Gå til innhold

Være hjemme fra jobb pga «personlige årsaker»?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Man kan ikke forvente å få fri hvis man ikke sier hvorfor. Utgangspunktet er jo at man møter på jobb hver dag og at arbeidsgiver har siste ord for når du kan ta ferie, avspasering og ubetalt fri.

Anonymkode: 07977...76e

Derav personlige årsaker. Altså noe på det personlige plan som gjør det å møte på jobb umulig/vanskelig. Mener du at man skal utbrodere hvilke årsaker det er?

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo det jeg sier. De som ikke klarer å spesifisere i en liten grad hvorfor de er hjemme, er de som ikke gidder å gå på jobb akkurat den dagen. Du ser jo at det er de samme personene hver gang. Det blir sånn, "er hun vekk igjen?!" Alle legger merke til det. Og det er latskap. 

Anonymkode: db68c...06c

Hi sitt eksempel har vært planlagt borte i tre dager på et halvt år. Hn skulker ikke, hn ber om fri/avspasering. Det er noe helt annet enn å misbruke egenmeldinger, som kunne vært alternativet for noen. 

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo det jeg sier. De som ikke klarer å spesifisere i en liten grad hvorfor de er hjemme, er de som ikke gidder å gå på jobb akkurat den dagen. Du ser jo at det er de samme personene hver gang. Det blir sånn, "er hun vekk igjen?!" Alle legger merke til det. Og det er latskap. 

Det trenger der absolutt ikke å bety.  Det kan like godt bety "Jeg gidder ikke" om man sier man har hodepine, vondt i ryggen, feber, er syk eller hva som helst.  "Jeg er syk i dag" sier ikke noe mer enn "Jeg blir hjemme i dag"

Nå vil vel de fleste si hva som feiler dem og hvorfor de blir hjemme, men det trenger ikke å være årsaken i det hele tatt.  Og så vidt jeg vet har man ikke opplysningsplikt heller - i alle fall ikke om det ikke dreier seg om smittbare sykdommer som andre bør advares om. 

Anonymkode: 719a1...3d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvem skal de spesifisere TIL tenker du? Arbeidstaker som får innvilget fri med eller uten lønn er da i kontakt med arbeidsgiver. Øvrige ansatte har ikke noe med hennes arbeidsforhold å gjøre, eller skal ta stilling til helse, O.l 

Anonymkode: 56fec...2dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg har en ansatt/medkollega som tre ganger på et halvt år har vært syk/bedt om fri/avspasering pga «personlige årsaker.» Er dette en vanlig praksis? Føler det er ganske ufint, i en verden der alle andre står på og jobber og må dekke over for andres «personlige årsaker». 

Anonymkode: b8557...3b9

Når noen er borte fra jobb på grunn av ‘personlige årsaker’, tenker jeg at det som regel handler om noe som ikke angår oss andre. Vi vet sjelden hva folk står i privat – og det er en grunn til at det heter personlige årsaker. Det kan være lett å føle at det er urettferdig når man selv står på, men jeg tror vi gjør lurt i å møte hverandre med raushet og tillit. Arbeidsbelastning kan selvfølgelig være utfordrende – men det bør i så fall tas opp med ledelsen, ikke med den som kanskje står i noe vanskelig vi ikke kjenner til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Man kan ikke forvente å få fri hvis man ikke sier hvorfor. Utgangspunktet er jo at man møter på jobb hver dag og at arbeidsgiver har siste ord for når du kan ta ferie, avspasering og ubetalt fri.

Så bedre at man heller ringer inn å sier man er syk den dagen enn å si fra på forhånd slik at det blir lettere å planlegge for arbeidsgiver på forhånd? 

Sykedager har du bare lov til å bruke til faktisk sykdom, ikke fordi du har kranglet med familien eller noen på jobben, skal på visning, ha kjøretime eller noe annet som ikke er forenlig med jobb.

Krangling kan fort bli sykdom.

Anonymkode: 2788e...74e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du burde ikke være noens leder med det nivået der av empati. Punktum.

Anonymkode: d4fc5...6f4

Tvert imot. Hun er leder for alle ansatte, og hun har også et ansvar for de som hun må kalle inn til jobb i friperioder fordi andre ikke kommer på jobb. Den aller verste ledertype er de som stikker hodet i sanda og bare sier ja til alt for å unngå konflikter. Hvis det er et problem med mye fravær så bør en leder med et snev av baller ta tak i problemet.

Anonymkode: 9ae3a...b1e

Annonse

Skrevet
9 hours ago, Anonym bruker said:

Men har årsaken noe å si?

Skrevet
frogger skrev (5 minutter siden):

Hvis man ikke vil si hva det er, så kan man heller ikke forvente å få fri. Da får man dokumentere at man har krav på fravær.

Skrevet
MissSaigon skrev (5 timer siden):

Derav personlige årsaker. Altså noe på det personlige plan som gjør det å møte på jobb umulig/vanskelig. Mener du at man skal utbrodere hvilke årsaker det er?

Hi sitt eksempel har vært planlagt borte i tre dager på et halvt år. Hn skulker ikke, hn ber om fri/avspasering. Det er noe helt annet enn å misbruke egenmeldinger, som kunne vært alternativet for noen. 

Hvis du vil ha fri bør sjefen kreve at du forteller hvorfor hvis det ikke passer at du tar ut avspasering eller ferie.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så bedre at man heller ringer inn å sier man er syk den dagen enn å si fra på forhånd slik at det blir lettere å planlegge for arbeidsgiver på forhånd? 

Krangling kan fort bli sykdom.

Anonymkode: 2788e...74e

Nei. Selv om man synes moe er ubehagelig betyr ikke det at man er syk. Som regel er man bare feig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du vil ha fri bør sjefen kreve at du forteller hvorfor hvis det ikke passer at du tar ut avspasering eller ferie.

Det har faktisk ingenting å si når man ber om fri. Enten så passer det eller så passer det ikke. Skal man be om permisjon med lønn må man oppgi grunn, men aldri ellers. 

Anonymkode: 2b6d6...b52

Skrevet
29 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvis man ikke vil si hva det er, så kan man heller ikke forvente å få fri. Da får man dokumentere at man har krav på fravær.

Blir man mindre borte hvis årsaken "er god nok"?

Skrevet
frogger skrev (34 minutter siden):

Selvfølgelig. Sykdom gir rett på sykepenger, ofte kan man få permisjon for begravelse mm. Hvis grunnen til fravær er legitim skal arbeidsgiver tilrettelegge, selv om det gjør det mer slitsomt for andre og bedriften taper penger. Om grunnen ikke er legitim er det arbeidstaker som må tilpasse seg og kanskje gå på jobb selv om det passer dårlig eller er tungt.

Annonse

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Selvfølgelig. Sykdom gir rett på sykepenger, ofte kan man få permisjon for begravelse mm. Hvis grunnen til fravær er legitim skal arbeidsgiver tilrettelegge, selv om det gjør det mer slitsomt for andre og bedriften taper penger. Om grunnen ikke er legitim er det arbeidstaker som må tilpasse seg og kanskje gå på jobb selv om det passer dårlig eller er tungt.

Så hvis årsaken er bra nok så blu man mindre borte? Grunner jo irrelevante egentlig. Om man er for sen til flyet og det har tatt av så har grunnen fint lite å si

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Sykepenger og permisjon med lønn er noe helt annet enn fri uten lønn og avspasering. Hvordan kan folk i arbeid ikke skjønne dette?

Skrevet
frogger skrev (1 time siden):

Forhåpentligvis! Sykdom er en helt legitim årsak. Er man syk så sier man «sykdom» og ikke «personlige årsaker»

Anonymkode: ff803...5b4

Skrevet

Tvert imot. Hun er leder for alle ansatte, og hun har også et ansvar for de som hun må kalle inn til jobb i friperioder fordi andre ikke kommer på jobb. Den aller verste ledertype er de som stikker hodet i sanda og bare sier ja til alt for å unngå konflikter. Hvis det er et problem med mye fravær så bør en leder med et snev av baller ta tak i problemet.

Kan ikke være leder når du er fullstendig blottet for empati

Skrevet
frogger skrev (6 timer siden):

Ja,hvis man ikke skulker.

Skrevet

Egenmelding vurderer man selv når man skal bruke og man trenger ikke å forklare hvilken sykdom, symptomer, problemer man har til noen. Ved sykmelding og man må fortelle legen hva som er problemet og legen vurderer om det er behov for sykmelding. Man behøver ikke å fortelle leder eller kollegaer hvorfor man er sykmelding. Velferdspermisjon og avspasering søker man om og leder innvilger eller innvilger ikke, og det er opptil leder hvor mye informasjon man må gi. Andre ansatte har ingenting med hva som er grunnen til at personen er borte og det spiller ingen rolle om vedkommende omtaler det som sykdom eller av personlige grunner. 

Anonymkode: 5215d...f2c

Skrevet

Som andre nevner kan «personlige årsaker» være alt fra at ditt tenåringsbarn har alvorlige psykiske problemer og gjentatte selvmordsforsøk, alvorlig sykdom i nær familie, traumatisk samlivsbrudd, rusproblemer blandt nærmeste og mye annet. Ingenting av dette går under sykdom. Det må være rom for å ta en ekstra feriedag eller tre, eller avspasere, for slike grunner, uten å måtte lyve på seg egen sykdom for at det skal bli godtatt å ha fravær, når man gir beskjed og gjør det på en ryddig måte. Uten at man skal behøve å utbrodere detaljer til alle på jobben. Men forstår utfra svarene her, at det enkleste er å lyve på seg sykdom og bruke egenmeldingsdager.

