Anonym bruker Skrevet torsdag kl 12:07 #76 Skrevet torsdag kl 12:07 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, sel følgelig bør de det om de mener arbeidsgiver bare trakassere arbeidstaker. I de tilfellene jeg har være borte i har derimot NAV vært 100% på arbeidsgivers side. Anonymkode: 07977...76e Og i de tilfellene jeg har vært borti har det vært motsatt. Da har det også skyldtes at leder manglet erfaring som leder, og blandet bart og kanel. Når man da befinner seg i en tråd hvor det er en leder som tilsynelatende ikke har noen som helst snøring på egen rolle som leder, så har jeg vanskelig for å tro at hun kommer bedre ut av det enn hva nevnte arbeidstaker gjør. Hun bør først og fremst kreve opplæring som leder, slik at hun vet hvordan hun utfører sin egen jobb, før hun gjør noe som helst overfor de ansatte. Anonymkode: 063d0...c09
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 12:07 #77 Skrevet torsdag kl 12:07 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Alltid den som er borte som skal forstås ihjel. Anonymkode: a8aa0...c35 Den som er borte har intet ansvar for hvordan leder organiserer dem som er på jobb. Er man syk har man rett på å være borte uten dårlig samvittighet, har man bedt om fri har man også rett til å være borte uten dårlig samvittighet. Anonymkode: 2b6d6...b52
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 12:09 #78 Skrevet torsdag kl 12:09 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Den som er borte har intet ansvar for hvordan leder organiserer dem som er på jobb. Er man syk har man rett på å være borte uten dårlig samvittighet, har man bedt om fri har man også rett til å være borte uten dårlig samvittighet. Anonymkode: 2b6d6...b52 Man kan ikke bare be om fri i arbeidstiden og forvente å få det. I mange tilfeller går det nok greit å få en dag fri da og da, men i noen tilfeller går det ikke bra. Da må man kanskje fortelle hva det er man skal, og be leder vurdere på nytt. Anonymkode: 063d0...c09
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 12:12 #79 Skrevet torsdag kl 12:12 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Man plikter ikke å fortelle diagnose, men .an plikter å oppgi restarbeidsevne og å medvirke til oppfølgingstiltak for å komme raskest mulig tilbake i jobb. Man må også opplyse om sykefraværet er jobbrelatert. Anonymkode: 07977...76e Det står ingenting i innlegget om at hun ikke gjorde det. Anonymkode: ce67a...7e2
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 12:12 #80 Skrevet torsdag kl 12:12 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Man kan ikke bare be om fri i arbeidstiden og forvente å få det. I mange tilfeller går det nok greit å få en dag fri da og da, men i noen tilfeller går det ikke bra. Da må man kanskje fortelle hva det er man skal, og be leder vurdere på nytt. Anonymkode: 063d0...c09 Nei, man kan ikke forvente å få det innvilget. Men om man får det innvilget så skal man ikke shames for å være borte. Det er klart at det kan være forskjell på årsaken til at man ønsker fri, slik at kollegaer strekker seg lenger om det er snakk om noe alvorlig enn om det er bare for å ta seg en fjelltur, men prinsippet er det samme. Har leder innvilget fri er det kun den sitt ansvar. Å se skjevt på kollegaer av den grunn er bare dårlig gjort. Anonymkode: 2b6d6...b52
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 12:46 #81 Skrevet torsdag kl 12:46 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Nei, man kan ikke forvente å få det innvilget. Men om man får det innvilget så skal man ikke shames for å være borte. Det er klart at det kan være forskjell på årsaken til at man ønsker fri, slik at kollegaer strekker seg lenger om det er snakk om noe alvorlig enn om det er bare for å ta seg en fjelltur, men prinsippet er det samme. Har leder innvilget fri er det kun den sitt ansvar. Å se skjevt på kollegaer av den grunn er bare dårlig gjort. Anonymkode: 2b6d6...b52 Det er din mening. Man har selvfølgelig lov å se nøyaktig så skjevt man bare vil på mennesker. For nei, man er ikke være fritatt verken for ansvar eller samvittighet bare fordi man har rett på egenmeldingsdager, sykepenger eller har fått innvilget fri. Noen mennesker utnytter dette og spiller ikke på lag med arbeidsgiver i det hele tatt. Klart ikke det er disse man forfremmer, gir høyere lønn, spennende oppgaver, etc. Det gir man i stedet til de som sier jeg forsøker å legge legetimen utenom jobb, jeg merker jeg blir stresset så jeg må finne taktikker så jeg ikke blir syk, hvordan passer det arbeidsgiver at jeg legger opp dette, etc. Anonymkode: 063d0...c09
