Anonym bruker Skrevet 31. mai #26 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (13 timer siden): Nei, det stemmer nok, men… Her har du hoppet helt over ‘Dette er…’ i starten av setningen. Det går helt fint, for vi forstår jo hva du mener, men det høres litt vel slarkete ut. Og når du samtidig hopper over hvem det er som konkluderer med noe, ser det stusslig ut. De fleste nordmenn ville også ha skrevet ‘ikke’ før ‘ligger’, da man bytter rekkefølge på ordene i en leddsetning. Og så ville de fleste skrevet komma og punktum, etter setninger og leddsetninger. …det var faktisk ikke så ille før i tiden. Jeg tror ikke det er så enkelt som at dette ikke ligger for alle. Jeg har vært språknerd hele mitt liv, og dermed har jeg lagt merke til utviklingen. Jeg mener bestemt at det ikke sto så dårlig til, før i tiden, som det det gjør nå. Anonymkode: 23b3d...c1e Er du britisk? Bare lurer siden du bruker kun apostrof, og det er jo nesten som ` ´, istedenfor anførselstegn når du siterer. Det vanligste på norsk er jo " ". Anonymkode: 959ae...cb3
Anonym bruker Skrevet 31. mai #27 Skrevet 31. mai "Og lurte hvem har?" Definitivt henne. Anonymkode: 0f86f...b8b
Anonym bruker Skrevet 31. mai #28 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (6 timer siden): Å skrive bra er ikke bare ortografi, det er også innhold. En framstående kommentator på VG presterer å kritisere Musk og fortelle hvordan han har ødelagt sitt rykte og dummet seg ut, men likevel ikke glemme det egoistiske hovedbudskapet som alltid knyttes til rike mennesker, han har "beriket seg selv". Musk har blitt mye fattigere faktisk, målt i formue, etter sine offentlige opptredener. Så hvordan forfatteren i artikkelen likevel må understreke at han er som rikinger flest, at de bare ønsker å berike seg selv, viser hvor latterlig grunn journalister kan være. https://www.vg.no/nyheter/i/63J6pr/har-faatt-en-kraftig-knekk Anonymkode: aba55...00c Snakk om sola…så kommer månen. Den du kaller ‘en framstående kommentator’ er nettopp kilden til min forakt mot VG, og dermed også mitt sjokk og vantro da jeg fikk øye på den godt skrevne artikkelen til Karin Muri. Jeg tror seriøst aldri jeg har sett en eneste artikkel fra Astrid Meland hvor hun har skrevet godt eller riktig. Hun hakker opp setningene og lar leddsetningene få både punktum og stor bokstav. Tidvis er det bare en frase, et par ord, før hun finner ut at nå er det på tide med punktum, utropstegn, stor bokstav, nytt avsnitt. Så! Det! Så! Omtrent sånn holder hun på, noen voldsomme, selvrettferdige, flamboyante greier, en slags narsissismens språkføring. Jeg bruker henne daglig som anti-ideal. Ville Astrid Meland skrevet noe sånt? Hvis nei, kjør på, hvis ja, gjør det bedre. Når dette er sagt, jeg har sett flere andre i VG skrive på samme måte. Var nylig en artikkel om å nekte Israel deltagelse i ESC og det var en annen fyr som hadde skrevet det. Det han skrev var bra nok, men språket var like jævlig som Meland sitt, og dermed ble jeg kvalm og forlot showet. Dette er det altså vi serverer barn og voksne i vår kultur, og ingen reagerer. Hadde dette vært på nittitallet, hadde min største frykt vært hva slags klasseskille noe sånt vil medføre. I våre dager har vi attpåtil andre kulturer som står klar på begge sider. Jeg tror nok du og jeg er enige, jeg tror bare jeg er noen rasende skritt foran deg. Ønsker deg velkommen etter Anonymkode: 23b3d...c1e
Anonym bruker Skrevet 31. mai #29 Skrevet 31. mai Nei nei, det var faktisk redaktøren, Hanne Skartveit, i denne artikkelen her; https://www.vg.no/nyheter/i/KM7eoG/galt-aa-boikotte-israel-i-eurovision Man starter med denne narsissismen, som jeg kaller det, allerede i overskriften; «Boikott? Virkelig?» Deretter dundrer det løs med bare mer og mer av denne her helt foraktelige opphakkingen av språket; «Ikke av Hamas.» «En ren propagandakanal.» «Små barn, gamle mennesker.» «Mens i Gaza er det knapt mulig.» «Og uten at de nevner gislene.» «Selvsagt.» Man ser liksom bare for seg en supergretten selvrettferdig surpomp, en 14-årig mean girl, som, i stedet for å bruke fornuften, legge frem ting, argumentere, står og fnyser og freser og stamper med foten; «Boikott? Virkelig?» Anonymkode: 23b3d...c1e
Anonym bruker Skrevet 31. mai #30 Skrevet 31. mai Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Snakk om sola…så kommer månen. Den du kaller ‘en framstående kommentator’ er nettopp kilden til min forakt mot VG, og dermed også mitt sjokk og vantro da jeg fikk øye på den godt skrevne artikkelen til Karin Muri. Jeg tror seriøst aldri jeg har sett en eneste artikkel fra Astrid Meland hvor hun har skrevet godt eller riktig. Hun hakker opp setningene og lar leddsetningene få både punktum og stor bokstav. Tidvis er det bare en frase, et par ord, før hun finner ut at nå er det på tide med punktum, utropstegn, stor bokstav, nytt avsnitt. Så! Det! Så! Omtrent sånn holder hun på, noen voldsomme, selvrettferdige, flamboyante greier, en slags narsissismens språkføring. Jeg bruker henne daglig som anti-ideal. Ville Astrid Meland skrevet noe sånt? Hvis nei, kjør på, hvis ja, gjør det bedre. Når dette er sagt, jeg har sett flere andre i VG skrive på samme måte. Var nylig en artikkel om å nekte Israel deltagelse i ESC og det var en annen fyr som hadde skrevet det. Det han skrev var bra nok, men språket var like jævlig som Meland sitt, og dermed ble jeg kvalm og forlot showet. Dette er det altså vi serverer barn og voksne i vår kultur, og ingen reagerer. Hadde dette vært på nittitallet, hadde min største frykt vært hva slags klasseskille noe sånt vil medføre. I våre dager har vi attpåtil andre kulturer som står klar på begge sider. Jeg tror nok du og jeg er enige, jeg tror bare jeg er noen rasende skritt foran deg. Ønsker deg velkommen etter Anonymkode: 23b3d...c1e Til å ikke lese VG så leser du svært mye VG Anonymkode: 3d4b9...87d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå