Gå til innhold

Fy fader som jeg misliker tenårigsperioden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er tenåring nr.2 nå, er 14 år, fyller 15 senere i år. Fy søren for en sur, frekk, giddalaus unge. Jeg syns det er skikkelig tøft å stå i det her nå. Var noe sånt med 1.og, men ikke så ille, hun er nå 17 og er blitt en hyggelig ungdom. 

Det er krangling hver dag omtrent, hun klikker, og da mener jeg klikker med en gang. Roper, skriker og griner. Jeg skjønner fader meg ikke hva vi gjør galt. Hun kan bli sur fordi jeg ber henne om å brette tøy, gå tur med hunden osv. 

Er i dialog med skolen som sier hun er giddalaus der og, umotivert, har ikke lyst osv. Vet at 9.klasse er et litt sånn dølt år for mange og at det kan bedre seg når de kommer i 10.klasse.

Men jeg orker snart ikke mer. Det forsurer hele familien her, og ja, vi er kommet i en ond sirkel her, med en del kjefting av oss foreldre og vi gjør nok ting på helt feil måte. Men jeg aner virkelig ikke mine råd her.

Nå har vi nettopp hatt en runde til så jeg skriver litt frustrasjon her. Begynte med at vi sa at hun må huske gymtøy i morgen, ikke bare putte shortsen oppi veska, men ha med en bag med sko, t-shorte, shorts og håndkle, sa var det tusen og ett ute. Og far hisser seg opp, så er vi i gang igjen. 

Jeg orker snart ikke mer, lyst å bare dra fra hele familien, så kan de sitte der å kjefte og smelle på hverandre.

Beklager langt innlegge, men jeg er bare så jævla sliten av dette styret daglig.

Takk for at du leste.

Anonymkode: 4b7b4...f52

Skrevet

Du må bare la hun dra med shortsen og finne utav det. Prøv å la hun finne ut selv at hun bør høre på deg. De er veldig nusselige i den fasen. Når det har blitt høy lytt konflikt går jeg bare utav rommet. Har sagt siden barna var små at med en gang noen roper så hører jeg ikke lengre. 

Anonymkode: 5d1df...a48

Skrevet

Tenk deg hvordan det er å være ungdom. Føle at alle er mot deg, får ikke til ting, mye hormoner, mye som skjer i kroppen. Vedder på at ungdommen har det verre enn deg. 

Les mer om hva Hedvig Montgomery sier om ungdommer. Hun er på begges " lag". 

Anonymkode: 3c22f...a4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du må bare la hun dra med shortsen og finne utav det. Prøv å la hun finne ut selv at hun bør høre på deg. De er veldig nusselige i den fasen. Når det har blitt høy lytt konflikt går jeg bare utav rommet. Har sagt siden barna var små at med en gang noen roper så hører jeg ikke lengre. 

Anonymkode: 5d1df...a48

Vi har prøvd nå i 2 år dette med gymtøy, så vet ikke hvor mange år det tar før de skjønner/hører hva vi sier. 

I dag ble jeg og høylytt, sa nå er det nok med den dritt oppførselen, vet at det ikke er riktig i det hele tatt, men man får til slutt nok. Er bare et menneske jeg og.

Takk for svar.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Tenk deg hvordan det er å være ungdom. Føle at alle er mot deg, får ikke til ting, mye hormoner, mye som skjer i kroppen. Vedder på at ungdommen har det verre enn deg. 

Les mer om hva Hedvig Montgomery sier om ungdommer. Hun er på begges " lag". 

Anonymkode: 3c22f...a4a

Handler ikke om at noen har det verre enn andre vel? Jeg har vært ungdom selv, men var ikke sånn i det hele tatt, så jeg kan ikke sammenligne meg selv. Vet det er helt annerledes å være ungdom nå, men det får vel være grenser på hvor sur og grinete man kan være?

Takk for svar.

Hi

Skrevet

Det er en ekstremt slitsom fase for enkelte. 

Vår på 15 oppfører seg 90% av tiden som en fullkommen drittsekk mot nærmeste familie. På skole og overfor alle andre, er hun høflig og fin.

Jeg var veldig lik. Dessverre. Satser på hodet kobles på igjen etter hvert også hos henne. 

Anonymkode: a04f1...88b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er en ekstremt slitsom fase for enkelte. 

Vår på 15 oppfører seg 90% av tiden som en fullkommen drittsekk mot nærmeste familie. På skole og overfor alle andre, er hun høflig og fin.

Jeg var veldig lik. Dessverre. Satser på hodet kobles på igjen etter hvert også hos henne. 

Anonymkode: a04f1...88b

"Godt" å høre at noen forstår hvordan det kan være og at vi er flere. Er fryktelig slitsomt. Her kommer man hjem fra en stressende jobb, så vet man ikke hva som møter en hjemme, nesten som man gruer seg for å dra hjem av og til altså.

Takk for svar.

Hi

Skrevet

Huff, føler med deg, du har virkelig all min sympati 😩 min eldste var sånn fra hun var 4. Vet ikke hvor mange ganger det gikk ei kule varmt og litt til. Det var ett helvete. Hver dag! Hun har flyttet hjemmefra, og er 20% ålreit å forholde seg til nå. 
Guttene mine er ikke sånn. Så nå nyter jeg en helt vanlig ungdomstid med en på 17 og en på 12. 

Anonymkode: c0404...b25

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Huff, føler med deg, du har virkelig all min sympati 😩 min eldste var sånn fra hun var 4. Vet ikke hvor mange ganger det gikk ei kule varmt og litt til. Det var ett helvete. Hver dag! Hun har flyttet hjemmefra, og er 20% ålreit å forholde seg til nå. 
Guttene mine er ikke sånn. Så nå nyter jeg en helt vanlig ungdomstid med en på 17 og en på 12. 

Takk for forståelsen. Er så mange som bare sier at da har vi som foreldre feila hvis en unge er sånn eller sånn, men det er ikke alltid sånn. Syns det er kjempe slitsomt. Så godt å høre at guttene ikke er sånn, vi har 3 jenter, så har ei til etterhvert og, håper hun vil være noe annerledes.

Takk for svar.

Hi

Skrevet

Du får all sympati herfra og. Mye av det samme her med en gutt på 15 😵‍💫 han har alltid vært litt mer utfordrende fra ca.4-5 års alder, forholdet seg ikke til reglene hjemme, men er en engel på skolen og idretten sin ..nå er han frekk hver gang han åpner munnen, dytter søsken, konstant misnøye med alt, har ikke sett han smile siden småskole.. teller månedene til han blir myndig og flytter ut. Hvis ikke, så flytter jeg ut til et nytt sted og han må klare seg selv, så ille er det blitt..

Anonymkode: 0aa09...692

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Takk for forståelsen. Er så mange som bare sier at da har vi som foreldre feila hvis en unge er sånn eller sånn, men det er ikke alltid sånn. Syns det er kjempe slitsomt. Så godt å høre at guttene ikke er sånn, vi har 3 jenter, så har ei til etterhvert og, håper hun vil være noe annerledes.

Takk for svar.

Hi

Kan hende jeg hadde følt jeg hadde feila om alle var like, men tror det i stor grad handler om personlighet også. Folk sier til meg «du var grusom da du var ung». Ja jeg bodde også i ett hjem med fysisk og psykisk vold, seksuelle overgrep, ingen omsorg og knapt mat. Så mulig det var en grunn. 

Ungen min er bare jævlig. (Det er visst ikke lov å si)

håper for dere at de andre er anderledes! Noe hormoner og uro må man jo nesten forvente, men drittsekk er aldri greit 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Du får all sympati herfra og. Mye av det samme her med en gutt på 15 😵‍💫 han har alltid vært litt mer utfordrende fra ca.4-5 års alder, forholdet seg ikke til reglene hjemme, men er en engel på skolen og idretten sin ..nå er han frekk hver gang han åpner munnen, dytter søsken, konstant misnøye med alt, har ikke sett han smile siden småskole.. teller månedene til han blir myndig og flytter ut. Hvis ikke, så flytter jeg ut til et nytt sted og han må klare seg selv, så ille er det blitt..

Anonymkode: 0aa09...692

Takk for sympati og det samme til deg. Er skikkelig tøft å stå i det, vi og gleder oss til de flytter ut, hun eldste er grei nå, men var litt styr der og. Klarer bare ikke å se for meg noen år til med dette, så håper det roer seg snart altså. Hun har alltid vært litt mer drama og følelse langt utenpå unge fra hun var liten, og hun har vært utredet for det som før het ADD, men var akkurat i grenseland, så vi fikke noen verktøy å jobbe med, men der funker ikke nå.

