Gå til innhold

Være hjemme fra jobb pga «personlige årsaker»?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Man har rett på velferdspermisjon for å følge foreldre. Om det er med eller uten lønn kommer an på arbeidsoverenskomsten der man jobber.  

Anonymkode: 2b6d6...b52

Men det forutsetter at man forteller hva man trenger fri til.

Anonymkode: 07977...76e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.5.2025 den 21.58):

Men når det har vært flere fravær pga personlige årsaker, blir det litt vanskelig å rettferdiggjøre overfor alle de andre som stadig vekk må kommanderes i sine friperioder på jobb for dette mennesket. Jeg er leder, ikke kollega, og forlanger absolutt ikke en lang forklaring angående egen helse eller utfordringer, men jeg har også et ansvar overfor alle de andre som stadig vekk må jobbe inn det andre er borte for av grunner som ikke engang vil utdypes. Terskelen for personlige årsaker virker rett og slett veldig lav, og jeg mister da dessverre tilliten til denne årsaken når det til stadighet skjer. Skal man på feks sykehus trenger man ikke opplyse grunn, man kan jo bare si at man skal på sykehus. 
HI

Anonymkode: b8557...3b9

Men det er jo ditt ansvar som leder å innvilge eller avslå forspørsel om fri/avspasering. Du kan ikke legge ansvaret  for at andre lider over for lite bemanning på den ansatte som søker om fri på korrekt måte. 

Og syns du virkelig at tre planlagte fridager i løpet av et halvt år er mye? 

Skrevet

Det vil alltid hjelpe bedriften, når ansatte MÅ ringe viss de er syke osv, da er som regel terskelen høyere for at en faktisk er syk…. Slutt å sende sms om dette. 
Og det er mange som skulker jobb, uten å bry seg om de som er igjen på jobb… 

Tragisk holdning. 
Forstår bare ikke problemet med å ikke bare si en er syk eller må søke om ditt og datt, da har du ikke en bra arbeidsplass, kollegaer eller annet. 
Er det så ille, så søk ny jobb.

Anonymkode: 8fe50...383

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo ditt ansvar som leder å innvilge eller avslå forspørsel om fri/avspasering. Du kan ikke legge ansvaret  for at andre lider over for lite bemanning på den ansatte som søker om fri på korrekt måte. 

Og syns du virkelig at tre planlagte fridager i løpet av et halvt år er mye? 

Hvis det er 3 ferie eller avspaseringsdager som er avtalt på en måte som ikke krever at det er andre som må jo veldig ekstra er det ikke mye. Jeg forsto det som om det var snakk om fri utenom dette der andre  på jobben må ta over vedkommendes oppgaver.

Skrevet

Med de holdningene du viser, HI, skjønner jeg veldig godt at ansatte er tilbakeholdne med å være helt åpne om årsak til fravær om dette er noe som er dypt personlig. Som jeg antar det er. Med såpass lite fravær som du beskriver kunne den ansatte like gjerne sagt hun var syk og tatt egenmeldingsdager, men hun velger å være ærlig og sier ikke hun er syk når hun ikke er det. 
Du aner ikke hva hun står i på hjemmebane, og du har ingen rett til å vite det heller. Du har dessuten åpenbart heller ikke dine ansattes ( regner med du uttaler deg som leder her, ikke bare som en dårlig kollega) tillit, for hadde du hatt det hadde hun gjerne fortalt deg grunnen. Hva som foregår i din ansattes liv kan du ikke endre, men du kan kanskje endre din lederstil slik at dine ansatte får tillit til deg og at dere kan ha en åpen dialog. Da vil du få vite hva som ligger bak «personlige årsaker» og kan støtte dine ansatte fremfor å rakke ned på dem på et anonymt forum. 
Du er antakelig ikke særlig erfaren eller dyktig som leder, men det er ikke dine ansattes ansvar. Derimot er det dine ansattes problem.

Anonymkode: 367be...3d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Med de holdningene du viser, HI, skjønner jeg veldig godt at ansatte er tilbakeholdne med å være helt åpne om årsak til fravær om dette er noe som er dypt personlig. Som jeg antar det er. Med såpass lite fravær som du beskriver kunne den ansatte like gjerne sagt hun var syk og tatt egenmeldingsdager, men hun velger å være ærlig og sier ikke hun er syk når hun ikke er det. 
Du aner ikke hva hun står i på hjemmebane, og du har ingen rett til å vite det heller. Du har dessuten åpenbart heller ikke dine ansattes ( regner med du uttaler deg som leder her, ikke bare som en dårlig kollega) tillit, for hadde du hatt det hadde hun gjerne fortalt deg grunnen. Hva som foregår i din ansattes liv kan du ikke endre, men du kan kanskje endre din lederstil slik at dine ansatte får tillit til deg og at dere kan ha en åpen dialog. Da vil du få vite hva som ligger bak «personlige årsaker» og kan støtte dine ansatte fremfor å rakke ned på dem på et anonymt forum. 
Du er antakelig ikke særlig erfaren eller dyktig som leder, men det er ikke dine ansattes ansvar. Derimot er det dine ansattes problem.

Anonymkode: 367be...3d0

👏 👏👏

Anonymkode: ce67a...7e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis det er 3 ferie eller avspaseringsdager som er avtalt på en måte som ikke krever at det er andre som må jo veldig ekstra er det ikke mye. Jeg forsto det som om det var snakk om fri utenom dette der andre  på jobben må ta over vedkommendes oppgaver.

Det spiller ingen rolle. Den ansatte har spurt/søkt om fri, da er det hi som leder sitt ansvar å behandle den forespørselen etter gjeldende regler og situasjon. 

Hun kan ikke legge sin tilkortkommenhet på den ansatte. 

Skrevet

Det spiller ingen rolle. Den ansatte har spurt/søkt om fri, da er det hi som leder sitt ansvar å behandle den forespørselen etter gjeldende regler og situasjon. 

Hun kan ikke legge sin tilkortkommenhet på den ansatte. 

Det er leder som må avgjøre om vedkommende får fri, hvis det ikke er en rettighet, ja. Derfor kan man ikke forvente å få ja til å ta fri hvis man ikke vil si hvorfor.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Man er ikke blottet for empati fordi man forventer at folk stiller opp på jobb med mindre man har gyldig grunn til å ikke gjøre det. En leder skal ikke bare utvise empati ovenfor enkeltansatte, men også de stakkars folka som blir beordra på jobb på fridagen sin fordi kollegaen har «personlige grunner» til å ta seg fri. Igjen.

Anonymkode: 9ae3a...b1e

Fullstendig enig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Man er ikke blottet for empati fordi man forventer at folk stiller opp på jobb med mindre man har gyldig grunn til å ikke gjøre det. En leder skal ikke bare utvise empati ovenfor enkeltansatte, men også de stakkars folka som blir beordra på jobb på fridagen sin fordi kollegaen har «personlige grunner» til å ta seg fri. Igjen.

Anonymkode: 9ae3a...b1e

Hvem har sagt at de ikke har gyldig grunn? En leder har da ikke noe med hvorfor man er borte. Tydeligvis flere som mangler empati.

Anonymkode: d4fc5...6f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Man har rett på velferdspermisjon for å følge foreldre. Om det er med eller uten lønn kommer an på arbeidsoverenskomsten der man jobber.  

Ja, jeg hadde nok rett på det, men jeg var så stressa at jeg bare ba om en feriedag, og fikk det. Men hadde nok hatt krav på velferdspermisjon. Man har rett til velferdspermisjon inntil 10 dager i året mener jeg på. Men skal man søke med lønn må man begrunne hvorfor, slik at arb giver må vurdere om det skal betales lønn eller ei. Ikke alle fri gir rett til lønn. 

