Anonym bruker Skrevet 31. mai #1 Skrevet 31. mai En ansatt som var sykmeldt etter en ulykke hadde blitt utsatt for at både sjefen og 136 kollegaer i NAV hadde vært inne på hennes mappe og lest sensitiv informasjon. Best å holde seg frisk, aldri søke hjelp og lide i stillhet om det er slik systemet fungerer. Kjører du 50 i 40 sona venter kraftige bøter, men alvorlig systemsvikt? Anonymkode: 10b4d...6d5
Anonym bruker Skrevet 31. mai #3 Skrevet 31. mai Sikkert ikke lov, men hva så? Jeg synes vi bør slutte å gjøre alt mulig sensitivt og bare venne oss til at ander kan få vite ting om oss. Anonymkode: 8104d...c8b
Anonym bruker Skrevet 31. mai #4 Skrevet 31. mai Har du link? Det er ganske hårreisende, hvis oppsummeringen din stemmer. Anonymkode: f03d6...739
Anonym bruker Skrevet 31. mai #5 Skrevet 31. mai Da regner jeg med at det ble konsekvenser for dem som snek i journalen. Det er forbudt. Anonymkode: d8836...cef
Anonym bruker Skrevet 31. mai #6 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (3 timer siden): Har du link? Det er ganske hårreisende, hvis oppsummeringen din stemmer. Anonymkode: f03d6...739 Sikkert denne saken: Janne Cecilie fikk sjokk da hun skjønte at sjefen hadde snoket i helseopplysningene hennes | FriFagbevegelse Anonymkode: 94d66...02d
Anonym bruker Skrevet 31. mai #7 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (7 timer siden): En ansatt som var sykmeldt etter en ulykke hadde blitt utsatt for at både sjefen og 136 kollegaer i NAV hadde vært inne på hennes mappe og lest sensitiv informasjon. Best å holde seg frisk, aldri søke hjelp og lide i stillhet om det er slik systemet fungerer. Kjører du 50 i 40 sona venter kraftige bøter, men alvorlig systemsvikt? Anonymkode: 10b4d...6d5 Hva er greia å lage en tråd om en sak uten å legge ved link, dette gjør du gang på gang. Anonymkode: 82579...c48
Anonym bruker Skrevet 31. mai #8 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (8 timer siden): En ansatt som var sykmeldt etter en ulykke hadde blitt utsatt for at både sjefen og 136 kollegaer i NAV hadde vært inne på hennes mappe og lest sensitiv informasjon. Best å holde seg frisk, aldri søke hjelp og lide i stillhet om det er slik systemet fungerer. Kjører du 50 i 40 sona venter kraftige bøter, men alvorlig systemsvikt? Anonymkode: 10b4d...6d5 Hvorfor legger du ikke ved link? Anonymkode: 82087...78b
Anonym bruker Skrevet 31. mai #9 Skrevet 31. mai 136 er et høyt tall. Dette er også en gammel sak. Siden jeg jobber i Nav vet jeg at mange i det tallet faktisk ikke har vært inne i den saken for å snoke. Som et eksempel: Du ringer Nav for du har et spørsmål om noe. Da er det en person på kontaktsenteret som er innom mappen din for å lage en beskjed om at du ønsker kontakt. Denne beskjeden sendes til ditt Nav-kontor. På Nav-kontoret må noen se på den oppgaven for å sende den til riktig veileder. Veileder må så inn på mappa di for å ringe deg. Kanskje ser vedkommende på oppgaven og skjønner at denne telefonen har jeg ikke tid til nå, og lukker den igjen. Senere på dagen åpner hun den en gang til for å ringe deg. Du tar ikke telefonen, så hun legger den over til en kollega som kan ringe deg neste dag siden hun har fri. Bare her har det vært minst 5 søk/klikk på mappa di for denne ene lille oppgaven. Det er altså mange personer som er innom kun for å videresende, sjekke osv. De leser ikke, de snoker ikke, de gjør bare det de trenger for å kunne sortere til riktig sted eller planlegge arbeidsdagen. Nå er det roboter i gang som skal ta en del av den sorteringa, så etter hvert som de lærer og blir smartere, så er færre personer som må innom. Anonymkode: a338e...3b2
Anonym bruker Skrevet 31. mai #10 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (10 timer siden): En ansatt som var sykmeldt etter en ulykke hadde blitt utsatt for at både sjefen og 136 kollegaer i NAV hadde vært inne på hennes mappe og lest sensitiv informasjon. Best å holde seg frisk, aldri søke hjelp og lide i stillhet om det er slik systemet fungerer. Kjører du 50 i 40 sona venter kraftige bøter, men alvorlig systemsvikt? Anonymkode: 10b4d...6d5 Det er helt hårreisende 😳! Håper hun politianmeldte det. Hvordan fant hun det ut? Anonymkode: 99766...de8