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 12:53 #82 Skrevet torsdag kl 12:53 Og noen utnytter dette for alt det er verd. Litt vondt i halsen, syk, litt vondt i hodet, syk. Litt vondt i viljen, syk. Skal man virkelig da gå rundt med verdens beste samvittighet bare fordi man har brukt en rettighet som er tiltenkt de som virkelig ikke klarer komme seg på jobb, og hvor man altså får penger fra samfunnet og hvor kollegaene må jobbe hardere, for at man selv skal å gå og drive dank? Alle vet at noen holder på sånn. Anonymkode: 063d0...c09
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 13:03 #83 Skrevet torsdag kl 13:03 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det vil alltid hjelpe bedriften, når ansatte MÅ ringe viss de er syke osv, da er som regel terskelen høyere for at en faktisk er syk…. Slutt å sende sms om dette. Og det er mange som skulker jobb, uten å bry seg om de som er igjen på jobb… Tragisk holdning. Forstår bare ikke problemet med å ikke bare si en er syk eller må søke om ditt og datt, da har du ikke en bra arbeidsplass, kollegaer eller annet. Er det så ille, så søk ny jobb. Anonymkode: 8fe50...383 Tragisk holdning? Jobb er et nødvendig onde. Anonymkode: 2788e...74e
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 13:14 #84 Skrevet torsdag kl 13:14 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Og noen utnytter dette for alt det er verd. Litt vondt i halsen, syk, litt vondt i hodet, syk. Litt vondt i viljen, syk. Skal man virkelig da gå rundt med verdens beste samvittighet bare fordi man har brukt en rettighet som er tiltenkt de som virkelig ikke klarer komme seg på jobb, og hvor man altså får penger fra samfunnet og hvor kollegaene må jobbe hardere, for at man selv skal å gå og drive dank? Alle vet at noen holder på sånn. Anonymkode: 063d0...c09 Tråden handler ikke om sykdom og egenmelding/sykemelding. Den handler om ulønnet fri. Hvorfor er det enkelte som ikke skjønner dette? Anonymkode: ce67a...7e2
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 13:16 #85 Skrevet torsdag kl 13:16 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tråden handler ikke om sykdom og egenmelding/sykemelding. Den handler om ulønnet fri. Hvorfor er det enkelte som ikke skjønner dette? Anonymkode: ce67a...7e2 Det du skriver der er bare tull, det står blant annet om å være syk. Anonymkode: 063d0...c09
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 13:20 #86 Skrevet torsdag kl 13:20 Anonym bruker skrev (På 28.5.2025 den 14.16): Krangling kan fort bli sykdom. Anonymkode: 2788e...74e Det kan det slett ikke. De menneskene som mener dette er jo de man typisk vil få vekk innen prøvetiden er omme. Bruker alt mulig som unnskyldning. Anonymkode: 063d0...c09
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 13:40 #87 Skrevet torsdag kl 13:40 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det å bestride en sykmelding for å bli sikker på at fraværet faktisk skyldes sykdom er å forvalte sine oppgaver etter regelverket. Anonymkode: 07977...76e Nei, det er det ikke. En leder skal ha god og rimelig grunn for å bestride en sykmelding og det skal dokumenteres grundig og sende inn til nav. Det arb giver i praksis gjør er å stoppe lønn til saken er behandlet hos nav som kan ta mange mnd. leder selv hadde vel ikke klart seg uten lønn i mnd vis? fagorganisasjonene jobber for at ved bestridelser der leder ikke får medhold vil det bli gitt bøter til arb giver, dette for å minke maktmisbruk og sette ansatte i økonomisk vansker, samt øke saksbehandlingen i nav systemet Anonymkode: 56fec...2dd