Lykke til med deg og din 15 åring.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Kan hende jeg hadde følt jeg hadde feila om alle var like, men tror det i stor grad handler om personlighet også. Folk sier til meg «du var grusom da du var ung». Ja jeg bodde også i ett hjem med fysisk og psykisk vold, seksuelle overgrep, ingen omsorg og knapt mat. Så mulig det var en grunn. 

Ungen min er bare jævlig. (Det er visst ikke lov å si)

håper for dere at de andre er anderledes! Noe hormoner og uro må man jo nesten forvente, men drittsekk er aldri greit 

Ja, jeg og tror det handler mye om personlighet og, og vi gjør sikkert en del feil og.

Leit å høre om det du opplevde som barn/ungdom, det er ikke greit. 

Jo, jeg syns det skal være lov å si at ungen er jævlig, for av og til så kan de være det.

Hun eldste har roet seg, var ikke sånn for 2 år siden som hun mellomste er nå, men var ting der og vi sleit litt med. Hun minste er bare 10 år, så noen år til et evt nytt helvete, men håper det ikke blir sånn.

Takk

Hi

Skrevet

Men hvorfor gidder dere å mase om gymtøy? La henne ta ansvar for alt med skole selv. Hun vil lære av sine feil. Men jeg føler med deg. Jeg har tvillinger på 14 år, to jenter og det er veldig mye det samme. Kan anbefale å høre på podcasten til Hedvig Montgomery og husk: Elsk meg mest når jeg fortjener det minst. Det er ikke lett å være ungdom og de trenger at vi ser deres perspektiv. Se deg selv utenfra og ungdommen innenfra. 

Anonymkode: 52ce6...8ba

Skrevet

Føler med deg HI, har vært igjennom og er i den perioden selv med yngste nå. Har funnet ut at jeg ikke orker å bry meg så sant det ikke viktig eller kan bety fare. Orker ikke krangel om hvor rotete rommet hennes ser ut og hvordan hun velger å pakke gymtøy eller ikke. Vi er ganske strenge på innetider og selv om hun klager litt så respektrer hun heldigvis det så langt. 

Anonymkode: 0fd75...7dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Men hvorfor gidder dere å mase om gymtøy? La henne ta ansvar for alt med skole selv. Hun vil lære av sine feil. Men jeg føler med deg. Jeg har tvillinger på 14 år, to jenter og det er veldig mye det samme. Kan anbefale å høre på podcasten til Hedvig Montgomery og husk: Elsk meg mest når jeg fortjener det minst. Det er ikke lett å være ungdom og de trenger at vi ser deres perspektiv. Se deg selv utenfra og ungdommen innenfra. 

Anonymkode: 52ce6...8ba

Det med gymtøy var bare et eksempel. Hun må minnes på ting eller så husker hun ikke ting og tang. Men er det ikke fryktelig dumt at hun skal ta alt ansvaret selv da? Hvis hun får nedsatt i orden og oppførsel så er det fryktelig dumt når det blir tid for videregående f.eks. og at man går ned i karakter fordi man ikke gidder å ha med gymtøy. Det er egentlig bare for å hjelpe.

Nei, skjønner at det ikke er lett å være ungdom, men syns ikke de kan styre på helt selv og oppføre seg helt usmakelig hele tiden så det forsurer for hele familien. 

Takk for tips og svar.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Føler med deg HI, har vært igjennom og er i den perioden selv med yngste nå. Har funnet ut at jeg ikke orker å bry meg så sant det ikke viktig eller kan bety fare. Orker ikke krangel om hvor rotete rommet hennes ser ut og hvordan hun velger å pakke gymtøy eller ikke. Vi er ganske strenge på innetider og selv om hun klager litt så respektrer hun heldigvis det så langt. 

Takk. Nei, det er ikke så mye vi bryr oss med egentlig, hun må bare ha hjelp til å huske ting av og til, eller så går alt i glemmeboken. 

Takk for svar og lykke til dere og.

Hi

Skrevet

Pass deg for å si dette høyt, da kan du bli vurdert som dårlig omsorgsperson, barn med adferdsvansker og normløs adferd. Just saying 

Anonymkode: 134d3...c18

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg og tror det handler mye om personlighet og, og vi gjør sikkert en del feil og.

Leit å høre om det du opplevde som barn/ungdom, det er ikke greit. 