Anonym bruker Skrevet 31. mai #11 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (7 timer siden): Sikkert ikke lov, men hva så? Jeg synes vi bør slutte å gjøre alt mulig sensitivt og bare venne oss til at ander kan få vite ting om oss. Anonymkode: 8104d...c8b For noe sprøyt. Selvfølgelig er dette et alvorlig inngripende og uetisk brudd på personvernet som er straffbart. Dette kan skape utrygghet og mistillit til mennesker, medføre rykter og bli den kilden til ny (psykisk) sykdom. NAV skal ikke opptre på en slik måte at de skaper sykdom. Anonymkode: 99766...de8
Anonym bruker Skrevet 31. mai #12 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): 136 er et høyt tall. Dette er også en gammel sak. Siden jeg jobber i Nav vet jeg at mange i det tallet faktisk ikke har vært inne i den saken for å snoke. Som et eksempel: Du ringer Nav for du har et spørsmål om noe. Da er det en person på kontaktsenteret som er innom mappen din for å lage en beskjed om at du ønsker kontakt. Denne beskjeden sendes til ditt Nav-kontor. På Nav-kontoret må noen se på den oppgaven for å sende den til riktig veileder. Veileder må så inn på mappa di for å ringe deg. Kanskje ser vedkommende på oppgaven og skjønner at denne telefonen har jeg ikke tid til nå, og lukker den igjen. Senere på dagen åpner hun den en gang til for å ringe deg. Du tar ikke telefonen, så hun legger den over til en kollega som kan ringe deg neste dag siden hun har fri. Bare her har det vært minst 5 søk/klikk på mappa di for denne ene lille oppgaven. Det er altså mange personer som er innom kun for å videresende, sjekke osv. De leser ikke, de snoker ikke, de gjør bare det de trenger for å kunne sortere til riktig sted eller planlegge arbeidsdagen. Nå er det roboter i gang som skal ta en del av den sorteringa, så etter hvert som de lærer og blir smartere, så er færre personer som må innom. Anonymkode: a338e...3b2 Viktig presisering. I tillegg er flere av opplysningene i mappen skjermet for ledere og ansatte på eget kontor. Anonymkode: 0ac1e...49c
Anonym bruker Skrevet 31. mai #13 Skrevet 31. mai Hvor søker man om innsyn i innsyn? Anonymkode: 99766...de8
Anonym bruker Skrevet 31. mai #14 Skrevet 31. mai Saken skal opp til menneskerettighets domstolene i strasbourg. Fikk ikke medhold i Norge, da det er for dyrt å endre systemet ang snoking. Systemet beskytter seg selv. Anonymkode: 10b4d...6d5
Anonym bruker Skrevet 31. mai #15 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (2 timer siden): Viktig presisering. I tillegg er flere av opplysningene i mappen skjermet for ledere og ansatte på eget kontor. Anonymkode: 0ac1e...49c Når det har vært 1500 oppslag gjort av 136 ansatte, så er noe helt galt Anonymkode: 99766...de8
Anonym bruker Skrevet 31. mai #16 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (2 timer siden): Viktig presisering. I tillegg er flere av opplysningene i mappen skjermet for ledere og ansatte på eget kontor. Anonymkode: 0ac1e...49c Det kan da umulig stemme, siden det er eget kontor som må kontaktes dersom man ønsker å få utlevert egen info eller innsyn i hvem som har snoket. Anonymkode: 99766...de8
Anonym bruker Skrevet 31. mai #17 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (4 timer siden): Som et eksempel: Du ringer Nav for du har et spørsmål om noe. Da er det en person på kontaktsenteret som er innom mappen din for å lage en beskjed om at du ønsker kontakt. Denne beskjeden sendes til ditt Nav-kontor. På Nav-kontoret må noen se på den oppgaven for å sende den til riktig veileder. Veileder må så inn på mappa di for å ringe deg. Kanskje ser vedkommende på oppgaven og skjønner at denne telefonen har jeg ikke tid til nå, og lukker den igjen. Senere på dagen åpner hun den en gang til for å ringe deg. Du tar ikke telefonen, så hun legger den over til en kollega som kan ringe deg neste dag siden hun har fri. Bare her har det vært minst 5 søk/klikk på mappa di for denne ene lille oppgaven. Det er altså mange personer som er innom kun for å videresende, sjekke osv. De leser ikke, de snoker ikke, de gjør bare det de trenger for å kunne sortere til riktig sted eller planlegge arbeidsdagen. Dette er jo en helt HÅRREISENDE måte å legge opp arbeidet på. Da er det jo nav/systemet som er lagt helt feil opp. Det skal så klart færrest mulig innom en mappe med sensitive opplysninger. Anonymkode: ca0dc...7bf
Anonym bruker Skrevet 31. mai #18 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette er jo en helt HÅRREISENDE måte å legge opp arbeidet på. Da er det jo nav/systemet som er lagt helt feil opp. Det skal så klart færrest mulig innom en mappe med sensitive opplysninger. Anonymkode: ca0dc...7bf Det er derfor det er roboter på gang i opplæring i flere systemer. Nå er det ikke sånn at det at man er innom mappa til en person betyr at man har lest noe som helst eller at man har tilgang til å lese noe som helst. Jeg jobber ikke med sykepenger så jeg har ikke tilgang til å åpne f. eks. sykemeldinger el. i det systemet, men jeg kan slå opp og se hvor mye du har fått utbetalt i sykepenger eller om du har byttet adresse siden brevene kommer i retur. Å fordele en oppgave betyr at man har vært innom mappa di i noen sekunder. Anonym bruker skrev (1 time siden): Det kan da umulig stemme, siden det er eget kontor som må kontaktes dersom man ønsker å få utlevert egen info eller innsyn i hvem som har snoket. Anonymkode: 99766...de8 Om man er ansatt i Nav er det oppnevnt settekontor og forespørselen om innsyn rutes dit. Anonymkode: a338e...3b2
Anonym bruker Skrevet 31. mai #19 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er derfor det er roboter på gang i opplæring i flere systemer. Nå er det ikke sånn at det at man er innom mappa til en person betyr at man har lest noe som helst eller at man har tilgang til å lese noe som helst. Jeg jobber ikke med sykepenger så jeg har ikke tilgang til å åpne f. eks. sykemeldinger el. i det systemet, men jeg kan slå opp og se hvor mye du har fått utbetalt i sykepenger eller om du har byttet adresse siden brevene kommer i retur. Å fordele en oppgave betyr at man har vært innom mappa di i noen sekunder. Om man er ansatt i Nav er det oppnevnt settekontor og forespørselen om innsyn rutes dit. Anonymkode: a338e...3b2 Liten rettelse. Det gjelder kun om du skal ha innsyn i kommunale saker. Om det er innsyn i statlige systemer så håndteres det sentralt av kontaktsenteret. Anonym bruker skrev (1 time siden): Når det har vært 1500 oppslag gjort av 136 ansatte, så er noe helt galt Anonymkode: 99766...de8 Jeg synes også at det høres mye ut, men om du har bedt meg om å ringe deg og du ikke tar telefonen så lukker jeg saken din og gjør noe annet. Når jeg da prøver igjen etter noen timer så må jeg åpne igjen, så av de 1500 oppslagene vil jeg tro at en del er bomturer. Det er helt sikkert noen som snoker i systemene. Det er jo brodne kar i alle bransjer, men for den jevne Navansatte så vasser vi i personopplysninger fra vi logger på og til vi går hjem og jeg vet ikke hva det skulle være som er så interessant eller spennende at man gidder å snoke. Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvor søker man om innsyn i innsyn? Anonymkode: 99766...de8 https://www.nav.no/innsynskrav#hvordan Anonymkode: a338e...3b2
Anonym bruker Skrevet 31. mai #20 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Det er derfor det er roboter på gang i opplæring i flere systemer. Nå er det ikke sånn at det at man er innom mappa til en person betyr at man har lest noe som helst eller at man har tilgang til å lese noe som helst. Jeg jobber ikke med sykepenger så jeg har ikke tilgang til å åpne f. eks. sykemeldinger el. i det systemet, men jeg kan slå opp og se hvor mye du har fått utbetalt i sykepenger eller om du har byttet adresse siden brevene kommer i retur. Å fordele en oppgave betyr at man har vært innom mappa di i noen sekunder. Om man er ansatt i Nav er det oppnevnt settekontor og forespørselen om innsyn rutes dit. Anonymkode: a338e...3b2 Det spiller ingen rolle. Det at du ikke en gang ser problemet, og neppe de andre som er ansatt i nav gjør det heller, er del av hvor hårreisende dette er. Anonymkode: ca0dc...7bf
Anonym bruker Skrevet 31. mai #21 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det spiller ingen rolle. Det at du ikke en gang ser problemet, og neppe de andre som er ansatt i nav gjør det heller, er del av hvor hårreisende dette er. Anonymkode: ca0dc...7bf Hvor spennende og unik tror du at du er? Pinlig. Anonymkode: 7284f...316
Anonym bruker Skrevet 31. mai #22 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvor spennende og unik tror du at du er? Pinlig. Anonymkode: 7284f...316 Hersketeknikker og ansvarsfraskrivelse hører ingen steds hjemme! Personvern er en rettighet av en grunn. At du ikke skjønner hvorfor, sier mest om deg. Anonymkode: 99766...de8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå