Anonym bruker Skrevet 31. mai #1 Skrevet 31. mai Ettersom jeg var veldig innadvendt, sjenert og tilbaketrukket som ungdom og senere ble alvorlig psykisk syk da jeg var 20 år så føler jeg at jeg aldri har funnet meg selv og at jeg ikke helt vet hvem jeg er. Jeg er nå blitt 30 år og føler jeg mangler mye erfaring på de fleste områder i livet, har aldri hatt kjæreste f.eks og heller aldri klart å få nye venner i voksen alder. Noen her inne som har noen gode tips og råd til hvordan man kan finne seg selv i voksen alder? Anonymkode: 7dcdf...7bb
Anonym bruker Skrevet 31. mai #2 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ettersom jeg var veldig innadvendt, sjenert og tilbaketrukket som ungdom og senere ble alvorlig psykisk syk da jeg var 20 år så føler jeg at jeg aldri har funnet meg selv og at jeg ikke helt vet hvem jeg er. Jeg er nå blitt 30 år og føler jeg mangler mye erfaring på de fleste områder i livet, har aldri hatt kjæreste f.eks og heller aldri klart å få nye venner i voksen alder. Noen her inne som har noen gode tips og råd til hvordan man kan finne seg selv i voksen alder? Anonymkode: 7dcdf...7bb Å gjøre ting man liker/setter pris på. Må seg være trene, gå tur, gjøre håndarbeid, møte venner etc. Anonymkode: 9af9b...3e4
Anonym bruker Skrevet 31. mai #3 Skrevet 31. mai Begynn med å tenke gjennom hva du liker å gjøre. Er det noe du alltid har hatt lyst til? Noe du drev med før men har mistet tak i? Positive selvvalgte aktiviteter forsterker følelsen av hvem du vil være. Og så kan du bygge rundt det. Ikke tro alt kommer med en gang. Men litt etter litt, du er jo så ung. Lykke til! Anonymkode: c386e...bd7
Anonym bruker Skrevet 31. mai #4 Skrevet 31. mai Stemmer i med de andre her. Hva liker du å gjøre? Hva er god god til / har talent for? Eller er det noe du har lyst til å gjøre som du ikke har gjort før, men ønsker å prøve. Det blir litt som å flytte til et nytt sted. Hvor finner man et nettverk man kan trives i? Om det ikke er gjennom jobb så er aktivitet(er) et godt sted å starte. Turgruppe, keramikkurs, kajakk, frivillig arbeid, strikke-kafè etc. Gjennom aktiviteter har man allerede noe til felles og et god sted å starte en samtale, som kan være inngangsporten til nye bekjentskaper som igjen kanskje fører til noen vennskap. By litt på deg selv, trø utenfor vanemenneske og prøv. Og lykkes du ikke første gangen, noe som er helt vanlig for de fleste, så gi ikke opp. Prøv igjen Anonymkode: 00cbb...deb
Anonym bruker Skrevet 1. juni #5 Skrevet 1. juni Takk for tips alle sammen, setter pris på at dere har tatt dere tid til å svare 😊 Anonymkode: 7dcdf...7bb
Tekla123 Skrevet 1. juni #6 Skrevet 1. juni Jeg vil egentlig si det er lurt å gjøre motsatt av de andre kommentarene. Skal du "finne deg selv", må du ut av komfortsonen og prøve nye, ukjente ting. Da kan man bli kjent med nye og ukjente sider ved seg selv og dermed både "finne seg selv" og utvikle seg som menneske. Å bare oppsøke det kjente og komfortable, gjør deg ikke kjent med deg selv. Du bare vedlikeholder.
Anonym bruker Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni Denne tanken om å «finne seg selv», har alltid lurt på hva folk egentlig mener. Det er ikke slik at vi mennesker er et helt spesielt unikum med en kode man må knekke for å forstå dette. Jeg er enig med Tekla, bruk tid på å utforske, vær nysgjerrig og åpen. Da vil du kjenne hva som gir deg mening og hva du faktisk bryr deg om. Derfra er livet bare en rekke små skritt som fører til et resultat. Anonymkode: 65692...26e
*Nøtta* Skrevet 2. juni #8 Skrevet 2. juni Tekla123 skrev (19 timer siden): Jeg vil egentlig si det er lurt å gjøre motsatt av de andre kommentarene. Skal du "finne deg selv", må du ut av komfortsonen og prøve nye, ukjente ting. Da kan man bli kjent med nye og ukjente sider ved seg selv og dermed både "finne seg selv" og utvikle seg som menneske. Å bare oppsøke det kjente og komfortable, gjør deg ikke kjent med deg selv. Du bare vedlikeholder. Enig med Tekla. Det er fint å gjøre ting du vet du liker og som gjør deg glad og tilfreds i hverdagen, men innimellom må du utfordre deg litt. Det kan feks være å bare si hei til fremmede på butikken. Gå på den gruppetreningstimen på senteret som du egentlig har lyst til,men som du kvir deg for å delta på pga alle menneskene. Gå den turen alene i skogen eller på fjellet. Ta den bilturen alene. Slå opp telt i skogen selv om du aldri har gjort det før. Osv... poenget er at det ikke trenger å være så store og uoverkommelige ting du utfordrer deg med, men bare GJØR det. Et eksempel fra meg er at jeg i årevis har hatt lyst til å kjøre til et sted 6 timer unna. Jeg er skikkelig pysete når det kommer til å kjøre bil,men nå i helgen så satte jeg meg i bilen, sa høyt til meg selv og verden "Fuck it!" og kjørte avsted. Tok ferger og greier - helt alene. Ikke så stort for veldig mange,men helt fantastsik for min del. Og jeg storkoste meg i bilen. Det var jo ikke skummelt i det hele tatt og gjett om jeg skal ta meg flere bilturer alene i sommer. Jeg har tilogmed planer om å overnatte i baksetet. Så gjenstår det å se om jeg tør det da.
Anonym bruker Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni Slutt å lete etter deg selv er mitt beste råd. Du er mange versjoner av deg selv ettersom hvem du er sammen med. Å finne en spesifikk identitet går ikke rett og slett. Men finn ut hvem du er i diverse sosiale settinger, og lær å lese andre mennesker. Det tjener du mer på Anonymkode: c9265...e5d
Anonym bruker Skrevet 2. juni #10 Skrevet 2. juni Som de andre her sier, slikt endrer seg. Men bruk livet på det du liker, og vær åpen for nye erfaringer. Liker du ikke noe nytt du prøver, så trenger du ikke å prøve det igjen. Anonymkode: f5888...7bf
Anonym bruker Skrevet 2. juni #11 Skrevet 2. juni Du er den du er ! Ferdig snakka Anonymkode: 76e20...2c0
Anonym bruker Skrevet 2. juni #12 Skrevet 2. juni Skriv dagbok eller en form for det, hver dag. Da snakker du med deg selv, spør spørsmål, utforsker tanker, følelser osv. Prøv gjøre det hver dag over en periode. Flott verktøy for refleksjon Anonymkode: 05602...eeb
Anonym bruker Skrevet 2. juni #13 Skrevet 2. juni Hvordan «finne deg selv»? Du er akkurat den du er nå, det finnes ingen annen versjon av deg der ute. Finn ut hva du trenger og ønsker hvis det er noe du ønsker å endre på. Anonymkode: 8a472...b63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå