde det var helt vanlig jeg, å bestemme seg for hva man skal ha på restaurant eller kafé,  slik at man ikke bruker av de ansattes tid? 

Anonymkode: 52767...770

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg trodde det var helt vanlig jeg, å bestemme seg for hva man skal ha på restaurant eller kafé,  slik at man ikke bruker av de ansattes tid? 

Før man drar på restauranten? Det er da mange restauranter som ikke har menyen online. Jeg bestemmer meg på restauranten, men jeg er ferdig bestemt til kelneren kommer bort for å ta bestillingen. Er det noe uavklart som påvirker bestillingen har jeg alternativene klare slik at jeg fortsatt er klar til å bestille etter å ha fått svaret. Det er vel ganske vanlig å bestemme seg før kelneren kommer bort eller klare å bestemme seg kjapt etter å ha fått svar på spørsmål man måtte ha. Kelnere jeg kjenner til hører med fol kom de er klare til å bestille og står da ikke å henger ved bordene mens kundene blar og leser i menyen

Anonymkode: eb100...203

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er da fullstendig lov til å se igjenom menyen altså. Jeg pleier alltid å se på menyen på nett først, men det er forsi jeg lurer på hva de har å velge mellom. For å spare tid for de som jobber der, og meg selv. 

Men det har hendt hvis det ikke er et planlagt besøk, og kelern spør litt for raskt, og da ber jeg pent om ett par minutter. Det er lov. 😊

Anonymkode: 9aadd...c7b

Skrevet

Før man drar på restauranten? Det er da mange restauranter som ikke har menyen online. Jeg bestemmer meg på restauranten, men jeg er ferdig bestemt til kelneren kommer bort for å ta bestillingen. Er det noe uavklart som påvirker bestillingen har jeg alternativene klare slik at jeg fortsatt er klar til å bestille etter å ha fått svaret. Det er vel ganske vanlig å bestemme seg før kelneren kommer bort eller klare å bestemme seg kjapt etter å ha fått svar på spørsmål man måtte ha. Kelnere jeg kjenner til hører med fol kom de er klare til å bestille og står da ikke å henger ved bordene mens kundene blar og leser i menyen

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er da fullstendig lov til å se igjenom menyen altså. Jeg pleier alltid å se på menyen på nett først, men det er forsi jeg lurer på hva de har å velge mellom. For å spare tid for de som jobber der, og meg selv. 

Men det har hendt hvis det ikke er et planlagt besøk, og kelern spør litt for raskt, og da ber jeg pent om ett par minutter. Det er lov. 😊

Anonymkode: 9aadd...c7b

På kafe opplever jeg av og til folk som tenker og bestemmer seg når de står i kassa, og har kanskje 2-3 unger som og skal bestemme seg. Det er irriterende det. På resturant er det jo annerledes når man får meny og et bord.

Anonymkode: 2d787...ac4

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.6.2025 den 17.07):

…kjefter på ungene i full offentlighet. 

…lar ungene slå eller klå på eller sette seg på andre voksne uten å gripe inn. 

…går inn og endrer arbeidet jeg gjør, for deretter å si at jeg har gjort feil.

Hvilke ting har DU opplevd at voksne mennesker gjør, som man knapt nok forventer av små barn?

Det første og tredje eksempelet ser jeg ikke problemet med. 

Anonymkode: c0cf6...de9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det heter servitør. Ikke kelner. 

Skrevet

Det første og tredje eksempelet ser jeg ikke problemet med. 

Heldigvis gjør andre det :) 

Det første kan føre til at man mister omsorgen for egne barn, det andre kan føre til at man mister jobben. 

Skrevet

Snakket om å bestemme seg før man ankommer kafé eller restaurant. Er vel få steder hvor de ikke har online meny i våre dager, og de som ikke har det, kan jo takke seg selv.

