Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:35 #101 Skrevet torsdag kl 18:35 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Nei det risikerer de virkelig ikke 😆 Jeg jobber i Arbeidstilsynet og dette er ikke et forhold vi behandler. Vi forvalter arbeidsmiljøloven. Sykepenger er hjemlet i folketrygdloven. Å kjære… Lurer virkelig på hva du jobber med i Arbeidstilsynet (hvis du i det hele tatt jobber der da), hvis du ikke ser sammenhengen her. Trakassering av den ansatte har i aller høyeste grad med AML å gjøre. Og det er jo dette som er poenget her. Anonymkode: 063d0...c09
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 19:56 #102 Skrevet torsdag kl 19:56 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hvem har sagt at de ikke har gyldig grunn? En leder har da ikke noe med hvorfor man er borte. Tydeligvis flere som mangler empati. Anonymkode: d4fc5...6f4 Hvordan skal en leder vite om en har gyldig grunn når man ikke sier årsaken til at man vil ha fri fra jobb? Selvfølgelig har en leder noe med hvorfor man er borte. En leder skal forvalte et regelverk, og ingen har lov til å bli borte fra jobb uten å søke seg ferie, velferdspermisjon eller levere egenmelding/sykemelding. Trodde du virkelig at man bare kan si «jeg kommer ikke på jobb i dag av personlige årsaker», og så er det greit? Igjen: Hvor er empatien ovenfor de som blir beordra på jobb på fridagen sin? Anonymkode: 9ae3a...b1e
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 20:10 #103 Skrevet torsdag kl 20:10 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Igjen: Hvor er empatien ovenfor de som blir beordra på jobb på fridagen sin? Det er leder sitt problem, ikke den som er syk eller har fått fri. Anonymkode: ce67a...7e2
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 20:11 #104 Skrevet torsdag kl 20:11 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hvordan skal en leder vite om en har gyldig grunn når man ikke sier årsaken til at man vil ha fri fra jobb? Selvfølgelig har en leder noe med hvorfor man er borte. En leder skal forvalte et regelverk, og ingen har lov til å bli borte fra jobb uten å søke seg ferie, velferdspermisjon eller levere egenmelding/sykemelding. Trodde du virkelig at man bare kan si «jeg kommer ikke på jobb i dag av personlige årsaker», og så er det greit? Igjen: Hvor er empatien ovenfor de som blir beordra på jobb på fridagen sin? Anonymkode: 9ae3a...b1e Empatien til leder og arbeidsgiver mener du regner jeg med? Anonymkode: 2788e...74e
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 20:12 #105 Skrevet torsdag kl 20:12 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Empatien til leder og arbeidsgiver mener du regner jeg med? Anonymkode: 2788e...74e DET var det du hadde å kommentere til svaret mitt…? Anonymkode: 9ae3a...b1e
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 20:14 #106 Skrevet torsdag kl 20:14 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er leder sitt problem, ikke den som er syk eller har fått fri. Anonymkode: ce67a...7e2 Det er den som blir beordra på jobb på fridagen sin sitt problem først og fremst, synes du ikke? Tror du lederen har en pool med vikarer stående som bare venter på å få et oppdrag? Vi snakker for øvrig ikke om sykefravær eller avtalt fri her. Anonymkode: 9ae3a...b1e
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 20:18 #107 Skrevet torsdag kl 20:18 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er den som blir beordra på jobb på fridagen sin sitt problem først og fremst, synes du ikke? Tror du lederen har en pool med vikarer stående som bare venter på å få et oppdrag? Vi snakker for øvrig ikke om sykefravær eller avtalt fri her. Anonymkode: 9ae3a...b1e Men det er ikke den ansatte som er syk eller har fått fri sitt problem. Tråden handler om avtalt fri. Anonymkode: ce67a...7e2
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 20:27 #108 Skrevet torsdag kl 20:27 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Hvordan skal en leder vite om en har gyldig grunn når man ikke sier årsaken til at man vil ha fri fra jobb? Selvfølgelig har en leder noe med hvorfor man er borte. En leder skal forvalte et regelverk, og ingen har lov til å bli borte fra jobb uten å søke seg ferie, velferdspermisjon eller levere egenmelding/sykemelding. Trodde du virkelig at man bare kan si «jeg kommer ikke på jobb i dag av personlige årsaker», og så er det greit? Igjen: Hvor er empatien ovenfor de som blir beordra på jobb på fridagen sin? Anonymkode: 9ae3a...b1e Og ingen har i denne tråden sagt at noen skal være borte uten etter avtale med leder. Anonymkode: 2b6d6...b52
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 20:28 #109 Skrevet torsdag kl 20:28 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det er den som blir beordra på jobb på fridagen sin sitt problem først og fremst, synes du ikke? Tror du lederen har en pool med vikarer stående som bare venter på å få et oppdrag? Vi snakker for øvrig ikke om sykefravær eller avtalt fri her. Anonymkode: 9ae3a...b1e Vi snakker nettopp om sykefravær og avtalt fri. Anonymkode: 2b6d6...b52
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 22:37 #110 Skrevet torsdag kl 22:37 Anonym bruker skrev (2 timer siden): DET var det du hadde å kommentere til svaret mitt…? Anonymkode: 9ae3a...b1e Jepp Anonymkode: 2788e...74e
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 22:57 #111 Skrevet torsdag kl 22:57 Anonym bruker skrev (På 27.5.2025 den 21.33): Jeg har en ansatt/medkollega som tre ganger på et halvt år har vært syk/bedt om fri/avspasering pga «personlige årsaker.» Er dette en vanlig praksis? Føler det er ganske ufint, i en verden der alle andre står på og jobber og må dekke over for andres «personlige årsaker». Anonymkode: b8557...3b9 Hvis personen avspaserer er det vel revnende likegyldig hvorfor hun eller han er vekke??? Du får avspasere litt selv da hvis det er så slitsomt for deg. Anonymkode: 0c5af...006
Anonym bruker Skrevet fredag kl 05:05 #112 Skrevet fredag kl 05:05 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Å kjære… Lurer virkelig på hva du jobber med i Arbeidstilsynet (hvis du i det hele tatt jobber der da), hvis du ikke ser sammenhengen her. Trakassering av den ansatte har i aller høyeste grad med AML å gjøre. Og det er jo dette som er poenget her. Anonymkode: 063d0...c09 Jeg jobber med psykososialt arbeidsmiljø. Tror jeg har ganske god kompetanse på dette😊 Trakassering er forbudt. At arbeidsgiver bestrider en sykmelding dersom arbeidstaker ikke vil medvirke til opplysninger om egen situasjon er ikke forbudt. Det er faktisk helt legitimt. At man som medarbeider synes det er ubehagelig er ikke ensbetydende med at det er trakassering. Anonymkode: ff803...5b4
Anonym bruker Skrevet fredag kl 06:07 #113 Skrevet fredag kl 06:07 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg jobber med psykososialt arbeidsmiljø. Tror jeg har ganske god kompetanse på dette😊 Det var det jeg tenkte ja, fint at du har funnet din plass! Anonym bruker skrev (1 time siden): Trakassering er forbudt. At arbeidsgiver bestrider en sykmelding dersom arbeidstaker ikke vil medvirke til opplysninger om egen situasjon er ikke forbudt. Det er faktisk helt legitimt. At man som medarbeider synes det er ubehagelig er ikke ensbetydende med at det er trakassering. Anonymkode: ff803...5b4 Alt dette stemmer, ja. Det var bare ikke i det hele tatt det vi snakket om her. Anonymkode: 063d0...c09
Anonym bruker Skrevet fredag kl 09:33 #114 Skrevet fredag kl 09:33 Anonym bruker skrev (På 27.5.2025 den 21.33): Jeg har en ansatt/medkollega som tre ganger på et halvt år har vært syk/bedt om fri/avspasering pga «personlige årsaker.» Er dette en vanlig praksis? Føler det er ganske ufint, i en verden der alle andre står på og jobber og må dekke over for andres «personlige årsaker». Anonymkode: b8557...3b9 Det ikke ufint å be om fri. Det er ikke ufint å få fri. Det som er ufint er om leder eller ansatte klager på den som har søkt om fri. "Personlige årsaker" kan være så mangt. For alt du vet, kan være årsaker som ville fått flere til å bli sykemeldt i ukesvis. Tre ganger på et halvt år er ikke mye. Om dette blir ofte (ofte er mye mer enn 3 ganger på et halvt år) er det, kanskje på tide for leder og ansatt å snakke sammen om tilrettelegging slik at det kan planlegges bedre fra leders side. Søker noen om fri på kort varsel så må leder ha en plan for hvordan dette skal dekkes inn, før man innvilger fri. Noen ganger, når det ikke er tungtveiende årsaker, kan søknaden om fri avslås. Organisasjonen må uansett ha mulighet til å håndtere ansatte som blir syke eller får fri på kort varsel. Jeg regner jo med at denne historien er motsatt. At det er HI som har bedt om fri og at HI blir uglesett eller bare føler seg slik og dermed lurer på hva andre synes. Anonymkode: 84509...717
Anonym bruker Skrevet 6 timer siden #115 Skrevet 6 timer siden Anonym bruker skrev (På 29.5.2025 den 14.53): Og noen utnytter dette for alt det er verd. Litt vondt i halsen, syk, litt vondt i hodet, syk. Litt vondt i viljen, syk. Skal man virkelig da gå rundt med verdens beste samvittighet bare fordi man har brukt en rettighet som er tiltenkt de som virkelig ikke klarer komme seg på jobb, og hvor man altså får penger fra samfunnet og hvor kollegaene må jobbe hardere, for at man selv skal å gå og drive dank? Alle vet at noen holder på sånn. Anonymkode: 063d0...c09 Med de holdningene der så bør du virkelig ikke jobbe med mennesker. Anonymkode: ad2bb...0bd
prekæs Skrevet 24 minutter siden #116 Skrevet 24 minutter siden Anonym bruker skrev (På 30.5.2025 den 11.33): Det ikke ufint å be om fri. Det er ikke ufint å få fri. Det som er ufint er om leder eller ansatte klager på den som har søkt om fri. "Personlige årsaker" kan være så mangt. For alt du vet, kan være årsaker som ville fått flere til å bli sykemeldt i ukesvis. Tre ganger på et halvt år er ikke mye. Om dette blir ofte (ofte er mye mer enn 3 ganger på et halvt år) er det, kanskje på tide for leder og ansatt å snakke sammen om tilrettelegging slik at det kan planlegges bedre fra leders side. Søker noen om fri på kort varsel så må leder ha en plan for hvordan dette skal dekkes inn, før man innvilger fri. Noen ganger, når det ikke er tungtveiende årsaker, kan søknaden om fri avslås. Organisasjonen må uansett ha mulighet til å håndtere ansatte som blir syke eller får fri på kort varsel. Jeg regner jo med at denne historien er motsatt. At det er HI som har bedt om fri og at HI blir uglesett eller bare føler seg slik og dermed lurer på hva andre synes. Anonymkode: 84509...717 Man kan da virkelig ikke forvente å få fri uten betalt på kort varsel. De aller fleste med "personlige årsaker" ber om fri i god tid, med unntak av alvorlig sykdom i nær familie, da får man velferdspermisjon. Den som har fri og blir bedt om å komme på jobb, kan også ha "personlige årsaker" til ikke å møte. For egen del legger jeg diverse legetimer, frisør og planlegger hjelpe gammel og ung familie på slike dager, i tillegg til at jeg kanskje vil bruke dagen på "personlige årsaker" som trening. Tror også en leder som opplever åpenhet vedr. ønsket fravær, ser saken fra en annen side. Det leder ikke "har krav på" å vite, kan likevel bli enklere å få gjennomslag for om man sier at "mannen min har fått hjerteatakk"
Anonym bruker Skrevet 16 minutter siden #117 Skrevet 16 minutter siden prekæs skrev (1 minutt siden): Man kan da virkelig ikke forvente å få fri uten betalt på kort varsel. De aller fleste med "personlige årsaker" ber om fri i god tid, med unntak av alvorlig sykdom i nær familie, da får man velferdspermisjon. Den som har fri og blir bedt om å komme på jobb, kan også ha "personlige årsaker" til ikke å møte. For egen del legger jeg diverse legetimer, frisør og planlegger hjelpe gammel og ung familie på slike dager, i tillegg til at jeg kanskje vil bruke dagen på "personlige årsaker" som trening. Tror også en leder som opplever åpenhet vedr. ønsket fravær, ser saken fra en annen side. Det leder ikke "har krav på" å vite, kan likevel bli enklere å få gjennomslag for om man sier at "mannen min har fått hjerteatakk" Det er da ingen som har hevdet at man kan forvente å få fri på kort varsel. Det betyr ikke at man ikke kan spør om behovet melder seg, så er det opp til leder å avgjøre om det er mulig eller ikke. Blir man spurt om å jobbe ekstra så er det jo opp til en selv om man svarer ja eller nei, så sant man ikke jobber innen helse og kan beordres på jobb. Selv da kan ikke arbeidsgiver kreve at man uteblir fra legetime osv for å stille på jobb. Åpenhet er som regel positivt, men om man ber om fri uten å ønske/kunne oppgi årsak så blir forespørselen behandlet deretter. Det er altså arbeidsgivers ansvar både å innvilge eller avslå søknad om fri og å sørge for nok bemanning. Arbeidstaker sitt ansvar er å søke på riktig måte. Anonymkode: 2b6d6...b52
prekæs Skrevet 2 minutter siden #118 Skrevet 2 minutter siden Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er da ingen som har hevdet at man kan forvente å få fri på kort varsel. Det betyr ikke at man ikke kan spør om behovet melder seg, så er det opp til leder å avgjøre om det er mulig eller ikke. Blir man spurt om å jobbe ekstra så er det jo opp til en selv om man svarer ja eller nei, så sant man ikke jobber innen helse og kan beordres på jobb. Selv da kan ikke arbeidsgiver kreve at man uteblir fra legetime osv for å stille på jobb. Åpenhet er som regel positivt, men om man ber om fri uten å ønske/kunne oppgi årsak så blir forespørselen behandlet deretter. Det er altså arbeidsgivers ansvar både å innvilge eller avslå søknad om fri og å sørge for nok bemanning. Arbeidstaker sitt ansvar er å søke på riktig måte. Anonymkode: 2b6d6...b52 Og da er det jo like legitimt for den som har fri å hevde at man har personlige årsaker for ikke å komme på jobb på fridagen sin. Bør jo gjelde begge veier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå