Gå til innhold

Gutt 16 år... er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er stort sett grei å ha med å gjøre, men plutselig kan han få anfall der han sutrer/griner/roper. I går ramlet verden sammen fordi han har mindre muskler enn ønsket og i dag var der en snor nede ved buksebeinet som hadde kilt seg fast. Masse drama og full baluba. Jeg sitter bare der som ett spørsmålstegn.. klarer somregel å holde meg rolig tilbake men avogtil får jeg nok og klikker i retur. Må minne han på avogtil at han er 16 og ikke 4..   

Anonymkode: 7aa23...98c

Skrevet

Hormoner? 

Anonymkode: 25f93...96b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Han er stort sett grei å ha med å gjøre, men plutselig kan han få anfall der han sutrer/griner/roper. I går ramlet verden sammen fordi han har mindre muskler enn ønsket og i dag var der en snor nede ved buksebeinet som hadde kilt seg fast. Masse drama og full baluba. Jeg sitter bare der som ett spørsmålstegn.. klarer somregel å holde meg rolig tilbake men avogtil får jeg nok og klikker i retur. Må minne han på avogtil at han er 16 og ikke 4..   

Nei, det er ikke vanlig. Han er 16 år, ikke 10. Han har sikkert en diagnose av noen slag. 

Anonymkode: e5208...953

Skrevet

Klager over for lite muskler.
Så brått raserianfall.

Det kan være normale tenårings-ting, men kan også være at han har fått tak i piller for å få større muskler.

Jeg tror jeg muligens hadde tatt en titt på rommet hans mens han ikke var hjemme

Anonymkode: f67a1...e94

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Han er 16 år, ikke 10. Han har sikkert en diagnose av noen slag. 

Ja, det vet vel du. Hvilke diagnose har du?

Hi, det er vel ikke helt normalt, men heller ikke så unormalt at det er påfallende. Prøv å overse, det er nok hormoner som raser rundt. Det er ikke fripass til å ikke oppføre seg, men det kan være greit å huske på at de ikke er helt tilregnelige disse tenåringene våre. 

Anonymkode: 5f496...901

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

, det vet vel du. Hvilke diagnose har du

Ikke gjør deg dum. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Klager over for lite muskler.
Så brått raserianfall.

Det kan være normale tenårings-ting, men kan også være at han har fått tak i piller for å få større muskler.

Jeg tror jeg muligens hadde tatt en titt på rommet hans mens han ikke var hjemme

Anonymkode: f67a1...e94

Er ikke redd for at han har fått tak i piller. Han tar helt avstand fra alt av røyk, snus, alkohol og steroider. 

Han er en helt normal gutt utenom disse anfallene

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er ikke redd for at han har fått tak i piller. Han tar helt avstand fra alt av røyk, snus, alkohol og steroider. 

Han er en helt normal gutt utenom disse anfallene

Det gjor min datter også men plutselig måtte jeg komme å hente henne da noen venner tipset meg om røyking av hasj/mariuhana.. så aldri stol 100% på dem

Anonymkode: ee9c2...c83

Skrevet

Nei, det er ikke normalt.

Har han alltid vært sånn eller er det nyoppstått?

Har han alltid vært sånn hadde jeg ikke vært så bekymret, da hadde jeg tenkt han er en litt umoden gutt midt i hormonkjøret som bare "mister det" litt av og til.

Er det nyoppstått hadde jeg nok vært mer betenkt.

Anonymkode: 21a34...bb0

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Okay. Der heller du bensin på bålet og gjør alt verre!! Jeg kan minne deg på at DU er voksen, og ikke en trassig ungdom. 

Ble du fornærmet? Ja, da forstår du kanskje ungdommen. 

Eneste du skal er å støtte, holde deg rolig i båten. Kanskje bruke en time på å lese hvordan møter ungdom og hvordan hjernen til ungdommer fungerer.

Anonymkode: 19d8f...8be

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Han er 16, ikke voksen. Der har du svaret. 

Anonymkode: 19d8f...8be

Skrevet

Nja, det kommer litt an på om han alltid har vært litt ekstra følsom og dramatisk, eller om dette er helt nytt. Sånn i utgangspunktet så tenker jeg at det neppe er unormalt, men gjerne litt uvanlig for en gutt på 16 år, å reagere så voldsomt på såpass lite. Det kan likevel være at han rett og slett bare har en uvanlig sterk vokseperiode med mer hormonsvigninger enn vanlig og derfor blir ekstra følsom. Eller det kan være at han opplever noe som han synes er vanskelig, og som du ikke vet om fordi han holder det for seg selv, og derfor fra før er så overspent at den minste ekstra ting vipper ham helt av pinnen. Du kan jo prøve å snakke litt med ham, se om du får lirket ut av ham om det er noe han sliter med for tiden. Jeg anbefaler biltur eller liknende, for ungdommer åpner seg ofte litt lettere når de ikke må se på en samtidig. 

Anonymkode: 5ce8f...7e6

Skrevet

Boksen for normal er STOR når det kommer til tenåringer. Så ja, det kan godt være, og mest sannsynlig, er det innenfor boksen "normal" :)

(at noe er uvanlig er ikke synonymt med unormalt)

Anonymkode: c381a...eae

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Boksen for normal er STOR når det kommer til tenåringer. Så ja, det kan godt være, og mest sannsynlig, er det innenfor boksen "normal" :)

(at noe er uvanlig er ikke synonymt med unormalt)

Anonymkode: c381a...eae

👆🏻

Har litt å si om han alltid har vært slik, eller om det har kommet plutselig. 

Jeg kan forresten relatere til den snoren. Det er gjerne de små og banale tingen som utløser en reaksjon fra noe mye større. Kan stå i ubehagelige situasjoner uten å utagere, da er det gjerne en vrang printer eller noe annet, så kommer det til overflaten i en banal setting senere. 

Anonymkode: f9835...732

Skrevet

Helt normalt. Tenåring. 

Anonymkode: 83293...303

Skrevet

Vanlig og vanlig - spekteret for hva som er innenfor "normalen" er temmelig stor, i alle fall hos tenåringer i den verste hormonelle fasen.  Jeg fikk forresten selv kjenne på den da jeg var gravid og hormonene danset sving, kjørte utfor og drev med hallingkast samtidig....   Den voksne hjernen min ble ble koblet helt ut, eller kanskje den rett og slett løp og  gjemte seg av fortvilelse. At mannen min holdt ut med meg er et under.  Og at han ikke begynte å le, for da hadde jeg sikkert drept ham - eller kastet nærmeste blomstervase i golvet eller noe sånn.  Heldigvis var det et lite snev av den voksne meg innerst inne der en plass som klarte å dra i bremsen. 

Verken tenåringer eller voksne gravide skal selvfølgelig får lov til å oppføre seg som de vil, men i noen situasjoner kan det nok være lurt å snu det andre øret til når det stormer som verst, så lenge man ikke kaster blomstervaser....  Man når ikke inn til en toåring midt i et trassanfall, og det er nok bedre å prøve nå inn til tenåringen når det er ro også.  Så lenge liv og helse ikke står på spill.  Gode samtaler i fredstid  kan gjøre at man kanskje finner bedre taktikker når det står på som mest også. 

Anonymkode: 25bff...bdb

Skrevet

Verken tenåringer eller voksne gravide skal selvfølgelig får lov til å oppføre seg som de vil, men i noen situasjoner kan det nok være lurt å snu det andre øret til når det stormer som verst, så lenge man ikke kaster blomstervaser....  Man når ikke inn til en toåring midt i et trassanfall, og det er nok bedre å prøve nå inn til tenåringen når det er ro også.  Så lenge liv og helse ikke står på spill.  Gode samtaler i fredstid  kan gjøre at man kanskje finner bedre taktikker når det står på som mest også. 

får lov - får selvfølgelig IKKE lov til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...