Så klart, det er ikke er must å gjøre det, og det du forteller om her;

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg bestemmer meg på restauranten, men jeg er ferdig bestemt til kelneren kommer bort for å ta bestillingen. Er det noe uavklart som påvirker bestillingen har jeg alternativene klare slik at jeg fortsatt er klar til å bestille etter å ha fått svaret.

…er jo mer enn godt nok. Og mye bedre enn;

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

På kafe opplever jeg av og til folk som tenker og bestemmer seg når de står i kassa, og har kanskje 2-3 unger som og skal bestemme seg. Det er irriterende det.

Tenkte mest på det som en ekstra service og respekt for de som jobber der. Det er et yrke hvor man møter mye gufs og lite godhet, så hvorfor ikke forsøke å gjøre dagen lysere for de som serverer?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Snakket om å bestemme seg før man ankommer kafé eller restaurant. Er vel få steder hvor de ikke har online meny i våre dager, og de som ikke har det, kan jo takke seg selv.

Så klart, det er ikke er must å gjøre det, og det du forteller om her;

…er jo mer enn godt nok. Og mye bedre enn;

Tenkte mest på det som en ekstra service og respekt for de som jobber der. Det er et yrke hvor man møter mye gufs og lite godhet, så hvorfor ikke forsøke å gjøre dagen lysere for de som serverer?

Tror det er ganske vanlig at kafeer ikke har online menyer, ingen her har det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Tror det er ganske vanlig at kafeer ikke har online menyer, ingen her har det.

Nå vet ikke jeg hvor "her" er, men det er kanskje et mindre sted hvor man setter pris på at kundene er der lengst mulig, fremfor at de gjør bestillingen unna hurtigst mulig :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Nå vet ikke jeg hvor "her" er, men det er kanskje et mindre sted hvor man setter pris på at kundene er der lengst mulig, fremfor at de gjør bestillingen unna hurtigst mulig :) 

Det er da helt vanlig å ikke sette seg inn i menyen i den grad at man vet hva man skal ha før man kommer? Det er jo ikke engang mulig der man f.eks. serverer "dagens". Eller ikke har utførlige nettsider. Og hva med vin, må man forhåndsbestemme det også? Det er da knappast noen som legger ut komplett vinliste på nett?

Anonymkode: bbea2...618

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er da helt vanlig å ikke sette seg inn i menyen i den grad at man vet hva man skal ha før man kommer? Det er jo ikke engang mulig der man f.eks. serverer "dagens". Eller ikke har utførlige nettsider. Og hva med vin, må man forhåndsbestemme det også? Det er da knappast noen som legger ut komplett vinliste på nett?

Skjønner du virkelig ikke greia altså? Du står i kø på en kafé om morran, det er kaotisk og lang kø, de bak disken stresser for å få unna køen. Oppegående folk tenker da gjennom, mens de står i køen, hva de vil bestille, slik at de kan bestille raskt når det er deres tur. Mindre oppegående folk, og kverulanter, venter med å skru på hjernen til det er deres tur, står leeeenge og tenker, stiller masse dumme spørsmål og gjerne ombestemmer seg både en, to og tre ganger før de evner å bestille det de skal ha. De bruker gjerne også mye tid på å lete frem kontanter/bankkort. Litt sånn «å ja, jeg skal betale og ja, haha».

Anonymkode: a129a...bf8

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

De bruker gjerne også mye tid på å lete frem kontanter/bankkort. Litt sånn «å ja, jeg skal betale og ja, haha».

:fnise: 

Ser for meg en mann i sin beste alder som gjør alt han kan for å være kul og jovial overfor servitrisen eller kassadamen, men hun står der og føler seg beklemt fordi hun ser at det står mange bak fyren.

Det ble mye fra matbestilling her, men jeg drar med meg de første svarene i en tråd om en lærer som har irettesatt en gutt foran hans mor. Enig eller uenig med mor, så er det et eller annet med å klare å svare henne som om hun er et menneske med følelser og som man selv er mentalt frisk og edru…

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Han har nok fått kjeft av en åpenbar grunn, men du har skylapper som mor og klarer ikke se at ungen din har gjort noe ufattelig dumt som han ikke vil innrømme. 

Anonymkode: 2a3c4...4a4

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Læreren måtte vel snakke til gutten siden du ikke gjorde det! Dra ikke inn barnekonvensjoner for at et barn har fått tilsnakk for å ha drevet ugang, oppdra heller "gullet" ditt!

Anonymkode: 3fb50...84c

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Du høres ut som om du mangler et par skruer.

Anonymkode: 4f9c8...d68

Østerdølen skrev (9 timer siden):

En unge må tåle å bli snakket til, uten at du skal definere det som "kjeft". Hvordan tror du ungen din blir som arbeidstaker, om ikke sjefen har lov til å snakke til ungen din om han ikke gjør det han skal?

Skal du ordne opp i det også? Ringe sjefen for 23 åringen din, fordi lille gull får kjeft?!

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du er av verste sort og har nok det barnet du fortjener. Ungen din har gjort noe han ikke skal og fått kjeft. Eneste rare med situasjonen her er at du som mor ikke kom læreren i forkjøpet! 

At du nå er sint på læreren og ikke din egen sønn sier alt jeg trenger å vite. Du kommer til å få det tøft med den ungen fremover. 

Anonymkode: 691a8...2ec

Jeg mener læreren burde kjeftet litt på deg også som er til stede men ikke får med deg hva sønnen din steller i stand av ugagn! 

Anonymkode: 691a8...2ec

Oppdra ungen din, du. Barnekonvensjon meg midt i ræva.

Anonymkode: dadc1...40d

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Heia lærer'n! 👏👏

Anonymkode: c3258...a34

Hele sju stykker, som fyrer løs mot et menneske. Ikke jeg som skrev tråden og jeg har heller ikke svart i den, men jeg også har opplevd å skrive ting her inne og bli møtt på denne måten.

Jeg matet ender og svaner i går, det førte til rene krigen, hvor særlig den ene svanen ble helt besatt av å jage vekk andemor og hennes fem seks små unger, og hvor en horde av voksne ender gikk løs på svanen igjen, og på hverandre. Det var jo knapt noen fugler som fikk spist noe av maten, så opptatt var de av å hakke på hverandre og jage hverandre vekk. Og for en kakling og bråk!

Tenkte på de fuglene der, da jeg leste disse svarene…

Skrevet

Det mest idiotiske jeg vet om er folk som bruker utdanning eller stilling til å fremheve seg selv.

«Skal vi ha pizza eller grønnsaker på avslutningen?» pizza får flest stemmer «jeg har jobbet som prosjektleder i flere år, og jeg vil slå et slag for grønnsaker» (selvsagt med en del mer prat enn dette). VI BRYR OSS IKKE. 

I styremøte: «jeg er utdannet advokat og har jobbet med ganske store saker, og jeg mener at vi bør øke medlemskontingenten» HÆ!? Hva har stillingen din med det å gjøre.

Altså… jeg er prosjektkoordinator, og jeg bruker ikke stillingen min i debatter… (ja, jeg vet)

Anonymkode: b12cd...236

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Enig. Aldri bestemt meg på forhånd. Det er det rareste jeg har hørt. På en fin restaurant, vil man kanskje ha en anbefaling osv. De skal jo kunne det de driver med, og de skal kunne rådgi. Det er en del av jobben dems. 

Anonymkode: e54d8...c37

Skrevet

Folk som ikke forstår at motgang er en del av livet og drar utbrentkortet så fort det ikke går på skinner. Mener ikke de som virkelig står i for mye, men de som ikke tåler noe som helst og rettferdiggjør ét ganske ynkelig personlighetstrekk. 

Voksne, velfungerende, ressurssterke og privilegerte folk som har vært utsatt for mikroskopiske ( særs milde)  former for psykisk vold av feks. partner, mobbing i arbeidslivet ol. som blogger om disse traumene konstant, har gått til psykolog, er hjemme for å pleie seg selv, meditere og formidle kunnskap om « vold» til andre. Jeg blir direkte flau. 