Anonymkode: 77f6e...fed

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan ikke være leder når du er fullstendig blottet for empati

Man er ikke blottet for empati fordi man forventer at folk stiller opp på jobb med mindre man har gyldig grunn til å ikke gjøre det. En leder skal ikke bare utvise empati ovenfor enkeltansatte, men også de stakkars folka som blir beordra på jobb på fridagen sin fordi kollegaen har «personlige grunner» til å ta seg fri. Igjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.5.2025 den 21.33):

Jeg har en ansatt/medkollega som tre ganger på et halvt år har vært syk/bedt om fri/avspasering pga «personlige årsaker.» Er dette en vanlig praksis? Føler det er ganske ufint, i en verden der alle andre står på og jobber og må dekke over for andres «personlige årsaker». 

Ikke noe du bör spekulere i

Anonymkode: ad2bb...0bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Egenmelding vurderer man selv når man skal bruke og man trenger ikke å forklare hvilken sykdom, symptomer, problemer man har til noen. Ved sykmelding og man må fortelle legen hva som er problemet og legen vurderer om det er behov for sykmelding. Man behøver ikke å fortelle leder eller kollegaer hvorfor man er sykmelding. Velferdspermisjon og avspasering søker man om og leder innvilger eller innvilger ikke, og det er opptil leder hvor mye informasjon man må gi. Andre ansatte har ingenting med hva som er grunnen til at personen er borte og det spiller ingen rolle om vedkommende omtaler det som sykdom eller av personlige grunner. 

Anonymkode: 5215d...f2c

Helt enig! Mange blir sykmeldt grunnet psykisk overbelastning, det betyr at man også kan bruke egenmelding noen dager, der man hadde fått sykmelding om man hadde gått til lege. Det er derfor man har egenmelding. 
Min leder stoler på at ansatte selv klarer å vurdere om man er frisk eller syk nok til å komme på jobb. Han er ikke interessert i å få tlf kl 7 på morgenen der ansatte forteller om både oppkast eller vond mage. Han vil kun vite om du er syk og ikke kommer på jobb. Detaljene om diaré eller angstanfall orker han ikke. 
Når det gjelder permisjoner med eller uten lønn må vi søke, og om vi har krav på lønn skal det krysses av hvorfor vi må ha fri, om det er sykehus time eller tannlege etc. søker vi fri uten lønn har han ikke rett til å vite hva det gjelder. 
Men klart, det er lettere å legge tilrette for om man sier hva det er. Jeg ba om en feriedag i forbindelse med å følge min far på sykehuset da han var svært syk. Dette langsom tilrette for og fikk kabalen til å gå opp da han såg det var sterkt behov for en feriedag til å bli med han. Klart du skal følge din far da han. Hadde jeg bedt om feriedag fordi jeg ville plukke bær - i en travel periode hadde han sagt nei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Helt enig! Mange blir sykmeldt grunnet psykisk overbelastning, det betyr at man også kan bruke egenmelding noen dager, der man hadde fått sykmelding om man hadde gått til lege. Det er derfor man har egenmelding. 
Min leder stoler på at ansatte selv klarer å vurdere om man er frisk eller syk nok til å komme på jobb. Han er ikke interessert i å få tlf kl 7 på morgenen der ansatte forteller om både oppkast eller vond mage. Han vil kun vite om du er syk og ikke kommer på jobb. Detaljene om diaré eller angstanfall orker han ikke. 
Når det gjelder permisjoner med eller uten lønn må vi søke, og om vi har krav på lønn skal det krysses av hvorfor vi må ha fri, om det er sykehus time eller tannlege etc. søker vi fri uten lønn har han ikke rett til å vite hva det gjelder. 
Men klart, det er lettere å legge tilrette for om man sier hva det er. Jeg ba om en feriedag i forbindelse med å følge min far på sykehuset da han var svært syk. Dette langsom tilrette for og fikk kabalen til å gå opp da han såg det var sterkt behov for en feriedag til å bli med han. Klart du skal følge din far da han. Hadde jeg bedt om feriedag fordi jeg ville plukke bær - i en travel periode hadde han sagt nei. 

Man har rett på velferdspermisjon for å følge foreldre. Om det er med eller uten lønn kommer an på arbeidsoverenskomsten der man jobber.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.5.2025 den 21.58):

Men når det har vært flere fravær pga personlige årsaker, blir det litt vanskelig å rettferdiggjøre overfor alle de andre som stadig vekk må kommanderes i sine friperioder på jobb for dette mennesket. Jeg er leder, ikke kollega, og forlanger absolutt ikke en lang forklaring angående egen helse eller utfordringer, men jeg har også et ansvar overfor alle de andre som stadig vekk må jobbe inn det andre er borte for av grunner som ikke engang vil utdypes. Terskelen for personlige årsaker virker rett og slett veldig lav, og jeg mister da dessverre tilliten til denne årsaken når det til stadighet skjer. Skal man på feks sykehus trenger man ikke opplyse grunn, man kan jo bare si at man skal på sykehus. 
HI

Kan jo virke som mistilliten er gjensidig, i og med den ansatte er såpass tilbakeholden. 

Anonymkode: 4fb48...81f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...