Gå til innhold

Dette med prisen på bæreposer i butikken, og alt det tullet det fører med seg. Det er skikkelig negativt for miljøet!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo fortelle hva artikkelen sier, ikke alle som abonnerer på Aftenposten i dette landet....

Anonymkode: 5164b...ae0

Skrevet

Enig, og renovasjonsetaten har jo varslet om problemet i årevis.

Anonymkode: 51976...5cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du må jo fortelle hva artikkelen sier, ikke alle som abonnerer på Aftenposten i dette landet....

🥴

Anonymkode: 51976...5cd

Skrevet

Det er ikke noe problem i kommuner som har et annet avfallssystem. Vi sorterer søppelet selv og mat, papir, glass/metall og plast hentes på ulike tidspunkter. Det er vel ikke mer enn ca 30 kommuner som har det samme problemet og den typen sortering med optibag som Oslo har. Da blir det jo tullete om alle matvarebutikker i hele landet skal måtte tilpasse seg dette. 

Anonymkode: bc5cc...73d

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Folk tror de er så flinke som ikke kjøper poser, men det er jo ikke bra! Denne idiotien må få en slutt!

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/zA2pRw/kildesortering-gi-meg-en-pose-til

Anonymkode: a0426...8fb

Folk generelt har jo ikke sluttet å kjøpe poser for å være flinke, de slutter med det siden bæreposer har fått en syk pris. Det er virkelig ikke de som ikke kjøper bæreposer som er problemet. Det er jo uansett et stort flertall av kommuner som ikke bruker optibag løsning, og de kommunene som har den løsningen har jo blitt varslet om dette lenge.

Anonymkode: e8b31...5c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noe problem i kommuner som har et annet avfallssystem. Vi sorterer søppelet selv og mat, papir, glass/metall og plast hentes på ulike tidspunkter. Det er vel ikke mer enn ca 30 kommuner som har det samme problemet og den typen sortering med optibag som Oslo har. Da blir det jo tullete om alle matvarebutikker i hele landet skal måtte tilpasse seg dette. 

Anonymkode: bc5cc...73d

Åh, da skjønner jeg mer hva de prater om ja.

Vi har 5 forskjellige søppeldunker vi, og de blir tømt ulike uker så når søppelbilen henter f.eks plast henter den bare plast, og tømmes som plast på søppeldynga.

Ingen som blander forskjellige typer søppel i samme dunk eller samme søppelbil.

Skrevet

Hvis folk faktisk gidder å bruke noen kroner på poser til restavfall og ikke oppfører seg som smålige gniere er det jo ikke noe problem. First price-posene kan anbefales! Jeg har til nå i år ikke kjøpt en eneste pose OG avfallet mitt er korrekt sortert.

Anonymkode: a7111...bf0

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvis folk faktisk gidder å bruke noen kroner på poser til restavfall og ikke oppfører seg som smålige gniere er det jo ikke noe problem. First price-posene kan anbefales! Jeg har til nå i år ikke kjøpt en eneste pose OG avfallet mitt er korrekt sortert.

Anonymkode: a7111...bf0

Du kjøper first price poser og kaller andre for smålige gniere fordi de ikke vil kjøpe poser....jadda jadda

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du kjøper first price poser og kaller andre for smålige gniere fordi de ikke vil kjøpe poser....jadda jadda

Og så er det nettopp first price posene som er problemet 

Anonymkode: f65f8...5e1

Skrevet

Det kan vel løses med poser til folket? På lik linje som utlevering av egne poser til matavfall? 

Anonymkode: 929df...624

Skrevet

Var på Corsica for noen år siden og fikk kun kjøpt gjenbruk i butikken. Rett og slett en type forbud mot engangsposer. Jeg tror folk har såkalte miljøavgifter helt opp i halsen og ved å forby engangsbæreposer helt, ville det tvunget fram å tenke alternativt. Å kjøpe en rull med avfallsposer til 30 kr, er en krone pr stk. Langt rimeligere enn å kjøpe bæreposer. Som coopmedlem får jeg en krone hver gang jeg bruker coops gjenbruksposer, men kunne likevel blitt flinkere. Var det ikke noe alternativ, måtte jeg bare bli flink.

