Gå til innhold

Blodgiver og livredd nåler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg bli blodgiver når jeg redd for sprøytestikk? Kan bli uvel av en blodprøve. Venner man seg til det, eller er det bare å glemme?

Anonymkode: 15829...b31

Skrevet

Nei.

Anonymkode: 58ec5...32c

Skrevet

Jeg har hatt nåleskrekk og besvimt av blodprøver som barn og tenåring, men nå i 40-årene går det såpass bra å ta blogg at jeg kunne blitt blodgiver dersom jeg var egnet til det. Jeg ble vant til det over tid fordi jeg har måttet ta veldig mange blodprøver som voksen, både i forbindelse med fire svangerskap der jeg er Rh-, i forbindelse med sterke medisiner og deretter en sykdom som krever jevnlige blodprøver for å følge med på. Så jeg har gått i fra å måttet ligge på en benk under blodprøvetakningen, bli uvel og trenge god tid på sette og reise meg opp etterpå uten å svime av, til å kunne sitte og reise meg rett opp etterpå uten å bli antydning til svimmel en gang. Jeg liker det fortsatt ikke, men det plager meg ikke heller. 

Anonymkode: 5edae...745

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt nåleskrekk og besvimt av blodprøver som barn og tenåring, men nå i 40-årene går det såpass bra å ta blogg at jeg kunne blitt blodgiver dersom jeg var egnet til det. Jeg ble vant til det over tid fordi jeg har måttet ta veldig mange blodprøver som voksen, både i forbindelse med fire svangerskap der jeg er Rh-, i forbindelse med sterke medisiner og deretter en sykdom som krever jevnlige blodprøver for å følge med på. Så jeg har gått i fra å måttet ligge på en benk under blodprøvetakningen, bli uvel og trenge god tid på sette og reise meg opp etterpå uten å svime av, til å kunne sitte og reise meg rett opp etterpå uten å bli antydning til svimmel en gang. Jeg liker det fortsatt ikke, men det plager meg ikke heller. 

Det var da en pussig autocorrect, men det skal altså være "går det såpass bra å ta blodprøver...", ikke blogg.

Skrevet

De fleste vil kunne venne seg til det.

Jeg hadde kanskje tatt den prosessen før jeg meldte meg som blodgiver.

Anonymkode: 9b2bb...06c

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg har det ikke så ille at jeg besvimer eller må ligge på en benk. Men jeg er nervøs, klarer ikke se på, og må virkelig fokusere på hva som helst annet enn blodprøven mens det pågår. Jeg blir uvel om de snakker om det de gjør, feks disse som MÅ si at nå stikker jeg, nå kommer det blod, nå traff jeg ikke osv selv om jeg sier at de bare kan gjøre det de må uten å fortelle. Har blitt veldig dårlig en gang da hun stakk 5 ganger uten å få ut en dråpe, da var det full info om at hun ikke traff, at hun traff åreveggen, vrei rundt nåla og styra på sånn at jeg ble likblek og kaldsvettet. Det er den ene gangen jeg måtte legge meg ned. 

Kanskje det er håp da 🫢🙂

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De fleste vil kunne venne seg til det.

Jeg hadde kanskje tatt den prosessen før jeg meldte meg som blodgiver.

Hvordan gjør man det? Jeg kan jo ikke ta blodprøver ukentlig for å venne meg til det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Kan jeg bli blodgiver når jeg redd for sprøytestikk? Kan bli uvel av en blodprøve. Venner man seg til det, eller er det bare å glemme?

Det finnes vel knapt bedre eksponeringsterapi. Du blir uansett nødt til å ligge nede og drikke og få i deg noe søtt, så det er jo perfekt hvis du er på besvimelsens rand. Dessuten er de fleste som holder på med dette, flinke til å stikke. Si fra at du vil ha en som er dreven.

Har selv ikke noe problemer med å bli stukket i årene på armen, men, har opplevd noen som var så dårlig å stikke at jeg byttet legekontor. Sånne ting har faktisk en del å si. 

Anonymkode: 4b95c...356

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan gjør man det? Jeg kan jo ikke ta blodprøver ukentlig for å venne meg til det?

Du kan prøve å øve på å stikke deg med sprøyter, om du vil. 

Jeg har blitt komfortabel med å sette sprøyter på meg selv fordi jeg må ta injeksjoner et par ganger i uken og det ble veldig upraktisk å få andre til å gjøre det. Hadde en tendens til å besvime av det tidligere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 29.5.2025 den 15.33):

Har blitt veldig dårlig en gang da hun stakk 5 ganger uten å få ut en dråpe, da var det full info om at hun ikke traff, at hun traff åreveggen, vrei rundt nåla og styra på sånn at jeg ble likblek og kaldsvettet. Det er den ene gangen jeg måtte legge meg ned. 

Kanskje det er håp da 🫢🙂

Den opplevelsen har du vært uheldig med, for det er ikke vanlig at samme person prøver fem ganger og i tillegg er såpass frakoblet pasientens opplevelse at hun babler i vei når det gjør pasienten urolig. I blodbanken har de nok mer erfaring med å stikke, og bedre prosedyrer for hva de gjør om stikkingen går helt skeis. 

Skrevet
Mostly Harmless skrev (14 minutter siden):

Den opplevelsen har du vært uheldig med, for det er ikke vanlig at samme person prøver fem ganger og i tillegg er såpass frakoblet pasientens opplevelse at hun babler i vei når det gjør pasienten urolig. I blodbanken har de nok mer erfaring med å stikke, og bedre prosedyrer for hva de gjør om stikkingen går helt skeis. 

Det er ikke helt uvanlig heller, dessverre.

Mange helt blåste mennesker der ute som aldri burde hatt noe å gjøre med andre mennesker, som mangler fullkomment kunnskap, evne, sosiale antenner, som skaper angst, panikk og vegring.

Har som sagt byttet legekontor av denne årsak. Var blå oppover armen hver gang jeg var innom legen, for jeg ble alltid sendt til blodprøve, og hun som skulle ta den, ante ikke hva hun drev med, og det ble ikke bedre uansett hvor mange år og stikk det ble. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mange helt blåste mennesker der ute som aldri burde hatt noe å gjøre med andre mennesker, som mangler fullkomment kunnskap, evne, sosiale antenner, som skaper angst, panikk og vegring.

Har som sagt byttet legekontor av denne årsak. Var blå oppover armen hver gang jeg var innom legen, for jeg ble alltid sendt til blodprøve, og hun som skulle ta den, ante ikke hva hun drev med, og det ble ikke bedre uansett hvor mange år og stikk det ble. 

Kan legge til at jeg har helt midt på treet årer. Per i dag er det min fastlege som tar prøvene selv, fremfor å overlate dette til de unge damene på kontoret. Har vel hatt et og annet lite blått merke, men ikke en flekk, og i alle fall ikke noe bulkete hematom som varer i ukesvis.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI her. Jeg bytta også legekontor en gang pga dette. Hun kunne stikke flere ganger, og jeg ble sendt på sykehuset for å ta blodprøve hver gang siden hun ikke fikk det til. Der fikk de det til på første forsøk. Jeg tok ofte blodprøver en periode, var samme regla hver gang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

HI her. Jeg bytta også legekontor en gang pga dette. Hun kunne stikke flere ganger, og jeg ble sendt på sykehuset for å ta blodprøve hver gang siden hun ikke fikk det til. Der fikk de det til på første forsøk. Jeg tok ofte blodprøver en periode, var samme regla hver gang.

Ja, man må rett og slett ta noen grep selv når de lar sånne mennesker holde på.

Men de burde vite dette selv. Er man god på det man driver med, så medfører slike stikk minimalt med smerte og problemer i etterkant. Er man det ikke, kan det føre til så stor vegring at man ikke fanger opp helseproblemer. 

Stort sett finnes det andre rundt som kan dette, enten det er legen selv, andre sekretærer, sykehuset eller andre laboratorier. Da burde det være en enkel sak å ta den avgjørelsen at noen andre tar over. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...