Anonymkode: e54d8...c37

Skrevet

-Folk som er frekke mot personalet, enten det er på café, hotell, eller i butikk.

-Voksne mennesker som sier «jeg liker ikke» om mat. Det er ikke lov!

- Folk som lar bilmotorer stå på mens de f.eks. bestiller take away, handler på bensinstasjon el.

- Folk som spør meg om andre mennesker, og blir sure når jeg foreslår at de spør den det gjelder…

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det mest idiotiske jeg vet om er folk som bruker utdanning eller stilling til å fremheve seg selv.

«Skal vi ha pizza eller grønnsaker på avslutningen?» pizza får flest stemmer «jeg har jobbet som prosjektleder i flere år, og jeg vil slå et slag for grønnsaker» (selvsagt med en del mer prat enn dette). VI BRYR OSS IKKE. 

I styremøte: «jeg er utdannet advokat og har jobbet med ganske store saker, og jeg mener at vi bør øke medlemskontingenten» HÆ!? Hva har stillingen din med det å gjøre.

Altså… jeg er prosjektkoordinator, og jeg bruker ikke stillingen min i debatter… (ja, jeg vet)

Anonymkode: b12cd...236

Dette minnet meg om en butikktyv vi tok der jeg jobbet for flere år siden. Hun maste og maste om at hun var jo direktør (på et kjent hotell i nærheten).  -Ja, so what??? Du stjal likevel!! Hjelper ikke å påstå at du ikke gjør det fordi du har en fisefin jobb!!! Alarmen gikk, og hun hadde varen på seg...

Anonymkode: 4ed1d...312

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.6.2025 den 16.58):

:fnise: 

Ser for meg en mann i sin beste alder som gjør alt han kan for å være kul og jovial overfor servitrisen eller kassadamen, men hun står der og føler seg beklemt fordi hun ser at det står mange bak fyren.

Det ble mye fra matbestilling her, men jeg drar med meg de første svarene i en tråd om en lærer som har irettesatt en gutt foran hans mor. Enig eller uenig med mor, så er det et eller annet med å klare å svare henne som om hun er et menneske med følelser og som man selv er mentalt frisk og edru…

Hele sju stykker, som fyrer løs mot et menneske. Ikke jeg som skrev tråden og jeg har heller ikke svart i den, men jeg også har opplevd å skrive ting her inne og bli møtt på denne måten.

Jeg matet ender og svaner i går, det førte til rene krigen, hvor særlig den ene svanen ble helt besatt av å jage vekk andemor og hennes fem seks små unger, og hvor en horde av voksne ender gikk løs på svanen igjen, og på hverandre. Det var jo knapt noen fugler som fikk spist noe av maten, så opptatt var de av å hakke på hverandre og jage hverandre vekk. Og for en kakling og bråk!

Tenkte på de fuglene der, da jeg leste disse svarene…

Du har for god tid!

Anonymkode: 76e44...79e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.6.2025 den 16.20):

Skjønner du virkelig ikke greia altså? Du står i kø på en kafé om morran, det er kaotisk og lang kø, de bak disken stresser for å få unna køen. Oppegående folk tenker da gjennom, mens de står i køen, hva de vil bestille, slik at de kan bestille raskt når det er deres tur. Mindre oppegående folk, og kverulanter, venter med å skru på hjernen til det er deres tur, står leeeenge og tenker, stiller masse dumme spørsmål og gjerne ombestemmer seg både en, to og tre ganger før de evner å bestille det de skal ha. De bruker gjerne også mye tid på å lete frem kontanter/bankkort. Litt sånn «å ja, jeg skal betale og ja, haha».

Eh, jo. Men på restaurant står man da virkelig ikke i kø. Det kommer en servitør til bordet. I innleggene over, hvis man leser dem og "skjønner greia" er det snakk om å sette seg inn i menyen online FØR man kommer til restauranten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...