Anonymkode: 56fec...2dd

Skrevet

Det er mange dårlige ledere. Jeg hadde en leder som stilte meg til veggs og ville vite grunnen til hvorfor jeg ble sykmeldt. Jeg ønsket ikke å gå inn på grunnen da det handlet om tøffe tak på hjemmebane. Da ble hun sur og bestridte min sykmelding og tvilte på om jeg faktisk var syk. Stoppet lønnsutbetaling i flere mnd. dette førte til at jeg overhode ikke ble friskere, og dum som hun var skjønte hun ikke at både nav lege og fagforening ble koplet på. Hun fikk selvsagt ikke medhold i bestridelsen fra nav, og måtte betale meg tilbake lønn for flere måneder. I ettertid ble det himla mye smisking der hun prøvde komme seg inn igjen. Jeg opptrådte profesjonelt og kort, men det ble aldri mer small talk. Jeg fortalte også de andre kollegaene mine hva hun hadde gjort. Legen min var direkte og hard med henne på et møte. 
Slik går det når arbeidsgivere ikke klarer forvalte sine oppgaver etter lovverket, og leker sjef med makt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det er mange dårlige ledere. Jeg hadde en leder som stilte meg til veggs og ville vite grunnen til hvorfor jeg ble sykmeldt. Jeg ønsket ikke å gå inn på grunnen da det handlet om tøffe tak på hjemmebane. Da ble hun sur og bestridte min sykmelding og tvilte på om jeg faktisk var syk. Stoppet lønnsutbetaling i flere mnd. dette førte til at jeg overhode ikke ble friskere, og dum som hun var skjønte hun ikke at både nav lege og fagforening ble koplet på. Hun fikk selvsagt ikke medhold i bestridelsen fra nav, og måtte betale meg tilbake lønn for flere måneder. I ettertid ble det himla mye smisking der hun prøvde komme seg inn igjen. Jeg opptrådte profesjonelt og kort, men det ble aldri mer small talk. Jeg fortalte også de andre kollegaene mine hva hun hadde gjort. Legen min var direkte og hard med henne på et møte. 
Slik går det når arbeidsgivere ikke klarer forvalte sine oppgaver etter lovverket, og leker sjef med makt. 

Det å bestride en sykmelding for å bli sikker på at fraværet faktisk skyldes sykdom er å forvalte sine oppgaver etter regelverket. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.5.2025 den 0.06):

Å være hjemme pga "personlige årsaker" = jeg gidder ikke gå på jobb i dag. 

Anonymkode: db68c...06c

Det stemmer ikke.

Å være hjemme på grunn av personlige forhold = jeg har ingen ansvar for å fortelle deg, min nysgjerrige kollega, hvorfor jeg er borte, dette er en sak mellom min leder og meg 

Anonymkode: 063d0...c09

Skrevet
prekæs skrev (2 timer siden):

Fullstendig enig.

Alltid den som er borte som skal forstås ihjel. 

Anonymkode: a8aa0...c35

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Sykepenger og permisjon med lønn er noe helt annet enn fri uten lønn og avspasering. Hvordan kan folk i arbeid ikke skjønne dette?

Hørt om inkluderende arbeidsliv? Alle skal med, klart man da også får med seg mennesker som ikke vet forskjell på sykmelding og ferie. Har selv hatt en kollega som spurte meg om hun skulle bruke ‘trening i arbeidstiden’ som årsak hvis hun skulle til legen. 

Skrevet

Da ble hun sur og bestridte min sykmelding og tvilte på om jeg faktisk var syk. Stoppet lønnsutbetaling i flere mnd. dette førte til at jeg overhode ikke ble friskere, og dum som hun var skjønte hun ikke at både nav lege og fagforening ble koplet på. Hun fikk selvsagt ikke medhold i bestridelsen fra nav, og måtte betale meg tilbake lønn for flere måneder. I ettertid ble det himla mye smisking der hun prøvde komme seg inn igjen. Jeg opptrådte profesjonelt og kort, men det ble aldri mer small talk. Jeg fortalte også de andre kollegaene mine hva hun hadde gjort. Legen min var direkte og hard med henne på et møte. 