Jo, jeg syns det skal være lov å si at ungen er jævlig, for av og til så kan de være det.

Hun eldste har roet seg, var ikke sånn for 2 år siden som hun mellomste er nå, men var ting der og vi sleit litt med. Hun minste er bare 10 år, så noen år til et evt nytt helvete, men håper det ikke blir sånn.

Takk

Hi

Leste nå at du skrev hun var utredet. Det ble min og, og havna i samme kategori «grenseland» og ingen hjelp å få

Har ei venninne som var ett helvete som ung, og har i voksen alder (etter å ha fått adhd-diagnose) nå sagt at hun måtte bli 25 år før hu skjønte hvor jævlig hu hadde vært mot morra 😩 så jeg krysser fingrene for at jeg bare er 3 år unna 😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Det med gymtøy var bare et eksempel. Hun må minnes på ting eller så husker hun ikke ting og tang. Men er det ikke fryktelig dumt at hun skal ta alt ansvaret selv da? Hvis hun får nedsatt i orden og oppførsel så er det fryktelig dumt når det blir tid for videregående f.eks. og at man går ned i karakter fordi man ikke gidder å ha med gymtøy. Det er egentlig bare for å hjelpe.

Nei, skjønner at det ikke er lett å være ungdom, men syns ikke de kan styre på helt selv og oppføre seg helt usmakelig hele tiden så det forsurer for hele familien. 

Takk for tips og svar.

Hi

Min erfaring er at det er bedre å la dem få kjenne det på kroppen enn å mase og krangle med dem. Etter et par anmerkninger for manglende gymtøy så husker hun nok på det. Samme med klær, gidder ikke å krangle om klær, de får ha på akkurat det de vil. Eldste dro på skidag i ankelsokker når hun var 14, hun gjør ikke det igen for å si det sånn. Det er i denne perioden de lærer seg å være selvstendige og ta riktige valg

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Takk. Nei, det er ikke så mye vi bryr oss med egentlig, hun må bare ha hjelp til å huske ting av og til, eller så går alt i glemmeboken. 

Takk for svar og lykke til dere og.

Hi

Tusen takk og lykke til dere også☺️

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Begynte med at vi sa at hun må huske gymtøy i morgen, ikke bare putte shortsen oppi veska, men ha med en bag med sko, t-shorte, shorts og håndkle

Slike ting må mine ungdommer ordne selv. Tar de ikke med det de trenger, eller glemmer noe, må de selv stå til ansvar for det på skolen. 

Anonymkode: a9131...400

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Slike ting må mine ungdommer ordne selv. Tar de ikke med det de trenger, eller glemmer noe, må de selv stå til ansvar for det på skolen. 

Anonymkode: a9131...400

Jo, greit nok det. Men vi vil jo bare hjelpe så det ikke går utover ordenskarakter f.eks. Har du nedsatt i det så tar ikke det seg godt ut på CV når det blir aktuelt. Vi har og blitt bedt av BUP om å hjelpe til å huske diverse, ser du lenger opp så har hun vært under utredning, men var i grenseland. Så da har vi fått beskjed om hva vi skal gjøre osv.

Det var f.eks ikke nødvendig å hjelpe hun eldste å huske på sånt.

Hi

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Jo, greit nok det. Men vi vil jo bare hjelpe så det ikke går utover ordenskarakter f.eks. Har du nedsatt i det så tar ikke det seg godt ut på CV når det blir aktuelt. Vi har og blitt bedt av BUP om å hjelpe til å huske diverse, ser du lenger opp så har hun vært under utredning, men var i grenseland. Så da har vi fått beskjed om hva vi skal gjøre osv.

Det var f.eks ikke nødvendig å hjelpe hun eldste å huske på sånt.

Hi

CV? Man tar da ikke med ungdomskolen på CV

Anonymkode: 3202d...1f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for tips og svar.

Hi

Nedsatt karakter har jo ingenting å di. Den karakteren er det ingen andre enn hun selv og dere som ser på, men kanskje hun hadde lært noe om dere hadde latt henne feile.

Anonymkode: 4d1fb...3bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

CV? Man tar da ikke med ungdomskolen på CV

Anonymkode: 3202d...1f4

Nei, men hvis det fortsetter sånn, og hun lærer at det ikke er så nøye så blir det jo sånn på Vgs og, og da teller det på CV. Var litt sånn jeg mente, dårlig forklart.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...