Gå til innhold

Vi har en diskusjon. Er det ok å stenge et barn inn på rommet sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så typisk her inne. Det tar helt av. Men det er jo helt utrolig så mange her inne som aldri har trådd feil.

Man er enige om at det ikke er ok å låse et barn inne på rommet som en reaksjon på ugrei oppførsel. Men det hauses opp som at HI er kriminell og totalt uegnet som forelder. Snakk om å sitte på sin høye hest og blåse alt ut av dimensjoner.

HI har skjønt nå at det ikke var greit, men frihetsberøvelse og barnevern er å skyte høyt over mål altså.

Ikke rart vi ender opp med barn som ikke tåler ett nei, må ha fri fra jobb fordi de sov litt dårlig en natt, eller har krangla med kjæresten eller har mista grandoldemor sin utgamle katteskinn. 

Skrevet
Endaentil skrev (23 minutter siden):

Det er så typisk her inne. Det tar helt av. Men det er jo helt utrolig så mange her inne som aldri har trådd feil.

Man er enige om at det ikke er ok å låse et barn inne på rommet som en reaksjon på ugrei oppførsel. Men det hauses opp som at HI er kriminell og totalt uegnet som forelder. Snakk om å sitte på sin høye hest og blåse alt ut av dimensjoner.

HI har skjønt nå at det ikke var greit, men frihetsberøvelse og barnevern er å skyte høyt over mål altså.

Ikke rart vi ender opp med barn som ikke tåler ett nei, må ha fri fra jobb fordi de sov litt dårlig en natt, eller har krangla med kjæresten eller har mista grandoldemor sin utgamle katteskinn. 

Hun har jo ikke skjønt når hun hadde behov for å spør om det er greit. 

Anonymkode: cd0d8...e6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spurte ikke om det var greit. Hadde en diskusjon med noen. Jeg mente selv at jeg hadde gått over en grense. Mens han mente at dette var HELT OK !

Anonymkode: dce97...cdf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det vet du ikke. Kan hende hun håpet på en bekreftelse på at det ikke var så krise... 

Jeg forsvarer ikke å låse inn. Dette er mer et klassisk eksempel på hvor mange perfekte foreldre som finnes her inne.

Man skal ikke si nei. Det skal diskuteres og argumenteres, lokke og avlede. Unger må faktisk tåle å ha klare grenser for hva som er greit og ikke. De må tåle å møte konsekvenser for uholdbar oppførsel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Var snakk om 2 minutter 

Det skrev du ikke tidligere så det kunne vi da ikkje vite 

Anonymkode: b26b3...bcb

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det skrev du ikke tidligere så det kunne vi da ikkje vite 

Derfor jeg skrev det

Skrevet
Endaentil skrev (9 minutter siden):

Det vet du ikke. Kan hende hun håpet på en bekreftelse på at det ikke var så krise... 

Jeg forsvarer ikke å låse inn. Dette er mer et klassisk eksempel på hvor mange perfekte foreldre som finnes her inne.

Man skal ikke si nei. Det skal diskuteres og argumenteres, lokke og avlede. Unger må faktisk tåle å ha klare grenser for hva som er greit og ikke. De må tåle å møte konsekvenser for uholdbar oppførsel.

Er det noen her i denne tråden som har hevdet det du påstår? Hvem har skrevet at man ikke skal si nei? At man skal diskutere, avlede og lokke? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvis det ikke oppfører seg?

Aldri. Dette fins det så mye forskning på. Gjør alt bare verre. 

Anonymkode: ca908...aa9

Skrevet
Endaentil skrev (27 minutter siden):

Og foreldre må lære seg at bak denne oppførselen ligger det mye. Syns det er horribelt at ikke foreldre forstår dette. Vi foreldre må lese oss opp på hvordan hjernen fungerer!!!

Anonymkode: ca908...aa9

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Er det noen her i denne tråden som har hevdet det du påstår? Hvem har skrevet at man ikke skal si nei? At man skal diskutere, avlede og lokke? 

Det var mer generelle betraktninger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Har jeg utøvd vold ?

Nei, du har straffet barnet ditt. På en riktig måte. Det er ikke voldelig å sende et barn inn på rommet sitt. 

Anonymkode: 4d338...42f

Skrevet

Hi låste. 

Det er ikke greit! 

Anonymkode: 4d338...42f

Skrevet

Nei, det er selvfølgelig ikke greit, men jeg tror de fleste foreldre innimellom gjør ting som en egentlig godt vet at man ikke burde. De fleste barn er robuste nok til å tåle at foreldre gjør en og annen mindre feil.

Det viktigste da er å snakke med barnet etterpå og si unnskyld, men uten å legge skylden over på barnet. Altså, si for eksempel "Unnskyld for at jeg stengte deg inne på rommet, jeg ble sint, men jeg burde ikke gjort det likevel", og ikke ting som "Unnskyld for at jeg stengte deg inne på rommet, men du gjorde meg så sint da du ...", for da gjør du det egentlig bare verre.

Anonymkode: 67886...010

Skrevet
Endaentil skrev (20 minutter siden):

Det var mer generelle betraktninger. 

Da må du spesifisere det hvis du ikke skal bli misforstått 

Skrevet

Da må du spesifisere det hvis du ikke skal bli misforstått 

Skal huske det til senere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Derfor jeg skrev det

Men håper du har lært at det er ikke greit eller lovlig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...