Skrevet
prekæs skrev (26 minutter siden):

Var på Corsica for noen år siden og fikk kun kjøpt gjenbruk i butikken. Rett og slett en type forbud mot engangsposer. Jeg tror folk har såkalte miljøavgifter helt opp i halsen og ved å forby engangsbæreposer helt, ville det tvunget fram å tenke alternativt. Å kjøpe en rull med avfallsposer til 30 kr, er en krone pr stk. Langt rimeligere enn å kjøpe bæreposer. Som coopmedlem får jeg en krone hver gang jeg bruker coops gjenbruksposer, men kunne likevel blitt flinkere. Var det ikke noe alternativ, måtte jeg bare bli flink.

Det kjenner jeg at jeg aldri har gjort, scanne coop-posen min, altså? Men det burde jeg kanskje?

Skrevet

Det har jo vært en kjempesuksess å prise posene så dyrt, et veldig effektivt tiltak for å få ned bruken av engangsposer. Og som en annen her sa, i store deler av landet har vi flere søppeldunker og det går så fint som bare det. Jeg har fire, papp/papir, restavfall, matavfall og glass/metall. 

Skrevet

Vi har også fire avfallsdunker og forskjellige poser til hver type søppel. 

Det er tydelig at det er prisen som gjør at de fleste av oss sluttet å bruke butikkens plastposer, meg inkludert. Jeg tror at jeg maks har kjøpt 10 bæreposer siden prisen steg. 

Men jeg spør meg hvor effektivt denne praksisen har på miljøet. Hvor stort var problemet med plastposer i naturen før? De fleste brukte jo engangsposene til søppel og til å bære/pakke bort ting i. Jeg kan med hånden på hjertet love at jeg aldri har bidratt til at en enste plastpose har blitt dumpet i naturen. Og det vil jeg tro gjelder for de fleste. 

At det sparer verden for utslipp og kostnader å bruke nett tror jeg på, men at det blir mindre plast i naturen er jeg mer skeptisk til. 

Anonymkode: f475f...d1a

Skrevet

Vi har også fire avfallsdunker og forskjellige poser til hver type søppel. 

Det er tydelig at det er prisen som gjør at de fleste av oss sluttet å bruke butikkens plastposer, meg inkludert. Jeg tror at jeg maks har kjøpt 10 bæreposer siden prisen steg. 

Men jeg spør meg hvor effektivt denne praksisen har på miljøet. Hvor stort var problemet med plastposer i naturen før? De fleste brukte jo engangsposene til søppel og til å bære/pakke bort ting i. Jeg kan med hånden på hjertet love at jeg aldri har bidratt til at en enste plastpose har blitt dumpet i naturen. Og det vil jeg tro gjelder for de fleste. 

At det sparer verden for utslipp og kostnader å bruke nett tror jeg på, men at det blir mindre plast i naturen er jeg mer skeptisk til. 

Enig. Der jeg før brukte bæreposene til alt mulig mange ganger før de ble brukt til søppelpose, bruker jeg nå mange flere av posene på rull siden de tåler mindre.

Skrevet

Det er vel også en sannhet med modifikasjoner, for prosessen med å lage disse nettene er også ganske miljøfientlig.

Husker da de begynte sette opp prisene, da ble det hevdet at bomullsnett mått brukes hver dag i nesten 20 år før den var mer miljøvennlig enn en plastpose, fordi produksjonen av bomull belaster ozonlaget og er veldig resurrskrevende.

Tror de har moderert seg litt, for bomull produseres på mer miljøvennlige måter nå enn på 90 tallet som rapportene dengang var laget utfra, men uansett må alle nett brukes veldig mange ganger.

Poser i papir er akkurat like skadelig for miljøet å produsere som plastposen, men er bedre for miljøet når den blir kastet.

Handlenett i nylon/polyester som vi kjøper i matbutikkene og bruker flere ganger gir et mindre miljøavtrykk enn plastposer er vel konklusjonen, så da forholder vi oss til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...