Amen til det!

NAV kommer virkelig til sin rett overfor sure og dårlige ledere. Har man problemer med en leder, så se bort fra vernetjeneste og fagforening og bedriftshelsetjeneste. Gjør i stedet hva du kan for å få NAV involvert, sier jeg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det å bestride en sykmelding for å bli sikker på at fraværet faktisk skyldes sykdom er å forvalte sine oppgaver etter regelverket. 

Omg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Omg.

Noen ganger er krav om sykepenger ubegrunnet. Da er det viktig å få stoppet det. Det er jo ikke ofte det er nødvendig, men i tilfeller der arbeidstaker ikke oppfyller sin opplysningsplikt eller man har grunn til å tro det er svindel, bør arbeidsgiver bestride sykmeldingen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Det er det slett ikke.

Det er ikke arbeidsgivers oppgave å vurdere en leges bedømmelse.

Har arbeidsgiver god grunn til å mistenke svindel, så kjør på. Men har man ikke god grunn så risikerer arbeidsgiver at NAV melder fra til Arbeidstilsynet fordi det er arbeidsgiver selv som misbruker systemet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Noen ganger er krav om sykepenger ubegrunnet. Da er det viktig å få stoppet det. Det er jo ikke ofte det er nødvendig, men i tilfeller der arbeidstaker ikke oppfyller sin opplysningsplikt eller man har grunn til å tro det er svindel, bør arbeidsgiver bestride sykmeldingen.

Og på samme måte er det også bra at NAV og Arbeidstilsynet følger med på arbeidsgiver. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.5.2025 den 21.58):

Men når det har vært flere fravær pga personlige årsaker, blir det litt vanskelig å rettferdiggjøre overfor alle de andre som stadig vekk må kommanderes i sine friperioder på jobb for dette mennesket. Jeg er leder, ikke kollega, og forlanger absolutt ikke en lang forklaring angående egen helse eller utfordringer, men jeg har også et ansvar overfor alle de andre som stadig vekk må jobbe inn det andre er borte for av grunner som ikke engang vil utdypes. Terskelen for personlige årsaker virker rett og slett veldig lav, og jeg mister da dessverre tilliten til denne årsaken når det til stadighet skjer. Skal man på feks sykehus trenger man ikke opplyse grunn, man kan jo bare si at man skal på sykehus. 
HI

Anonymkode: b8557...3b9

Er du leder og så har du ikke fått noen som helst opplæring i ledelse?

Du må si fra til arbeidsgiver at du behøver kompetanse på ledelse og kreve at de gir deg det.

Det du holder på med nå, kan gå ut over både ansatte og arbeidsgiver. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Man plikter ikke å fortelle hvoror man er syk. At arbeidsgiver melder det fordi hun ikke får vite hvorfor er ingenting annet enn uprofesjonelt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Og på samme måte er det også bra at NAV og Arbeidstilsynet følger med på arbeidsgiver. 

Ja, sel følgelig bør de det om de mener arbeidsgiver bare trakassere arbeidstaker. I de tilfellene jeg har være borte i har derimot NAV vært 100% på arbeidsgivers side.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man plikter ikke å fortelle hvoror man er syk. At arbeidsgiver melder det fordi hun ikke får vite hvorfor er ingenting annet enn uprofesjonelt.

Man plikter ikke å fortelle diagnose, men .an plikter å oppgi restarbeidsevne og å medvirke til oppfølgingstiltak for å komme raskest mulig tilbake i jobb. Man må også opplyse om sykefraværet er jobbrelatert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...