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 13:46 #88 Skrevet torsdag kl 13:46 Anonym bruker skrev (På 27.5.2025 den 21.33): Jeg har en ansatt/medkollega som tre ganger på et halvt år har vært syk/bedt om fri/avspasering pga «personlige årsaker.» Er dette en vanlig praksis? Føler det er ganske ufint, i en verden der alle andre står på og jobber og må dekke over for andres «personlige årsaker». Anonymkode: b8557...3b9 jeg vet om en som må det siden hun har en sønn som er pyroman Anonymkode: 9a3e6...73f
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 14:30 #89 Skrevet torsdag kl 14:30 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og noen utnytter dette for alt det er verd. Litt vondt i halsen, syk, litt vondt i hodet, syk. Litt vondt i viljen, syk. Skal man virkelig da gå rundt med verdens beste samvittighet bare fordi man har brukt en rettighet som er tiltenkt de som virkelig ikke klarer komme seg på jobb, og hvor man altså får penger fra samfunnet og hvor kollegaene må jobbe hardere, for at man selv skal å gå og drive dank? Alle vet at noen holder på sånn. Anonymkode: 063d0...c09 Selvsagt kan du se så skjevt du vil på hvem du vil, men normalt fungerende arbeidstakere går ikke rundt og mistenker kollegaer for å skulke i så stor grad som du antar. Å søke lovlig fri for hva det skulle være er nedfelt i lovverket, og at det gnager mennesker som deg er jo bare en bonus. Anonymkode: 2b6d6...b52
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 14:50 #90 Skrevet torsdag kl 14:50 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): at det gnager mennesker som deg er jo bare en bonus. Anonymkode: 2b6d6...b52 Ja, der kom det frem til slutt Dette er ikke hva en eneste seriøs arbeidstager ville tenkt noen gang. Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Selvsagt kan du se så skjevt du vil på hvem du vil, men normalt fungerende arbeidstakere går ikke rundt og mistenker kollegaer for å skulke i så stor grad som du antar. Jeg har aldri sagt jeg antar noe som helst om normalt fungerende arbeidstagere, snarere tvert i mot, jeg har minnet om at vi har inkluderende arbeidsliv i dette landet. Det betyr at hvem som helst kan delta. Og dermed betyr det at det finnes de som skulker og sniker og utnytter systemet. Men at disse jobber sammen med normalt fungerende, det vet jeg ingenting om. Anonymkode: 063d0...c09
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 16:16 #91 Skrevet torsdag kl 16:16 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, der kom det frem til slutt Dette er ikke hva en eneste seriøs arbeidstager ville tenkt noen gang. Jeg har aldri sagt jeg antar noe som helst om normalt fungerende arbeidstagere, snarere tvert i mot, jeg har minnet om at vi har inkluderende arbeidsliv i dette landet. Det betyr at hvem som helst kan delta. Og dermed betyr det at det finnes de som skulker og sniker og utnytter systemet. Men at disse jobber sammen med normalt fungerende, det vet jeg ingenting om. Anonymkode: 063d0...c09 Det at du mistror kollegaer er jo bare ditt problem. At du gremmes av andres liv er også bare ditt problem. Hi sin kollega/ansatt forholder seg til arbeidslivets regler, at hi er en sjef uten ryggrad skal ikke lastes henne. Anonymkode: 2b6d6...b52
Østerdølen Skrevet torsdag kl 16:32 #92 Skrevet torsdag kl 16:32 HI: Hva er "godkjente" personlige årsaker i dine øyne,da?
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 16:35 #93 Skrevet torsdag kl 16:35 Anonym bruker skrev (På 27.5.2025 den 21.33): Jeg har en ansatt/medkollega som tre ganger på et halvt år har vært syk/bedt om fri/avspasering pga «personlige årsaker.» Er dette en vanlig praksis? Føler det er ganske ufint, i en verden der alle andre står på og jobber og må dekke over for andres «personlige årsaker». Anonymkode: b8557...3b9 For en uempatisk dømmende fjott du er. Vurdert å ikke være leder? Anonymkode: 5dad3...1e4
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 16:44 #94 Skrevet torsdag kl 16:44 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Det at du mistror kollegaer er jo bare ditt problem. At du gremmes av andres liv er også bare ditt problem. Anonymkode: 2b6d6...b52 Men jeg gjør jo altså ikke det. Det er noe du dikter opp. Anonymkode: 063d0...c09
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 17:45 #95 Skrevet torsdag kl 17:45 Anonym bruker skrev (På 27.5.2025 den 22.15): Personlige årsaker kan jo være så mangt, brudd med partner, problemer/sykdom i familie eller storfamilie og alle slike ting. Om f.eks søsteren din prøver å ta livet av seg og blir tvangsinnlagt må du kanskje stille opp litt, hjelpe med hennes barn osv. Det er jo ikke alt det er greit å fortelle egen arbeidsgiver om. Jeg tenker at så lenge hun ikke bruker mer enn egne sykedager og ber om fri (som du jo kan si nei til), er det ikke noe stort problem. Det er jo best å unngå å bli sykemeldt... Anonymkode: 67314...8e5 Enig. Jeg tenker det står respekt av at hun ikke tar ut sykedager hvis hun ikke er syk. Anonymkode: ad2bb...0bd
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:06 #96 Skrevet torsdag kl 18:06 Anonym bruker skrev (På 28.5.2025 den 0.06): Å være hjemme pga "personlige årsaker" = jeg gidder ikke gå på jobb i dag. Anonymkode: db68c...06c For noe tull. Fri av personlige årsaker spørres om i forkant. Anonymkode: ad2bb...0bd
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:10 #97 Skrevet torsdag kl 18:10 Anonym bruker skrev (På 28.5.2025 den 6.52): Hun ber om fri i stede for å bruke egenmeldingsdager som hun godt kunne gjort, med loven i hånd, og du sutrer? Leder fra helvete. Hva med litt empati? Og tre ganger på et halvår er ikke stadig vekk. Anonymkode: 2b6d6...b52 Helt enig. Dette er en ansatt med arbeidsmoral. Personlige årsaker kan være jobbintervju, omsorgsbyrde knyttet til syke foreldre eller andre familiemedlemmer, eller annet. Anonymkode: ad2bb...0bd
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:13 #98 Skrevet torsdag kl 18:13 Anonym bruker skrev (På 28.5.2025 den 14.14): Når noen er borte fra jobb på grunn av ‘personlige årsaker’, tenker jeg at det som regel handler om noe som ikke angår oss andre. Vi vet sjelden hva folk står i privat – og det er en grunn til at det heter personlige årsaker. Det kan være lett å føle at det er urettferdig når man selv står på, men jeg tror vi gjør lurt i å møte hverandre med raushet og tillit. Arbeidsbelastning kan selvfølgelig være utfordrende – men det bør i så fall tas opp med ledelsen, ikke med den som kanskje står i noe vanskelig vi ikke kjenner til. Anonymkode: 56fec...2dd Helt enig. Anonymkode: ad2bb...0bd
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:17 #99 Skrevet torsdag kl 18:17 Anonym bruker skrev (På 28.5.2025 den 15.05): Tvert imot. Hun er leder for alle ansatte, og hun har også et ansvar for de som hun må kalle inn til jobb i friperioder fordi andre ikke kommer på jobb. Den aller verste ledertype er de som stikker hodet i sanda og bare sier ja til alt for å unngå konflikter. Hvis det er et problem med mye fravær så bør en leder med et snev av baller ta tak i problemet. Anonymkode: 9ae3a...b1e En leder har i et slik tilfelle et ansvar for å stå opp og ta dialogen om bemanning med de ansatte, ikke trakassere ansatte som muligens er på randen av å bli syke. Anonymkode: ad2bb...0bd
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:19 #100 Skrevet torsdag kl 18:19 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er det slett ikke. Det er ikke arbeidsgivers oppgave å vurdere en leges bedømmelse. Har arbeidsgiver god grunn til å mistenke svindel, så kjør på. Men har man ikke god grunn så risikerer arbeidsgiver at NAV melder fra til Arbeidstilsynet fordi det er arbeidsgiver selv som misbruker systemet. Anonymkode: 063d0...c09 Nei det risikerer de virkelig ikke 😆 Jeg jobber i Arbeidstilsynet og dette er ikke et forhold vi behandler. Vi forvalter arbeidsmiljøloven. Sykepenger er hjemlet i folketrygdloven. Og jo, arbeidsgiver har krav på informasjon om sykefravær. Ikke diagnose direkte - det er taushetsbelagt. Men informasjon om arbeidsevne, konkret hvilke arbeidsoppgaver du ikke kan utføre, hvor lenge sykefraværet er forventet å vare osv. Arbeidstaker har medvirkningsplikt. Dersom man ikke medvirker til informasjon om egen arbeidsevne kan man miste retten til sykepenger. Legen sykmelder, men vurderer ikke sykepengeretten. Legen har heller ikke inngående kjennskap til hvilke arbeidsoppgaver den enkelte arbeidstaker har eller på hvilken måte arbeidsgiver kan tilrettelegge. Derfor er et sykefravær primært en sak mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Anonymkode: ff803...5b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå